Laitanpa minäkin lusikkani tähän politisoituneeseen soppaan. En ole koskaan tavannut Gyorbiroa enkä treenannut sen kummemmin Wintherin tai Gyorbiron kanssa.Jari.Renko kirjoitti: viimeisellä (sattuneesta syystä) sekä useampaan vierailuun Ruåttissa Gyorbiron ja Wintherin opissa.
Kävin kuitenkin 90-luvun puolivälissä (Iwaon ensimmäisen vierailun kummallakin puolen) noin puolitusinaa puhelinkeskustelua miehen kanssa, joka kertoi olevansa Gyorbiro (ei ole tästä muuta taetta kuin puhelimessa puhuneen miehen sana). Sattuneista syistä tein jonkinsorttisen muistiinpanot puhelussa esiintulleista asioista. Niinpä uskaltaudun tännekin muutaman pointin asiasta heittämään.
- Gyorbiron mukaan todellakin isä ja poika Tamotsun karatet ovat lähes eri lajeja. Gyorbiro totesi, että hänellä ei ole mitään saatavaa "nothing to gain" nuoremmalta Tamotsulta. Ei pitänyt nuorempaa Tamotsua juurikaan arvossa, ainakaan osaamisen kannalta.
- Tarkempaa kuvausta isä ja poika Tamotsun tekemisten erilaisuudesta en ymmärtänyt. Mainittiin kuitenkin katojen tekniikoiden rytmin muuttaminen sekä esityksellisten näkökohtien korostaminen. Ja yakusokukumiten yksityiskohtien häivyttäminen ("missing details").
Mikan jälkiviisaus: Katoista on vaikea sanoa mitään. Poika Tamotsun ja esim. Ikubon tekemät katat eivät ole niin kovin erilaisia. Yakusokukumitessa on, kuten tunnettua, sekä Matsuoi/Ikubon näkemykset, että poika Tamotsun näkemys. Minulle ei tuota vaikeuksia uskoa, että olisi olemassa myös "Gyorbiron näkemys", joka poikkeaisi em. näkemyksistä oleellisesti. Kenen näkemys on sitten "aito" ja "alkuperäinen"? Vaikea kysymys vastata.
Tuolloin nämä puutteet/erilaisuudet eivät vaikuttaneet sellaisilta, että olisin ymmärtänyt niiden jotenkin vaikuttavat Renshinkanin "yleisilmeeseen". Jälkeenpäin viisasteltuna näin kuitenkin ilmeisesti on.
Gyorbiro kyseli tuolloin, että miten Suomessa aiotaan edetä, nyt kun poika-Tamotsu on tänne kutsuttu. Vastasin, että Suomessa harjoitellaan (siis harjoiteltiin tuolloin) Matsuoin johdolla, joka sai oppinsa Ikubolta, joka puolestaan sai oppinsa isä-Tamotsulta. Kysymys toistettiin kaikissa 3 puhelussa. Jokaisessa puhelussa tarjottiin myös mahdollisuutta tulla tutustumaan "aitoon" Shorinjiryu Kempoon Tukholmaan. En sitten mennyt, ja nyttemmin ei ole tuolla enää niin merkitystäkään.
Ja nykyisinhän Soke Iwao Tamotsu määrää miten Renshinkan-tekniikat tehdään, että siinä ei ole nokan koputtamista. Ja pohdiskelut siitä, että miten on aikaisemmin tehty (ja onko tehty erilailla, paremmin tai huonommin) lienevät aikalailla akateemisia. Isä Tamotsu on kuollut ja hänen kanssaan harjoitelleiden, ja vielä opettavien, määrä ja merkitys on vähenemään päin. Tikulla silmään... ja sitä rataa...
mika