Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti.
✋:. Meistä on hienoa, kun selailet Potkun, Pohjoismaiden suurimman kamppailulajiyhteisön keskusteluja. Toivottavasti löydät mielenkiintoisia keskusteluja ja otat reippaasti osaa niihin. Samassa voisit sallia Ad Block -ohjelmasi näyttää mainoksia Potkun sivuilla, jotta voimme jatkossakin ylläpitää näitä keskusteluja. Voit myös liittyä etupotkijaksi, jolloin yksi etusi on mainokseton Potku. Kiitos kun ymmärrät. 🙇♂️
Ale kirjoitti:
Kyllä niitä vatsiksia pitää jännittää, tai oikeammin vatsalihakset jännittyvät kun hara viedään eteen ja ilmaa puhalletaan pois.
Ja tuota haraa siis on työnnettävä eteen koska:
Vastalihakset, ei vatsalihakset. Liikkeen kannalta epäedulliset lihakset, esim. hauis suorassa lyönnissä.
Kime ja tuo vatsiksien jännittäminen on karaten väärin ymmärretyin osio.
Varmasti, sitä kun ei alkup. karatessa sellaisena käytetä kuin se monessa modernissa tyylissä esiintyy (ts. "kokonaiskiristyksenä" tekniikan lopussa).
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Ale kirjoitti:
Hara = Navan alapuolella keskellä vartaloa oleva paikka. Itämaisissa kultuureissa sitä pidetään ki-voiman keskuksena. Tämmöiselle länsimaalaiselle kyseinen piste on tärkeä koska kyseessä on myöskin vartalon painon keskipiste.
Eikös tuo ole Seika tanden eikä hara ? Mun mielestä hara on periaatteessa koko vatsan alue ja seika tanden (tai pelkkä tanden) on sitten tuo ki voiman keskuspaikka
Ale kirjoitti:Hara = Navan alapuolella keskellä vartaloa oleva paikka. Itämaisissa kultuureissa sitä pidetään ki-voiman keskuksena. Tämmöiselle länsimaalaiselle kyseinen piste on tärkeä koska kyseessä on myöskin vartalon painon keskipiste.
Eikös tuo ole Seika tanden eikä hara ? Mun mielestä hara on periaatteessa koko vatsan alue ja seika tanden (tai pelkkä tanden) on sitten tuo ki voiman keskuspaikka
Kumpaakin termiä käytetään budokirjallisuudessa, ja monissa lähteissä asia on esitetty juuri noin kuten sanot.
Sanatarkasti tuota "energiakeskusta" takoittaisi kai kuitenkin seika-no-itten. Itse käytin nyt tuota haraa, kaiketi kun Iain Albernethy käyttää sitä kirjassaan Bunkai-Jutsu (jota olen ahminut kunnolla viime aikoina. Varmasti yksi parhaista karatea-käsitteleviä kirjoja joita on vastaan tullut.)
Seika = alavatsa
itten = yksi piste
Tanden = vatsa, piste navan YLÄpuolella
Hara = vatsa, maha
Siis tuon ilmaisen sanakirjan mukaan. http://www.freedict.com/onldict/jap.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Yamazu kirjoitti:
Mitä olette muuten kuulleet kerrottavan tuon Haran tärkeyden syyksi?
Päälajin puolella lähinnä sen, että siinä on ihmisen painopiste. Yleisesti ei ole hirvittävästi korostettu.
Itselleni on tullut vastaan seuraava: navan kautta olemme kiinni äidissämme, jota kautta saamme ravintomme, jota kautta siis saamme elinvoimamme...
Jep, vastaavia stooreja kyllä on vuosien varrella tullut eri puolilta kuultua ja luettua. Sinällään ihan viihdyttäviä ja mielenkiintoisesta kulttuurista kieliviä. Treeniä ajatellen sitten vähän reunakamaa.
Jussi Häkkinen
"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."