Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Pauli Nerg (karateka)

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Pauli Nerg (karateka)

#1

Viesti airakti »

Muutaman bissen otettuani, alan herkistymään ja muistelemaan vanhoja Wadokanin ukkoja. Pauli Nerg 4 dan. Wadokanin henki ja veri. Niin hyvässä kuin pahassa. Teknisesti ehkä paras karateka jonka olen koskaan tavannut, kaikki on helppoa noin hyvälle ja lahjakkaalle. Kaikilla leireillä joilla olen ollut mukana joissa Paulikin on ollut, niin kaikki vierailevat Senseit ovat ottaneet Paulin "silmätikukseen" ja uskoutuvat että Pauli vie sanomansa eteenpäin. Koska Paulilla on uskomaton kyky muistaa asioita, sekä toteuttaa tekniikat, paremmalla tekniikalla kuin ne on leirillä näytetty. Joskus aikojen ajoissa, minä ja Pauli vihattiin toisiamme, muistan kun otettiin matsia -85 vuonna, Pauli veti mua hyvällä ja nopealla mawalla päähän matsitreeneissä, piti olla kevyttä sparria, multa meinasi(meni) mennä taju... Ravistelin hetkisen päätäni ja keräsin itseäni lattialta, sen jälkeen olin perkeleen vihainen, Sensei Oiva Leimu tuli (Paulin :-) onneksi keskeyttämään matsin, multa oli hermo mennyt, ja siihen aikaan asiat olisi katsottu loppuun asti.Ei tykätty toisistamme yli 20 vuoteen, (eihän me mitään pitkävihaisia olla :-D ), Lähdin tossa välissä Wadokanista Helsingin Karateklubiin, Aittomäen kiukkariin, PKS Seibukaniin, taas olen Wadokanissa. Kotona. Pauli on ollut Suomen maajoukkueen valmentaja monta vuotta, vetänyt Wadokanin treenejä enemmän kuin kukaan koskaan. Nykyään ei halua vetää yhtäkään treeniä, on vetänyt "muutaman" liikaa. Tiedän tunteen, vaikka en ole ehkä vetänyt kuin puolet Paulin treeneistä. Kataa ja ippon ja sanbon kumitea Paulin saa onneksi joskus jymäytettyä nykyään vetämään,tai ainakin näyttämään kuinka ne tehdään. Vanhemmiten hieno mies :-)
TimppaA
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Wado-ryu karate

#2

Viesti Riviharrastaja »

airakti kirjoitti: joulu 26, 2020, 20.54 Pauli Nerg 4 dan. Wadokanin henki ja veri. Niin hyvässä kuin pahassa. Teknisesti ehkä paras karateka jonka olen koskaan tavannut,
Pave osaa sen paljon puhutun kehon käytön kokonaisuutena. Taitaa olla synnynnäinen lahja. Yritin pitkään ymmärtää miten sen tekee, mutta ymmärsin lopulta, että mulla ei vaan ole samoja lahjoja :D.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wado-ryu karate

#3

Viesti Kari Aittomäki »

Pitääpä mainita että Nerg oli myös maajoukkueottelija, MM-edustaja.. taisi nousta sijalle 5-8.
Erittäin luistava ja osaava matsaaja ja karateka.

Kuulemma myös innokas kullanhuuhtoja.
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 442
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#4

Viesti Lasse J »

Kari Aittomäki kirjoitti: joulu 28, 2020, 07.11 MM-edustaja.. taisi nousta sijalle 5-8.

Olin Paulin ”koutsina”, kun hän hävisi 1980 MM-kisojen pronssimatsin alle 65:ssa isäntämaan Felipe Hitalle. Törkeää tuomaripeliä: Hita sai ainokaisen pisteensä (siellä annettiin kaikista tekniikoista vain yksi piste ja voittoon tarvittiin kolme pistettä - ainutkertainen kokeilu) kun toinen jalka oli yli rajan. Minun protestini ei saanut tuomareita perumaan pistettä, mutta antoivat sitten protestoinnin seurauksena samasta tilanteesta Hitalle varoituksen rajan ylityksestä (kyllä, noin niitä matseja pikkumaita vastaan tuomittiin).

Pauli painosti Hitaa, ja meinasi saada tyypin painettua toisen kerran ja tasoittavan pisteen arvoisesti rajan yli mutta aika loppui kesken - tosin minun sekuntikelloni mukaan sitä oli vielä melkein 15 sekkaa jäljellä. Espanjalaisilla kun oli tapana omissa kisoissaan myöhemminkin harrastaa ”joustavaa” ajanottoa omilleen (eli ali- tai yliaikaa tarpeen mukaan. Kellon nollasivat niin heti loppugongin jälkeen ettei sitä päässyt tarkistamaan).

Eli Pavelta vietiin härskisti jos ei nyt mitskua niin ainakin reilu mahdollisuus voittaa se.

Hita voitti myöhemmin useita MM-prosesseja niin henkilökohtaisesti kuin Espanjan joukkueessa, jossa hän oli tuolloin 1980 myös voittamassa maailmanmestaruutta (hieman ”tulkinanvaraisesti” sekin Hollannista voitto tuli).
Si vis pacem, para bellum
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 16087
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wado-ryu karate

#5

Viesti Kari Aittomäki »

Juupa, tuosta 1980 Espanjankisoista ja kotiinvedosta muutenkin juteltiin sen spanskivalmentajan kanssa, nimeä en enää muista.
Veteli jokusen leirikokonaisuuden mm Jyväskylässä.
Oli sitä mieltä suoraan sanomatta että se peli kuuluu asiaan.

Pauli oli hyvä matsaaja ja oikea karateka, mukavan luinen verrattuna joihinkin pistekoneisiin.
On toki varmaan yhä.
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 442
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Pauli Nerg (Karateka)

#6

Viesti Lasse J »

Kari Aittomäki kirjoitti: joulu 31, 2020, 06.21 juteltiin sen spanskivalmentajan kanssa
Antonio Oliva Seba on nimensä. Kovasti meillä liiton valmentajat hänen oppejaan morkkasivat, mutta kummasti MM- ja EM-mitaliputki aukesi hänen vierailujensa jälkeen.

Oliva on edelleen suosittu leirien vetäjä ympäri maailmaa. Tittelinsä on WFK Senior Kumite Consultant ja vyöarvo 8. dan.

Si vis pacem, para bellum
Kuvake
jaakko.vilmusenaho
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 60
Lauteille: Heinäkuu 2020
Paikkakunta: Jyväskylä
Etulaji: Shorinji-ryu Renshinkan karate-do
Sivulajit: Bokrailu
Väitteleminen
Toimittajuus
Yhteystiedot:

Wado-ryu karate

#7

Viesti jaakko.vilmusenaho »



Tässä soittolista Olivan vetämästä kesäleiristä.
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 442
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Pauli Nerg (karateka)

#8

Viesti Lasse J »

Paulin monista jutuista jäi mieleen hänen idori-kata esityksensä ja ilmeisesti sovellettu puolustautuminen tuolilla istuen.
Si vis pacem, para bellum
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Pauli Nerg (karateka)

#9

Viesti airakti »

Muistan noi samat hienot näytökset Takashin kanssa. Nykyään on kovin nihkeä keskustelemaan noista, en tiedä miksi.
TimppaA
halmehe
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 660
Lauteille: Elokuu 2009

Pauli Nerg (karateka)

#10

Viesti halmehe »

airakti kirjoitti: joulu 26, 2020, 20.54 vanhoja Wadokanin ukkoja.
otettiinn matsia -85 vuonna, Pauli veti mua hyvällä ja nopealla mawalla päähän matsitreeneissä, piti olla kevyttä sparria, olen Wadokanissa. Kotona.
Kyllähän Wadosta monesta on jäänyt hyviä treenimuistoja. Mawa tuppaa olee tekniikka joka yllättää tekijänkin välillä, kun on vähän heittävinään... Hieno tunne, kun löytää kotiin.
...ei siinä auta hillo, jos on polttanut jo letut... (Raappana)
Riviharrastaja
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 183
Lauteille: Maaliskuu 2009
Paikkakunta: Helsinki

Pauli Nerg (karateka)

#11

Viesti Riviharrastaja »

airakti kirjoitti: joulu 31, 2020, 22.30 Muistan noi samat hienot näytökset Takashin kanssa. Nykyään on kovin nihkeä keskustelemaan noista, en tiedä miksi.
Oliko siinä tuolijutussa se, kun Pave istuu tuolilla ja kun hyökkääjä lyö jakkarin, niin Pave vetäisee tuolin etukautta sillä tavalla, että hyökkääjä lyökin tuolin pohjaan? Jonkun kerran vedin Paven kanssa joitain kurssinäytöksiä muistaakseni tolla tavalla. Piti näytellä et löin oikeesti tuoliin ja sattu käteen, mut näytteleminen ei oikeen oo mun juttu. Näytti varmaan aika hemmetin hölmöltä kun ylinäyttelin...
Kuvake
Lasse J
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 442
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Vantaa
Etulaji: 少林寺流空手道
Sivulajit: Yang Taiji Quan
Takalajit: Wadoryu karate, Kokondo karatejutsu, Shorinjiryu Renshinkan, Xing Yi Quan
Yhteystiedot:

Pauli Nerg (karateka)

#12

Viesti Lasse J »

Riviharrastaja kirjoitti: tammi 1, 2021, 00.44 Oliko siinä tuolijutussa se, kun Pave istuu tuolilla ja kun hyökkääjä lyö jakkarin, niin Pave vetäisee tuolin etukautta sillä tavalla, että hyökkääjä lyökin tuolin pohjaan?
Oli mm. tuo juttu.
Si vis pacem, para bellum
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa