Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#166

Viesti taikuri »

Rojola kirjoitti: Näitä keskusteluja seuranneena esiin nousee kaksi mielenkiintoista asiaa... Allaoleva on yleisluontoista pohdintaa yli foorumirajojen, eikä kohdistu ainoastaan tähän ketjuun.

Ensinnäkin jostain syystä jotkut keskustelijat kokevat tarpeen riikinkukkoiluun tehokkuuden nimissä, kun perinnemiehet kyseenalaistavat esim. tässä nimenomaisessa tapauksessa Hokutoryu jujutsun yhteyttä traditionaaliseen jujutsuun. Tässäkin ketjussa on jo monesti toitotettu sitä, miten hyvä systeemi Hokutoryu on, vaikka kukaan ei ole sitä edes kyseenalaistanut? Tähän seikkaan onkin jo tullut muutamia "ei tässä nyt siitä ole kyse" vastauksia. Enkä jaksa todellakaan uskoa, että perinnemiesten puolelta kyseessä olisi jonkinlainen arvottaminen tehokkuuden nimissä. Koko "tehokkuus" tai "paremmuus" ajattelut nyt muutenkin on vähän hassua.

En sitten tiedä onko kyse siitä, että viestejä ei lueta kunnolla (jotta ymmärrettäisiin mistä keskustelussa on kysymys) vai siitä, että tunnetaan olo epävarmaksi tai uhatuksi(?!), kun joku päättää alkaa kyselemään väitteiden perään (aka "Hokotoryu perustuu traditionaaliseen jujutsuun"). Tästä on yleensä seuraava vaihe se, että mitätöidään koko asia tyyliin "ei opettajalinjoilla ole väliä, kunhan toimii"... Sitten tietysti herää kysymys, että miksi pitää sitten alunperin edes väittää mistään yhteyksistä traditioon.

Toinen mielenkiintoinen seikka on se, että samalla kun halutaan pitää juuria Japanin suuntaan, niin toisaalla, ainakin rivien välistä ja implisiittisesti, annetaan ymmärtää, että traditionaalinen jujutsu on "toimimatonta tekniikkaa" jne. Tämän voinee todentaa myös siitä että modernit länsimaiset jujutsut ovat ylipäätään olemassa... Ollaan ilmeisesti koettu, että a) vanha kama ei toimi ja sitä tulee parantaa, tai b) ei olla päästy harjoittelemaan vanhaa kamaa, mutta halutaan kuitenkin tehdä sen nimissä juttuja, jotta näytettäis viileiltä.

Tää nyt oli tämmönen kahden pennin analyysi keskustelusta.

Lopuksi vielä jujutsuaiheinen multimediaspektaakkeli:

Hokutoryu näytösvideoita:

" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Traditiopuolen näytösvideoita:

" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Katselin nuo Hokutoryun näytösvidoet ja olin kovasti hämmästynyt. Noita videoita katsellessa tuli mieleen enemmänkin MMA tai vapaaottelu. Silloin, kun itse harjoittelin kyseistä tyylisuuntaa niin oli se vaan aikaspaljon erilaista. Aikaa mainitusta ei ole kuitenkaan enempää, kuin n. 15 vuotta. Silloin mielestäni harjoiteltiin nimenomaan JuJutsua. Ei sellaista mitä noilla nauhoilla nähtiin.

Ymmärrän, että kehitys menee eteenpäin. Silti tulee mieleen seuraava kysymys: "onko oikeanlaista kehitystä muuttaa kaikki vähääkään perinteinen moderniksi"?

Ps. Selitykseksi ei sitten käy seuraava:

K. Miksi teit sen !!?
V. Koska pystyin...........
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#167

Viesti Jarppa »

taikuri kirjoitti: Katselin nuo Hokutoryun näytösvidoet ja olin kovasti hämmästynyt. Noita videoita katsellessa tuli mieleen enemmänkin MMA tai vapaaottelu. Silloin, kun itse harjoittelin kyseistä tyylisuuntaa niin oli se vaan aikaspaljon erilaista. Aikaa mainitusta ei ole kuitenkaan enempää, kuin n. 15 vuotta. Silloin mielestäni harjoiteltiin nimenomaan JuJutsua. Ei sellaista mitä noilla nauhoilla nähtiin.
Ehkei kannata hirveitä päätelmiä vetää näytösvideoiden perusteella.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#168

Viesti Kari Aittomäki »

Tuotanuin.
Kattelin minäkin nuo läpi ja ihan samaa settiä ne pojat veti ku aina ennenkin, tosin siinä 30-jutussa oli silkkaa rokkia enemmän.
Ennenvanhaan Kuuno teki kaulasakset Seppäselle, nykyään Tenhuselle. Eli hiukan alemmas.
Tuli oikeen nostalginen olo ja samalla mukava, viiskymppiset jätkät ne vaan vetelee meneen edelleen.

Näytös on juu näytös, en usko että treeni on siinä viidessätoista vuodessa suuriakaan muuttunu.
Itse en ole hokutoryuta paljoakaan treenaillu, mun jujutsutreeni alko ennen hokutoa ja jatkui sitte Seppäsen ja kumppanien kanssa vähä niinku epävirallisemmallisesti.

Ja olen kyllä sitämieltä että Kuuno, Seppänen, Tenhunen ja nuoremmatkin on niin korkeatasoisia jutsuveikkoja että pystyisivät toistamaan kaikki nuo annetut traditio-esimerkit. Kertakatselulla.
Rytilästä nyt puhumattakaan, joka nyt vaan on paras ketä tiedän.

Eli kyllä Hokuto on ihan jujutsua.
Mä muuten olen aina ihmetelly jotta mistähän se "atemi" heiton/kaadon jälkeen on jääny elään..
Onko kukaan saanu toimimaan oikeesti?
Mun tuli vedeltyä niitä tuola asfaltilla varmaan kymmenen vuotta ennenku tajusin ettei ne oikeen pelitä. Kyllähän ne ähähteli kun kylkiluita katkes mutta ei se siihen kokonais tilanteeseen suuria vaikuttanut.
Aloin tutkiin juttua ja kehitin omat lähestymistapani asiaan. hehe.
jkk
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1067
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#169

Viesti jkk »

Kari Aittomäki kirjoitti: Ja olen kyllä sitämieltä että Kuuno, Seppänen, Tenhunen ja nuoremmatkin on niin korkeatasoisia jutsuveikkoja että pystyisivät toistamaan kaikki nuo annetut traditio-esimerkit. Kertakatselulla.
Rytilästä nyt puhumattakaan, joka nyt vaan on paras ketä tiedän.

Tuon ulkoisen muodon toistaminen ei liikunnalliselle ihmiselle ole mitenkään mahdotonta. Varsinkin vanhemmat katat on rakennettu usein sillä tavalla, ettei sitä varsinaista "juttua" sieltä ulkopuolinen saa napattua. Varsinkaan kertakatselulla, videoita kun ei wanhaan aikaan tietenkään ollut.
Mä muuten olen aina ihmetelly jotta mistähän se "atemi" heiton/kaadon jälkeen on jääny elään..
Esimerkiksi näitä atemeita, tai niiden paikkoja, ei katoissa yleensä näy siinä määrin kun niitä "oikeasti" käytetään. Tässä on yksi näkyvä ero kun noita jujutsu ja jujutsu linkkejä seurailee. Se viimeinen atemi on usein vain yksi monista.
voipa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1040
Lauteille: Huhtikuu 2005

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#170

Viesti voipa »

Niko Vainio kirjoitti: otetaan lainaus turun jujutsuseuran sivuilta kohdasta lajikuvaus (hokutoryuun liittyen ainakin itse ymmärsin)
http://www.turunjujutsuseura.fi/lajikuvaus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ympäri käydään, yhteen tullaan. 90-luvun puolivälissä, kun www yleistyi ja väsäilin ensimmäistä versiota Tampesterin seuran sivustosta ja mietiskelin tuota lajikuvausta, totesin vanhan turkkulaisen karateseurani lajikuvauksen sopivan juuri tähän tarkoitukseen, muutamin oleellisin täydennyksin tottakai. TJJS on tätä kuvausta sittemmin edelleen vähän kehittänyt omille sivuillensa.
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#171

Viesti Jukka Suominen »

jkk kirjoitti:
Mä muuten olen aina ihmetelly jotta mistähän se "atemi" heiton/kaadon jälkeen on jääny elään..
Esimerkiksi näitä atemeita, tai niiden paikkoja, ei katoissa yleensä näy siinä määrin kun niitä "oikeasti" käytetään. Tässä on yksi näkyvä ero kun noita jujutsu ja jujutsu linkkejä seurailee. Se viimeinen atemi on usein vain yksi monista.
Luulenpa että Kari tarkoitti "atemia" joka lyödään maahan kun pudotaan heitosta, kaadosta tai ukemista. Onko traditiopuolella ko. juttua ollenkaan? Joku täällä varmaan senkin osaa sanoa
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#172

Viesti Esa Tyynismaa »

Aluksi heti,ettei kukaan vedä turhia herneitä:
En ole tietääkseni koskaan treenannut ju-jutsua,vaikka samankaltaiset tekniikat taitaa kaikista lajeista jollain tasolla löytyä...

Videoiden katselun perusteella seuraavat havainnot tehty(huom. henk. koht mielipide!):
Perinteinen ju-jutsu muistutti (kokemattomaan silmääni) voimakkaasti näkemiltäni aikido-videoilta.
Hokuto-ryu näytti ottaneen vaikutteita karatesta,ainakin suoritustavoiltaan.

Minun oma mielipiteeni on,että Hokuto-ryu houkuttelisi enemmän.Siinä oli sellaista tekemisen meinikiä ja iloisuutta asenteessa mukana.Perinteinen ju-jutsu ainakin pukeutumisen ja käyttäytymisen valossa antoi jotenkin kaavoihin kangistuneen vaikutelman.Siis vähän niinku että salissa olisi kielletty sanan "miksi?" käyttö.Siis tarkoitan että kysyminen rinnastettaisiin opettajan aliarvostamiseen,etkä olisi kelvollinen treenaamaan,jos kyseenalaistat mitään sensein kertomaa...

Ja edelleenkin kirjoittelen ihan vain saamani fiiliksen pohjalta tarkoittamatta loukata ketään/mitään lajia tai niiden harrastajia/opettajia.
Hokkinen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 255
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#173

Viesti Hokkinen »

Jouts,

mullekin tuli kyllä aikido mieleen perinne-jutsusta. Mä kuulun kyllä niihin, joille ainut esillä ollut ju-jutsu on ollut Hokutoryuta. Näin on päässyt muodostumaan kuva, että ju-jutsu on tollasta mitä Kuuno ja kumppanit on näytöksissä vuosikymmeniä vetänyt. Eli vähemmän seremoniallista ja paljon vauhdikkaampaa. En oikeestaan ihmettele, että homma on tohon suuntaan kehittynyt. Aika vaikea olisi noita Hokutoryun ykkösketjun miehiä kuvitella kovin aikidomaiseen tekemiseen :D

Jutsusta näköjään mitään tietämätön
- Hokkinen -
Kuvake
Risto R
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3062
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Joensuu

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#174

Viesti Risto R »

Kari Aittomäki kirjoitti: Mä muuten olen aina ihmetelly jotta mistähän se "atemi" heiton/kaadon jälkeen on jääny elään..
Ei mitään todellista hajua, mutta näin eurooppalaisten kakkuloiden läpi voisin ajatella että se mallaisi teräaseella tapahtuvaa lopetusta.Tämä olisi niinkuin normimeininki ollut täälläpäin. Eli kontrolliasemaan päälle ja lopetus. Eikai tuossa muutoin oikein mitään järkeä liene. Tosin olen huomannut että näin niin kuin ulkoisten seikkojen perusteella noihin on kyllä turha järkeä edes lähteä etsimään ja arvailemaan. Pitäisi tietää. Joku traditionalisti jos tietäisi, niin voisi kyllä valottaa.
Joensuun historiallisen miekkailun seura
"I [sword] am Royal, enforce justice, propagate goodness and destroy evil." -Fiore dei Liberi, 1409

Liity etupotkijaksi!
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#175

Viesti DeusVult »

Koitin katella noita videoita, mutta emmää emmää oikein vieläkään ymmärrä missä se raja kulkee jujutsun ja jujutsun välillä? Kertokaa nyt yksinkertaselle että miten esimerkiksi tämä:

