Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#31

Viesti Andy »

TimoS kirjoitti:
Veepee kirjoitti: Uechi ei tosin oppinut Suparinpeita; tämän olen kuullut monesta eri lähteestä, mutta se voi siitäkin huolimatta olla väärä tieto.
Tuskin on, koska JOS Kanbun Uechi olisi kyseisen katan osannut, olisi hän sen jossain vaiheessa varmastikin opettanut. Näin hän ei kuitenkaan tehnyt, eikä kyseistä kataa löydy Uechi ryu:n eri haaroista.
Ei kai tämä sinänsä mitään todista? Minäkin olen harjoitellut ja osaan kamppailulajeista paljon asioita, joita en kuitenkaan opeta eteenpäin eri syistä. Esimerkkejä mahdollisista syistä:

Uechi oli opetellut suparinpeitä sen verran vähän ettei kokenut osaavansa opettaa sitä eteenpäin niin hyvin että se olisi oppilaille hyödyksi.

Uechin mielestä suparinpein välittämät kamppailuopit olivat huonoja ja hän jätti ne siksi pois.

Uechi koki että keskittymällä vähäisempään katamäärään saatiin parempi tulos ja jätti mielestään vähiten tärkeän katan pois opetuksestaan.

jne.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#32

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Uechi oli opetellut suparinpeitä sen verran vähän ettei kokenut osaavansa opettaa sitä eteenpäin niin hyvin että se olisi oppilaille hyödyksi.
Ah, joo, kielenkäytöllinen tarkennus jäi minulta pois. Kun puhun katan osaamisesta, en tarkoita sillä sitä, että osaa esim. vain sen liikkeet ulkoa, vaan sitä, että oikeasti osaa myös katan sisällön.
Uechin mielestä suparinpein välittämät kamppailuopit olivat huonoja ja hän jätti ne siksi pois.
Mahdollista toki
Uechi koki että keskittymällä vähäisempään katamäärään saatiin parempi tulos ja jätti mielestään vähiten tärkeän katan pois opetuksestaan.
Tätä pidän epätodennäköisenä, koska myöhemmin, kuten Ale on jo maininnut, tyyliin kehitettiin uusia katoja, jotka toimivat eräänlaisina siltoina noiden alkuperäisten katojen välillä. Ne siis sisältävät käsittääkseni materiaalia jo opitusta alkuperäisestä katasta ja seuraavaksi vastaantulevasta. Esim. Kanshiwa sisältää selvästi materiaalia ainakin Seisanista. Muita Uechi ryu katoja en tunne niin hyvin, että voisin sanoa mistä muusta siihen on otettu vaikutteita. Miten tärkeä Suparinpei sitten on, niin en pysty ottamaan kantaa, koska en tunne sitä lainkaan.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#33

Viesti Veepee »

:ainiin:

Siis se, mistä minä en ollut varma, oli "Uechi Kanbun on sanonut, ettei hänellä ollut aikaa oppia Suparinpeitä". Jos tämä tieto on tosi, niin sehän tarkoittaa sitä, että Suparinpei kuului Uechin oppimaan tyyliin ja sisälsi siis täsmälleen samat katat, joita Higaonna opetti. Josta pääsemmekin asiaan:
TimoS kirjoitti: Mitä tulee Kanryo Higaonnan ja Kanbun Uechin oppimiin katoihin, niin varmaan niillä opituilla tyyleillä voi olla jokin yhteys, mutta se yhteys on todennäköisesti hyvinkin etäinen. Katat poikkeavat toisistaan merkittävästi.
Minun silmääni eivät poikkea, ainakaan merkittävästi.

"Hyvinkin etäinen" riippuu varmasti, mistä perspektiivistä katsotaan. Okinawalla pienet ovat olleet näköjään hyvinkin pienet ja ristisiitosta on tapahtunut niin paljon, että voidaan puhua jo melkein insestistä... :smt003 Siis ihan oikeasti; välillä mietin, että eikö Okinawalla oo koskaan ollut kuin vaan kourallinen opettajia. Ja jos nyt katsotaan asiaa kuitenkin kiinalaisten tyylien näkökulmasta (koska kiinalaislajejahan Higaonna ja Uechi oppivat), niin minä en pidä epätodennäköisenä, etteikö tuon kaltaisia muutoksia voisi tapahtua yhden opettaja-oppilas-sukupolven aikana, mikäli yksi oppilas on sekoittanut kaksi eri tyyliä toisiinsa. Kiinalaislajien hajontahan on nyt aika suurta. Higaonna-Uechi-lajin pohjalla eriytyminen on voinut olla korkeintaan samanlaista kuin vaikka Sun- ja Hao-taijin välillä. Tai Whooping ja White Cranen välillä. Ei kuitenkaan niin suurta kuin nyt vaikka White Cranen ja Wing Chunin välillä (sukulaislajeja kuitenkin ovat).
Ale kirjoitti: Tuo Shorin-ryu ja Goju-ryu historiallisellla yhteydellä viittaan aikaan ennen Higaonnan Kiinan matkaa. Hän harjoitteli karatea nykyisin Shorin-ryu:n alle luettavan haaran opettajan alla. Tuosta ennen kiinan matkaa tehdystä harjoittelusta jäi joitain elementtejä, jotka ovat vaikuttaneet Goju-ryu:hyn. Uechi-ryu:llä ei samanlaista yhteyttä ole.
(Tiedon lähde tässä asiassa on niinkin vaatimaton, kuin keskustelu Okinawan Renkogain presidentin Shimabukuro Zenpon 10.dan ja Jamal Measaran kanssa 8.dan.)
Onko tiedon lähde siis sekä kursivoitu että alleviivatut tekstinpätkät, vai vain toinen?

Ja nyt puhutaan siis varmaan Seisho Aragakista. Minun mielestäni sorrutaan erittäin vakavaan anakronistiseen aikavirheeseen, jos Aragakia aletaan luokittelemaan Shorin-ryun alle. Eihän Shorin-ryuta ollut edes olemassa hänen aikanaan! Minä kyseenalaistan jopa "karatesta" puhumisen, jos kyseessä on Itosua edeltänyt ajankohta ja/tai joku Itosuun liittymätön henkilö...

Aragaki on siitä ongelmallinen, että hänen katojaan ei opeteta yhtenäisesti missään tyylissä (paitsi korkeintaan Kyudokanissa, eikä silloinkaan kaikkia). Ei voida sanoa, että hänen tyylinsä olisi säilynyt jälkipolville tai että se olisi "Shorin-ryuta". Korkeintaan voidaan sanoa, että hänen karatensa on vaikuttanut sekä Shorin-ryun että Goju-ryun kehittäjiä edeltäviin opettajiin. Koska Aragakin jälkeenjäämä oppi ei ole yhtenäistä eikä Shorin-järjestelmistä enää eriteltävissä, ei voida tietää millaista hänen opetuksensa on ollut. Ehkä sillä ei ole ollut mitään tekemistä Matsumuran tai Oyadomarin tai Kishimoton (tai... tai...) opettaman karaten kanssa.

Mitä yritän yllä olevalla kappaleella on se, että rajat katojen ja niiden välisen sisäisen koherenssin välillä ovat hämärtyneet niin paljon, että Aragakin asettaminen Shorin-ryun alle vaatii kohtuuttoman isoja yleistyksiä ja oletuksia tyylien ja opetusten yhtenäisyydestä läpi historian. Esimerkki: Higaonnan alkuperäisessä Sanchinissa lyödään (tai lyötiin) sormilla, ihan kuin Uechissakin. Tässä ei ole ollut olemassa jatkumoa, vaan perinteen yhtenäisyyteen on tullut Miyagin kohdalla särö.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Aihki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6229
Lauteille: Joulukuu 2010

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#34

Viesti Aihki »

Veepee kirjoitti: Mitä yritän yllä olevalla kappaleella on se, että rajat katojen ja niiden välisen sisäisen koherenssin välillä ovat hämärtyneet niin paljon,
Mitähän tämä mahtaa TARKOITTAA?
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#35

Viesti Veepee »

Saatan olla väärässä mutuilullani, mutta minulle ei ole ikinä mistään lähteestä tullut sellaista kuvaa että karatessa katojen välillä olisi selkeitä liittymäkohtia toisiin katoihin. Puhun progressioista ja sisällöllisistä yhteyksistä. Tyyliin siis: "Tämän katan tämä liike liittyy tähän yksityiskohtaan tässä katassa" tai "Anan-katan ymmärtämiseen vaaditaan, että osaat ja ymmärrät ensin katat Paiku ja Heiku". (Ryuei-ryussa hommahan menee näin)

Itse olen aina mieltänyt, että missä tahansa tyylissä on a) ainakin yksi ydinkata. Näinhän asia on sentään about kaikissa karatetyyleissä: keskeisin kata on joko Sanchin, Seisan tai Naihanchi. Tämän jälkeen mielestäni pitäisi olla b) ydinkatan päälle pohjaavat syventävät katat. Minulle ei kukaan ole koskaan väittänyt enkä ole mistään lukenut että näin olisi, vaan minulle on jäänyt käsitys, että katat eivät liity toisiinsa millään tavalla. Mikäli olen väärässä, sanokaa se ja antakaa vastaesimerkkejä. :)

Kishimoto-dissa tilanne ei kuitenkaan ole kuten yllä totesin, vaan Passain ja Kusankun tekniikat palaavat aina Naihanchiin. Lisäksi meillä on ylimääräinen "lisäkata" Nidanbu, joka osoittaa yhteyksiä katojen välillä sekä muunnelmia katojen liikkeistä. Se ei siis ole kata varsinaisessa mielessä "omillaan" ja tästä syystä esim. taidon oppimateriaaleissa sanotaankin, että Kishimoto opetti vain kolmea kataa.
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#36

Viesti TimoS »

Veepee kirjoitti: Saatan olla väärässä mutuilullani, mutta minulle ei ole ikinä mistään lähteestä tullut sellaista kuvaa että karatessa katojen välillä olisi selkeitä liittymäkohtia toisiin katoihin. Puhun progressioista ja sisällöllisistä yhteyksistä. Tyyliin siis: "Tämän katan tämä liike liittyy tähän yksityiskohtaan tässä katassa" tai "Anan-katan ymmärtämiseen vaaditaan, että osaat ja ymmärrät ensin katat Paiku ja Heiku". (Ryuei-ryussa hommahan menee näin)
On niitä. Esim. Seibukanin Ananku ja Wanchin ovat hyvin tyypillisiä esimerkkejä tuollaisesta. Anankun käytännössä kaikki tekniikat tai oikeastaan kombinaatiot on otettu toisista katoista. Wanchin sisältää myös paljon lainauksia, joskaan ei niin paljon. Tai otetaan vaikka Uechi ryu, siinä on tunnetut alkuperäiset katat, mutta sitten tyyliin on tehty joukko "siltakatoja", jotka auttavat omaksumaan seuraavan originaalikatan.
Itse olen aina mieltänyt, että missä tahansa tyylissä on a) ainakin yksi ydinkata. Näinhän asia on sentään about kaikissa karatetyyleissä: keskeisin kata on joko Sanchin, Seisan tai Naihanchi. Tämän jälkeen mielestäni pitäisi olla b) ydinkatan päälle pohjaavat syventävät katat. Minulle ei kukaan ole koskaan väittänyt enkä ole mistään lukenut että näin olisi, vaan minulle on jäänyt käsitys, että katat eivät liity toisiinsa millään tavalla. Mikäli olen väärässä, sanokaa se ja antakaa vastaesimerkkejä. :)
Miten määrittelet toisiinsa liittymisen?
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#37

Viesti Andy »

Mikä tuon Anankun tarkoitus sitten on jos sen kaikki materiaali löytyy muista katoista? Kiinnostaa kun olen jonain maailmanaikana osannut ko. katan - luullakseni Shotokanin version siitä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#38

Viesti Ale »

Andy kirjoitti: Mikä tuon Anankun tarkoitus sitten on jos sen kaikki materiaali löytyy muista katoista? Kiinnostaa kun olen jonain maailmanaikana osannut ko. katan - luullakseni Shotokanin version siitä.
Shotokan versiota Anankusta ei ole olemassa. Se löytyy vain Kyan linjaisista tyyleistä.

Kyan Chotoku loi Ananku katan luultavasti eräänlaiseksi alkeiskataksi opettaessaan Kadenan maatalouskoulun opiskelijoita.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#39

Viesti Andy »

Ale kirjoitti:
Andy kirjoitti: Mikä tuon Anankun tarkoitus sitten on jos sen kaikki materiaali löytyy muista katoista? Kiinnostaa kun olen jonain maailmanaikana osannut ko. katan - luullakseni Shotokanin version siitä.
Shotokan versiota Anankusta ei ole olemassa. Se löytyy vain Kyan linjaisista tyyleistä.
Okei, sitten se on varmaan Shito-ryun ja Shukokain kautta Sankukaihin tullut versio.

Minusta se oli tosi vaikea ja olin ylpeä itsestäni kun osasin näin vaikean ja monimutkaisen katan...
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#40

Viesti TimoS »

Ale kirjoitti: Kyan Chotoku loi Ananku katan luultavasti eräänlaiseksi alkeiskataksi opettaessaan Kadenan maatalouskoulun opiskelijoita.
Juuh. Itse sanoisin, että se on eräänlainen intro Kyanin karateen.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#41

Viesti Jussi Häkkinen »

TimoS kirjoitti:
Ale kirjoitti: Kyan Chotoku loi Ananku katan luultavasti eräänlaiseksi alkeiskataksi opettaessaan Kadenan maatalouskoulun opiskelijoita.
Juuh. Itse sanoisin, että se on eräänlainen intro Kyanin karateen.
Näin. Wanchin on sitten Zenryo Shimabukuron karaten "traileri".

