Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aikidosta ja sen maineesta hippien puuhasteluna

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Aikidosta ja sen maineesta hippien puuhasteluna

#1

Viesti TimoS »

tabitha kirjoitti: Ei ole ensimmäinen kerta kuin törmään tällaiseen (epäilyttävään) informaatioon aikidosta. Ei ihme, että lajilla on hippilajin maine. :evil:
Ansaittua tai ei, sellainen sillä kyllä on :hippy2:

Joskus aikoinaan Kuopiossa asuessani katselin kun Kuopio tanssii ja soi - tapahtuman aikoihin siellä muistaakseni oli jotain, no en tiedä oliko ne yleisöä vai osallistujia joille annettiin aikido-opetusta. Tai ainakin näin muistelen nähneeni, itse treenailin paikallisessa jujutsu seurassa siihen aikaan ja pyörittelin vaan päätäni sitä touhua salilla katsoessani. Tuollainen on onnenomiaan lisäämään "hippimainetta"
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#2

Viesti kaik »

tabitha kirjoitti: Ei ole ensimmäinen kerta kuin törmään tällaiseen (epäilyttävään) informaatioon aikidosta. Ei ihme, että lajilla on hippilajin maine.
Eräs omituisuus aikidosta, mitä itse muistan luulleeni -90 luvun puolivälissä, oli periaate, että vastustajaan ei saa katsoa tekniikkaa tehdessä. En muista mistä kuulin tästä alun perin ja eräässä pienessä kaupungissa ollut aikidonäytös ja yksi tai kaksi peruskurssin harjoitusta vahvistivat käsitystäni. Siellä opetettiin katsomaan juuri poispäin vastustajasta.

Tämä mielikuva säilyikin sitten korjaamattomana aika pitkään, kunnes keskustelin erään pidempään aikidoa harrastaneen kanssa. Lähti tietty liikkeelle siitä että naureskelin sitä pellelajiksi ja miten se voi toimia jos pitää koko ajan katsoa poispäin. :badgrin: :oops:

Siinä minulle sitten selvisi että tarkoituksena on opettaa, että huomio ei saa olla kiinnittyneenä kokonaan vastustajaan. Onkohan tuo opetustyyli ollut yleistä, että peruskurssilla opastetaan katsomaan poispäin vastustajasta? Voinut aiheuttaa muillekin vääriä mielleyhtymiä.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#3

Viesti TimoS »

Nyt alkaa jutut eksymään taas Hapkiyusulista.....
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20208
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#4

Viesti JanneM »

Tämä keskustelun pätkä siirretty hapkiyusul keskustelusta.

Otsikosta sitten ei saa suuttua... ;->
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 37
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#5

Viesti TimoS »

JanneM kirjoitti: Otsikosta sitten ei saa suuttua... ;->
Hyvä otsikko :D
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#6

Viesti sivarinlötkö »

Ai niin, eräs hippimäinen kaverini on treenannut jonninverran aikidoa ja ihasteli sen rauhanomaisia periaatteita. Kerroin sille sitten ohimennen Tabbyn hakamamielipiteestä, johon hän kyynisesti totesi että "no mitä vttuu, ei se vaan osaa, ihan oikein sille".

Ihme kaksinaamaista tekopyhää pelleilyä, joko ollaan kivoja, kilttejä ja ystävällisiä tai sitten ei olla. :roll:
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#7

Viesti kaik »

Juu hyvä otsikko. :)

Hyvä etten sentäs yksin ollut lajin maineen kanssa. Itse kerroin mistä syystä minulla oli moinen mielikuva ja että se on nyt korjattu. Ei se nyt enää ihan niin hippilajilta vaikuta. Mutta ehkä sen perusteella mitä lukenut niin enemmän olisi tuo daitoryu aiki-jujutsu (tahi hapkiysul) lähempänä mitä itse haluaisi kuin aikido.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 88
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti tabitha »

kaik kirjoitti: Siinä minulle sitten selvisi että tarkoituksena on opettaa, että huomio ei saa olla kiinnittyneenä kokonaan vastustajaan. Onkohan tuo opetustyyli ollut yleistä, että peruskurssilla opastetaan katsomaan poispäin vastustajasta? Voinut aiheuttaa muillekin vääriä mielleyhtymiä.
Tuo on kakkaa. Ei saa katsoa poispäin.

...

Nyt tulee pommi. Varsin suuri osa, melkeinpä suurin osa, aikidosta todella on hippeilyä ja kamppailullisesti roskaa. Lisäksi harrastajista aika suuri osa treenaa vain sitä henkistä puolta eli jättää tekniikkatreenin vähän vähemmälle. Tuloksena ihminen, joka osaa puhua syvällisiä, mutta ei valitettavasti osaa aikidoa.

Tämä ärsyttää minua lajissani. Olen usein meinannut vaihtaa lajia, koska minusta on tuntunut että aikido on munatonta nysväystä, jolla ei tee mitään itsepuolustustilanteessa. Ja suuri osa aikidosta ONKIN sellaista.

Mielipiteeni on että itsepuolustuslajina aikido kuitenkin toimii. Se ei ole paras laji siihen, mutta ei myöskään erityisen huono. Se toimii tyydyttävästi niillä alueilla joihin se on tarkoitettu. Mutta sitä on treenattava kunnolla ja kovaa, ja niin, että uke hyökkää oikeasti kimppuun.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20208
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#9

Viesti JanneM »

Kuten ystäväni Steve sanoi.

"All nice and pretty flower....untill I brake your fucking neck!"
Käytti termiä kuvaamaan hapkiyusulia (kun kerroin hänelle siitä) ja sanoi treenanneensa japanialaisen sensain kanssa, kenen aikidoa kuvasi myös samalla lauseela.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11130
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#10

Viesti flammee »

kaik kirjoitti: Eräs omituisuus aikidosta, mitä itse muistan luulleeni -90 luvun puolivälissä, oli periaate, että vastustajaan ei saa katsoa tekniikkaa tehdessä. En muista mistä kuulin tästä alun perin ja eräässä pienessä kaupungissa ollut aikidonäytös ja yksi tai kaksi peruskurssin harjoitusta vahvistivat käsitystäni. Siellä opetettiin katsomaan juuri poispäin vastustajasta.
No ite asiassa siitä on jopa hyötyä. Ei tuijoteta vastustajaa, tai käsiä joilla tekniikkaa tehdään. Katsotaan eteenpäin, välittämättä ukesta. Ei kuitenkaan käännetä päätä muualle jos se uke onkin siellä edessä, vaan katsotaan uken "läpi". Tossa saattaa olla vähän sama ilmiö kuin murskatessa, jos tuijottaa kovasti siihen lautaan niin helposti se iskukin pysähtyy siihne pintaan. Kun katsotaan kohteen läpi niin päästään helpommin siitä läpi.. ;)
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 88
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti tabitha »

Niin ja siksi rauha ja rakkaus -jutut kannattaisikin jättää vähemmälle aikidoa treenatessa, kun ne eivät kuitenkaan auta.

Tekniikan osaaminen, kunto, nopeus ja voima auttavat. Niin kuin auttaa IP-lähtöinen treenikin.

Mutta hippitreeni ei.

Puolustan kyllä lajiani loppuun asti, jos joku haluaa sille tielle lähteä. :evil:

Ei se ole huonoin laji IP:hen. Itse asiassa lajilla ei ole niin väliä - vaan ihmisellä. Jos aikidoa treenaa siihen tähtäävällä tavalla, niin lajissa voi oppia tappelemaan ihan tyydyttävän hyvin. EN AIO hypettää aikidoa IP:nä. Mutta se ei ole huono itsepuolustuslaji. Peruskonsepti on itse asiassa todella toimiva. Pitää kuitenkin olla aika hyvä että siitä on hyötyä.

Nämä hipit eivät nyt yleensä ole kovin hyviä aikidossa - siis ihan teknisellä tasolla. Mikäli arvioidaan sellaisilla mittareilla, joilla itse olen tottunut arvioimaan.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
kaik
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1904
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#12

Viesti kaik »

Flammee: et sitten lukenut viestiäni kokonaan? :)

Alempanahan selitin että myöhemmin minulle selvisi että tarkoituksena on juuri tuo. Sitä en tiedä miksi ko. opettajat opettivat nimenomaan katsomaan poispäin.
Kai Koivisto
"Ei ole ongelmia, on vain haasteita."
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 88
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#13

Viesti tabitha »

kaik kirjoitti: Sitä en tiedä miksi ko. opettajat opettivat nimenomaan katsomaan poispäin.
Koska eivät tienneet minne oikeasti pitää katsoa. Eli hyökkääjän "läpi". Ei mitään tiettyä kohtaa tuijoteta.

Mutta päätä ei saa missään nimessä kääntää poispäin.
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 32
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#14

Viesti Miklu »

tabitha kirjoitti: Mutta päätä ei saa missään nimessä kääntää poispäin.
Eikö joissain kokiohoo-"heitoissa" tahi vaikkapa tenkanissa käännetä. Niin ja tietysti maassa loppusidonnoissa katellaan aivan muualle :D
Aikido, tuo lööv-laji, ja silti opetettiin ettei saa katsoa ukea silmiin kun vain hullut tai rakastuneet tekee niin! :lol:
Bruce Lee elää!
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#15

Viesti Korppi »

Onneksi seuroissa jossa olen harjoitellut on "hippeily" ollut aika vähäistä. Mutta se vaan on ikävää kun atemin nopeasti tehdyn tekniikan jälkeen ruvataan valittamaan että aikidossa ei pitäisi sattua tms. Kuka käskee tuijottelemaan seinille kun toinen tekee tekniikkaa?

Enemmänkin olen törmännyt siihen kun yritetään tehdä aikidosta "katukelpoista" jolloin aikidon idea katoaa ja sitä ukea vain ruhjotaan... nimerkillä monet nivelet hajonneet.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 77 kurkkijaa