Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Taido

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

#151

Viesti fuusetsu »

leisku kirjoitti: En myöskään tarkoittanut puhua siitä onko jissen-matsi kamppailua, vaan koko lajin kamppailullisuudesta, niiden videoklippien pohjalta jotka nostettiin esimerkiksi mahdollisista itsepuolustustekniikoista Taidossa.(Videoklippien pohjalta siksi, etten Taidoa muuten paljoa tunne.)
Kuten jo useamman kerran on tullut ilmi, näillä videoilla ei ole mitään tekemistä taidon kanssa: http://vietvodao.pl/donchan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
leisku
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 34
Lauteille: Helmikuu 2006

#152

Viesti leisku »

fuusetsu kirjoitti: Kuten jo useamman kerran on tullut ilmi, näillä videoilla ei ole mitään tekemistä taidon kanssa: http://vietvodao.pl/donchan.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok. Kiitos että väänsit rautalangasta. Osaamani Taido-termit olen tästä nimenomaisesta ketjusta oppinut. Ei toi "vietvodao" myöskään ensi lukemalta mitään sanonut. En sanasta tunnistanut että kyse olisi erillisestä lajista.
Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#153

Viesti Henkka »

Pahoittelen hieman hidasta kommentointiani tähän ketjuun. Näin lomalla ollessa ei tule luettua näitä foorumeita ihan niin tiuhaan. :)
Jussi Häkkinen kirjoitti:
Henkka kirjoitti:Tuohon tekniikoiden voimantuottoon liittyen olisin kiinnostunut kuulemaan Andyltä ja Jussilta minkälaisia voimantuotto tapoja KB:stä ja Karatesta löytyy mitä Taidosta ei löydy?
Tervetuloa treenaamaan. Kyllä se jo muutamassa vuodessa selviää.
Heh, tämä pitänee varmaan paikkansa myös Taidossa! ;) Mutta kiitos kutsusta, toivottavasti tilaisuus moiseen treenimahdollisuuteen joskus urkenee!

