Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Valvoja: Valvoja
- Abe Simpson
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 1565
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Paikkakunta: Springfield Retirement Castle
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Mahtaisiko perinneväen ylläpitämä apartheid-linjanveto kummuta osin sellaisesta, että erottamalla auvo-jutsu museo-jutsusta vältytään mahdollisesti vastenmielisiltä vertailuilta, mitä tulee lajin tuottamien kamppailijoiden suorituskykyyn. Ne omenat ja appelsiinit. Niin oudolta kuin se ehkä kuulostaakin, tällä turpaanrunttauksella saattaa olla jonkin verran painoarvoa toisille, jopa niin että se pilkottaa sukupuumetsän läpi. Joku saattaa jopa ajatella, ettei perinteiden vaaliminen ja niissä mahdollisimman tarkasti pysyttäytyminen olisikaan jujutsun syvin olemus.
Disclaimerina tietysti se, ettei kummastakaaan suuntauksesta ole itsellä sekunninkaan kokemusta, kuten tyyliin kuuluu.
Disclaimerina tietysti se, ettei kummastakaaan suuntauksesta ole itsellä sekunninkaan kokemusta, kuten tyyliin kuuluu.
"Pallomerimies on erimies"
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 30
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Ei, enkä näe minkäänlaista apartheidiä tässä. Vain nimiasian. Sisällöllä ei - kuten jo todettua - lopulta ole kummoistakaan merkitystä.Abe Simpson kirjoitti: Mahtaisiko perinneväen ylläpitämä apartheid-linjanveto kummuta osin sellaisesta, että erottamalla auvo-jutsu museo-jutsusta vältytään mahdollisesti vastenmielisiltä vertailuilta, mitä tulee lajin tuottamien kamppailijoiden suorituskykyyn.
Nimikysymyshän lopulta ei ole pätkääkään sisältö- tai tehokkuusasia eikä sitä tule sellaisena käsitellä.
Tällainenkin periaate saattaa jonkun tyylin ryugissa elää, ehkä. Ja silloinhan sekin on perinne.Joku saattaa jopa ajatella, ettei perinteiden vaaliminen ja niissä mahdollisimman tarkasti pysyttäytyminen olisikaan jujutsun syvin olemus.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
- sanppa75
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 1913
- Lauteille: Elokuu 2005
- Paikkakunta: Kuopio
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Luitko edes ketjua...? Miten selvästi asia pitää ilmaista että se menee jakeluun....Abe Simpson kirjoitti: Mahtaisiko perinneväen ylläpitämä apartheid-linjanveto kummuta osin sellaisesta, että erottamalla auvo-jutsu museo-jutsusta vältytään mahdollisesti vastenmielisiltä vertailuilta, mitä tulee lajin tuottamien kamppailijoiden suorituskykyyn.
Mitä omalta kohdaltani voin sanoa että kysymys ei ole suorituskykyvertailun pelottavuudesta. Ei pelota sitten ollenkaan.
Juu...niinhän se on. Katsos oikeessa eurooppalaisessa juujutsussa sitä ei tuollaisia turhanpäiväsiä akkojen kysymyksiä edes kysytä, vaan siellä oikeasti tapellaan. Juu....Abe Simpson kirjoitti: Ne omenat ja appelsiinit. Niin oudolta kuin se ehkä kuulostaakin, tällä turpaanrunttauksella saattaa olla jonkin verran painoarvoa toisille, jopa niin että se pilkottaa sukupuumetsän läpi.
Joku saattaa jopa ajatella, ettei perinteiden vaaliminen ja niissä mahdollisimman tarkasti pysyttäytyminen olisikaan jujutsun syvin olemus.
Siis et ole lukenut tai sisäistänyt tänne kirjoitettujen nimeämistä koskevien viestien sisältöä.
Mikäs siinä.
Siis tämähän on vain nettifoorumi. Ei enempää eikä vahempää. Mielipiteitä kai saa edelleen siis esittää.Abe Simpson kirjoitti: Disclaimerina tietysti se, ettei kummastakaaan suuntauksesta ole itsellä sekunninkaan kokemusta, kuten tyyliin kuuluu.
Sami Hyvärinen
"Saru mo ki kara oshiru"
"Saru mo ki kara oshiru"
- Abe Simpson
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 5
- Viestit: 1565
- Lauteille: Maaliskuu 2006
- Paikkakunta: Springfield Retirement Castle
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Tarkoitin lähinnä sitä, että auvo-jutsu on nähdäkseni profiloitunut liki puhtaasti kamppailukyvyn lipun alle, museo-jutsuilla on tämän lisäksi perinteet kannettavana - jos näitä käsitellään saman lajin eri versioina, saattaa nousta esiin kysymys siitä, onko jokin pois jostain. Siihen en uskalla ottaa kantaa onko todella näin, kuten sanottua minkäänlaista kokemusta ei ole.sanppa75 kirjoitti: Mitä omalta kohdaltani voin sanoa että kysymys ei ole suorituskykyvertailun pelottavuudesta. Ei pelota sitten ollenkaan.
Ilmeisesti kyse on tuosta sisäistämisestä, koska ihan-oikeasti olen lukenut ketjun läpi. Erottavia teemoja vain käsitelty sen verran mutkittelevasti, että en todennäköisesti ole hahmottanut kokonaisuutta - milloin kyse on ollut sukulinjoista, milloin hengitystavoista.sanppa75 kirjoitti: Siis et ole lukenut tai sisäistänyt tänne kirjoitettujen nimeämistä koskevien viestien sisältöä.
Mikäs siinä.
Juuri näin, en todellakaan yritä esittää tietäväni aiheesta mitään, lähinnä yritin pukea oma vallitseva käsitykseni kysymysmuotoon. Pahoittelen jos sävy oli liian provosoiva, taustalla on kuitenkin vilpitön halu nähdä erot niin selvinä kuin traditiojutsukat mitä ilmeisimmin näkevät.sanppa75 kirjoitti: Siis tämähän on vain nettifoorumi. Ei enempää eikä vahempää. Mielipiteitä kai saa edelleen siis esittää.
"Pallomerimies on erimies"
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Sitä odotellessa rupattelen tässä.sanppa75 kirjoitti: Ps. nyt mennään niin rankasti miekkailun puolelle että josko nämä viestit siirtyy kohta sopivampaan ketjuun...
Ok. Pistä vastausta sitten kun nämä siirtyy toiseen ketjuun?sanppa75 kirjoitti:Moni asia on jos ei ymmärrä. Voin yrittää selittää, mutta en tässä ketjussa. Privana tai toinen ketju.DeusVult kirjoitti: Kumma juttu.
No siis montako eri tapaa lyödä voit kuvitella esimerkiksi rapiirille? Aseella, jonka teho perustuu sen nopeuteen, ulottuvuuteen ja terävään kärkeen, lyödään siten että niitä ominaisuuksia käytetään hyödyksi. Ja tapoja käyttää niitä hyödyksi ei lopulta ole kovin montaa. Mitä sillä lyömisellä tavoitellaan? Vastustajan haavoittamista ja surmaamista, kenties? Emme kait puhu mistään aivokirurgiasta?sanppa75 kirjoitti:Siis ei se, miten lyödään ja mitä sillä lyömisellä tavoitellaan?DeusVult kirjoitti: Kaiken sen teränkäytön jota minä olen nähnyt, perustana on olleet nimenomaan leikkauskulmat ja liikesuunnat.
Tottakai niitä paikkoja avautuu, mutta ensin ne järkevät osumakohdat olisi minun mielestäni (eikä pelkästään minun mielestäni, koska niin monessa lajissa niin tehdään) opetella ilman että ne ovat minkään suojauksen takana piilossa. Jos et yhtään tiedä mihin kannattaa lyödä ja mihin ei, miten voit taistella?sanppa75 kirjoitti:Mun mielestäni lyöntipaikka(siis se mihin lyödään) avautuu aina tilanteen mukaan. Ja siihen sitten reagoidaan tiettyjä periaatteita noudattaen... Siis ei siten että "hää, nytpä mie kohta sitä ranteeseen näppeen..." vaan pikemminkin siten että "ei juma ny se lyö oho se liukastu ja pudotti miekkansa--->kuuppaan" )DeusVult kirjoitti: Kun tietää mihin pitää lyödä, ja miten pitää liikkua päästäkseen lyömään, ollaan jo minun mielestäni aika pitkällä.
Niin, eli siis ajoitus toimii lajin määreenä miten?sanppa75 kirjoitti:DeusVult kirjoitti: Ajoitushan käsittääkseni pyritään pitämään sellaisena, että sä osut vastustajaan mutta vastustaja ei osu suhun.
Ihan tosi?
Minä. En ole ikänäni huomannut mistään rajatiedosta olevan minkäänlaista hyötyä harjoiteltaessa kamppailua, vaikka aina välillä joku toisin väittääkin. Se toisin väittäminen yleensä jää sitten vaan sellaiseksi mystiseksi sanahelinäksi, jolla ei mitään konkreettista hyötyä näytetä saavutettavan.sanppa75 kirjoitti:Ja näin on väittänyt...kuka?DeusVult kirjoitti: Ei siinä sen kummempaa magiaa ole.
Minkä lajin opettajalta? Mä luulen että ne ois sen kertoneet heti aluks, jos se ois niin tärkeä termi kuin Potku.netin tradissiipi antaa ymmärtää.sanppa75 kirjoitti:Kandee kysyä opettajalta.DeusVult kirjoitti: Mitä kehonkäyttötapaan tulee, en oikeastaan vieläkään, yli kymmenen vuoden kamppailukokemuksella, ymmärrä mitä tällä termillä tarkoitetaan?
No noin ylejään tarkoitan sillä siis niitä suuntia, johon laji opettaa liikkumaan kun reagoidaan hyökkäykseen tai hyökätään itse.sanppa75 kirjoitti:Mitä noin ylejään tarkoitat termillä "liikesuunnat".DeusVult kirjoitti: Jos tällä tarkoitetaan jotain asennon ja liikkumisen yhteisvaikutelmaa, niin se mielestäni menee tuohon "liikesuunnat" otsikon alle näppärästi.
Nojoo riippuu tietysti että jos haluatko avata miekalla paputölkin vai haluatko rei'ittää vastustajan. Minä oletin että puhumme jälkimmäisestä. Katso myös viestin kolmas kohta ylhäältä.sanppa75 kirjoitti: Aseenkäyttötapahan riippuu jo aika paljon pelkästään tilanteesta jossa sitä käytetään. Joten ei todellakaan ole mitään "yhtä ja ainoaa" järkevää tapaa käyttää asetta. Hassua. Ja sitten on vielä mokoman eri tyylit ja niiden sisäiset "filosofiat" aseen käytölle...
Voi sitä matsia ottaa vaikka ulkona rantakalliolla, ilman suojavarusteita. Ei se periaate siitä mikskään muutu. Sitä ei vaan kauaa viitsi tehdä koskapa ne osumat sattuvat. Teknisiä puutteita esimerkiksi suojauksessa on helpompi korjata, kun toinen ei kuole siitä ekasta osumasta.sanppa75 kirjoitti: Matsatessa sisätiloissa verkkareissa ja suojavarusteissa...?
No minun tietääkseni kukaan ei ole vielä ruvennut mussuttamaan, että "espanjalaista rapiiria" eivät pitäisi kutsua rapiiriksi ollenkaan, kun se on sen verran eria asia kuin italialainen.sanppa75 kirjoitti: Eli isojakin eroja on. Ja eikö lie myös rapiireja ja rapiireja?
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 30
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Vaikka lyöntitapoja olisi rajallisesti, niiden opetustapoja (eli tyylejä eli koulukuntia eli...) voi olla lukemattomia.DeusVult kirjoitti: No siis montako eri tapaa lyödä voit kuvitella esimerkiksi rapiirille?
Se pointti tässä on.
Ja vaikka espanjalaista rapiiria kukaan ei kiellä kutsumasta rapiiriksi, se silti ei ole italialaista rapiiria.
Siitä tässä on kyse.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Aivan! Mutta kaikki ne ovat kuitenkin rapiirikoulukuntia, eikös juu?Jussi Häkkinen kirjoitti:Vaikka lyöntitapoja olisi rajallisesti, niiden opetustapoja (eli tyylejä eli koulukuntia eli...) voi olla lukemattomia.DeusVult kirjoitti: No siis montako eri tapaa lyödä voit kuvitella esimerkiksi rapiirille?
Se pointti tässä on.
Ja vaikka espanjalaista rapiiria kukaan ei kiellä kutsumasta rapiiriksi, se silti ei ole italialaista rapiiria.
Siitä tässä on kyse.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 30
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Aivan. Mutta ne eivät ole kenjutsua (jos tämän yhteys tuntuu oudolta, istupa alas ja mieti hetki, miksi se on tässä). Ja rapiiri ei ole tuossa se laji - eurooppalainen miekkailu on se laji.DeusVult kirjoitti: Aivan! Mutta kaikki ne ovat kuitenkin rapiirikoulukuntia, eikös juu?
Nimiasiat ovat jänniä.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
- DeusVult
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 8469
- Lauteille: Kesäkuu 2007
- Paikkakunta: Helsinki
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Eivät olekaan. Mutta tämä koko miekkakeskustelu lähti vertauskuvasta, ei kukaan niitä ole kenjutsuksi väittänytkään.Jussi Häkkinen kirjoitti:Aivan. Mutta ne eivät ole kenjutsuaDeusVult kirjoitti: Aivan! Mutta kaikki ne ovat kuitenkin rapiirikoulukuntia, eikös juu?
Muoks: Harrastaako kukaan Japanissa eurooppalaista historiallista miekkailua? Millä nimellä se siellä kulkee(tai kulkisi)?
No käytännössä tämäkin on vähän monimutkaisempi juttu... jotkut hist.miekkailu seurat opettavat vain yhtä miekkailutyyliä, jotkut opettavat useampia. Jotkut opettavat lisäksi jotain ihan muuta jonka katsovat kuuluvat otsikon "Western martial arts" alle. Joten jos joku sanoo lajikseen historiallinen miekkailu, niin ei siitä voi yhtään tietää että mitä se kyseinen henkilö itse asiassa harrastaa.Jussi Häkkinen kirjoitti: Ja rapiiri ei ole tuossa se laji - eurooppalainen miekkailu on se laji.
Niinpä. Ehkä pitäisi perustaa joku YK:n alainen kamppailulajien nimien standardisoimisvirasto? Kaikkien kamppailulajien nimet tulisi laittaa PV:stä tuttuun kategoriamuotoon: sukat,urheilu,vihreät. itsepuolustus,aseeton,suomalainen.Jussi Häkkinen kirjoitti: Nimiasiat ovat jänniä.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.
Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 30
- Viestit: 19092
- Lauteille: Helmikuu 2005
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Ei tarvitse.DeusVult kirjoitti: [Niinpä. Ehkä pitäisi perustaa joku YK:n alainen kamppailulajien nimien standardisoimisvirasto? Kaikkien kamppailulajien nimet tulisi laittaa PV:stä tuttuun kategoriamuotoon: sukat,urheilu,vihreät. itsepuolustus,aseeton,suomalainen.
Minusta on ihan selvää, että on jujutsu ja jujutsu ja ne ovat kaksi eri asiaa. Ei se nyt niin vaikea hiffattava ole.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Liekö tuokaan nyt niin ilmeistä tuo erotteluhalu. Mitä itse olen näistä asioista jutellut yhden sieltä "aikojen alusta" asti harjoitelleen HYR-miehen kanssa, niin ihan jutsusta tuo puhuu kummankin kohdalla. Sitten jos haluaa erotella niin lisää koryun eteen. Pientä nettipiikikkyyttä tässä on minusta havaittavissa.Abe Simpson kirjoitti: taustalla on kuitenkin vilpitön halu nähdä erot niin selvinä kuin traditiojutsukat mitä ilmeisimmin näkevät.
Ain't no one.
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Eikö se muka ole?? "kaikki alkoi aikidosta ja kaikki loppuu aikidoon..." vai miten se meni...aikidon on pakko olla maailman universaalein laji, koska niin suuri osa ketjuistä päätyy aikidoon, ja aika moni niistä toteamaan että "aikido itsessään" ei ole realistista...
Ei mut oikeesti. Voihan esimerkiksi rapierilla opettaa että "pistä ennen kun kaveri pistää", tai toisin päin "odota kaverin pistoa ja tee vastaisku". Välttämättä juuri se liike ei ole se ratkaiseva ero tyylisuuntien välillä. Ero voi muodostua esim tekniikan aikeesta, ajoituksesta (kyllä vain), hengityksestä (ihan tosi). Sitten kun ruvetaan miettimään yksityiskohtia, esim. Puristatko sormilla, vai löytkö ranteella? Piiskamainen isku, vai sivallus??? Lyödäkö läpi vai ihokontaktiin??? Paino etujalalla, takajalalla vai keskellä?? varpaiden asento sivulle vai kendomaisesti suoraan?? Miten miekkaa pidetään valmiusasessnossa?? Mitkä alkurituaalit??
