Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Jinenkan Jissen Kobudo

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#16

Viesti MikkoS »

Kiitoksia. Virallisilla sivuilla oli kyllä mainittu menkyoista yleisesti. Epäselväksi vain jäi oliko menkyot todellakin noista kaikista kouluista (jotka on listattuina mm. Jinenkanin Wikipedia-artikkelissa).

Miten tämä muuten menee, voisiko menkyon haltija myöntää menkyon myös jollekin toiselle, vai tarvitaanko tähän soke? Tietenkin koulusta voi perustaa oman -ha:nsa, jolloin asiat helpottuvat. ;)
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

#17

Viesti Pocari »

Suosittelen hakemaan ja lueskelemaan vanhoja ketjuja samasta aiheesta, etenkin Vileniuksen viestejä. Sen verran voin selventää terminologiaa, että sana menkyo tarkoittaa todistusta eikä itsessään viittaa sen tasoon millään lailla. Koko periytymiskeskustelua ei kuitenkaan kannattane tässä threadissa toistaa.
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#18

Viesti MikkoS »

Pocari kirjoitti: Suosittelen hakemaan ja lueskelemaan vanhoja ketjuja samasta aiheesta, etenkin Vileniuksen viestejä. Sen verran voin selventää terminologiaa, että sana menkyo tarkoittaa todistusta eikä itsessään viittaa sen tasoon millään lailla. Koko periytymiskeskustelua ei kuitenkaan kannattane tässä threadissa toistaa.
Olen kyllä lueskellut aiemmat ketjut. Tarkoitin tietenkin menkyo kaidenia tms. "päästötodistusta". Se mitä koitin tuolla, kenties huonosti muotoillulla, viestilläni tavoitella liitttyi lähinnä tähän Jinenkanin tapaukseen. Vastaavia tapauksia löytyy varmasti muitakin. Mutta spesifisti Jinenkaniin liittyen minulle oli siis epäselvää noista erillisistä kouluista myönnetyt arvot, eli onko niitä myönnetty ja tullaanko kenties jatkossa myöntämään Jinenkanin piirissä. Tarkoittaisiko tällaisten arvojen myöntäminen uuden -ha:n syntymistä, vai onko sellainen jo syntynyt, mikä on Jinenkanissa harjoiteltavien koulujen suhde kyseisten koulujen sokeen jne.

Edit.

Vihdoin löysin. Täällähän: http://www.potku.net/forum/viewtopic.php?p=63269#63269 käsiteltiin tätä asiaa yleisellä tasolla, josta jäi hieman sellainen kuva, että mitään yhtä yhtenäistä tapaa ei ole ollut.
Kuvake
SWJL
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 130
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Kuopio
Yhteystiedot:

#19

Viesti SWJL »

MikkoS kirjoitti: Olen kyllä lueskellut aiemmat ketjut. Tarkoitin tietenkin menkyo kaidenia tms. "päästötodistusta". Se mitä koitin tuolla, kenties huonosti muotoillulla, viestilläni tavoitella liitttyi lähinnä tähän Jinenkanin tapaukseen. Vastaavia tapauksia löytyy varmasti muitakin. Mutta spesifisti Jinenkaniin liittyen minulle oli siis epäselvää noista erillisistä kouluista myönnetyt arvot, eli onko niitä myönnetty ja tullaanko kenties jatkossa myöntämään Jinenkanin piirissä. Tarkoittaisiko tällaisten arvojen myöntäminen uuden -ha:n syntymistä, vai onko sellainen jo syntynyt, mikä on Jinenkanissa harjoiteltavien koulujen suhde kyseisten koulujen sokeen jne.
Tämä siis oman käsityksen valossa nyt.

En tiedä ketään joka olisi noita "todistuksia" saanut. Mutta sei kerro etteikö niitä voisi olla. Se tullanko joskus mitä todistuksia myöntämään, on vain ja ainoastaan Manaka Sensein asia, enkä haluaisi lahteä spekuloimaan tuota.

Jinenkanin koulut eivät ole - ha ja koulujen suhteeseen en ota kantaa.

------
SWJL
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#20

Viesti Rojola »

Osaatko/haluatko valaista mitä Jinen-ryû pitää sisällään? Jossain videolla olin näkevinäni lyhyen ja pitkän miekan tekniikoita ainakin.

Ovatko Jinenkanin perusteet Sanshin no Katassa ja Kihon Hapossa? Jos on niin koetko suuria painotuseroja Bujinkanin vastaaviin?
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
Kuvake
Pocari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 611
Lauteille: Helmikuu 2005

#21

Viesti Pocari »

MikkoS kirjoitti: jäi hieman sellainen kuva, että mitään yhtä yhtenäistä tapaa ei ole ollut.
Niinpä. Eiköhän se ole jokaisen oma asia, mitä oman tyylinsä suhteen suvaitsee. Ja asia erikseen on se, mitä se hyväksyntä kenellekin merkkaa. Jos mä nyt vaikka päättäisin alkaa tänä päivänä kirjoittelemaan Naninani-ryuusta diplomeja, niin mitä se sooke (tai vast.) tekisi? Tulisi Japanista kumittamaan ne? Vai lisäämään sen 派 johonkin väliin? Vähän eri asia ennen vanhaan Japanissa, ehkä sen oppilaat ois tullut pilkkomaan mut paloiksi (ja ne saattaisi sen aivan hyvin tehdä vaikka laittaisit 2 派:ta, jos pöllisit jonkun maineikkaan tyylin nimen luvatta). Mutta jos en pelkäisi niitä, tai asuisin tarpeeksi kaukana, niin ehkä voisin ottaakin sen riskin.

Ei tämä nyt liity mitenkään Jinenkaniin, mutta jos se havainnollistaisi (taas kerran) sitä, ettei ole mitään universaalia "ryuuha-elintä" joka laittaisi kaikille samat säännöt, ja valvoisi niitä... niin, miten?
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#22

Viesti MikkoS »

SWJL kirjoitti: Tämä siis oman käsityksen valossa nyt.

En tiedä ketään joka olisi noita "todistuksia" saanut. Mutta sei kerro etteikö niitä voisi olla. Se tullanko joskus mitä todistuksia myöntämään, on vain ja ainoastaan Manaka Sensein asia, enkä haluaisi lahteä spekuloimaan tuota.

Jinenkanin koulut eivät ole - ha ja koulujen suhteeseen en ota kantaa.
Kiitoksia. :bow:

Puhtaasta mielenkiinnosta kyselen, olen aiemmin harjoitellut Bujinkanin parissa ja ymmärtääkseni Manaka oli arvostettu opettaja.
Kuvake
SWJL
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 130
Lauteille: Lokakuu 2006
Paikkakunta: Kuopio
Yhteystiedot:

#23

Viesti SWJL »

Rojola kirjoitti: Osaatko/haluatko valaista mitä Jinen-ryû pitää sisällään? Jossain videolla olin näkevinäni lyhyen ja pitkän miekan tekniikoita ainakin.
Jinen-ryû Jissen Kobudo sisältää ainakin seuraavaa; Biken, Kodachi, Ni-to, Tanto, Kusari Fundo, Jutte ja Tessen.
Rojola kirjoitti: Ovatko Jinenkanin perusteet Sanshin no Katassa ja Kihon Hapossa? Jos on niin koetko suuria painotuseroja Bujinkanin vastaaviin?
Kyllä, varsinkin Kihon Hapossa.
Itse itseäni lainaten kirjoitti: Nähdäkseni suurena organisaationa Bujinkanissa on lukuisia eri opettajia ja näin ollen lukuisia tapoja tehdä tekniikkaa. Toiset näistä lähempänä meitä teknisessä mielessä kun toiset.
Näin painotuserot voi olla suuria tai hyvinkin pieniä. Rippuen paljon mihin tai kenen Bujinkaniin vertaa.

------
SWJL
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#24

Viesti AriJ »

SWJL kirjoitti: En tiedä ketään joka olisi noita "todistuksia" saanut. Mutta sei kerro etteikö niitä voisi olla. Se tullanko joskus mitä todistuksia myöntämään, on vain ja ainoastaan Manaka Sensein asia, enkä haluaisi lahteä spekuloimaan tuota.
Ja kun muistetaan että Jinenkan on (muistaakseni) noin 10 vuotta vanha organisaatio/tyyli, niin.... Eikä edes vyöarvojen saanti (ymmärtääkseni) ihan helppoa ole :)
______________________
jinenkan73
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8
Lauteille: Heinäkuu 2007

#25

Viesti jinenkan73 »

Manaka lähti bujinkanista vasta vajaat kymmenen vuotta sitten mutta tyyli/budolaji ei suinkaan ole sen ikäinen.

Lainaus manakan sivuilta: "Unsui has 40 years of experience in the Japanese arts of Kobudo (old martial ways).

The Jinenkan offers instruction in Taijutsu (unarmed fighting skills), Bikenjutsu (sword arts), Yari (spear), Naginata (halberd), Tessen (iron fan), Jutte (truncheon), Kusari-fundo (weighted chain), Tantojutsu (knife), Bo, Hanbo, Jo (staff arts), and more."

Manaka oli Hatsumin oppilas, arvostettu ja pidetty. Kun hän päätti toimia poliittisesti toisin kuin Hatsumi, hän erosi Bujinkanista ja perusti Jinenkanin.

Oppi siis ei ole kymmenen vuotta vanha vaan sisältää vuosisatojen opetukset.

http://jinenkan.com/en/about.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hanako.co.uk/Shop/Manaka-seminars.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bhd.fi/kirjasto/historia.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ruotsissa lähin dan-tason jinenkan-opettaja:
http://www.jinenkan-orebro.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Life sucks and then you die
jinenkan73
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8
Lauteille: Heinäkuu 2007

#26

Viesti jinenkan73 »

Rojola kirjoitti: Olen ymmärtänyt että ristiintreenaus X-kan (Bujinkan/Jinenkan/Genbukan) järjestöjen välillä olisi kielletty. Olen myös siinä ymmärryksessä, että kaikki kolme tahoa olisivat samaa mieltä asiasta. Tietäväisemmät korjatkoon, jos olen ymmärtänyt väärin.
Lainaus bujinkan-foorumilta:
http://www.bujinkan.fi/forums/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ... &f=9&t=712

Lähettäjä: yamazu 04.10.2006, 11:42
QUOTE (SWJL @ 03.10.2006, 23:31)
Käsittääkseni me ei tätä kielletä, tai siis niin olen antanut itseni sen ymmärtää wink.gif Mutta on tärkeä kunnioittaa myös toisten sääntöjä, sekä omaa opettajaa kuten Ari tuossa aikaisemmin jo mainitsi bigok.gif

Niin, emme me - jos tällä viittaa suomalaisiin opettajiin - ole tuota sääntöä keksineet, vaan tuon määräyksen ovat antaneet (tietojeni mukaan) kaikkien järjestöjen päämiehet, eli herrat Hatsumi, Tanemura ja Manaka. Eli mitään yhteistoimintaa ei voi olla, mikäli kunnioittaa yhteisönsä sääntöjä.

Samaa asiaa liipaten minulle on kerrottu että myöskään Hontaiyôshin-ryû Jûjutsun treeneihin ei ole Bujinkanin jäsenillä asiaa (tämä tietääkseni heidän puoleltaan).

PS. eli selventäen esimerkin kautta; minulla ei ole asiaa herra Liljavirran oppiin Kuopion Jinenkan Shibulle, eikä hänellä ole lupaa harjoitella (ainakaan) millään bujinkan.fi Dôjôlla/seminaarilla.
Life sucks and then you die
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#27

Viesti JanneM »

jinenkan73 kirjoitti: Oppi siis ei ole kymmenen vuotta vanha vaan sisältää vuosisatojen opetukset.
ei kai kukaan sitä opin ikää ole epäillytkään... Mainittiin vain organisaation ikä. Se lienee se kymmenisen vuotta.

PS. oletko muuten lukenut tämän viestin? Viimeisin viestisi ei mielestäni mene tuon säädöksen kanssa aivan yksiin.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Rojola
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2758
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Mullet City

#28

Viesti Rojola »

jinenkan73 kirjoitti: Samaa asiaa liipaten minulle on kerrottu että myöskään Hontaiyôshin-ryû Jûjutsun treeneihin ei ole Bujinkanin jäsenillä asiaa (tämä tietääkseni heidän puoleltaan).
Tämän olen itse omakohtaisesti kokenut. Sain seurata harjoituksia, en osallistua.
Janne Paavilainen

Master of illusion is a student of reality.

Harjoitteletteko te siellä Bujinkanissa oikein tuelta tätä asioiden ja sanomisten vääristelyä ja asiayhteyksien muuten vain sekoittelua?
jinenkan73
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 8
Lauteille: Heinäkuu 2007

#29

Viesti jinenkan73 »

JanneM kirjoitti: ei kai kukaan sitä opin ikää ole epäillytkään... Mainittiin vain organisaation ikä. Se lienee se kymmenisen vuotta.

PS. oletko muuten lukenut tämän viestin? Viimeisin viestisi ei mielestäni mene tuon säädöksen kanssa aivan yksiin.
Puhuttiin siitä että tyyli on kymmenen vuotta vanha. Tyyli tai harjoitusten muoto ei kuitenkaan ole kymmenen vuotta vanha vaan satoja vuosia vanha.

? Julkinen (ei suljettu) foorumikeskustelu josta pätkän laitoin ei kuulune yksityisyydensuojaan eikä sen lainaaminen täällä loukkaa kenenkään kunniaa.
Life sucks and then you die
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#30

Viesti AriJ »

jinenkan73 kirjoitti:
JanneM kirjoitti: ei kai kukaan sitä opin ikää ole epäillytkään... Mainittiin vain organisaation ikä. Se lienee se kymmenisen vuotta.
Puhuttiin siitä että tyyli on kymmenen vuotta vanha. Tyyli tai harjoitusten muoto ei kuitenkaan ole kymmenen vuotta vanha vaan satoja vuosia vanha.
Ja tuo organisaation ikä tuli puheeksi vyöarvoista ja opetusluvista puhuttaessa.. ja niitä myönnettänee Jinenkan Jissen Kobudôssa... joka on siis 10 vuotta vanha, abaut. Vai olenko väärin jotain ymmärtänyt?
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 32 kurkkijaa