Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Ulvominen taidossa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#61

Viesti Henkka »

Elikkäs siis tämä Tenkaissa toisinaan nähtävä pitkä kiai esiintyy todellakin vain Tenkaissa. Eikä aina sielläkään ihan niin kuin Jussi sanoi. Muuten kiaita opetetaan Taidossa samaan tapaan kuin esim Karatessa, lyhyenä ja terävänä.

Tuo "voiman yhdistäminen" kuvaa mielestäni Kiaita varsin osuvasti ja niin kuin jo todettu ääni ei kiaissa välttämättä ole se itse tarkoitus. Tosin yleensä ottaen Taidon hokeissa ja ottelussa kyllä käytetään enimmäkseen äänellisiä kiaita. Mielestäni myös äänen käytöllä on oma osansa kamppailussa ja näin ollen myös tuon äänellisen kiain opettelu on ihan hyödyllistä. Itse olen onnistunut pari kertaa "jähmettämään" kaverin ottelussa hieman ennen tekniikkaa ajoitetulla voimakkaalla äänellisellä kiailla vähän samaan tapaan kuin Yamazu tuolla ketjun alkupäässä mainitsi. Tämän jälkeen osuminen itse varsinaisella tekniikalla on ollut varsin helppoa. :)

Eli vastaus kysymykseesi on siis Kyllä. Taidoa voi todellakin harjoitella varsin hyvin huutamatta kurkku suorana ja niin sitä yleensä muutkin treenaa. Vaikka Hokeissakin noita kiai kohtia kyllä esiintyy ei niissäkään tarkoitus ole suinkaan vain "huutaa kurkkusuorana".
Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#62

Viesti Henkka »

Jaahas, tais Joose olla vähän nopeempi kirjottamaan! :)
Musashi
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 26
Lauteille: Lokakuu 2005

#63

Viesti Musashi »

Henkka kirjoitti: Jaahas, tais Joose olla vähän nopeempi kirjottamaan! :)
Kiitos tästäkin selvennyksestä silti :D
Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#64

Viesti Henkka »

Tuosta pitkästä kiaista tuli mieleen eräs toinenkin laji missä ainakin muutaman clipin perusteella näyttäisi moinen olevan kovassa käytössä.

Itse lajista en tiedä mitään joten sitä en pysty sen kummemmin kommentoimaan, ehkä Yamazu tietää tuosta jotain enemmän?
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#65

Viesti AriJ »

Henkka kirjoitti: Itse lajista en tiedä mitään joten sitä en pysty sen kummemmin kommentoimaan, ehkä Yamazu tietää tuosta jotain enemmän?
Ööö... siis lajista vai siinä käytettävästä pitkästä huutamisesta?

Tuota Kiain käyttöähän selitin ja esittelin miitissä, tosin (Hontai) Takagiyôshin-ryûn kannalta (joka on siis ollut erittäin läheisessä yhteistyössä Kukishin-ryûn kanssa - aseeton tekniikasto on lähes yksi yhteen samaa).
______________________
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Ulvominen taidossa

#66

Viesti Andy »

Tällä tavalla homma kuulostaa paljon järkevämmältä, kun kiait tehdään erillisinä huutoina tekniikan yhteydessä eikä jatkuvana ulinana.

Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Ulvominen taidossa

#67

Viesti Mika »

Tuo vaikutti ihan tavalliselta hojoilulta. Onkohan tosiaan niin, että jossakin on joskus vähän ymmärretty väärin ja levy on jäänyt päälle?
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Veepee
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1298
Lauteille: Tammikuu 2014
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
Takalajit: Judo, moderni taijiquan

Ulvominen taidossa

#68

Viesti Veepee »

Jösses, tällainenkin ketju on joskus ammoisin aikoina tehty :lol:

Kyllä sitä ulvomista vieläkin harrastetaan.

Kiaihan tapahtuu hojoiluissa aina tekniikkan yhteydessä. "Hyvään tekniikkaan kuuluu kiai", sanotaan, ja ainakin taidon vyökokeissa myös kiain laatu arvioidaan, lol. Tenkain puolestaan kuuluu olla vauhdikas 5v1-esitys, jossa on parhaimmillaan oikeaa riskin ja vaaran tuntua. Olen aika varma, että taidon alkuaikoina kiaita tehtiin suhteessa paljon vähemmän ja niitä tehtiin vain oikeisiin yhteyksiinsä, jokaiseen tekniikkaan. Sitten jossain vaiheessa ylimääräisten kiaiden määrä alkoi kasvaa, kun huomattiin että sillä pystyy "feikkaamaan" hyökkäyksiä kohteeseen, koska tuomarit eivät pysty jokainen samaan aikaan seuraamaan kuutta samanaikaisesti heiluvaa, juoksevaa ja pyörivää taidokaa. Toisin sanoen, ylimääräisellä huutamisella pystyi lisäämään sitä vaaran ja riskin tuntua, kun kuuloelimet väittävät koko ajan olevan hyökkäystekniikoita päällä...

Muutamaankin tenkaihin kilpailuissa osallistuneena joudun kyllä myöntämään, että kilpailujännitykseen yhdistettynä se tuntuu kuitenkin... ihan hyvältä. Tenkai on omanlaisensa kokemus. Ihanteellista olisi toki, jos sitä rääkymistä pystyisi vähentämään. Henkilökohtaisesti se haittaa minua kuitenkin vähemmän kuin japanilaisten täysin yletön pyöriminen tatamilla "kuoleman" jälkeen. Ruumiit tippuu, ei pyöri. Suomessa onneksi tätä tehdään paljon vähemmän, jonkinlainen realismin taso pitää sentään säilyttää. #sarkasmi ;)
Ville-Pekka Turpeinen

"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012

"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa