Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aikido vs jokin muu

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

S.R
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8
Lauteille: Elokuu 2005

Aikido vs jokin muu

#1

Viesti S.R »

olen tässä ajatellut kun olen katsellut elokuvia ja yms. video clippejä aikidosta eli itse en harrasta kyseistä hienolta näyttävää lajia.
;)

eli siis miten on onko koskaan kukaan nähnyt aikido vastaan nyrkeilijä tai parhaassa tapauksessa vapaaottelija eli toimiiko nuo tuollaiset näyttävät väännöt ja lukot yms.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Re: aikido vs jokin muu

#2

Viesti sivarinlötkö »

S.R kirjoitti: olen tässä ajatellut kun olen katsellut elokuvia ja yms. video clippejä aikidosta eli itse en harrasta kyseistä hienolta näyttävää lajia.
;)

eli siis miten on onko koskaan kukaan nähnyt aikido vastaan nyrkeilijä tai parhaassa tapauksessa vapaaottelija eli toimiiko nuo tuollaiset näyttävät väännöt ja lukot yms.
Tällä foorumilla ei diggailla laji vs. laji -keskusteluista. Etköhän saa kohta tuhat ja sata vastausta että yksilö siinä taistelee, ei laji ja että aikidon filosofia on erilainen ja että aikido ei sovi vapaaotteluun koska vapaaottelussa on sääntöjä ja sitä rataa...

Yleisemmin maailmalla vaparia varten parhaina lajeja (poislukien tietysti itse vapari- tai mma-treeni :roll:) tietääkseni pidetään potku-/thainyrkkeilyä ja bjj:a (+judo+muut painit).

PS. En vastannut oikeastaan kysymykseen kun en paljoa tiedä aikidosta, mutta kyllä, olen nähnyt aikido-clippejä jossa otellaan kunnolla. Niissä näkyi hyvinkin toimivannäköisiä heittoja ja kamppeja.

Itse lajia tärkeämpää on se miten treenaa.
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#3

Viesti Nelson »

Juu silleen käy aina oikeestikin kun steven segalin leffoissa. Äijät vaan lentelee ympäriinsä sitä mukaa kun joku hyökkää kimppuun. Ne leffat on hyvin realistisesti kuvattu onneksi.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#4

Viesti sivarinlötkö »

Miten paljon Suomen aikidotyyleissä on sparria (randoria?) ja millaisilla säännöillä?
TeeVee
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 74
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Lahti

Re: aikido vs jokin muu

#5

Viesti TeeVee »

Jokunen vuosi sitten Eurosportilla näkyvässä Martial Arts Festivaalissa oli teemana eri lajien kamppailu keskenään. Siinä oli Christian Tissier vastaan se joku kuuluisa ranskalainen karateka, jonka nimeä en muista.

Tosin uskoisin, että kamppailut oli jossain määrin sovittu ja enemmänkin näytösluonteisia. Ja kaikki lajien väliset kamppailut päätyivät tasapeliin.
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Re: aikido vs jokin muu

#6

Viesti sivarinlötkö »

TeeVee kirjoitti: Jokunen vuosi sitten Eurosportilla näkyvässä Martial Arts Festivaalissa oli teemana eri lajien kamppailu keskenään. Siinä oli Christian Tissier vastaan se joku kuuluisa ranskalainen karateka, jonka nimeä en muista.

Tosin uskoisin, että kamppailut oli jossain määrin sovittu ja enemmänkin näytösluonteisia. Ja kaikki lajien väliset kamppailut päätyivät tasapeliin.
No aika kaukana oikeasta kamppailusta.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

Re: aikido vs jokin muu

#7

Viesti AriJ »

sivarinlötkö kirjoitti: No aika kaukana oikeasta kamppailusta.
Parempaan tulokseen päästiin varmaan jo mekin potkumiitissä - siellä lajin A harjoittelija "testasi" lajin C tekniikoita lajin B harjoittelijan kanssa. Ei ollut hyökkäys enää "opitun kaltainen" :D Taas kerran pitää sanoa että heleket1n hyvä juttu toi miitti!
______________________
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#8

Viesti fatman »

Nelson kirjoitti: Juu silleen käy aina oikeestikin kun steven segalin leffoissa. Äijät vaan lentelee ympäriinsä sitä mukaa kun joku hyökkää kimppuun. Ne leffat on hyvin realistisesti kuvattu onneksi.
Nelson vastasi aika tyhjentävästi esitettyyn kysymykseen. Kysymyksen pohtiminen on yhtä tuottavaa kuin Herra Segalin elokuvien katselu; parhaimmillaan jopa hauskaa, mutta lopulta varsin hedelmätöntä.

Älä S.R kuitenkaan pelästy inhorealistisia kommenttejamme. Noita laji vs. laji keskusteluja on käyty liikaa x monta kertaa, eikä niistä kukaan tule hullua hurskaammaksi.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#9

Viesti sivarinlötkö »

Onhan se ihan selvä juttu että yksi laji soveltuu paremmin "kadulle", toinen vapaaotteluun ja kolmas taasen soveltuukin ainoastaan oman filosofiansa toteuttamiseen ja sitä rataa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti AriJ »

Aivan, meitä on moneen junaan, mutta niinhän on noita juniakin monia! Mutta - ihan loppujen lopuksi varmaan - lähtökohdat on samat, nyanssit vaihtelee :shock:

Löydä oma makusi!
______________________
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#11

Viesti Nelson »

sivarinlötkö kirjoitti: Miten paljon Suomen aikidotyyleissä on sparria (randoria?) ja millaisilla säännöillä?
Joskus on vapaata harjoittelua, joskus ei. Pääpaino on kuitenkin kataharjoittelussa.

Sääntöjä ei ole standardisoitu. Maalaisjärjen käyttö on kuitenkin aina hyvä sääntö.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#12

Viesti AriJ »

Nelson kirjoitti: Sääntöjä ei ole standardisoitu. Maalaisjärjen käyttö on kuitenkin aina hyvä sääntö.
Viime aikoina olen huomannut että "maalaisjärjessäkin" on eroja :shock:
______________________
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#13

Viesti sivarinlötkö »

Nelson kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:Miten paljon Suomen aikidotyyleissä on sparria (randoria?) ja millaisilla säännöillä?
Joskus on vapaata harjoittelua, joskus ei. Pääpaino on kuitenkin kataharjoittelussa.

Sääntöjä ei ole standardisoitu. Maalaisjärjen käyttö on kuitenkin aina hyvä sääntö.
Vapaata harjoittelua? Saako siellä tehdä sääntöjen puitteissa ihan mitä vain? Esimerkiksi shootata tai yrittää lyöntipotkukomboa? Sitä tarkoitin säännöillä, yleensä on esimerkiksi lyönnit ja potkut kiellettyjä, maahan joutuneet nousevat ylös, tilannetta keskeytetään ja sitä rataa.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 61
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti tabitha »

Christian Tissier tosiaan otteli jotain karatekaa vastaan joskus. Tasapeli tuli, tietääkseni.

Aikidossa on potentiaalia olla todella tehokas laji. Se ei kuitenkaan oikein sovellu otteluun tekniikoiden luonteen takia. Monet heitot esim. eräät kokyunaget, shihonage ja suora iriminage ovat sellaisia, että jos ei saa hyvää ja pitkää ukemia tehtyä, saattaa rikkoa itsensä pahastikin. Aikidossa ei myöskään erityisesti oteta kannatusta heitoissa, joten judoukemeihin tottunut jysähtää äkkiä maahan kuin perunasäkki. Lisäksi jos heittoon ei "ehdi mukaan", menee ranne tai kyynärpää.

Olen huomannut myös että aikidon "konseptiin" kuuluva välitön sisäänmeno ja oma hyökkäys yllättää monet muiden lajien harrastajat.

Toisaalta useimmat aikidokat eivät osaa otella, koska lajissa ei otella. Vapaata randoria kyllä voi tehdä, jos haluaa. Itse pidän siitä. Yleensä kuitenkin treenataan jiyuwazaa, jossa hyökkääjä ja puolustautuja on sovittu.

Mutta tosiaan tähän saisi jäädä tämä spekulaatio. Laji vs. laji ei ole hyvä keskustelunaihe.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 22
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#15

Viesti Nelson »

sivarinlötkö kirjoitti: Vapaata harjoittelua? Saako siellä tehdä sääntöjen puitteissa ihan mitä vain? Esimerkiksi shootata tai yrittää lyöntipotkukomboa? Sitä tarkoitin säännöillä, yleensä on esimerkiksi lyönnit ja potkut kiellettyjä, maahan joutuneet nousevat ylös, tilannetta keskeytetään ja sitä rataa.
Niinkuin sanoin, niitä ei ole standardisoitu. Tarkoittaa, että jotain sääntöjä yleensä on, mutta ne vaihtelee seuran, vetäjän ja jopa harjoitteluparin mukaan. Yleensä hyökkäyksiä on rajoitettu jotenkin, mutta ei ole mitään "näillä säännöillä vedetään aina". Ei pysty antamaan tarkkaa vastausta. Sellainen sääntö kyllä on aina mukana ettei toista pyritä tahallaan vahingoittamaan(eli ruumiita ei tehdä).

Jos parille sopii että saa shootata niin sitten saa shootata(en tosin ole koskaan nähnyt että kukaan olisi shootannut). Jos sovitaan että saa tehdä lyöntipotkucomboja niin sitten niitä voi tehdä(näitä on joskus nähnytkin jopa).

Vapaatekniikkaharjoittelun osuus koko aikidotreeneistä taitaa Suomessa kuitenkin useammassa seurassa olla vähemmänpuoleista. Kataharjoittelulla on pääpaino.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa