Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kyokushinkai karate

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
renne
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 406
Lauteille: Tammikuu 2005

#46

Viesti renne »

Annatko esimerkin ko tilanteesta, että ymmärrän? Mikäli kädet eivät ole kohteen ja pään välissä tai eivät pidä kohteen käsistä kiinni, niin miten ne voivat suojata päätä?
We're all given some sort of skill in life. Mine just happens to be beating up on people.
Sugar Ray Leonard
Kickboxing Team
Hokkinen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 255
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Mawashille ja Häkkiselle

#47

Viesti Hokkinen »

Moi Mawashi ja Häkkisen Jussi

Kyllä Häkkinen puhuu asiaa tosta perinteisestä potkusennosta. Kyllä sen taustalla on omat syynsä. Se millä minä perustelen monia tekemiäni muutoksia Kiukkariin on nykyisin treenaamiseen käytettävä aika. Minä treenasin nuorempana viikossa enemmän kuin useat oppilaani nyt kuukaudessa (oikeastaan vieläkin). Japanissa treenattiin vielä varmaan tuplat minun nuoruuden treenimääriin. Kun harjoittelee paljon on mahdollista syventyä katoihin ja perustekniikkaan yms. paljon paremmin. Mielestäni silloin syntyy mahdoton yhtälö jos yritetään pitää sisältö samana ja treenaajat vetää vain kolme tuntia viikossa. Siksi olen muokkaillut harjoituksien painotuksia paremmin nykyaikaan sopiviksi.

Valmentajan velvollisuus on pyrkiä tuottamaan mahdollisimman kovia treenaajia niistä eväistä mitä soppaan on laittaa. Jos treenaaja tulee kolme kertaa viikossa salille, niin siitä sitten on lähdettävä. Jos käytössä on 180 minuuttia viikossa, niin ei siinä mielestäni paljon katoja kannata treenata.

Sitten Mawashille
Kyllä meillä treenaataan perustekniikkaa lyöntien osalta ihan perinteiseen tyyliin (kihon). Salia siis hangataan päästä päähän ja kiaita aina välillä muistetaan huudella. Joskus potkuja vedetään riveissä niin, että edessä oleva rivi pakittelee mitsien kanssa ja taaempi rivi vetää perustekniikka potkuja mitseihin.

Meillä alkaa kurssit aina vuoden alussa ja syksyllä. Muutenkin meidän salille saa tulla koska tahansa treenaamaan ja moikkaamaan tai katselemaan. Satunnaisista visiiteistä ei tarvitse tietenkään maksaa mitään.

tommosii

- Hokkinen -
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

#48

Viesti Panu Suominen »

keskilinja kirjoitti:
Nettisaitti kirjoitti: Joskus kuulee tarinoita harjoittelijoista ja lajeista, jotka pyrkivät kovettamaan kehon osia esim. sääriä. Jos joku haluaa potkia puun kylkiä, niin siitä vaan, mutta ei siinä keho kovene, vaan tunto vain katoaa hermoston vaurioituessa.
Oletteko aivan varma tästä asiasta. Luita on mahdollista kovettaa, toki ne pitää myöskin huoltaa hyvin sen jälkeen ja puuhun potkimisella ei kannata aloittaa.
Pointti lienee se, että pidemmän päälle tuosta "koevettamisesta" ei ole kuin haittaa. Jalkojen/säärien luuntiheys kasvaa käsittääkseni muutenkin hyvin hyppy yms. tärähdyksiä aiheuttavissa lajeissa.

[Edit: Jaa tästä olikin jo puhuttu. En vain ollut huomannut. Sorry..]
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
Kuvake
renne
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 406
Lauteille: Tammikuu 2005

#49

Viesti renne »

Seuraava koskee PN harjoittelua.

Minäkin harjoittelen potkutekniikkaa välittämättä käsien asennosta joskus, mielestäni aluksi on kuitenkin opittava suojauksen ylläpito. Tällöin ei synny vaarallista kardinaalivirhettä, joka voi tuottaa tyrmäystappion.

Painotamme hieman eri asioita, mutta tavoitteetkin ovat erilaiset. Oli kiva jutella, poistun katsastamaan autoa.
We're all given some sort of skill in life. Mine just happens to be beating up on people.
Sugar Ray Leonard
Kickboxing Team
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#50

Viesti keskilinja »

Panu Suominen kirjoitti:
keskilinja kirjoitti:
Nettisaitti kirjoitti: Joskus kuulee tarinoita harjoittelijoista ja lajeista, jotka pyrkivät kovettamaan kehon osia esim. sääriä. Jos joku haluaa potkia puun kylkiä, niin siitä vaan, mutta ei siinä keho kovene, vaan tunto vain katoaa hermoston vaurioituessa.
Oletteko aivan varma tästä asiasta. Luita on mahdollista kovettaa, toki ne pitää myöskin huoltaa hyvin sen jälkeen ja puuhun potkimisella ei kannata aloittaa.
Pointti lienee se, että pidemmän päälle tuosta "koevettamisesta" ei ole kuin haittaa. Jalkojen/säärien luuntiheys kasvaa käsittääkseni muutenkin hyvin hyppy yms. tärähdyksiä aiheuttavissa lajeissa.

[Edit: Jaa tästä olikin jo puhuttu. En vain ollut huomannut. Sorry..]
Mä panu vastasin sulle tänne
http://www.potku.net/forum/viewtopic.ph" onclick="window.open(this.href);return false; ... c&start=30
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Hokkinen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 255
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Oman tyylin perustamisesta

#51

Viesti Hokkinen »

moi kaikille!

Tossa oli noita kysymyksiä Shiai Kyokushin tyylin perustamisesta.

Siitä löytyy meidän sivuilta kyllä juttua http://www.kyokushin.fi/hokkinen.htm

Lyhyesti:
En halunnut koskaan perustaa omaa tyyliä. Minä vain ajauduin siihen tilanteeseen. Kokondo karate, jota olen suuren osan elämästäni harjoitellut muuttui enemmän kataa painottavaksi karate-jutsu tyyliksi, josta en oikein saanut kiksejä. Lähdin Ruotsiin treenaamaan Kiukkaria ja tutustuin hienoihin opettajiin. Minua pidettiin kuitenkin 1,5 vuotta valkoisella vyöllä ennen kuin pääsin suorittamaan edes ensimmäistä vyökoetta. Jos olisin ollut aivan tavallinen svedupetteri olisin saanut suorittaa jo joukon vyökokeita, mutta minä olin kuulemma "poliittinen-kysymys". Suomessa oli jo pari kertaa pistetty Kiukkusikaa alulle ja aina homma oli johonkin tössähtänyt. Minä sain sitten ihan tosissani vakuutella olevani opetuksen arvoinen heebeli. Kun reissasin riittävän monta kertaa, niin pikkuhiljaa pääsin suorittamaan kokeita. EKO organisaatio alkoi ilmoitella minulle, että minun pitää mennä sinne leirille ja tuonne kokoukseen ja homma alkoi pikkuhiljaa ottaa pannuun. Rahaakin piti maksaa Ruotsiin ja eri liitoille. Siinä vuosien kuluessa oli myös perinteisen kiukkarin muutamat epäkohdat alkaneet rassata yhä pahemmin. Kysyin mestariltani (sensei Pekka Oey 4. dan) pistettäisiinkö uusi kiukkarikarateseura pystyyn, joka ei kuuluisi mihinkään ulkomaiseen liittoon ja samalla vähän viriteltäisiin tyyliä. Hän sanoi, että hän voi auttaa ja toimia tutorina, mutta tee se itse. Kysyin myös karateliitosta mielipidettä ja homma olisi sieltäkin puolelta ihan OK. Niinpä erosin kaikista Kiukkari-liitoista ja lisäsin nimeen etuliitteen erottamaan omani muista spinoff -tyyleistä ja perustyylistä.

Olen yrittänyt luoda treenikokemukseeni perustuen hyvän karatetyyliin. Käytän myös paljon erilaisia harjoitusmetodeja, joita olen kehitellyt mm. pariharjoitteluun.

Sitten ihan tiedoksi kaikille, ettei mitään alkuperäistä karatea ole olemassakaan. Heti alunperin oli monia tyylejä, jotka kehittivät, lainasivat ja pöllivät toisiltaan tekniikoita, katoja jne. Alkuperäinen Kyokushin on kokoelma tekniikoita ja katoja muista tyyleistä. Mitään ortodoksista alkukaratea ei voida tunnistaa.

potku on potku ja lyönti on lyönti.

- Hokkinen -
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#52

Viesti Mika »

Paljon tulee tietoa! :thumbsup:

Luulen saaneeni vastaukset kysymyksiini. Kysyn silti varmuuden vuoksi vielä kerran.
Mika kirjoitti: http://www.kyokushinmail.com/pillars_matsui01.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuinka lähellä Suomessa ollaan lajin päämiestä (eikös Kancho Matsui ole päämies?)? Keitä ulkomaisia opettajia täällä käy? Kuinka usein käydään Japanissa?

Japanin puolelta tämä laji on aina kiinnostanut. Kovaa menoa. :respect:
Ja lisätään tuohon vielä yksi kysymys: käytkö itse oppimassa keneltäkään?

Tällä en tarkoita kyseenalaistaa taitojasi, onhan urasi todella pitkä, tietotaidon puutteesta ei varmasti ole kyse. Mutta jos siis joku muu haluaisi tuoda Matsuin Kiukkaria Suomeen, olisiko se Matsuin organisaation puolesta OK?

En ole itse tuomassa, kunhan kyselen. :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 23358
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#53

Viesti TimoS »

Niin, minuakin ihan aidosti kiinnostaa että mistä käyt hakemassa lisäoppisi ? Ja tervetuloa kirjoittelemaan
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Hokkinen
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 255
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

lisäoppia Hokkiselle

#54

Viesti Hokkinen »

Moi Timo ja Mika!

Mistä siis saadaan lisäoppia Hokkiselle. Minulla on vielä paljon opittavaa sensei Oeyltä. Juuri parhaillaan opettelen uutta kataa. Minulla ei ole minkäänlaista suhdetta tyylisuuntani puitteissa mihinkään ulkomaille. Ei siis organisaatio -mielessä, eikä minulla ole muuta mestaria kuin sensei Oey.

Shiai Kyokushin -tyylin hierarkia on siis matala:

Sensei Oey on minun opettajani ja siis automaattisesti hierarkisesti yläpuolellani harjoittelin sitten Kokondo -karatea tai Shiai Kyokushin Karatea. Ja siinä se. Kuitenkin kaikki Kyokushin mestarit ovat potentiaalisia tiedon ja taidon lähteitä tyylilleni. Minulla on useita Kiukkari-ystäviä eri maissa ja jos haluan lisätä tyyliin esim. katan, jota en osaa, voin opetella sen sopivassa ohjauksessa.

Minä edelleen kehitän esim. vyökoevaatimuksia. En ole halunnut hätiköidä tyylin suhteen, vaan antaa asioiden kehittyä luonnollisessa tahdissa. Jos kyselette minun oppimahdollisuuksia tai mestareita siksi, että mistä tyyliin saadaan korkeat danit pähkäilette turhaan. Shiai Kyokushiniin ei koskaan tule korkeita dan -arvoja. Minusta hyvä nyrkkisääntö dan-arvoista on dan per kymmenen treenivuotta. Siis jos koko aika kehittyy ja jatkaa treenaamista.

En myöskään voi olla edes teoriassa korkeampi tai sama vyöarvo kuin opettajani sensei Oey 4. dan. Siksi näyttää siltä, että Shiai Kiukkarin vyökatto asettuu 3. daniin. Mutta asian kanssa on turha öitä valvoa, koska oppilaistani ketään ei ole vuosiin edes lähellä 1. dan koetta (olemme toimineet vasta 4-5 vuotta).

- Hokkinen -
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 83
Viestit: 93960
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#55

Viesti Mika »

Joo, ja eivät tuollaiset dan-arvot mitään autuaaksi tekeviä ole muutenkaan. Tai no, ehkä jossakin päin ovat, mutta noin niin kuin yleisesti.

Kiitos vastauksista. Ja kerro nyt ihmeessä oppilaillesikin Potkusta! Seuravaan tapaamiseen tietenkin odotamme myös teikäläisiä. :)

Teillä näyttää olevan hyvä systeemi. Mukava seurata sivusta. Onnea! 8)
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 110
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#56

Viesti MarkkuT »

Hyvän kuuloinen meininki. Täytyy varmaan tulla testaamaan sitten syssymmällä.
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 74
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#57

Viesti Jussi Häkkinen »

renne kirjoitti: Annatko esimerkin ko tilanteesta, että ymmärrän? Mikäli kädet eivät ole kohteen ja pään välissä tai eivät pidä kohteen käsistä kiinni, niin miten ne voivat suojata päätä?
Miksi niiden pitäisi olla muualla. Tässä tarkoitankin sitä, että perustekniikkaharjoittelu eristää jalat treenattavan osan omaksi treenikohteekseen. Soveltavassa harjoittelussa käsiä pidetään sitten siellä missä tilanteen ja harjoitteen mukaan tarvitsee - takataskuissa, suojauksessa, kaveria hallitsemassa, korvia raapimassa...

Simple as pimple.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

Re: Oman tyylin perustamisesta

#58

Viesti Naked »

Hokkinen kirjoitti: Tossa oli noita kysymyksiä Shiai Kyokushin tyylin perustamisesta.
Jees! Kiitoksia vastauksista :)
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
renne
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 406
Lauteille: Tammikuu 2005

#59

Viesti renne »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
renne kirjoitti:Annatko esimerkin ko tilanteesta, että ymmärrän? Mikäli kädet eivät ole kohteen ja pään välissä tai eivät pidä kohteen käsistä kiinni, niin miten ne voivat suojata päätä?
Miksi niiden pitäisi olla muualla. Tässä tarkoitankin sitä, että perustekniikkaharjoittelu eristää jalat treenattavan osan omaksi treenikohteekseen. Soveltavassa harjoittelussa käsiä pidetään sitten siellä missä tilanteen ja harjoitteen mukaan tarvitsee - takataskuissa, suojauksessa, kaveria hallitsemassa, korvia raapimassa...

Simple as pimple.
Siksi, että näin olet antanut ymmärtää. Pyysin esimerkkiä jostain tilanteesta, jossa kädet olisivat jossain muualla kuin suojaamassa päätä tai kaverin käsissä kiinni etu-/kiertopotkun aikana. Jotain esimerkkiä tällaisesta tilanteesta tai harjoitetteesta tiedustelin. Ymmärrän kuitenkin mikäli et halua tällaista esimerkkiä antaa, enhän ole karatea koskaan treenannut.
We're all given some sort of skill in life. Mine just happens to be beating up on people.
Sugar Ray Leonard
Kickboxing Team
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#60

Viesti Jukka Suominen »

renne kirjoitti: Siksi, että näin olet antanut ymmärtää. Pyysin esimerkkiä jostain tilanteesta, jossa kädet olisivat jossain muualla kuin suojaamassa päätä tai kaverin käsissä kiinni etu-/kiertopotkun aikana. Jotain esimerkkiä tällaisesta tilanteesta tai harjoitetteesta tiedustelin. Ymmärrän kuitenkin mikäli et halua tällaista esimerkkiä antaa, enhän ole karatea koskaan treenannut.
Juu, tämä kiinnostaa minuakin. Tosi vaikea kuvitella mitään sellaista tilannetta. Kaikki liikkumiset ja muut hyppimiset voi tehdä kädet suojaten myös, eli ne kädet siihen pidetään siinä suojauksessa ei pelkästään suurimman osan ajasta tai yleensä, vaan aina. Monta kertaa näkee pitkäaikaistenkin harrastajien tiputtavan ne välillä epähuomiossa ja sitten tulee sitä tälliä. Ei sitä liikaa voi korostaa missään tapauksessa.
Mutta jos vaikka kärrynpyöriä tai punnerruksia tehdään niin ei kai ne kädet siinä suojauksessa ole :roll:
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 63 kurkkijaa