Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

puvun kuivaaminen

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#16

Viesti Simpanssi »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Simpanssi kirjoitti:Ok. Ihan järkeenkäypää.. Mites ne sitten puhdistaa pesuloissa noita pukuja?
Puvut pestään kemiallisesti, paidat usein normaalilla pesuainepesulla (materiaalista riippuen). Höyryä käytetään oikaisuun/silittämiseen.
Aiwan.. Eli ajattelinkin että jotenkin se höyry siihen pesulatouhuihin liittyy..

Kiitos tiedoista!
Nade
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1083
Lauteille: Heinäkuu 2005

Re: Puvun kuivaaminen

#17

Viesti Nade »

Lagu kirjoitti: Nade, kerro...!
No, nyt sain sen Tobi-höyrylaitteen. Vaikuttaa ihan kätevältä. Vesisäiliö on riittoisa ja näin voi rauhassa siloitella vaatteita.

Idea on se, että vaatteet ripustetaan henkariin roikkumaan ja henkari asetetaan telineeseen, joka tuli tämän Tobi-laitteen mukana ja sitten vain höyrystetään vaatteet sileiksi. Teline on kyllä mielestäni liian hento ja kaatuu helposti. Ainoastaan paidat ovat tarpeeksi keveitä. Housut ovat jo selvästi painavampia ja lisäksi lahkeet menevät melkein lattiaan, joten siinä pitää hankalasti kumarrella.

Itse laite on mielestäni erinomainen ja paljon hauskempi käyttää kuin silitysrauta. Suunnittelin jotain paikkaa missä voisin siloittaa painavampia vaatteita ja mieleeni tuli, että voisin hankkia sellainen leukojenveto-tangon vaatehuoneen oveen.

Laitteeseen saa myös olkahihnan, jonka avulla voi esim. mennä silittämään verhoja ikkunan ääreen. Siinä on myös jotain suuttimia, joiden avulla voisi puhdistaa sohvaa. Väittävät, että sohva raikastuisi siitä, mutta en ole vielä ehtinyt kokeilla sitä.

Karatepukuun en ole vielä sitä testannut, koska puku on puhdas enkä ole vielä aloittanut syyskautta. Voisin tietysti pesaista sen tässä viikonloppuna, kun se on koko kesän ollut käyttämättä ja kertoa sitten silitystuloksesta. Sitä varten pitäisi kuitenkin olla se tanko ovenkarmeissa, koska karate-puvun painoa Tobin hento teline ei millään voi kestää jos sitä yhtään liikuttelee.

Laitteen kanssa pitää myös olla varovainen, koska höyry, joka suuttimesta tulee on todella tulikuumaa ja voi tehdä palovammoja, mutta vastaavaan varovaisuuteen olemme tottuneet jo silitysrautojen kanssa.

Kun saan sen tukevan tangon oveen, ajattelin käydä koko vaatevarastoni läpi ja laittaa ojennukseen. Vaatevarastoa voisin samalla myös karsia niin, että jäljellä olisivat vain vaatteet, joita todella käytän.

Laite vaikuttaa kätevältä ja nopealta, kunhan suunnittelen vaatehuoneeseen toimivan systeemina, että missä järjestyksessä ja mihin laitan mitäkin. Toki tämä laite telineineen mene hyvin pieneen tilaan niin, että sen voi ottaa matkallekin.

Kerron sitten, kun olen testannut karatepuvun.
jacob
aloituspotkija
aloituspotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3
Lauteille: Marraskuu 2007

#18

Viesti jacob »

Itse olen kuivannut rummussa kun tuollainen melkoisen paksu puku kuivaa kylpyhuoneessa muuten päiväkausia (liekö sitten huono ilmanvaihto tai jotain). Lähinnä olen miettinyt sitä että jos puku on jatkuvasti kosteana niin kuvittelisi että sekin jo haurastuttaisi kangasta.

Sitäkin olen miettinyt, että jos valkaisee pari kertaa vuodessa kloorilla niin tapahtuuko jotain katastrofaalista, tietääkö kukaan? Pesuohjeessa kloorivalkaisu on tietysi kielletty, mutta pesuohje nyt kieltääkin likipitäen kaiken mahdollisen puhdistuksen :)
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#19

Viesti Jussi Häkkinen »

jacob kirjoitti: Itse olen kuivannut rummussa kun tuollainen melkoisen paksu puku kuivaa kylpyhuoneessa muuten päiväkausia (liekö sitten huono ilmanvaihto tai jotain). Lähinnä olen miettinyt sitä että jos puku on jatkuvasti kosteana niin kuvittelisi että sekin jo haurastuttaisi kangasta.
Eipä juuri, ellet altista kosteaa kuitua rasitukselle.

Sitäkin olen miettinyt, että jos valkaisee pari kertaa vuodessa kloorilla niin tapahtuuko jotain katastrofaalista, tietääkö kukaan? Pesuohjeessa kloorivalkaisu on tietysi kielletty, mutta pesuohje nyt kieltääkin likipitäen kaiken mahdollisen puhdistuksen :)
Pukuja ei yleensä ole valkaistu vaan ne on värjätty valkoisiksi. Valkaisu poistaa värin ja lopputulos on haaleanharmaa tai rusehtava.

Pesuohjeiden lämpötilat ovat (villaa ja silkkiä mukaan lukematta) yleensä ohjeellisia. Käytännössä mikä tahansa puuvilla kestää 60 asteen pesun, karatepukujen kanvaasi ajoittaisen 90 asteisen tehopuhdistuksen aivan mainiosti. Kuuma pesu esiliotuksineen (puvun liotus yön yli vahvassa pesuaineliuoksessa) yleensä poistaa pinttynyttäkin likaa hyvin.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Nijukun
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 56
Lauteille: Tammikuu 2007

Kuivaa Kuivaa

#20

Viesti Nijukun »

Yhdyn edellisiin mielipiteisiin. Tosin itse huomannut että kun pesee puvun jkaisen harjoituksen jälkeen niin puku pysyy paljon kauemmin valkosena :lol:

Kloritti (tai mikälie) poistaa kellertymät aika tehokkaasti.

:arrow: P.S. Ota Jussi pois toi goatse-Renshinkan, vaikken ookkaan fanaattinen tyylisuunnan fani, voin silti tehdä saman seibukanille ja laittaa sen spam-levitykseen nettiin. :badgrin:

No hard feelings.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Kuivaa Kuivaa

#21

Viesti Jussi Häkkinen »

Nijukun kirjoitti: :arrow: P.S. Ota Jussi pois toi goatse-Renshinkan, vaikken ookkaan fanaattinen tyylisuunnan fani, voin silti tehdä saman seibukanille ja laittaa sen spam-levitykseen nettiin. :badgrin:
Minulla on yksi Seibukan-rystykuvakin valmiina. BTW, se merkki ei ollut goatse eikä se ollut Renshinkan.

No hard feelings.
Jaa-a. No, nyt on sentään aitoa japanilaista tuontikamaa avatarkin. Varmaan parempi, ei loukkaa ja mahdollistaa täysipainoisen karaten harjoittelun jatkossakin?
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#22

Viesti MarkkuT »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Pukuja ei yleensä ole valkaistu vaan ne on värjätty valkoisiksi. Valkaisu poistaa värin ja lopputulos on haaleanharmaa tai rusehtava.
Ollaan tässä ihmetelty, että miten minun puvut vaalenevat käytössä. Kyse on semmoisista luonnonvalkoisista kyokushinpuvuista.
Ain't no one.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 19113
Lauteille: Helmikuu 2005

#23

Viesti Jussi Häkkinen »

MarkkuT kirjoitti: Ollaan tässä ihmetelty, että miten minun puvut vaalenevat käytössä. Kyse on semmoisista luonnonvalkoisista kyokushinpuvuista.
Niitä ei ole värjätty, ne ovat kevyesti valkaistua (tai jopa valkaisematonta, muutoin käsiteltyä) puuvillaa. Yleensä niiden väri vaalenee ajan kanssa (esim. Taidô:n takeissa tämä on yleistä).
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#24

Viesti MarkkuT »

Saattavat olla hyvinkin käsittelemättömiä. Ainakin nuo kutistuvat ihan hulluna.
Ain't no one.
fuusetsu
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 539
Lauteille: Maaliskuu 2005

#25

Viesti fuusetsu »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Niitä ei ole värjätty, ne ovat kevyesti valkaistua (tai jopa valkaisematonta, muutoin käsiteltyä) puuvillaa. Yleensä niiden väri vaalenee ajan kanssa (esim. Taidô:n takeissa tämä on yleistä).
Taidoliiton taidogit eivät ole erityisen valkoisia uutena. En tiedä mitä sille kankaalle on tehty (tai jätetty tekemättä), mutta takki kannattaa heti ensimmäiseksi paketista ottamisen jälkeen pestä 2-3 kertaa. Pesukoneen poistoletkusta tuleva pesuvesi on parin ensimmäisen pesun ajan erittäin likaisen väristä ja takki vaalenee huomattavasti. Taidogi kutistuu myös sen reippaan 10 %, joten siinä toinen syy pestä takki pariin kertaan ennen ensimmäisiä treenejä.

Valkaisuainetta ei kannata taidogin kanssa käyttää, sillä mustasta 躰道-brodeerauksesta lähtee väri ja jäljelle jää kiiltävän vaalea keinokuituinen merkki.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 70 kurkkijaa