Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Valvoja: Valvoja
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Damn you all for putting me down this spiral of KVG
http://karatedo.hakuakai-matsubushidojo ... story.html" onclick="window.open(this.href);return false;
....jossa puhutaan noista alkuajoista;
Toinen, Chiang Nan.... myös nimellä Channan löytyy mainitun....josta vaikuttaa syntyneen Pinan / Heian katojen settivitoset... Tärkeiden Katojen (TM) rooliin nuo viisi, siis myös (alkuperäisen Channanin kerrotaan kadonneen).
Uechi-ryun kautta mainitaan Kiinaperäiset; Sanchin, Seisan, and Sanseiryu... Tärkeisiin menisivät kai siis nämäkin.
Naihanchi -muodot löytänevät myös tiensä tähän kastiin.
Näin harrastelijaguugletutkija... mitäs sanovat Asioista Oikeasti Tietävämmät Tahot (TM)?
http://karatedo.hakuakai-matsubushidojo ... story.html" onclick="window.open(this.href);return false;
....jossa puhutaan noista alkuajoista;
Tuosta saadaan Tärkeän Katan (TM ) rooliin Kusanku....Sakukawa Kanga (1782–1838) had studied pugilism and staff (bo) fighting in China (according to one legend, under the guidance of Kosokun, originator of kusanku kata). In 1806 he started teaching a fighting art in the city of Shuri that he called "Tudi Sakukawa," which meant "Sakukawa of China Hand." This was the first known recorded reference to the art of "Tudi," written as 唐手. Around the 1820s Sakukawa's most significant student Matsumura Sōkon (1809–1899) taught a synthesis of te (Shuri-te and Tomari-te) and Shaolin (Chinese 少林) styles. Matsumura's style would later become the Shōrin-ryū style.Matsumura taught his art to Itosu Ankō (1831–1915) among others. Itosu adapted two forms he had learned from Matsumara. These are kusanku and chiang nan. He created the ping'an forms ("heian" or "pinan" in Japanese) which are simplified kata for beginning students.
Toinen, Chiang Nan.... myös nimellä Channan löytyy mainitun....josta vaikuttaa syntyneen Pinan / Heian katojen settivitoset... Tärkeiden Katojen (TM) rooliin nuo viisi, siis myös (alkuperäisen Channanin kerrotaan kadonneen).
Uechi-ryun kautta mainitaan Kiinaperäiset; Sanchin, Seisan, and Sanseiryu... Tärkeisiin menisivät kai siis nämäkin.
Naihanchi -muodot löytänevät myös tiensä tähän kastiin.
Näin harrastelijaguugletutkija... mitäs sanovat Asioista Oikeasti Tietävämmät Tahot (TM)?
______________________
- TimoS
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 51
- Viestit: 23358
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
- Yhteystiedot:
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Toki. Tosin kun nyt otettiin tuo To'on ryu puheeksi, niin sehän pohjautuu samaan opetukseen kuin Goju ryu, eli Kanryo Higaonnan opetuksiin. Miksi Nepai olisi sitten tärkeä To'on ryu:ssä (joka ainakin Mario McKennan, tyylin tietääkseni ainoan länsimaisen opettajan, mukaan on "uskollisempi" Higaonnan opetuksille kuin Goju ryu) kun sitä ei ole Goju ryu:ssä lainkaan? Onko kyseessä "lisäyskata", vähän samaan tyyliin kuin esim. Seibukanissa on mm. Jion? Asiaa tuntemattomille, Seibukanin kurrikulumiin kuuluu Kyanin (ja Shimabukurojen) katojen (Seisan, Ananku, Wansu, Passai, Gojushiho, Wanchin, Chinto, Kusanku ja Tokumine no kon) ohella lisäys-katoja: Fukyugata 1-3, Pinan 1-5, Naifanchi 1-3, Jion ja Passai Guwa.Ôari kirjoitti: Tärkeyskin lienee lopulta siellä tulkitsijan ajatuksissa.
Timo Saksholm
Karate wa kunshi no bugei
Karate wa kunshi no bugei
- TimoS
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 51
- Viestit: 23358
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Hesa
- Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
- Sivulajit: Matayoshi kobudo
- Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
- Yhteystiedot:
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Joo, tuota, Channan ei ole kadonnut mihinkään, se kun oli todennäköisesti enemmänkin sellainen "projektinimi" Pinaneille Kyllähän noita aina välillä näkee tyyppejä, jotka kertovat "löytäneensä" tai osaavansa Channanin, mutta heille on yhteistä muutama tekijä: he ovat poikkeuksetta länsimaalaisia (yleensä jenkkejä) ja kaikkien Channanit ovat hyvin erilaisia keskenään. Eräänkin tyypin "Channan" on vain kaikki Pinanit laitettuna yhteen.Ôari kirjoitti: Toinen, Chiang Nan.... myös nimellä Channan löytyy mainitun....josta vaikuttaa syntyneen Pinan / Heian katojen settivitoset... Tärkeiden Katojen (TM) rooliin nuo viisi, siis myös (alkuperäisen Channanin kerrotaan kadonneen).
Timo Saksholm
Karate wa kunshi no bugei
Karate wa kunshi no bugei
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 18
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
No jos nyt mietitään, että gojussa on katoja hetkinen 13, niin siinä yhden katan merkitys koko systeemin kannalta jää pieneksi. Ja tuostakin Higaonnan matskua on vaan neljä kataa. Eli onkohan me yhdeksän kataa sitten tärkeämpiä kuin ne neljä? Kyllähän pitäisi olla itsestään selvää, ettei tuollaisessa ajattelussa ole yhtään mitään järkeä. Täällä ei ole ketään kyseisen tyylin harjoittelijoita, mutta lienee selvää, että tyylin perustaja Juhatsu Kyoda on nähnyt sekä Nepaissa ja Jionissa selkeästi arvoa, koska ei ole sisällyttänyt ainuttakaan muuta Go Kenkin kataa (tai Jionin ohella muita "Shorin"-katoja)systeemiinsä. Sillä on siis selkeästi ollut arvo.
Ja ihan samanlaisella logiikalla, mitä sinä tuot tässä esille voidaan kysyä, ovatko Gojun "lisäkatat", jotka muodostavat siis leijonanosan koko järjestelmästä, vähempiarvoisia kuin Higaonnan katat? Vai ovatko Higaonnan katat pohjimmiltaan vähempiarvoisia kuin ne lisäkatat? Esimerkiksi Seisania ei opetella Gojussa edes ensimmäiselle mustalle vyölle...
Mitä yritän tässä nyt sanoa on se, että jos kata on järjestelmässä, sillä on väliä. Lassekin on useasti tuonut esille, että wadon tärkeää sisältöä ovat tyylin yhdeksän kataa ja Ohtsukan itse todenneen, ettei muita kuulu. Wadon ne "lisäkatat" ovat sitten enempi vähempi "epävirallisia" ja "epäolennaisia".
Ja mä tykkään Timo hirveästi aina siitä, että sä tartut mun viesteissä yhteen asiaan ja jätät muut sivuun...
Ja ihan samanlaisella logiikalla, mitä sinä tuot tässä esille voidaan kysyä, ovatko Gojun "lisäkatat", jotka muodostavat siis leijonanosan koko järjestelmästä, vähempiarvoisia kuin Higaonnan katat? Vai ovatko Higaonnan katat pohjimmiltaan vähempiarvoisia kuin ne lisäkatat? Esimerkiksi Seisania ei opetella Gojussa edes ensimmäiselle mustalle vyölle...
Mitä yritän tässä nyt sanoa on se, että jos kata on järjestelmässä, sillä on väliä. Lassekin on useasti tuonut esille, että wadon tärkeää sisältöä ovat tyylin yhdeksän kataa ja Ohtsukan itse todenneen, ettei muita kuulu. Wadon ne "lisäkatat" ovat sitten enempi vähempi "epävirallisia" ja "epäolennaisia".
Ja mä tykkään Timo hirveästi aina siitä, että sä tartut mun viesteissä yhteen asiaan ja jätät muut sivuun...
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- kylkeenpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 18
- Viestit: 1298
- Lauteille: Tammikuu 2014
- Paikkakunta: Helsinki
- Etulaji: Taido, Tenshin shōden Katori shintō-ryū
- Sivulajit: Tachimura-ha Shuri-Te, 白眉, Shaolin
- Takalajit: Judo, moderni taijiquan
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Puhelimella kirjoitetuista viesteistä tulee välillä melkoista tajunnanvirtaa. Tuo ylläoleva viesti on kyllä yksi sellainen. Mähän puhun koko ajan itseni ja muiden kanssa ristiin. Mutta en poista sitä!!!
Ville-Pekka Turpeinen
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
"If your unsoku is good, you can never be touched." -Kozo Kitamura, taido 8. dan hanshi, Suomen taidoliiton kesäleiri 2012
"Kun olet kiillottanut tekniikkasi ja saavuttanut liikkeiden vapauden, saat luonnostaan ihmeelliset voimat." -Musashi Miyamoto, Go Rin no Sho, Tulen rulla
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 42
- Viestit: 20860
- Lauteille: Joulukuu 2007
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Veepee puhuu hyvää asiaa karate-sanan pakostikin sumeista rajoista ja muista lopulta melko keinotekoisista rajauksista.
Kun tässä kai pohjimmiltaan on kyse siitä onko McCarthy vääristellyt opettajasuhdettaan Kinjoon, aika ohuilla Timo lopulta vetelee. Siis yksi pätkä jossa tulee esiin että kyseinen suhde on alkanut silloin ja sitten sellaisia ajatuksia että jos kata on laadittu uusiksi tai systeemissä on muuta, niin sitten ei olla oltu opissa. Pitääkö tämä nyt tulkita niin että Kyan ei oppinut Chintoa keltään, kun rekonstruoi sen? Ei tietenkään, mutta about yhtä tyhmältä osa Timon setistä tässä nyt näyttää.
Missä McCarthy on sanonut mitään sellaisesta opettajasuhteestaan Kinjoon, josta seuraisi että KU:n (joka siis on tunnetusti McCarthyn ITSENSÄ kasaama) tulisi näyttää joltain, mitä Timo tässä nyt peräänkuuluttaa?
En usko että saan kunnon vastausta tuolle. Kivempi pitää älämölöä. Hyvää saippuaoopperaa.
Kun tässä kai pohjimmiltaan on kyse siitä onko McCarthy vääristellyt opettajasuhdettaan Kinjoon, aika ohuilla Timo lopulta vetelee. Siis yksi pätkä jossa tulee esiin että kyseinen suhde on alkanut silloin ja sitten sellaisia ajatuksia että jos kata on laadittu uusiksi tai systeemissä on muuta, niin sitten ei olla oltu opissa. Pitääkö tämä nyt tulkita niin että Kyan ei oppinut Chintoa keltään, kun rekonstruoi sen? Ei tietenkään, mutta about yhtä tyhmältä osa Timon setistä tässä nyt näyttää.
Missä McCarthy on sanonut mitään sellaisesta opettajasuhteestaan Kinjoon, josta seuraisi että KU:n (joka siis on tunnetusti McCarthyn ITSENSÄ kasaama) tulisi näyttää joltain, mitä Timo tässä nyt peräänkuuluttaa?
En usko että saan kunnon vastausta tuolle. Kivempi pitää älämölöä. Hyvää saippuaoopperaa.
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 42
- Viestit: 20860
- Lauteille: Joulukuu 2007
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Mikä päätelmä tarkalleen?
Tässähän on kyse siitä että opetussuhteessa Kinjoon ja tämän esiintuonnissa olisi jotakin hämärää. Mitään hämärää ei kuitenkaan ole kunnolla osoitettu. Tunnustan että vähän rumasti myrkytin kaivoa tuossa, mutta edelliseni kysymys on, sosiaaliset baskat sivuun asettaen ja lajiasiat etusijalle laitettuna, keskeinen.
Tässähän on kyse siitä että opetussuhteessa Kinjoon ja tämän esiintuonnissa olisi jotakin hämärää. Mitään hämärää ei kuitenkaan ole kunnolla osoitettu. Tunnustan että vähän rumasti myrkytin kaivoa tuossa, mutta edelliseni kysymys on, sosiaaliset baskat sivuun asettaen ja lajiasiat etusijalle laitettuna, keskeinen.
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Minä en ainakaan näe hämärää Kinjon / McCarthyn suhteen esiintuonnissa, ainoastaan kummastelua siitä miksei Kinjon opettamia Katoja ole pohjana Koryu Uchinadissa, mutta tämä saattaa taas olla mielestäni sitä "mennään pintaa syvemmälle ja orvaskeden alle" Karaten juurten tutkinnassa uutta lajia luotaessa...
Kuten eräässäkin Benny Hillin sketsissä "ohitetaan välikäsi"
Kuten eräässäkin Benny Hillin sketsissä "ohitetaan välikäsi"
______________________
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 42
- Viestit: 20860
- Lauteille: Joulukuu 2007
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Mitä Kinjolta tarkalleen ottaen pitäisi näkyä tyylissä joka on tunnetusti rekonstruoitu?
Mitä tällaiset pohdinnat kertovat tyylistä tai McCarthysta ja mitä niistä jotka edellyttävät jotakin mikä puuttuu?
Meinaan, että kertoo ehkäpä vähemmän tyylistä ja aika paljon enemmän niistä peräänkuuluttajista. Näyttäytyy meinaan vähän erikoiselta peräänkuuluttaa että rekonstruoitu, modernisoitu ja paljolti laadittu tyyli olisi ei-rekonstruoitu, ei-modernisoitu ja ei-laadittu. Mutta ehkä tämä on vain omaa rajoittuneisuuttani.
Oletan näyttöjen perusteella että tähän palataan aina. En tiedä tarkalleen miksi.
Kaava: Jotain sanotaan Koryu Uchinadista -> Koryu Uchinadi ei ole karatea ja sitten vielä se ja se ja se, mikä on sanottu moneen kertaan.
Vähän erikoista meininkiä tavallaan...
Mitä tällaiset pohdinnat kertovat tyylistä tai McCarthysta ja mitä niistä jotka edellyttävät jotakin mikä puuttuu?
Meinaan, että kertoo ehkäpä vähemmän tyylistä ja aika paljon enemmän niistä peräänkuuluttajista. Näyttäytyy meinaan vähän erikoiselta peräänkuuluttaa että rekonstruoitu, modernisoitu ja paljolti laadittu tyyli olisi ei-rekonstruoitu, ei-modernisoitu ja ei-laadittu. Mutta ehkä tämä on vain omaa rajoittuneisuuttani.
Oletan näyttöjen perusteella että tähän palataan aina. En tiedä tarkalleen miksi.
Kaava: Jotain sanotaan Koryu Uchinadista -> Koryu Uchinadi ei ole karatea ja sitten vielä se ja se ja se, mikä on sanottu moneen kertaan.
Vähän erikoista meininkiä tavallaan...
- Jussi Häkkinen
- päähänpotkija
- Viestit tässä aiheessa: 10
- Viestit: 19113
- Lauteille: Helmikuu 2005
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Ehkä olisi kiva kuulla se, mikä tulee ja mistä - ja siihen myös perustelut, koska moni tarina ei vain täsmää. Nykyisellään rakennelma sanoo olevansa rekonstruoitu ja moderni, mutta viestinnässään (alusta asti) on väittänyt aika tavalla muuta etenkin siitä, mistä materiaali tulee. Joskus olisi myös kivaa kuulla vähän sitäkin, että "yea, we kinda winged it, but it works", kuten Naifanchin "bunkain" kohdalla monessa asiassa on kyse (etenkin kun vertaa jotakuinkin kaikkien alkuperäisten tyylien ihan tappelusoveltuvaan bunkaihin, joka taas on sisällöltään koherentti kikkakokoelman sijaan).Lasse Candé kirjoitti: Meinaan, että kertoo ehkäpä vähemmän tyylistä ja aika paljon enemmän niistä peräänkuuluttajista. Näyttäytyy meinaan vähän erikoiselta peräänkuuluttaa että rekonstruoitu, modernisoitu ja paljolti laadittu tyyli olisi ei-rekonstruoitu, ei-modernisoitu ja ei-laadittu. Mutta ehkä tämä on vain omaa rajoittuneisuuttani.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
-
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 42
- Viestit: 20860
- Lauteille: Joulukuu 2007
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Mielestäni nuo ovat ihan oikeutettuja kysymyksiä. Vähän tilannekohtaisia toki, mutta tuossa nyt on jo melkolailla järkevämpää meininkiä!
- Andy
- etupotkija
- Viestit tässä aiheessa: 17
- Viestit: 18969
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Yhteystiedot:
Patrick McCarthy ja Koryu Uchinadi
Sain kuulla että Koryu Uchinadi on laajentunut (seibukanistien mielestä varmaan pesiytynyt ) myös Ouluun. Vetäjänä Nico Wik -niminen lajin 1.dan.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Lauteilla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 71 kurkkijaa