Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aikidoa Helsingissä

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#31

Viesti Jussi Häkkinen »

TimoS kirjoitti: Ei ole Yoshinkanissa muuta kuin yksi puute itsepuolustuksen opetteluun: sitä ei nimittäin (tietääkseni) ole Suomessa :)
No, onneksi siitä voi ottaa vuoden tehokurssin jaappanissa... :smt003
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#32

Viesti TimoS »

Jussi Häkkinen kirjoitti: No, onneksi siitä voi ottaa vuoden tehokurssin jaappanissa... :smt003
Juu, tuo on totta :lol:
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#33

Viesti Kari Aittomäki »

Aikido on tosiaan kiehtova maailma jo perusidealtaan, jos tilanteeni olisi toinen saattaisin hyvinkin hypätä kelkkaan ja katsoa valaako oppi öljyä äijäilyn ja tempperamentin laineille.

Tällä iällä voisi jo toimia.

Vodo, ei sinua kiinnostaisi antaa Daito-ryulle mahdollisuutta?
Erittäin fantastinen laji ja ainakin asenteeltaan lähempänä kysymyksesi heijastelemaa mailmaa.
Sitäpaitsi Jyrki on parhaita jätkiä jotka tätä ilmaa hengittää.
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#34

Viesti JKoskinen »

marcus kirjoitti: Yksi japanilainen tuttu joka on treenannut about 10 vuotta aikidoa sanoi, että Yoshinkan on aivan ylivoimaisesti isoin aikidotyyli siellä.
Noo, kaverillasi oli ilmeisen erilainen käsitys asiasta. Olkoon isoin tyyli, mutta eniten harastajia on aikikailla. :)
Sitten tulee ymmärtääkseni Yoshinkai, ki-Aikido ja sitten kai Tomiki.

Ei ole ei Suomessa, eikä taida ihan heti tullakkaan. Ei sillä, etteikö olisi aika helppo tuoda se suomeen. En siinä ainakaan mitään uutta itselleni näe, tai mitä en omilta opettajiltani saisi. Itseasiassa taitaa jotain kontaktejakin löytyä sinne poliisipuolelle. Kuitenkin siellä on monia muitakin lajeja tuomatta.
Kuvake
Jointti
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 75
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Häme

#35

Viesti Jointti »

JKoskinen kirjoitti:
marcus kirjoitti:Yksi japanilainen tuttu joka on treenannut about 10 vuotta aikidoa sanoi, että Yoshinkan on aivan ylivoimaisesti isoin aikidotyyli siellä.
Noo, kaverillasi oli ilmeisen erilainen käsitys asiasta. Olkoon isoin tyyli, mutta eniten harastajia on aikikailla. :)
Sitten tulee ymmärtääkseni Yoshinkai, ki-Aikido ja sitten kai Tomiki.

Ei ole ei Suomessa, eikä taida ihan heti tullakkaan. Ei sillä, etteikö olisi aika helppo tuoda se suomeen. En siinä ainakaan mitään uutta itselleni näe, tai mitä en omilta opettajiltani saisi. Itseasiassa taitaa jotain kontaktejakin löytyä sinne poliisipuolelle. Kuitenkin siellä on monia muitakin lajeja tuomatta.
Kyllä se on se aikikai tyyli sitä mainstream- aikidoa maailmalla, näitä muita "rungosta" erkaantuneita haaroja löytyykin koko joukko ja varmasti lisää syntyy, ainakin Yhdysvalloissa, kaikenlaisia combat tyylejä sun muita.
Mutta yksi juttu on aina kaivertanut ohimoitani, nimittäin se että joku Yoshinkan tyyli nauttii jonkinlaista "kovan" aikidon statusta, sen verran kun olen siihen tutustunut (ja se ei ole paljon) videoiden ja mm. Gozo Shiodan kirjojen kautta niin eipä se tunnu aikikai perusaikidosta juurikaan eroavan, ihan samaa peruspuuroa näkyisi olevan, yksi pieni ero kuitenkin pistää silmään, Yoshinkan aikidossa näyttää olevan tapana pitää sormet typerän näköisesti harallaan ja kädet tönkköina vartalon edessä, ainakin perusmuotoista tekniikkaa tehdessä, moisen harjoitustavan etuja en juurikaan ymmärrä.
"Kaikki sitä taivaaseen tahtoo, mutta kukaan ei haluaisi kuolla"
Vodo
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 4
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#36

Viesti Vodo »

Kari Aittomäki kirjoitti: Aikido on tosiaan kiehtova maailma jo perusidealtaan, jos tilanteeni olisi toinen saattaisin hyvinkin hypätä kelkkaan ja katsoa valaako oppi öljyä äijäilyn ja tempperamentin laineille.

Tällä iällä voisi jo toimia.

Vodo, ei sinua kiinnostaisi antaa Daito-ryulle mahdollisuutta?
Erittäin fantastinen laji ja ainakin asenteeltaan lähempänä kysymyksesi heijastelemaa mailmaa.
Sitäpaitsi Jyrki on parhaita jätkiä jotka tätä ilmaa hengittää.
Kyllä olen myös Daito-ryua harkinnut vakavasti, kuten myös muitakin lajeja esim. Hontai Yoshin ryu jujutsua ja bujinkania, vaikka ne aika erilaisilta vaikuttavatkin. No, täytyy nyt vielä pohtia, onhan tässä vielä hetki aikaa.
Kuvake
sanppa75
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1913
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Kuopio

#37

Viesti sanppa75 »

tabitha kirjoitti: Kuvaa varsin hyvin aikidoa. Mitäpä sitä tehdä kun on ryugi kadoksissa.
:lol: :lol: :lol:
Sami Hyvärinen

"Saru mo ki kara oshiru"
Raine
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 27
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#38

Viesti Raine »

Onko kellään tietoa/kokemuksia aikidon harjoittelusta Helsingin Meido-Kanissa? Eli onko pätevävää opetusta? Olen aloittamassa ko. seurassa Judon tossa joulun jälkeen, ja tekisi mieli kokeilla myös aikidoa sitten kun judo-hommat on jotenkin hallussa (Meido-Kanissa voi harjoitella samalla maksulla vaikka kaikkia siellä tarjottavia lajeja), olen kuullut että nämä lajit (judo ja aikido) täydentävät toisiaan kivasti :)
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#39

Viesti tabitha »

Raine kirjoitti: Onko kellään tietoa/kokemuksia aikidon harjoittelusta Helsingin Meido-Kanissa? Eli onko pätevävää opetusta? Olen aloittamassa ko. seurassa Judon tossa joulun jälkeen, ja tekisi mieli kokeilla myös aikidoa sitten kun judo-hommat on jotenkin hallussa (Meido-Kanissa voi harjoitella samalla maksulla vaikka kaikkia siellä tarjottavia lajeja), olen kuullut että nämä lajit (judo ja aikido) täydentävät toisiaan kivasti :)
Meido-Kanissa on monia taitavia, jopa ihailtavia aikidoharjoittelijoita, mutta jos saan esittää nöyrän mielipiteeni, seuran ongelma on se että joka kerta treenit vetää eri tyyppi ja tyypeillä on täysin erilaiset tyylit... Eli voi olla juuri sitä mitä etsii sellaiselle jolle aikido on jo tuttu ja joka haluaa laajentaa perspektiiviään, mutta aloittelijalle voi olla sekavaa kun perustekniikka opetetaan monella eri tavalla / monesta eri näkökulmasta. Hyvä idea varmaan olisi valita joku tietty opettaja ja käydä vain hänen treeneissään, saisi koherentin startin. Tosin siitä on jo päälle vuosi kun viimeksi Meido-Kanin treeneissä kävin enkä aikidostakaan tiedä enää yhtään mitään.

Äh tulkaa kaikki vaan Daitoryuhun :lol:
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Raine
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 27
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#40

Viesti Raine »

Minkälaista aikidoa Awasessa harjoitetaan? Seuran pääopettajalla näkyy olevan 6. dan :o
galious
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 7
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: HKI

#41

Viesti galious »

Raine kirjoitti: Minkälaista aikidoa Awasessa harjoitetaan? Seuran pääopettajalla näkyy olevan 6. dan :o
Eiköhän Awasessa pääosin seurata Christian Tissierin jalanjälkiä. Eli ei ihan sitä pehmeintä aikikai-tyyliä, vaan ihan jämäkkää tavaraa. Ainakin pari kertaa Rautilan (pääopettajan) treeneissä käyneenä on jäänyt ihan hyvä maku suuhun hänen tyylistään.
Kuvake
ollih
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1278
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#42

Viesti ollih »

Tossa jossain ketjussa joku kai mainitsi vähän sparrailleensakin jonkun aikidokan kanssa ja sanoi että tuli viedyksi enemmän tai vähemmän.
Siitä juonsi kysymys tää: Kuinka moni potkulainen on päässyt sparrailemaan aikidokoiden kanssa ja tarkemmin, millä menestyksellä kyseiset sankarit vetivät aikidotekniikoita esim. lyöntejä/potkuja vastaan?

En ole varma miten paljon eri seuroissa ja ylemmillä tasoilla tekniikoita harjoitellaan esim. suorista lyönneistä tms. mutta oman säälittävän vähäisen aikidokokemukseni mukaan enemmän reenataan ranteesta, riveleistä yms. otteista.
Sanshou, vapaaottelu, Sin Moo Hapkido ja Wushukin taas mukana kuvioissa.

"Sanda is the ultimate evolution of kung fu."
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#43

Viesti Korppi »

:smt039 Minä olen sparraillut aikidokoiden kanssa :D Sekä tietty toisin päin eli karatekoiden, judokoiden ja muutamien eri jujutsua treenanneiden kavereiden kanssa. Itse olen mielestäni huono joten minusta tuntuu että minua viedään ihan miten toinen haluaa... paitisi silloin kun onnistun tuurilla viemään toisen alas tms.

Mutta joo aikidokat yleensä lähtee helposti alapotkuihin ja pyyhkäisyihin.
Potkut yleensäkin menee läpi suurimmalle osalle. (johtuen siitä että suurin osa opettelee tekniikoita vain meageriin.) Lyönnit pitäisi periaatteessa olla paremmin hanskassa mutta sekin riippuu miten seurassa harjoitellaan.
Maassa homma on jumissa samoin kuin silloin jos toinen pääsee liian lähelle esim. viimeksi judokoiden kanssa huomasin sen että kun he ovat lähellä pystyin vain puolustautumaan ja estämään heidän tekniikkaansa, omia tekniikoita en saanut oikein siinä tehtyä :)


Niin ja Awasessa on mukavaa aikidoa samoin kuin Meidokanissa. Meidokanista olen samaa mieltä tabithan kanssa että siellä kannattaa valita muutamia opettajia kenen treeneissä käy koska tyylit ovet hieman erilaisia. (tietty jos treenaa normaalisti joka päivä niin sillä ei ole väliä)
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
cyt
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3103
Lauteille: Helmikuu 2008

#44

Viesti cyt »

Omasta kokemuksesta suosittelen myös Finn aikia ...

http://www.finnaiki.fi" onclick="window.open(this.href);return false; :suomi:
Aikido(aikikai), Karate(shorinji-ryu renshinkan), Ju-jutsu (Hokutoryu)
Harjoituspäiväkirja[/linkki]
[113_linkki=http://potku.net/blogit/cyt/]Cytin blogi![/113_linkki]
Reino
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Huhtikuu 2008

#45

Viesti Reino »

Terve kaikille.

Hyvä ketju, olen itse etsimässä sopivaa lajia ja aikido kiinnostaa mutta nuo tyylisuunnat ja niiden erot on olleet mulle täyttä hepreaa.

Tuolta löyty pari klippiä, kyseessä ilmeisesti sama Koskinen josta ketjun alkupuolella oli puhe ja tyyli on käsittääkseni Nishio, jota myös Helsinki Aikikailta löytyy. Näytää maallikon silmään hyvältä, erityisesti nuo asetekniikat.

http://www.tenchikan.fi/leirit_koskinen2004.php
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 72 kurkkijaa