" onclick="window.open(this.href);return false;

eroaa näistä:

" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Muuten kuin tuon korostetun seremoniallisen suoritustapansa puolesta?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#176

Viesti DeusVult »

... ja vielä että miksi tämä:

" onclick="window.open(this.href);return false;

EI eroa tästä:

" onclick="window.open(this.href);return false;

?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#177

Viesti Jussi Häkkinen »

DeusVult kirjoitti: Koitin katella noita videoita, mutta emmää emmää oikein vieläkään ymmärrä missä se raja kulkee jujutsun ja jujutsun välillä?
Toinen on alkuperäistä tai alkuperäiseen perinteeseen kiinteästi, katkeamattomalla linjalla kuuluvaa. Toinen on sitten jotain ihan muuta.

Ei muuta eroa tarvitakaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 19
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#178

Viesti Kari Aittomäki »

Jussi, voisitko sitte ihan valottaa omien näkemyksiesi kautta traditiotekemisen autuaaksitekevyyttä?
Koska kukavaan veivannut näkee, ettei noissa jutsun traditiojutuissa ole mitään tavattoman ihmeellistä.

Mä olen toisaalla kyseenalaistanut erikoistilanne-treenaamisen eli vapaaottelun ja kehähommelit yleisimminkin.
Kun mun mielestä erikoistilannetreeni on... oma juttunsa, eikä välttämättä korreloi tappelutehon eli viimekädessä tilannetajun kanssa, oikeestaan ensinkään.

Hassusti kykenen tässä rinnastamaan urheilun ja traditiotekemiset, molemmissa pitäydytään sovittuun muotoon ja hahmottamiseen.
Muttaku tuo oikea maailma on ihan eri peli.
Mun näkökulmasta traditiometodit on karvan tai kaks lähempänä niitä juttuja kuin urheilu.
Mutta molempia voi käyttää välineinä.

Niinku kiukkariperheessä tehään.
jep
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#179

Viesti DeusVult »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
DeusVult kirjoitti: Koitin katella noita videoita, mutta emmää emmää oikein vieläkään ymmärrä missä se raja kulkee jujutsun ja jujutsun välillä?
Toinen on alkuperäistä tai alkuperäiseen perinteeseen kiinteästi, katkeamattomalla linjalla kuuluvaa. Toinen on sitten jotain ihan muuta.

Ei muuta eroa tarvitakaan.
Ok. Mutta jos lähdetään siitä, että jujutsu on Japanissa ja muut on muualla - mikä tietysti onkin selkeä ja hyvä linjaus - niin eikö samalla logiikalla voida sanoa että saunat on Suomessa ja muualla sijaitsevat hikikopit on jotain muuta? Tai karjalanpiirakka ei ole oikea karjalanpiirakka, jos se on leivottu jossain muualla kuin Karjalassa?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

Hokutoryu Ju-Jutsun historia

#180

Viesti Jussi Häkkinen »

DeusVult kirjoitti: Ok. Mutta jos lähdetään siitä, että jujutsu on Japanissa ja muut on muualla - mikä tietysti onkin selkeä ja hyvä linjaus - niin eikö samalla logiikalla voida sanoa että saunat on Suomessa ja muualla sijaitsevat hikikopit on jotain muuta? Tai karjalanpiirakka ei ole oikea karjalanpiirakka, jos se on leivottu jossain muualla kuin Karjalassa?
Huonoja rinnastuksia.


Kannattaa muuten miettiä sitä, että vaikka enbu näyttäisi kuinka samalta, harjoitusmenetelmät ja -tavat eroavat. Tämä saattaa - ajoittain samannäköisestä enbusta huolimatta - vaikuttaa kovastikin oyoon laajemmalla tasolla.

Lisäksi...lajin tekee harjoitusmenetelmä. Ei niinkään lopputulos. Aseeton kamppailu näyttää lopputasolla usein hyvin samankaltaiselta. Paini-, nyrkkeily- ja muita kamppailumuotoja on maailma pimeänä ja valtaeron tekee hyvin usein juuri se tapa ja kulttuuri, missä menetelmä on syntynyt.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 33 kurkkijaa