Kyllä maailmaan erilaisia suoritustapoja mahtuu. Mutta jos ruvetaan käyttämään rapieria kuin, luoja armahda, kirvestä niin sitä ei voi enää sanoa miekkailuksi, tai voihan sitä sanoa, mutta ei se ole sitä lähelläkään.
Jos vielä kurkataan verhon toiselle puolelle niin huomataan että Iaidossa, kenjutsussa ja ylipäätään japanilaisissa miekkailulajeissa on käytässä pääsääntöisesti katana. Kuitenkin katanaan erikoistuneita tyylisuuntia on paljon. Aikanaan kuulemma pelkästään Hayashizakia seuranneita oli 200...
Jos vertaa iaido koulukuntia niin ei niissä enää opettajatasolla niin kauheita eroja nää. Kuitenkin on ollut syytä kehittää uusi tyylisuunta. Toinen kumartaa pystystä toinen istuviltaan ja taas saadaan uusi tyylisuunta.
Kyllä mikään ei sekoita aloittelevaa tutkijaa japanilaisissa lajeissa kuin tyylisuuntien nimet ja se miksi ne muistuttaa toisiaan....Nimiasiat ovat jänniä.
Sitä minäkin oon yrittäny valaista mutta täällä tuntuu olevan niin paljon pakanoita että tuntuu kuin puhuisi seinille.Minusta on ihan selvää, että on jujutsu ja jujutsu ja ne ovat kaksi eri asiaa. Ei se nyt niin vaikea hiffattava ole.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 93840
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Abe, olen hieman yllättynyt. Olen näkevinäni pienoisen herneen.Abe Simpson kirjoitti: Mahtaisiko perinneväen ylläpitämä apartheid-linjanveto kummuta osin sellaisesta, että erottamalla auvo-jutsu museo-jutsusta vältytään mahdollisesti vastenmielisiltä vertailuilta, mitä tulee lajin tuottamien kamppailijoiden suorituskykyyn. Ne omenat ja appelsiinit. Niin oudolta kuin se ehkä kuulostaakin, tällä turpaanrunttauksella saattaa olla jonkin verran painoarvoa toisille, jopa niin että se pilkottaa sukupuumetsän läpi. Joku saattaa jopa ajatella, ettei perinteiden vaaliminen ja niissä mahdollisimman tarkasti pysyttäytyminen olisikaan jujutsun syvin olemus.
Disclaimerina tietysti se, ettei kummastakaaan suuntauksesta ole itsellä sekunninkaan kokemusta, kuten tyyliin kuuluu.
Muista kuitenkin mitä sanppa75 aiemmin tänään kirjoitti:
Tämä kumonnee oletuksesi?Muutama varmistus vielä ettei tulkita väärin:
Hokutoryu on mielestäni hieno ja tehokas kamppailulaji.
Modernit lajit soveltuvat mielestäni keskimäärin paremmin vastaamaan esimerkiksi itsepuolustuksellisiin tarpeisiin kuin vaikkapa perinne jujutsu.
Jos keskimääräinen perinnejutsuka tai moderni jutsuka (vaikkapa hokuto tai brassi) tappelis ilman aseita, niin uskoisin että moterni mies voittas.
- Mika
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 11
- Viestit: 93840
- Lauteille: Joulukuu 2004
- Paikkakunta: Tampere
- Etulaji: HIIT, girya
- Sivulajit: pilates, yinjooga
- Takalajit: Tanglang
- Yhteystiedot:
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Minusta ei. Jos vaikka sinun lajiasi, Ashiharaa, kutsuttaisiin nimellä Ashihara Quan, kyllä minä vähän ihmettelisin asiaa. Toki se olisi minulle yhdentekevää, mutta oudolta se tuntuisi.MarkkuT kirjoitti: Pientä nettipiikikkyyttä tässä on minusta havaittavissa.
En oikein ymmärrä sitä, mitä tässä ei ymmärretä. On olemassa kaksi eri mielipidettä ja sillä selvä. Se on hienoa, että yksityiskohdista keskustellaan - oikein hienoa - mutta tuollaisia metakommentteja en oikein näe relevantteina, mutta se on vain minun näkökulmani. Voin olla väärässä taas kerran.
- TimoS
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 14
- Viestit: 23344
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
- Yhteystiedot:
Hokutoryu Ju-Jutsun historia
Jalkavatsa nyrkki?Mika kirjoitti: Ashihara Quan
Timo Saksholm
Karate wa kunshi no bugei
Karate wa kunshi no bugei
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 41 kurkkijaa