Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aikidon harjoittelusta

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

Aikidon harjoittelusta

#1

Viesti sivarinlötkö »

Mod. edit (TimoS) tämä haarautui Jûdôn tekniikkarepertuaari-ketjusta

tabitha kirjoitti:
lemmenkahvakuula kirjoitti: goshin jitsu no kata
Hei, noihan on aikidotekniikoita! :shock:
No mä ajattelinkin, että niistä puuttuu se käytännöllisyys, jonka tyhmempikin näkee.

;)
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#2

Viesti tabitha »

Lötkö, jätettäisiinkö se v*ttuilu pois niin kaikilla olisi hiukan mukavampaa?

Ja nuo nyt muistuttivat hiukan aikidotekniikoita, mutta kyseessä oli judon kata. Eri laji. Älä vedä mitään johtopäätöksiä.

Mod.edit: Kieli, kieli, lapsoset hyvät!!!!
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#3

Viesti sivarinlötkö »

tabitha kirjoitti: Lötkö - älä v*ttuile tuolla tavalla enää, jooko?
No siinä oli hymiö. Mutta kuitenkin, kyllä noi tuollaiset lukotukset ainakin mun silmissä näyttää aika oudoilta.

Vähäisellä tietämykselläni ja olemattomalla kokemuksellani aikidosta oon samaa mieltä kuin eräs mustavyö (tai danillinen, miten se nyt pitääkään sanoa), joka oli sitä mieltä että jos haluu aikidon opeista saada parhaiten hyödyn irti, on treenattava myös kunnolla judoa. Voin koittaa etsiä sitä juttua, jos kiinnostaa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti AriJ »

sivarinlötkö kirjoitti: Vähäisellä tietämykselläni ja olemattomalla kokemuksellani aikidosta oon samaa mieltä kuin eräs mustavyö (tai danillinen, miten se nyt pitääkään sanoa), joka oli sitä mieltä että jos haluu aikidon opeista saada parhaiten hyödyn irti, on treenattava myös kunnolla judoa. Voin koittaa etsiä sitä juttua, jos kiinnostaa.
Sanoisin, että jos kummastuttaa toiminta jonkin lajin tekniikoissa, niin kannattaa mennä kokeilemaan harjoittelua ko. lajissa. Sitten ainakin voi puhua omasta kokemuksesta :D oli niin tai näin...

Tuo Aikidôsta hyöty Jûdôn kautta.... Miksiköhän ei Jûjutsun, kun kummallakin tämä "isälajina"?
______________________
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti tabitha »

sivarinlötkö kirjoitti: Vähäisellä tietämykselläni ja olemattomalla kokemuksellani aikidosta oon samaa mieltä kuin eräs mustavyö (tai danillinen, miten se nyt pitääkään sanoa), joka oli sitä mieltä että jos haluu aikidon opeista saada parhaiten hyödyn irti, on treenattava myös kunnolla judoa. Voin koittaa etsiä sitä juttua, jos kiinnostaa.
Lihavointi omani.

Kyllä, judon treenaaminen auttaa aikidon oppimista. Myös monien muiden lajien treenaaminen auttaa. Mutta kyllä pelkkää aikidoakin voi treenata tehokkaasti ja kovaa ja siihen kuuluu paljon muutakin kuin "tuollaiset lukotukset".

Noissa on vielä se että miten ne tehdään, ei aikidossa ihan tuolla tavalla tehdä.

Aikido-opettajani treenaa myös judoa ja on kilpaillutkin siinä, ja olen kanssasi osittain samaa mieltä, mutta omaat melkoisen munan kun uskallat ilmaista olevasti jotain mieltä kun tuskin olet aikidoa ikinä nähnyt, ainakaan kunnon aikidoa.

Ja aikidon treenaaminen auttaa judon treenamista; näinkin päin. Lajit tukevat toisiaan mainiosti.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#6

Viesti AriJ »

tabitha kirjoitti: Aikido-opettajani treenaa myös judoa ja on kilpaillutkin siinä, ja olen kanssasi osittain samaa mieltä, mutta omaat melkoisen munan kun uskallat ilmaista olevasti jotain mieltä kun tuskin olet aikidoa ikinä nähnyt, ainakaan kunnon aikidoa.
Nooh, rinta Tabbylla ehkä kivasti rottingilla, mutta silti - mitä mahtaa olla "kunnon Aikidôa"? Ueshiba-sensein tekemänä? Jonkun muun - kenen?
______________________
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#7

Viesti sivarinlötkö »

Yamazu kirjoitti:
sivarinlötkö kirjoitti:Vähäisellä tietämykselläni ja olemattomalla kokemuksellani aikidosta oon samaa mieltä kuin eräs mustavyö (tai danillinen, miten se nyt pitääkään sanoa), joka oli sitä mieltä että jos haluu aikidon opeista saada parhaiten hyödyn irti, on treenattava myös kunnolla judoa. Voin koittaa etsiä sitä juttua, jos kiinnostaa.
Sanoisin, että jos kummastuttaa toiminta jonkin lajin tekniikoissa, niin kannattaa mennä kokeilemaan harjoittelua ko. lajissa. Sitten ainakin voi puhua omasta kokemuksesta :D oli niin tai näin...

Tuo Aikidôsta hyöty Jûdôn kautta.... Miksiköhän ei Jûjutsun, kun kummallakin tämä "isälajina"?
Jos aikidoa treenataan siten että tekniikoissa uken pitää itse olla mukana jutussa ja jos ei ole niin sitä vedetään sen verran lättyyn (en oikein käsitä miten tämä tapahtuu ilman suojia, siksi varmaan pitäisi kokeilla) että on mukana, niin tuntuu se vähän oudolta periaatteelta, oli se filosofia ihan mikä vaan. Jos jossain vaiheessa näyttää siltä että aikidolla olisi jotain tarjottavaa mun tarpeisiin, niin varmaan käyn kokeilemassa.

Siksi varmaan judo, koska sitä on jokapuolella maailmaa ja sitä treenataan oikealla vastuksella. Meinasin tosin sanoa, että varmaan siihen käy mikä vaan jujutsu missä treenataan pystyosiota paljon ja kunnolla.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti tabitha »

Yamazu kirjoitti: Nooh, rinta Tabbylla ehkä kivasti rottingilla, mutta silti - mitä mahtaa olla "kunnon Aikidôa"? Ueshiba-sensein tekemänä? Jonkun muun - kenen?
No, Ueshiban, kyllä - tai esim. Shiodan.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#9

Viesti tabitha »

sivarinlötkö kirjoitti: Meinasin tosin sanoa, että varmaan siihen käy mikä vaan jujutsu missä treenataan pystyosiota paljon ja kunnolla.
:smt044
Aikido on jujutsua.

Ja itsekin sanoit, ettei BJJ:n tekniikkatreenissä uke laita vastaan, niin?

Kyllä aikidossa pistetään vastaan, ihan tekniikkatreenissäkin, minulle ainakin (tai sitten olen vain huono). Itse asiassa laji on suhteellisen kuuluisa siitä, että uket ovat melkoisen v*ttumaisia.
Viimeksi muokannut tabitha, marras 8, 2005, 13.55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#10

Viesti AriJ »

tabitha kirjoitti: No, Ueshiban, kyllä - tai esim. Shiodan.
Hmm, mikähän herrojen Jûdôkokemus? Tai Jûjutsu.... :D
______________________
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#11

Viesti sivarinlötkö »

tabitha kirjoitti: Aikido-opettajani treenaa myös judoa ja on kilpaillutkin siinä, ja olen kanssasi osittain samaa mieltä, mutta omaat melkoisen munan kun uskallat ilmaista olevasti jotain mieltä kun tuskin olet aikidoa ikinä nähnyt, ainakaan kunnon aikidoa.

Ja aikidon treenaaminen auttaa judon treenamista; näinkin päin. Lajit tukevat toisiaan mainiosti.
Ei mulla ole vaikeuksia olla jotain mieltä asiasta ja ilmaista sitä, vaikkei nyt mun tieto- ja kokemuspohja pätevä olekaan. Joku tulee yleensä sitten korjaamaan, jos olen ihan auttamattomasti väärässä.

No, kyseisen em. tyypin tekstistä mulle jäi semmonen fiilis että on ihan pakollista olla myös jotain muuta lajia mukana, jos aikidoa haluaa yhtään pystyä soveltamaan käytäntöön.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

#12

Viesti Jussi Häkkinen »

sivarinlötkö kirjoitti: Ei mulla ole vaikeuksia olla jotain mieltä asiasta ja ilmaista sitä, vaikkei nyt mun tieto- ja kokemuspohja pätevä olekaan.
Ilman perustelua esitetyt mielipiteet ovat arvottomia.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 20
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti tabitha »

sivarinlötkö kirjoitti: No, kyseisen em. tyypin tekstistä mulle jäi semmonen fiilis että on ihan pakollista olla myös jotain muuta lajia mukana, jos aikidoa haluaa yhtään pystyä soveltamaan käytäntöön.
Ei se pakollista ole. Tiedän monia tyyppejä jotka eivät koskaan ole mitään muuta treenanneet kuin aikidoa, ja multa lähtee kädet suunnilleen irti, kun ne tekevät ikkyota ja mä laitan täysillä vastaan.

Mutta muut lajit auttavat, judo auttaa, jujutsu auttaa, kickboxing tai BJJ auttaa.

Ei se laji, vaan se, miten sitä treenaa.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#14

Viesti Rojola »

tabitha kirjoitti: Ei se laji, vaan se, miten sitä treenaa.
Naulan kantaan.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#15

Viesti AriJ »

Yamazu kirjoitti:
tabitha kirjoitti:No, Ueshiban, kyllä - tai esim. Shiodan.
Hmm, mikähän herrojen Jûdôkokemus? Tai Jûjutsu.... :D
Netissä guuglailin ja Shioda-senseillä oli Judô-kokemusta ennen aikaansa Ueshiba-sensein opissa (alle 17 vuotiaana).

Tässä "kiva" lohkaisu Shioda-senseiltä:
"Today's aikido is so dimensionless. It's hollow, empty on the inside. People try to reach the highest levels without even paying their dues. That's why it seems so much like a dance these days. You have to master the very basics solidly, with your body, and then proceed to develop to the higher levels.... Now we see nothing but copying or imitation without any grasp of the real thing...."
Lähde Morihei Ueshiba and Gozo Shioda. Aikido Journal
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 37 kurkkijaa