Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#61

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Onhan sillä silloin ainakin merkitystä jos vyöarvo antaa ko. järjestelmässä jotain oikeuksia. Siis vaikka että voi myöntää tiettyjä vöitä tai pitää jotain koulutuksia, jotka ovat edellytyksenä vyöarvoihin. Tällöin ko. henkilö ei siis enää voi tehdä näitä asioita, kun hänen vyöarvonsa on peruttu.
Menee jo hieman :ot: mutta nämä vyöarvojen menetykset, jos niiden katsoo olevan valideja (itse en enää), niin itse asiassa tuo "pannaan julistaminen", eli japaniksi hamon, on mielestäni parempi keino hoitaa tämä. En tiedä onko muiden itämaisten lajien parissa vastaavaa käsitettä, mutta periaatteessa tuollaisen saannin jälkeen ei ole takaisin tulemista. Luultavasti minullakin on yksi, ehkä jopa kaksi, hamonia: Renshinkanista ja Matsuoi-ha Renshinkanista. Luultavasti, koska ei ole minulle ilmoitettu asiasta, eikä ole kyllä kiinnostanut selvittääkään :D Olen vain päätellyt, että olen "persona non grata" Matsuoi-ha:ssa siitä, mitä minulle on kerrottu Matsuoin reagoineen kuultuaan minun käyneen kattikukkulan salilla (en muistaakseni käynyt edes treeneissä siellä silloin). Renshinkanista se on mahdollisesti tullut silloin kun läksin Matsuoin mukaan.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#62

Viesti Lasse Candé »

Mitä helvettiä siellä sekoillaan? :D :D
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#63

Viesti flammee »

Eli siis jos leikkii Mikan kanssa niin ei voi enää leikkiä parissa muussa kuviossa... :D
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
kattikukkula
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 108
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#64

Viesti kattikukkula »

flammee kirjoitti: Eli siis jos leikkii Mikan kanssa niin ei voi enää leikkiä parissa muussa kuviossa... :D
No ilmankos mulla ei ookkaan enää kavereita. :smt003

Tähän vielä semmoinenkin jännä tvisti, että ensimmäisen kerran multa vyöarvo peruutettiin, kun BSKn dojolta savustettiin yksi perustajajäsen pois (ei varmaan ollut oikealla tavalla tarpeeksi budo tai jotain). Prosessissa sitten vähän enimmäkseen verbaalisesti väännettiin ja otettiin niitä Kobushikai Shorinjiryun ensiaskelia. Poisotto julistettiin kun en ollut itse paikalla alempien vöiden harjoituksissa. Palautus kai todettiin erään helsinkiläisen karateseuran toimistossa. En ollut tuolloinkaan paikalla. Löyhässä on... monetkin asiat.

Itse käsitän vyöarvot toteamuksiksi siitä osaamisen tasosta, tai organisaation puolesta myöntöpäivään mennessä tehdystä työstä, jota on kyllä tosi vaikea nollata millään perumisella. Ja tässä vyöarvotanssissakin on aina kaksi, arvon myöntäjä ja sen saaja. Ja jos myöntäjä myöhemmin toteaa, että "oho eiku", niin eikö se osannutkaan arvioida.

Jos sitten sukset risteää tai herneet nenäytyy, niin toki varmaan poistetaan "lisensoitujen ja muutenkin glorifioituneiden osaajien ja hyviksi ja huolelliseksi havaittujen henkilöiden listalta", mutta en itsekään oikein hahmota tuota peruuttamista. Ehkä sillä yritetään tehdä jokin asia selväksi. Tai jotain...

Ja myönnän kyllä, että en tasan varmaan ymmärrä hölkäsen pölähtävää siitä, miten Traditionaalisen ja Japanialaisen Karatebudon (tm) maailmassa vyöarvoista ajatellaan ja miten ja millä perusteilla niitä myönnetään ja peruutetaan.

:rauhaa:

mika
--
Shorinjiryu Karate
Muso Jikiden Eishin ryu
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#65

Viesti TimoS »

kattikukkula kirjoitti: En ollut tuolloinkaan paikalla.
Minä taisin olla paikalla tuon kyseisen seuran toimistossa ainakin poisotto-tilanteessa. En ole enää ihan varma olinko siellä myös tilanteen normalisoituessa, tai ehkä pitäisi puhua aselevosta. Muistaakseni asia tuli sellaisena ilmoitusluontoisena asiana ja taisin itsekseni ihmetellä, että mistä ihmeestä tässä nyt on kysymys.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#66

Viesti TimoS »

Lasse Candé kirjoitti: Mitä helvettiä siellä sekoillaan? :D :D
Toivottavasti tuo oli retorinen kysymys, koska kaikkea ei kehtaa/voi kertoa julkisesti
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#67

Viesti kenttiensankari »

Vaikuttaisi siltä, että Shorinjiryu jakaantuu Suomessa lisää. Facebookista bongasin, että Imatran Kusanku on vaihtanut tyylisuuntaa ja treenaavat nykyisin TEKISUIKAIKAN KARATE-DO nimistä karatea. Jos joltain sujuu japani, niin tässä on kanssa tyylin esittelyvideo: " onclick="window.open(this.href);return false;

Ilmeisesti kuitenkin kyseessä on edelleen Shoriniryu-tyylisuunta. Mielenkiintoinen liike, kun pidin Kusankua varsin linkittyneenä Renshinkaniin. Imatralta löytyy kuitenkin paljon osaamista, joten tällä tuskin on mitään vaikutuksia seuran treenaajiin.

Jos tämä liittyy johonkin opettajan lähtemiseen Renshinkanista, niin aika pahasti on ainakin Suomessa Shorinjiryu Renshinkan jakaantunut Iwao Tamotsun otettua ohjat lajin päämiehenä.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#68

Viesti TimoS »

kenttiensankari kirjoitti: Jos tämä liittyy johonkin opettajan lähtemiseen Renshinkanista, niin aika pahasti on ainakin Suomessa Shorinjiryu Renshinkan jakaantunut Iwao Tamotsun otettua ohjat lajin päämiehenä.
Tämä on itse asiassa melko tyypillistä, eikä suinkaan rajoitu Suomeen. Monesti sukupolvenvaihdoksen yhteydessä tapahtuu jotain tuollaista ihan Okinawallakin. Vanhemmat oppilaat perustavat oman koulunsa, jossa voivat opettaa oman näkemyksensä mukaista karatea.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#69

Viesti Lasse Candé »

Eipä ihmekään. Kun 10-20 vuotta nuorempi tyyppi ottaa ohjat käsiin, eikä aina ole edes se teknisesti paras, niin kyllä siinä vanhemmat oppilaat usein helposti ajattelevat että heillä on senioriteetti, eikä tuollaiset nuorukaiset mitään määräile. Siksi esim nuorten pomon poikien kannattaa ensinnäkin olla hemmetin hyviä ja toisekseen välttää kaikkia mullistavia teknisiä oivalluksia, jotka kasvattavat tai muuttavat kurrikulumia. Muuttamatta sisältöä kun pystyy silti yleensä muuttamaan aika paljon ihan siellä opetusratkaisuissa.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#70

Viesti TimoS »

kenttiensankari kirjoitti: Vaikuttaisi siltä, että Shorinjiryu jakaantuu Suomessa lisää. Facebookista bongasin, että Imatran Kusanku on vaihtanut tyylisuuntaa ja treenaavat nykyisin TEKISUIKAIKAN KARATE-DO nimistä karatea.
Sain kieltä osaavalta vähän lisätietoa tuosta Tekisuikaikanista: nimi tarkoittaa kuulemma Tippuvan veden koulua, perustaja vaikuttaisi olevan Ichido Matsuo. Hän on ilmeisesti käynyt Suomessa ennenkin, joten sieltä kautta on varmaan suhteet muodostettu. Käynyt varmaan lähinnä Tamotsun juniorin seurueessa, koska minä muistan Matsuoin maininneen nimen. Naureskeli silloin, että vaihtoivat Matsuoin Matsuoon. Olipa miten oli, Matsuo on syntynyt 1955 ja oli ilmeisesti Tamotsun seniorin opissa 20 vuotiaasta lähtien. Oli vissiin 5. dan Renshinkanissa ennenkuin pääti lähteä omilleen, eli ei sieltä ylimmästä päästä Renshinkanin hierarkiassa. Opettanut kuitenkin vuodesta 72 lähtien ja ilmoittaa seuraavansa opetuksessa pappa Tamotsun opetusta. Vaikea sanoa varmalle eroaako se miten Tamotsu juniorin opetuksesta lopulta. Silloin kun minä vielä treenasin Matsuoin opissa, meillä oli eroavaisuuksia katojen ja yakusoku kumiten tekotavoissa verrattuna päälinjaan ja ainakin yakusoku kumiteista sanottiin, että ne päälinjan mukaiset olivat Tamotsu juniorin "käsialaa" ja meidän harjoittelemat olisivat olleet pappa-Tamotsun alkuperäisiä. Oliko näin, niin sitähän minä en oikeasti osaa sanoa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#71

Viesti Andy »

Tietääköhän kukaan enää oikeasti mitä Tamotsu senior opetti?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 23344
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#72

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti: Tietääköhän kukaan enää oikeasti mitä Tamotsu senior opetti?
Japanissa on vielä joitakin, esim. Matsuoin opettaja Ikubo, jotka olivat suoraan pappa Tamotsun oppilaita, joten he varmaan tietävät. Heistä aika moni on kuitenkin tainnut lähteä omille teilleen.
En kuitenkaan usko, että Suomessa olisi ketään. Ei oikeastaan ole koskaan edes ollutkaan.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#73

Viesti PetriP »

Lasse Candé kirjoitti: Yleisesti ei kuitenkaan tehdä näin, paitsi tyylien sisäisesti. Ei esim kiukkareita erottele juuri kukaan muu kuin he itse ja tuskin wadokoitakaan.
Shiai kiukkari mielstäni erosi varsinmerkittävästi. Muistaaksenin siinä ei ollut katoja ja sparri pääosin hanskoin k1 säännöillä tms. Laji on kuollut pois joten aika sama kai miten sen luokittaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#74

Viesti Lasse Candé »

Näin on, mutta tämähän palautuu pelkästään kysymykseen "oliko shiaikiukkari kiukkaria?".

Nimet ovat lajiperinnepohdinnan sisältöpuolessa jotakuinkin yhtä heikkoja määrittäjiä kuin edellämainitsemani järjestöt, joita taas JanneM tuntuu samastavan tyyleihin.

Järjestöt ovat usein sellaisia että niitä voi olla saman tyylin sisällä useita, mutta olen käsityksessä että vaikkapa aikikain kaltainen järjestö aikidossa ehkäpä olisi sellainen että sen sisällä taas on käytännössä eri tyylejä. (?)

Tämä kaikki palautunee tarvittaessa karateen. Itse en sinänsä usko että tyydyttävä määritelmä "tyylille" olisi mikään kovinkaan helppo laadittava. Sen sijaan näissä aina päädytään käytännössä kertomaan mitä asialla missäkin yhteydessä tarkoitetaan. Minä painotin sitä että organisaatio ei ole mielestäni sama kuin tyyli ja myös sitä että sellainen määritelmä on varsin mielivaltainen ja lopulta usein erittäin käyttökelvotonkin. Organisaatiota kun voi kutsua esim "organisaatioksi".
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

Karaten tyylisuunnat ja opettajalinjat Suomessa

#75

Viesti kenttiensankari »

TimoS kirjoitti:
kenttiensankari kirjoitti: Vaikuttaisi siltä, että Shorinjiryu jakaantuu Suomessa lisää. Facebookista bongasin, että Imatran Kusanku on vaihtanut tyylisuuntaa ja treenaavat nykyisin TEKISUIKAIKAN KARATE-DO nimistä karatea.
Sain kieltä osaavalta vähän lisätietoa tuosta Tekisuikaikanista: nimi tarkoittaa kuulemma Tippuvan veden koulua, perustaja vaikuttaisi olevan Ichido Matsuo. Hän on ilmeisesti käynyt Suomessa ennenkin, joten sieltä kautta on varmaan suhteet muodostettu. Käynyt varmaan lähinnä Tamotsun juniorin seurueessa, koska minä muistan Matsuoin maininneen nimen. Naureskeli silloin, että vaihtoivat Matsuoin Matsuoon. Olipa miten oli, Matsuo on syntynyt 1955 ja oli ilmeisesti Tamotsun seniorin opissa 20 vuotiaasta lähtien. Oli vissiin 5. dan Renshinkanissa ennenkuin pääti lähteä omilleen, eli ei sieltä ylimmästä päästä Renshinkanin hierarkiassa. Opettanut kuitenkin vuodesta 72 lähtien ja ilmoittaa seuraavansa opetuksessa pappa Tamotsun opetusta. Vaikea sanoa varmalle eroaako se miten Tamotsu juniorin opetuksesta lopulta. Silloin kun minä vielä treenasin Matsuoin opissa, meillä oli eroavaisuuksia katojen ja yakusoku kumiten tekotavoissa verrattuna päälinjaan ja ainakin yakusoku kumiteista sanottiin, että ne päälinjan mukaiset olivat Tamotsu juniorin "käsialaa" ja meidän harjoittelemat olisivat olleet pappa-Tamotsun alkuperäisiä. Oliko näin, niin sitähän minä en oikeasti osaa sanoa.
Mielenkiintoista. Olen varmaan ollut tuon Matsuon leirilläkin, kun Iwao Tamotsu kävi parin opettajan kanssa Suomessa. Onko Suomessa nyt siis kaksi tyylisuuntaa, jotka seuraavat Tamotsu seniorin tapaa tehdä karatea. Kokusai ja Tekisuikaikan. Olisi mielenkiintoista nähdä, onko tyyleissä eroja. Matsuoi taisi tosin kehittää myös omia juttujaan, ainakin jotain ottelunomaista paritekniikkaa.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 45 kurkkijaa