Lähinnä hain tässä keskustelun pohjaksi jonkunlaista näkemystä siitä minkälaisia voimantuottotapoja Karatesta löytyy mitä Taidosta EI löydy. Oman vähäisen kokemukseni perusteella käytetyt periaatteet vaikuttivat erittäin samankaltaiselta, mutta tietysti niin vähäisen treenaamisen perusteella ei voi vetää sen suurempia johtopäätöksiä.
Andy kirjoitti: Karateen en nyt ota sen kummemmin kantaa, mutta potkunyrkkeilystä nuo eroavat lantion käytön osalta...Osa potkuista tehdään ns. hanuri pitkällä-tekniikalla, jossa lonkka jää pahasti koukkuun.
Fuusetsu tähän jo kommentoikin ja olen hänen kanssaan tässä samaa mieltä. Eli perustekniikoissa etu-ja takakiertopotkuissa tuo lonkan koukistaminen on virhe, eikä tuo hakemasi klippikään kuvaa mielestäni virheetöntä perustekniikkaa. Niillä muutamilla kerroilla mitä KB:tä olen kokeillut tehtiin tuo etukiertopotku mielestäni aikalailla samaantapaa kuin Taidossa. Mutta tämäkin vaatisi ehkä hieman enemmän treeniä tarkempaa analyysiä varten.
Andy kirjoitti: Erilaisissa voltti- ja kärrynpyöräpotkuissa taas on keskitytty enemmän siihen, miten saadaan jalka heilahtamaan mahdollisimman korkealta mahdollisimman sulavassa kaaressa. Tälläin vartalon paino ei ole potkun takana ja/tai tukilihasten puutteellinen käyttö päästää voiman "vuotamaan" pois osuman suunnasta.
En tiedä minkälaisia voltti-/kärrynpyöräpotkuja olet nähnyt tai mitä tekniikoita tässä tarkoitetaan, mutta mielestäni tämä ei pidä paikkaansa. Ainakin kaikissa niissä "toimivissa"-tekniikoissa mitä itse olen treenannut ja mitä itse opetan tekniikan periaate on nimenomaan se että kokovartalon massa yhdistettynä liikkeen liike-energiaan saataisin välitettyä potkuun mahdollisimman tehokkaasti. Tottakai kaikenlaisista volttihärpäkkeistä tämä ei tietenkään välttämättä onnistu "toimivasti".
Näin ollen noita varsinaisia volttipotkuja ei yleensä näe kuin näytöksissä tai mahdollisesti Tenkaissa. Kuitenkaan missään nimessä tarkoitus näissä tekniikoissa Taidossa ei ole (tai ei ainakaan pitäisi olla) tuo "mahdollisimman korkea ja sulava jalan kaari".
Andy kirjoitti: Lyönneistä puuttuu sitten lantion kierto ja jalan ponnistus oikeastaan kokonaan. Voima tulee vain kädestä ja hartioista.
Tämän tyyppisiä tekniikoita Taido-(kilpa)ottelussa ikävä kyllä näkee, mutta kyllä tuo lantion kierto ja jalan ponnistus periaate löytyy myös taidon lyöntitekniikoista jos perustekniikoita tutkiskelee.
fuusetsu kirjoitti: Koosta on ehdottomasti hyötyä jissenissä.
No tottakai koolla aina jonkunlaista vaikutusta voi olla, mutta kuten sanottua en katsoisi sen vaikuttavan Taidossa ihan niin paljoa kuin jossain muissa lajeissa. Itse en ainakaan hieman pieni kokoisempana Taidokana tunne että olisin jonkun matsin hävinnyt pelkästään sen takia että kaveri olisi ollut pidempi tai vahvempi, vaan yleensä niissä tapauksissa kuin olen hävinnyt kaveri on vaan ollut yksinkertaisesti parempi! ;)
Andy kirjoitti: Mikä on taidon oppimisen päämäärä?

Oma näkemykseni tähän on omien taitojen kehitys, taidon oppiminen, periaatteiden omaksuminen sekä koko elin iän kestävä harrastus.

Kun olet nuori ja fyysisesti paremmassa kunnossa voit haastaa omaa vartaloasi ja kehittää taitojasi näiden hieman vaikeampien tekniikoidet kautta. Kun vanhenet ja fyysinen suorituskykysi heikkenee myös Taidosi yksinkertaistuu ja treenaamisen painopiste hieman muuttuu.
Savo Jr
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Savo / Kallio

#154

Viesti Savo Jr »

Mika kirjoitti:
Hollow kirjoitti: Kysehän voi tietenkin olla vain siitä, että oma ymmärryskykyni ei riitä noin jalon lajin tasolle :)
Niin se täytyy olla, koska samalla logiikalla tuo "emme me mihinkään nettijuttuihin vastaa, lukekaa sivuiltamme" toimii :lol:
Jos laji lukeutuu niihin joissa on henkinen elementti mukana, niin mun mielestä tuo kyseinen kommentti oli just sitä lajia.

Jos kotisivut on tehty huolella ja sanat, viesti ja niiden olemus punnittu tarkkaan ja niistä on keskusteltu ehkäpä useammankin henkilön toimesta ettei lajista vahingossa anneta vääristynyttä kuvaa, niin ei kenenkään yksittäisen harrastajan kannata mennä antamaan foorumin täydelle ihmisiä omia näkemyksiään -ja ehkäpä riitelemään tai väittelemään asioista, niin kuin foorumeilla usein on tapana.. . .

Järkevää polittiikkaa sanom'miä.
-Sitä saa mitä ei halua tilaamattakin-
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 93841
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#155

Viesti Mika »

Savo Jr, olet varmasti oikeassa, mutta asialla on toinenkin puoli. Kaikkien, esim. meidän molempien, on vain myönnettävä, että tämä ei ole mikään objektiivinen kokonaisuus, vaan kyse on tulkinnoista.


1) Itse koin vastauksen ilmoitukseeni tylyksi. Tätä en ole aiemmin täällä sanonut, koska on filosofiani vastaista julkistaa omaa negatiivista mielipidettäni asiasta, joka ei aivan suoraan foorumin asioita koske. Siksi olen huumorilla pehmentänyt asiaa. Nyt toin tämän kannan (huom! vain oma kantani) esille.

2) Uskon silti, että vastausta ei ollut tarkoitettu tylyksi, jos ei nyt sitten kovin ystävälliseksikään. Tämä on toinen syy, miksen aiemmin ruotinut asiaa.

Minusta olisi ollut ystävällisempää kirjoittaa vaikka "Kiitos ilmoituksesta. Emme ole liiton puolesta kovinkaan paljon tutustuneet foorumeihin, mutta ilmoitamme asiasta jäsenistöllemme. Hyvää jatkoa!" tai jotakin vastaavaa. Tuota tuskin kukaan olisi kokenut mitenkään erityisen tylynä tai muuten negatiivisesti, mutta silti se olisi antanut pelivaraa olla osallistumatta keskusteluihin. Noin minä olisin vastannut, jos olisin ollut heidän kengissään.

3) TaiDo on laji, joka jakaa mielipiteitä melko jyrkästi. Tämä jo yksinään on syy sekä osallistua keskusteluihin että oikoa virheitä ja väärinkäsityksiä.

4) Edelliseen liittyen sanon, että kommenttisi foorumeista on sekä oikea että väärä. Eihän esimerkiksi Potkukaan (en tiedä kuinka paljon olet ehtinyt sivustoon tutustua) ole mikään lasten leikkikenttä, mutta kyllä kaikenlaiseen keskusteluun kuuluu myös se, että asioita kyseenalaistetaan ja niitä puidaan.

5) Jos lajin edustajat haluavat pitää lajinsa pimennossa tänä tietoaikakautena, se on heidän valintansa. Tässä on aivan varmasti enemmän huonoja kuin hyviä puolia. On vain hyväksyttävä se, että varsinkin Suomessa (ja oikeastaan melkein missä tahansa muussakin kehittyneessä maassa) Internet on osa lajin julkikuvaa. Jos jostakin syystä - ja se syy pitää olla perusteltu, pelkkä päänsä hiekkaan hautaaminen ei sovi :!: - haluaa jättäytyä nettiyhteisöjen ulkopuolelle, kannattaa miettiä onko se oikeaa julkikuvaa.

6) Flammee on kutakuinkin ainoa TaiDon lipunkantaja Potkussa. Vaikka hän onkin aktiivinen ja miellyttävä keskustelija, hän on yksin. Tämä on aina tuhat kertaa huonompi tilanne kuin edes se, että näitä lipunkantajia olisi kaksi. Yhden sana on vain mielipide, kahden sana on jo lähempänä faktaa. Siis jos ovat yksimielisiä. :D

7) Katso Capoeiraa. Kovaa riepottelua aikansa, mutta nyt täysin hyväksytty osa Potkua. Homma siis pelittää. 8)


Mutta kuten sanottu, nämä ovat mielipideasioita. Kehottaisin TaiDo-liittoa kuitenkin pohtimaan ylläolevia. :)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#156

Viesti flammee »

Tjoo. Olen katellut että taido on suht erikoinen laji ja siinä on mielestäni paljon ominaisuuksia joiden ansiosta se voiisi olla suuremmassakin suosiossa.. Mielestäni porukkaa ei kannata yrittää huijata alkeiskursseille vääränlaisilla / epämääräisillä mielikuvilla, vaan saada sille julkisuutta, jotta saadaan ne oikeanlaiset ihmiset alkeiskurssille. Oikeanlainen ihminen on siis sellainen joka hakee juttuja joita taidosta löytyy. Nettifoorumeiden vaikutusta on paha arvioida mutta onhan täälläkin jäseniä 1200+ tällä hetkellä ja eihän se ole pelkästään lukijoista kiinni vaan siitä seuraa että juttu leviää myös eteenpäin muita teitä, jos esim. potkulaiselta kysyy millainen laji tää on tms. Esimerkiksi tang langin suosioon on kaiketi potku.netti vaikuttanut "jonkin verran".

Ne viralliset lajiesittelyt ovat aina sellaisia kylmän objektiivisen oloisia, kyllä niistä jotain selviää, mutta ainakin itse, kun olen miettinyt jonkin lajin aloittamista, olen ollut kiinnostunut nimenomaan harrastajien mielipiteistä ja kokemuksista. Tietoyhteiskunnassa tietoa pihtaamalla ei saavuta suurinta suosiota.. :D

Itseä voi ampua jalkaan monellakin tavalla, Suomen suurimman kamppailulajifoorumin hyödyntäminen informaatiokanavana potentiaalisia harrastajia kohden, saattaapi olla yksi sellainen tapa. :p Toisaalta, aina välillä nettifoorumit eivät ole se miellyttävin ympäristö jakaa tietoa jos jonkinlaisten :naka: :director: :binky: :butthead: :finga: :puhuu: takia. ;)


Tähän ei vielä mun mielestä vastattu ihan täydellisesti..
pales kirjoitti: Mutta onko se pelkästään, jotain voltteja ja kärrynpuöriä?
Miten soveltuu seniori ikäisille jotka eivät välttämättä taivu
kovin akropaattisiin suorituksiin ?
Voltit ja kärrynpyörät eivät ole isossa osassa. Niitä harjoitellaan, mutta niitä pystyy harjoittelemaan, vaikka olisi nollatasolla suorituksen suhteen, kuten itse olen. Molemmilta puolilta pitävät vyöstä kiinni. Ei voi satuttaa itseään kovin helpolla. Venymistä lajissa ei minun nähdäkseni vaadita, suunnilleen kaikki tekniikat pystyy tekemään kankeampikin, potkuthan tehdään vain vartalon korkeudelle. Olenpa havainnut että ei ne ihan kaikki hyvin taidotekniikkaa tekevät niin kovin notkeita ole.

En oikeastaan osaa tällä hetkellä mitään "korkeampaa" akropatiaa, kärrypyöränikin sukkaavat. Mulla on luontaisesti huono koordinaatio, tää ei ole sitten pessimismiä, vaan havainto. Silti hyvin on pärjännyt. Potkut tosin menee paremmin. Jissenissä pärjää vähemmälläkin akrobatialla, kärrynpyöräpotkussa, joka on suht yleinen tekniikka, se kärrynpyörä kiertää sivulta matalana.. Korkeampaakin tengiä voi toki käyttää, jos en hirveästi erehdy, niin tähänkin ketjuun kirjoittanut Henkka on sangen pätevästi sitä jissenissä käyttänytkin. En ole montaa taidokisaa nähnyt, tässä viittaan hatariin muistoihini kuutisen vuotta sitten revontuli-cupista. :)

Ajallisesti akrobatiatreeni ei muodosta kovin suurta osaa taidon harjoittelusta, suurimmaksi osaksihan erilaisten harjoitteiden kohteena ovat ne tekniikat joita jissenissä ja hokeissa tulee vastaan, joissa niissäkin on kyllä haastetta, mutta kyllä ne ensimmäisen vuoden aikana alkavat sujumaan vähintäänkin kohtuullisesti. Olisiko akrobatian rooli noin karkeasti arvioden 1/6 - 1/3 kaikesta harjoittelusta? Tuota on aika vaikea arvioida kylläkin, harjoituspäiväkirjastani saanee jonkinlaisen kuvan, kunhan lukee siltä ajalta, jossa käyn ohjatuissa treeneissä. Meillä on erikseen tengivuoro, jossa keskitymme tengiin, normitreeneissä sitten käytetään ehkä vartin verran monesti aikaa näihin. Helpompaa tengiä, kuten kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä sitten on sen normitreenin seassakin, jonkin verran.


Andy kirjoitti:
flammee kirjoitti:Taidossa kombinaatioissa joutuu miettimään mielestäni vähän eri juttuja kuin KB:ssa kun etäisyys on enimmän aikaa isompi ja ottelun luonne ihan erilainen, ja eri tekniikoiden yhdistely ei ole ihan niin yksinkertaista. Tällä pyrin ilmaisemaan että et välttämättä ole ihan kaikkein kykeneväisin arvioimaan taidon komboja.
Tuo iso etäisyys on minusta se avainsana. Koko jutussa tehdään kamalasti turhaa hommaa, koska ollaan niin kaukana, että on ihan sama, mitä tekee.
Kyllä sillä etäällä tehtävälläkin asialla on merkitystä, pelataan vastustajaa sopivampaan asemaan ennen hyökkäystä. Ensimmäinen hyökkäys saattaakin olla vain keino mennä sisään, taidotekniikoissa kun on hyökkäykseen yhdistetty myös puolustus, niin siinä on suojaus paremmin kunnossa. Taidossahan ei myöskään tietääkseni juurikaan käytetä passiivista torjuntaa ja pyritään muutenkin välttämään voiman kohtaaminen voimalla, joten muulla tavalla sisäänmeno, vaan saa sen toisen hyökkäämään ja nähdäkseni omalla hyökkäyksellä on helpompi saada osuma kuin vastahyökkäyksellä, kun on liike-energiaakin. Vai liekö näinkään, täähän ny on ihan täyttä aloittelijan mutua. Jospa otan asian sitten muutaman vuoden päästä esiin uudelleen, kun tunnen jisseniä paremmin, TKD:ssakin meni muutama ennenkuin pääsi sisälle matsaukseen paremmin.
Viimeksi muokannut flammee, heinä 22, 2006, 14.14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#157

Viesti Jussi Häkkinen »

Henkka kirjoitti: Lähinnä hain tässä keskustelun pohjaksi jonkunlaista näkemystä siitä minkälaisia voimantuottotapoja Karatesta löytyy mitä Taidosta EI löydy.
Näkemäni mukaan: Lantion ns. kaksois- ja kolmoisravistukset puuttuvat, suora- ja vastakääntö ovat yleisimmin esiintyviä lantionkäyttötapoja. Gamakun (koshi & shitabara) käyttö on huomattavasti karatesta poikkeavaa (käytännössä näkemäni mukaan olematonta vrt. karate). Suite-konseptia en ole vielä nähnyt taidossa käytettävän, hikiten käyttö on yleistä (taido on tässä jap. karaten linjalla). Tuossa "karate" siis tarkoittaa okinawalaista karatea, ellei toisin mainita.

Taidosta löytyy ainakin seur. voimantuottokonsepteja, jotka ovat harvinaisempia japanilaisessa karatessa ja yleisiä okinawalaisessa karatessa: Painon pudottaminen alas, kehon kumarruksella suoritettava voimantuotto.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Ale
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1210
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Lahti
Etulaji: Shorin-ryu Seibukan karate-do
Sivulajit: Okinawalainen kobudo
Takalajit: JKA-Shotokan
Sin moo hapkido
Shorin-ryu (Okuhara-ha)

#158

Viesti Ale »

Japanilaisessa karatessa (Shotokan) voimatuottotapoina käytetään

1 Painopisteen siirtoa kohti vastustajaa.
2 Lantion kiertoa.
3 Lantion ravistusta.
4 Painopisteen pudotusta.
5 Painopisteen nostoa.
6 Lantion "heiluriliikettä".

Sekä noitten yhdistelmiä tilanteen mukaan.
Hna
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 70
Lauteille: Tammikuu 2006

#159

Viesti Hna »

flammee kirjoitti: Olisiko akrobatian rooli noin karkeasti arvioden 1/6 - 1/3 kaikesta harjoittelusta? Tuota on aika vaikea arvioida kylläkin, harjoituspäiväkirjastani saanee jonkinlaisen kuvan, kunhan lukee siltä ajalta, jossa käyn ohjatuissa treeneissä. Meillä on erikseen tengivuoro, jossa keskitymme tengiin, normitreeneissä sitten käytetään ehkä vartin verran monesti aikaa näihin. Helpompaa tengiä, kuten kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä sitten on sen normitreenin seassakin, jonkin verran.
Ja meillä taas ei varmastikaan ole läheskään noin iso osa harjoittelusta mitään akrobatiaa. Miksikö? Koska se ei ole mitenkään ihmeellisen tärkeää. Taidossa tarvitsee osata kuperkeikka eteen ja taakse ja kärrynpyörä, muu on sitten muuta ja sen kuuluisi olla jokaisen oman halun mukaan harjoiteltua ja on minusta typerää vaatiakaan mitään muuta. Se, että teillä on tengivuoron lisäksi normiharkoissa vartti tuhlattu unshiniin kuulostaa minusta suoraan sanottuna järjettömältä. En sitten tiedä kuinka paljon teillä niitä normiharkkoja on, mutta meillä ei ole liikaa, joten tengivuoron lisäksi unshiniin (akrobatialiikkumisiin) käytetä yleensä muuta saliaikaa ja "tengivuorollakin" tehdään usein jotain muutakin kuin pomppimisharjoituksia. Edelleen: koska ne ei ole mitenkään erityisen tärkeitä. Tengiä ja unshinia on toki ehkä kiva korostaa, kun niitä nyt ei muissa lajeissa erityisemmin ole, mutta minusta paljon tärkeämpää olisi oppia muut perustekniikat kunnolla. Tekniikkaluokkia on viisi ja tengi on niistä vain yksi. Kyllähän tengiäkin pitää vähän osata, mutta siihen riittää aivan hyvin matala tengi eli kuperkeikat eri suuntiin.

Minusta ihan peruslyönnit ja potkimiset sekä sitten taidon "liikeperiaatteet" olisi tärkeämpiä oppia kuin unshinkikkailut. Tenginkin periaate löytyy matalasta tengistä eikä siihen mitenkään välttämättä tarvita korkeampaa tengiä eli niitä puolivoltteja ja voltteja. Niihin voi sitten tietenkin kyllä käyttää aikaa, jos sitä on ja henkilö niin haluaa. Mutta on jotenkin älytöntä käyttää kohtuuttomasti, mitä minusta vartti n. joka treeneistä erillisen tengivuoron lisäksi on. (Ellei sitten ole myös sengi, ungi, hengi ja nengi -treenit erikseen omalla vuorollaan - mitä tuskin on - ja sitten "normitreeneistä" niillekin aina sitten se vartti.)

Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, että noin on. Voiko joku seura olla noin tengikeskeinen kuin flammee sanot? Tosin olen kyllä huomannut, että jotkut tykkäävät korostaa tengiä ja unshinia tarpeettoman paljon, joten kai se on mahdollista.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#160

Viesti flammee »

Hna kirjoitti:
flammee kirjoitti: Olisiko akrobatian rooli noin karkeasti arvioden 1/6 - 1/3 kaikesta harjoittelusta? Tuota on aika vaikea arvioida kylläkin, harjoituspäiväkirjastani saanee jonkinlaisen kuvan, kunhan lukee siltä ajalta, jossa käyn ohjatuissa treeneissä. Meillä on erikseen tengivuoro, jossa keskitymme tengiin, normitreeneissä sitten käytetään ehkä vartin verran monesti aikaa näihin. Helpompaa tengiä, kuten kuperkeikkoja ja kärrynpyöriä sitten on sen normitreenin seassakin, jonkin verran.
Ja meillä taas ei varmastikaan ole läheskään noin iso osa harjoittelusta mitään akrobatiaa. Miksikö? Koska se ei ole mitenkään ihmeellisen tärkeää. Taidossa tarvitsee osata kuperkeikka eteen ja taakse ja kärrynpyörä, muu on sitten muuta ja sen kuuluisi olla jokaisen oman halun mukaan harjoiteltua ja on minusta typerää vaatiakaan mitään muuta. Se, että teillä on tengivuoron lisäksi normiharkoissa vartti tuhlattu unshiniin kuulostaa minusta suoraan sanottuna järjettömältä. En sitten tiedä kuinka paljon teillä niitä normiharkkoja on, mutta meillä ei ole liikaa, joten tengivuoron lisäksi unshiniin (akrobatialiikkumisiin) käytetä yleensä muuta saliaikaa ja "tengivuorollakin" tehdään usein jotain muutakin kuin pomppimisharjoituksia.
...
Kuulostaa kyllä aika uskomattomalta, että noin on. Voiko joku seura olla noin tengikeskeinen kuin flammee sanot? Tosin olen kyllä huomannut, että jotkut tykkäävät korostaa tengiä ja unshinia tarpeettoman paljon, joten kai se on mahdollista.
Kuulostaa ihan siltä kuin karkeata arvioita jonka tekemisen mainitsin olevan hankalaa, on luettu täysin sanatarkasti. :)

Tengivuorolla toki treenataan taidoa painottaen tengiä ja unshinia, ei pelkkää "pomppimista". Ei se tainnut olla ihan varttia normitreeneissä se aika, eikä joka treeneissäkään, oisko ennemminkin joka toisessa ollut. Jotain 5-10 toistoa per henkilö on se mitä normitreeneissä tehdään, vaikea sanoa kuinka kauan siihen normaalisti menee kun ei tule paljoa kelloa kateltua..

Mutta ei noita opi jos ei treenaa, ja siihen ei kovin vähä riitä, jos ei sitten ole lahjakas. Kylläpä ne kuitenkin ovat kiinteä osa taidoa. Katoin harjoituspäiväkirjasta tarkennusta ja näyttäs siltä että ajallisesti se on ehkä ennemminkin 1/4 - 1/6, kun meillä on se tengivuoro ja viikossa 5 muuta treenivuoroa (joista kaksi vapaavuoroja), joissa tehdään aina välillä vähän akrobatiaa, ja itsehän lasken akrobatiaksi kaikki kuperkeikkoja vaativammat unshinit ja tengit. Kuten sokutengerin.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#161

Viesti Henkka »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Näkemäni mukaan: Lantion ns. kaksois- ja kolmoisravistukset puuttuvat, suora- ja vastakääntö ovat yleisimmin esiintyviä lantionkäyttötapoja. Gamakun (koshi & shitabara) käyttö on huomattavasti karatesta poikkeavaa (käytännössä näkemäni mukaan olematonta vrt. karate). Suite-konseptia en ole vielä nähnyt taidossa käytettävän, hikiten käyttö on yleistä (taido on tässä jap. karaten linjalla). Tuossa "karate" siis tarkoittaa okinawalaista karatea, ellei toisin mainita.
No tämä oli jo lähempänä sitä mitä hain! :)

Jos ravistuksella tarkoitetaan lantion edestakaista liikettä pelkän suoran ja/tai vastakäännön sijaan niin näkisin tätä treenattavan myös taidossa ainakin peruslyönti harjoittelun yhteydessä. Nuo kaksois- ja kolmoisravistus ovat termeinä hieman tuntemattomampia joten en osaa ihan täysin yhdistää mitä niillä tarkoitetaan.

Tuo Gamakun on terminä myös itselleni hieman tuntemattomampi joten olisikohan mahdollista saada tähän hieman tarkennusta mitä tällä tarkalleen ottaen tarkoitetaan?

En ole myöskään täysin varma ymmärsinkö oikein tuon Suite-konseptin, mutta jos sillä tarkoitetaan molempien käsin lähtöä samalta puolelta kehoa niin kyllä tätäkin Taidosta ainakin jossain muodossa löytyy. Tosin periaatteen käyttö on Taidossa harvinaisempi, ettei jopa erittäin harvinainen, ja äkkiseltään tämän tyyppisiä kohtia tulee mieleen vain Tai-i-no-hokeista.

Mikalle voisin sanoa että pelkästään tämän ketjun perusteellakin voisi päätellä ettei se Flammee täällä ainut Taido-lipun kantaja ole. Ja näin internet aikakaudella pelkästään Taido hakusanalla googlelta saatujen kotisivujen määrän perusteella voisin sanoa, että mistään lajin pimenossa pidosta ei Taidokoita ainakaan voi syyttää! ;)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 21
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#162

Viesti Jussi Häkkinen »

Henkka kirjoitti: niin näkisin tätä treenattavan myös taidossa ainakin peruslyönti harjoittelun yhteydessä
Lyöntiharjoitteluun aika intressantti setti, etenkin kun suora kääntö on tähän tarkoitukseen paljon loogisempi työkalu - ellei sitten pyri tekemään vahvaa ja tehokasta palautusta, sekin on tietenkin mahdollista.

Tuo Gamakun on terminä myös itselleni hieman tuntemattomampi joten olisikohan mahdollista saada tähän hieman tarkennusta mitä tällä tarkalleen ottaen tarkoitetaan?
Koshin & shitabaran karatenomainen yhteiskäyttö. Keskivartalon tehokas toiminta "välittäjänä" ja voimantuottajana, siis.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Henkka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 23
Lauteille: Maaliskuu 2005

#163

Viesti Henkka »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Henkka kirjoitti:niin näkisin tätä treenattavan myös taidossa ainakin peruslyönti harjoittelun yhteydessä
Lyöntiharjoitteluun aika intressantti setti, etenkin kun suora kääntö on tähän tarkoitukseen paljon loogisempi työkalu - ellei sitten pyri tekemään vahvaa ja tehokasta palautusta, sekin on tietenkin mahdollista.
Heh, ilmeisesti vaatisi pienen vertailevan Karate treenisession ennen kuin voisin varmuudella sanoa puhutaanko samasta asiasta vai ei. Mutta tähän taisit kannustaa jo aiemmin! ;)
Jussi Häkkinen kirjoitti: Koshin & shitabaran karatenomainen yhteiskäyttö. Keskivartalon tehokas toiminta "välittäjänä" ja voimantuottajana, siis.
Hmmm, tuosta karatenomaisuudesta en osaa sanoa mutta keskivartaloa käytetään "välittäjänä" ja voimantuottajana kyllä myös useissa Taidotekniikoissa.
Kuvake
Joni Samanen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 31
Viestit: 698
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Raisio

#164

Viesti Joni Samanen »

Omg. Suomen Taidoliiton sivut on hakkeroitu.

Osaako kukaan sanoa mitä "Alem Orospu olmus Kıme Abı Desek kıme Dostumuzsun Desek BirYerleri Kalkıyor Kimseye Güvenim Kalmadı Sayılı Adamlar Dısında Onlarda Kendılerını Bılıyorlar! !!!!!!!!!" Tarkoittaa?
-Joni Samanen-
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#165

Viesti flammee »

Omg. Suomen Taidoliiton sivut on hakkeroitu.
Oli muuten jo aiemminkin, korjasivat tilanteen, mutta ilmeisesti tietoturvaan ei keksitty parannuksia.. :(
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 31 kurkkijaa