Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Iaidon valinta

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#31

Viesti tabitha »

Hä?
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Anton Puolakka
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 165
Lauteille: Maaliskuu 2006

#32

Viesti Anton Puolakka »

tabithan kommentti on paikallaan.

Allekirjoitin muita tasan samaan asiaan liittyviä erokirjeitä luottamustoimen haltijan roolissa. En allekirjoittanut aiemmin mainittua erokirjettä. Mea culpa, olen väsynyt (mutta onnellinen).

Silti, absoluuttisen totuuden suhteen olen oikeassa. Kunnes joku toisin todistaa.
Kuvake
sanppa75
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 1913
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#33

Viesti sanppa75 »

JKoskinen kirjoitti: En tunne organisaatiota, mutta henkilöihin liittyen varsin koomista. :)
Niin mikä? :)
Sami Hyvärinen

"Saru mo ki kara oshiru"
iiällä
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 151
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: pohjoinen

#34

Viesti iiällä »

JKoskinen kirjoitti: Liittyykö tämä tuohon eroamiseen?

Yoshinkai
Ei suoraan. Kenties kiertokautta.

Eroon lienee vaikuttanut mm. kulttuurierot Suomen ja Japanin välillä. Japanilaisessa kulttuurissa suoran kieltävän vastauksen antaminen tulkitaan loukkaukseksi toisin kuin suomalaisessa kulttuurissa, jossa suoruutta ja avoimmuutta pidetään pikemminkin hyveinä.
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#35

Viesti JKoskinen »

Tuo Puolakan kommentti kuvastaa hyvin ihmisten suhtautumista budolajeihin. Eli pyhänä asiana, joka johtaa sitten vähän ahtaampaan mieleen pienissäkin asioissa. Ego-asiasta ei kokemusta.

Vähän omituiselta tuntuu, ettei japanilaista kulttuuria sitten ymmärretä, vaikka sitä täällä pidetään suuressa arvossa.
Jumalten lahja kansalle.
IsoVaalee
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 212
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Espoo

#36

Viesti IsoVaalee »

Hei kaikille,

En väitä tuntevan kaikkiatähän asiaan liittyviä virtauksia enkä koe pystyväni ottamaan kantaa tähän liittyviin kulttuurieroihin. Harjoittelen kuitenkin itse mm. Muso jikiden eishin ryuta ja ajattelinkin avata oman sanaisen arkkuni ja tuoda tähän keskusteluun aloittelevan harjoittelijan näkemyksen :)

Olen harjoitellut elämässäni budolajeja jo kohta 20 vuotta. Aloitin aikanani junnuna aikidolla ja siirryin kahden eri jujutsu tyylin (hontai ja hokutoryu) kautta nykyisiin lajeihini (Kokusai shorinjiryu, Tauramusoryu ja MJER iaido). Iaido on lajeistani tuorein ja olenkin harjoitellut sitä vasta noin vuoden. Pohdin suorittavani ensimmäisen kyu arvon iaidossa tänä syksynä tai ensi keväänä (noin 1,5 vuoden reenauksen jälkeen).

Minun kokemuksellani iaido on vaikea laji joka vaatii paljon pitkäjänteisyyttä ja aktiivista panostamista. Aikanaan minun kädessäni iaito ei tunnu vielä luonnollisesti pysyvän vaan ihan perusjutuissa on vielä paljon hiomista. Veikkaampa että menee vielä monta vuotta ihan perusjuttujen kanssa työstäessä. Voinkin ihan kokemuksesta allekirjoittaa jokun jo aikaisemminkin kertoman totuuden, eli tyylisuunnalla ei ole aloittelijan kannalta niin hurjaa merkitystä. Tärkeämpää on se että on kiinnostunut lajista ja on valmis uhraamaan sille aikaa!

Itse en ole harjoitellut kuin yhtä tyylisuuntaa ja näistä asioista jutteleminen on vähän niinkuin vastakkaisen sukupuolen kanssa toimimisen opettaminen kokemattomalle. Niitä ei voi opettaa vaan asiat pitää kokea (ja tyriä riittävän monta kertaa että oppii!) :D Varmasti MSR on ihan yhtä kiinnostavaa ja opettajat siellä puolellakin hyviä. Ei vain ole ainakaan mínulla ollut vielä tarvetta kokeilla sitä ruohoa aidan toisella puolella (jos siinä nyt edes aitaa on...)

Mitä tulee huhuttuun ja todelliseen poliittiseen kärhämöintiin niin ainakaan iaido puolella en ole huomannut yhtään mitään. Matsuoi sensei ja hänen oppilaansa ovat erittäin hyviä (ja kärsivällisiä) opettajia. Olen muutamia leirejäkin jo ehtinyt kierrellä ja eipä ole tutinaa näkynyt. Ehkä sitä on käyty suljettujen ovien takana minulta piilossa :?

Mitä tulee tyylisuunnan verkkosivujen ajantasaisuuteen niin voin sen verran valottaa salaisuuksien verhoa että kaveri joka näitä on perinteisesti ylläpitänyt on samanaikaisesti vaihtamassa alaa (opiskelee Tampereella) ja sai juuri perheenlisäystä. Eli nettisivujen vanhentumiseen on ihan luonnollinen syy (ei se toki hyvä juttu siltikään ole!).

Käsittääkseni harjoittelijä määrä on MJER puolella suomessa noin 50 - 60 (aktiivisen) henkilön luokkaa. Omalla salilla määrä pyörii 4 - 10 välillä. Pienet on piirit mutta mun mielestäni harjoittelijoiden määrä on hyvä sillä opettaja ehtii ainakin meillä korjata jokaista kunnolla (sitä kun tosiaan tuntuu vielä riittävän...)

OT! Karate puolella aloitin matsuoin alaisuudessa edellisessä tyylisuunnassa (suoritin oranssiin asti edellisillä vaatimuksilla) ja nyt sitten olen mukana uudessa tyylisuunnassa. Eipä ole tälläkään puolella ollut hirveästi ongelmia noin riviharrastajan näkökulmasta. Toki sutinaakin on ollut mutta ei voi muuta todeta kuin että linnut laulaa ja karavaani kulkee!

Tässä siis hajanaisia ajatuksia untuvikon näkökulmasta :) Kivittäkää jos puhuin ohi suuni ja muuten vain pehmeitä!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa