Voit luoda tilin myös sosiaalisen median tunnuksillasi. Klikkaa alta. :)

Kuva

Naifanchi

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

mokuso
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 201
Lauteille: Lokakuu 2011
Tykännyt: 0
Tykätty: 11 kertaa

Naifanchi

#61

Viesti mokuso » touko 30, 2019, 00.36

Tokihan nyt kaikki vähänkään pidempään ja laaja-alaisemmin karatea harrastaneet ymmärtävät että bunkait ovat mitä ovat. Jokaisella gurulla omansa. Jos joku väittää että heillä on se "ainoa ja oikea" tieto katan kuin katan alkuperäisestä tarkoituksesta, miin epäilen että puhuvat potaskaa. Enkä viittaa tällä erityisesti Seibukaniin.

Erityisen ongelmallisia ovat Shotokanin bunkait, jossa ei mitään ns. virallisia sovelluksia oikeastaan olekaan. Muna-kana-ongelma tulee tässä tietenkin esteeksi. Jos ajatellaan että ensin on ollut itsepuolustustilanne joka on formalisoitu kataan, niin miten ne samat kehonkäytön periaatteet/tilanteet voisivat olla valideja/jäljellä esim. heian-katoissa jotka on pinan-katoista muokattu erinäisin muutoksin. Re-engineering ei ole sinänsä kirosana, tärkeintä on minusta että katan tekijä ymmärtää JONKUN katan sovelluksen. Tärkeätä ei ole se, onko se JUURI se ainoa ja oikea. Koska semmoista ei monenkaan katan kohdalla varmaankaan ole edes olemassa.
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan mokuso viestistä (yhteensä 2):
Akumafudo


Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 22547
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Tykännyt: 110 kertaa
Tykätty: 66 kertaa
Viesti:

Naifanchi

#62

Viesti TimoS » touko 30, 2019, 12.48

mokuso kirjoitti:
touko 30, 2019, 00.36
Tokihan nyt kaikki vähänkään pidempään ja laaja-alaisemmin karatea harrastaneet ymmärtävät että bunkait ovat mitä ovat. Jokaisella gurulla omansa.
No ainakin kaikilla länsimaisilla "guruilla" on omansa. Okinawalla niissä on paljon enemmän yhteneväisyyttä.
Jos joku väittää että heillä on se "ainoa ja oikea" tieto katan kuin katan alkuperäisestä tarkoituksesta, miin epäilen että puhuvat potaskaa. Enkä viittaa tällä erityisesti Seibukaniin.
Onhan noita, lähinnä länsimaalaisia, jotka löytävät vaikka mitä "piilotettuja" bunkaita ja väittävät, että ne ovat ne ainoat oikeat.
Erityisen ongelmallisia ovat Shotokanin bunkait, jossa ei mitään ns. virallisia sovelluksia oikeastaan olekaan. Muna-kana-ongelma tulee tässä tietenkin esteeksi. Jos ajatellaan että ensin on ollut itsepuolustustilanne joka on formalisoitu kataan, niin miten ne samat kehonkäytön periaatteet/tilanteet voisivat olla valideja/jäljellä esim. heian-katoissa jotka on pinan-katoista muokattu erinäisin muutoksin. Re-engineering ei ole sinänsä kirosana, tärkeintä on minusta että katan tekijä ymmärtää JONKUN katan sovelluksen. Tärkeätä ei ole se, onko se JUURI se ainoa ja oikea. Koska semmoista ei monenkaan katan kohdalla varmaankaan ole edes olemassa.
Tässä pitää nyt oikeataan erottaa kaksi asiaa keskenään: muodollinen/"virallinen" bunkai ja sovellukset. Kunhan sovellukset eivät täysin totaalisesti riko katan bunkaita (joka ei aina ole ihan realistinen, turha sitä on kiistää) tai kunhan ne sovellukset eivät riko katan "muotoa" (kärjistetysti: tehdäänkin tässä kohtaa joku hieno hyppypotku, vaikka katassa ei ole mitään sinnepäinkään viittaavaa), ne on ihan ok ainakin minulle. Ja jos joku juttu toimii, mutta ei ole suoraan mistään katasta, ei sekään ole paha asia. Sitä voi silti käyttää. Esimerkki tästä: oltiin tuossa vajaa pari viikkoa sitten Vaasassa Iain Abernethyn leirillä. Hänen tulkintansa Kusanku katan aloitusliikkeestä on, että siinä torjutaan hyökkääjän koukkulyönti. Onko kyseessä sama tulkinta kuin esim. Seibukanin käyttämä bunkai? Tuskin (joskaan en osaa kyseistä kataa), koska käsittääkseni meidän perustulkinta samasta liikkeestä on vapautuminen takaa tulevasta syleilystä. Voiko sitä silti käyttää "vapaampana" tulkintana samasta kohdasta? Mikäpä ettei. Samoin Abernethy opetti, että shutouke olisi itse asiassa hyökkääjän kädestä kiinniotto ja lyönti kaulaan. Ainakaan Seibukanin tapa tehdä shutouke ei tue tuollaista tulkintaa, mutta se on silti ihan hyvä tekniikka. En vaan ainakaan itse opettaisi sitä shutouken bunkaina. Se toki soveltuu esim. Renshinkanin eri haarojen tapaan tehdä shutouke, joten he varmaan voisivat sitä shutouken bunkaina opettaakin, siis jos niissä mitään bunkaita edes opetetaan.

BTW, tämä ei oikeastaan liity Naifanchiin mitenkään. Tälle keskustelulle on parempiakin ketjuja potkussa.
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei

Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1163
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)
Tykännyt: 12 kertaa
Tykätty: 25 kertaa

Naifanchi

#63

Viesti Ale » touko 30, 2019, 14.04

Funakoshi itseasiassa opetti "virallisia" bunkaita. Suosittelen kaikille Shotokan harjoittelijoille lämpimästi tutustumista Keio-universityn vanhojen mestareiden opetus-dvd sarjaan. Niissä opetut bunkait ovat pääsääntöisesti samoja mitä opetetaan okinawalaisissa kouluissa. Ne vanhat herrat muuten tekevät Shuto-ukenkin samalla periaatteella (suite), kuin Seibukanistit.

Iso ongelma noissa moderneissa katatulkinnoissa on se ettei ymmärretä katan rakenteen eroa sen bunkaihin.

Ps. Sekä Funakoshi vanhoissa kirjoissaan että Shimabukuro-sensei opettavat Kusankun ensimmäisen liikkeen olevan symbolinen, jossa kumarretaan ja näytetään käteni ovat tyhjät symbolia. Shimabukuro-Zenpo kertoi joskus, että on ihan ok keksiä omia sovelluksia, kunhan pitää kiinni myös virallisista.
Aleksi Isotalo
http://www.seibukanlahti.fi

"People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf."
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it. "

Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 15777
Lauteille: Joulukuu 2007
Tykännyt: 503 kertaa
Tykätty: 221 kertaa

Naifanchi

#64

Viesti Lasse Candé » touko 30, 2019, 17.58

Tuo että Shimabukuro opettaa liikkeen merkityksen olevan tuo, onkin ristiriidassa kaiken sen kanssa mitä olen aiemmin täällä lukenut Seibukanistien sanovan. :o

Mistä he ovat tempaisseet muita merkityksiä? Mieleeni tulee ainakin Timo ja Jussi.
You may say that I'm a dreamer
But I'm not

- John Lennon

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 22547
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Tykännyt: 110 kertaa
Tykätty: 66 kertaa
Viesti:

Naifanchi

#65

Viesti TimoS » touko 30, 2019, 21.30

Siis miten niin ristiriidassa? Kuten Ale sanoi, se on virallinen selitys ja, kuten jo sanoin, ne eivät aina ole ihan realistisia. Minä sanoin, että käsittääkseni sen selitys on tuo takaa tulevasta ”haliotteesta” vapautuminen, mutta olin vissiin väärässä ja ajattelemani tekniikka onkin sovellus
Potkulaiset jotka tykkäävät kirjoittajan TimoS viestistä:
Lasse Candé
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei


Vastaa

Lauteilla

Potkulaisia lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 kurkkijaa