Onhan noita toisiinsa liittyviä katojakin...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#42

Viesti Veepee »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Onhan noita toisiinsa liittyviä katojakin...
Onko niitä muitakin kuin Naihanchi, Passai ja Kushanku? :D (Todennäköisesti ehkä myös Niseishi, Sochin ja Unsu, mutta en tiedä Shito-ryun ohella mitään tyyliä, jossa opetettaisiin kaikkia kolmea.)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#43

Viesti TimoS »

Veepee kirjoitti: Onko niitä muitakin kuin Naihanchi, Passai ja Kushanku?
Et sitten lukenut vastaustani tähän? Ananku, Wanchin, suurin osa Uechi ryun katoista...
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#44

Viesti Veepee »

Luin, mutta Ananku ja Wanchin eivät ole sitä mitä haen. :D Uechi-ryun katat sen sijaan pätevät, koska ne palvelevat teknistä ja tyylille ominaista taitoprogressiota. Toisin sanoen, tyyli ja sen progressio toimivat jo valmiiksi sellaisenaan ilman Kanei Uechin lisäämiä katoja, mutta Kanshiwa ym. selkeyttävät sisältöjä entisestään ja pilkkovat ne pienempiin osiin. Mutta Shorin-ryu ja sen alaisten koulujen sekavat katakokoelman minua kiinnostavat, koska Uechi on niin yhtenäinen järjestelmä.

Yritän antaa esimerkin, siitä mitä haen: Onko sinun mahdollista esittää perusteluja nyt vaikka sellaiselle tuulesta temmatulle väitteelle, että esim. Kushankun periaatteiden osaaminen vaatisi, että olisi sisäistänyt Anankun? Tai vaikka niin, että sitten kun handlaat Gojushihon, niin on järkevää siirtyä Passaihin, koska Passai tukee Gojushihoa? Tämä on se pointtini. Vedin katat ja järjestyksen, jolla asetin ne lauseisiin, ihan hatusta ilman mitään spesifiä logiikkaa.

Jos lähestytään toiselta kantilta, mikä kata on Shorin-ryun (siis koko yläkäsitteen, ihan tahallaan) "edistynein" ja miksi? Ja mitä sen osaaminen vaatii ja miksi?
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karatetyylit joita Suomessa ei harjoitella

#45

Viesti TimoS »

Veepee kirjoitti: Yritän antaa esimerkin, siitä mitä haen: Onko sinun mahdollista esittää perusteluja nyt vaikka sellaiselle tuulesta temmatulle väitteelle, että esim. Kushankun periaatteiden osaaminen vaatisi, että olisi sisäistänyt Anankun? Tai vaikka niin, että sitten kun handlaat Gojushihon, niin on järkevää siirtyä Passaihin, koska Passai tukee Gojushihoa? Tämä on se pointtini. Vedin katat ja järjestyksen, jolla asetin ne lauseisiin, ihan hatusta ilman mitään spesifiä logiikkaa.
Seisanin osaaminen edes auttavasti on lähes välttämätöntä Anankun ja erityisesti Gojushihon oppimiselle (ja kaikkien muidenkin Kyanin linjan katojen). Ananku taas sisältää elementtejä mm. Passaista, Seisanista ja Wansusta, joten sen oppiminen tukee noita. Passai ja Gojushiho eivät sinällänsä tue toisiaan, koska ovat eri opettajilta saatuja. Wanchin taas on Seibukanin Shimabukurojen oma kata, mutta sen oppiminen vaatii jo kohtuullista kehonhallintaa, ja se puolestaan tukee esim. Kusankun oppimista. Chintossa ja Gojushihossa on myös samoja juttuja. En ota kantaa Chibanan linjasta tulleisiin katoihin tässä yhteydessä.
Jos lähestytään toiselta kantilta, mikä kata on Shorin-ryun (siis koko yläkäsitteen, ihan tahallaan) "edistynein" ja miksi? Ja mitä sen osaaminen vaatii ja miksi?
Vaikea sanoa, koska Shorinin kahden (pää)haaran katat eivät mene 1:1. Meillä sen voinee ajatella olevan Kusanku, Kobayashi-haaran kouluissa se mahdollisesti vaihtelee. En tunne heidän järjestelmäänsä tarpeeksi hyvin. Mutta jos nyt ajatellaan Kusankua, niin kyllähän sen oppiminen minun mielestä vaatii, että edeltävät katat on hallinnassa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa