Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

aikido ja toselämä

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

hyödyllinen hyödytön tai jossain määrin hyödyllinen

Äänestys päättyi touko 4, 2008, 09.59

hyödyllinen
19
35%
hyödytön
12
22%
jossain määrin hyödyllinen
23
43%
 
Ääniä yhteensä: 54

aikidoka
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 10
Lauteille: Huhtikuu 2008

aikido ja toselämä

#1

Viesti aikidoka »

onko aikidosta TEIDÄN MIELESTÄNNE apua tosielämän tilanteissa??

minun mielestä siitä on jossain määrin hyötyä,tekniikoista en oikein tiedä:/ mutta lukot ovat jossain määrin hyödyllisepiä kuin esim ikkyo

tähän o kaikkien mielipide mutta haluisin kuulla asiallisia mielipiteitä tästä
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#2

Viesti AriJ »

Jos ei muuta niin varmaan pitää terveyttä yllä laittamalla liikkumaan erilaisin tavoin.... :shock:
______________________
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#3

Viesti Mjölnir »

Riippuu opettajasta.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti AriJ »

Mjölnir kirjoitti: Riippuu opettajasta.
Näinhän se aina. Ja siitä harjoittelijasta itsestään.

Hmm, eikös tästä vasta ollut joku äänestyskin :D
______________________
Kuvake
Beorn
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1880
Lauteille: Helmikuu 2007
Paikkakunta: Rauma

Totta

#5

Viesti Beorn »

Mjölnir kirjoitti: Riippuu opettajasta.
Oman (vähäisen) kokemukseni mukaan asia on juuri näin, opettaja ja sen myötä tapa treenata ratkaisee paljon.

(Ikkyo, esim. tässä,

" onclick="window.open(this.href);return false;

muuten on yllättävän inhottava tekniikka, kun se tehdään vahvasti lantiota käyttäen sellaiselle, joka ei tiedä mitä on tulossa. Käsi ja etenkin olkapää on lujilla, jos yhtään pistää vastaan.
Tällainenhan tilanne on kai useimmiten niissä kuuluisissa tosielämän tilanteissa.)
Jussi Pirnes

Rikkaus ja mahti ovat aina olleet silkkaa unta,
kirjoitukset tuoksuvat hyvältä vielä sadan vuoden kuluttua.
Ryōkan :::DIY:::
Kuvake
Kyynikko
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 3467
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Takalajit: MMA, shootfighting, eurooppalainen jujutsu, Latosa escrima, Pekiti tirsia kali, judo, voimankäyttö.

#6

Viesti Kyynikko »

Ne kuuluisat tosielämän tilanteetkin ovat usein "yllättäviä ja inhottavia". Tuskin aikidoa koskeva kritiikki yksittäisiin tekniikoihin liittyy. Ehkä enemmän siihen miten niitä harjoitellaan. Ja siihen aikidokujen "inhottavuuden sietokykyyn"... :lol:
"Ei pidä syyttää peiliä jos nenä on vino." - Nikolai Gogol

Mukamas viisas. Mukamas keppimiäs.
Pete H
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 582
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Etelä-Savo

#7

Viesti Pete H »

Olen saanut kokea/nähdä sen aikidon toimivuuden käytännössä. Hyvin toimii, tarvii vain osata.
Pete, se läski ja rikkinäinen.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#8

Viesti AriJ »

judo kirjoitti: Olen saanut kokea/nähdä sen aikidon toimivuuden käytännössä. Hyvin toimii, tarvii vain osata.
Joka lienee jatkumoa "toteuttamiskelpoisen asian opettavan opettajan oppien omaksuminen omaan käyttöön" :)
______________________
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20851
Lauteille: Joulukuu 2007

#9

Viesti Lasse Candé »

Arvelisin että kyseessä on laji jolla on itsepuolustuksellistakin arvoa... kuten yleensäkin kun touhuillaan fyysisesti ihmisten kanssa lyöntien ja potkujenkin jne parissa.

Opettajissakin on varmaan eroja. Tuli vain tässä mieleen sellainen Seagalia ja Aikidoa käsittelevä ohjelma jossa on myös melko action-pitoista Aikidoa. Olikohan "The Path Beyond Thought" tai vastaava... Ihan vakuuttavaa settiä.

On aina mielenkiintoinen kysymys mitä se "tosielämä" on. Joillekin taito väänneellä ja käännellä ranteita, toisille taito mättää, kolmansille vääntöä maassa, neljänsille "pärjäämisoptiolla" höystettyä väkivallan välttämistä ja viidensille näiden yhdistelmiä ja/tai jotain muuta. Joillekin taito olla järkkärinä, toisille taito pärjätä sovitussa ottelussa kehässä tai kadulla... Kai se tosielämässä pärjääminen tapahtuu lajien kautta parhaiten siten että harjoittelee sitä mitä kokee tarvitsevansa ja sitä mihin mieltymykset vievät.
CrazyCatt
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 301
Lauteille: Maaliskuu 2007

#10

Viesti CrazyCatt »

Sitten kun tajuaa että mistä niissä harjoitteissa on kysymys niin sitten pärjää. Tietysti täytyy muistaa ne 20 000 toistoa tehdä vielä siihen päälle...
Ja tietysti ottaa huomioon että et varmaankaan tule koskaan tekemään sitä tekniikkaa "oikeasti" niin kuin se dojolla tehdään.

Itse olen ainakin selvinnyt ko. lajin tarjoamilla taidoilla, tosin vähän on haettu tukevaa oppia muualtakin.

Mutta varmasti löisin kovempaa jos olisin treenannut vaikkapa nyrkkeilyä yhtä paljon kuin aikidoa. Tosin sitten olisin jossain muussa huonompi.

Eikä aikido ole laji jokaiselle. Mutta niille jotka osaa kaivaa sen jutun sieltä esiin niin se voi olla parempi kuin pussillinen muita lajeja.
Kuvake
DeusVult
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 8469
Lauteille: Kesäkuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

#11

Viesti DeusVult »

CrazyCatt kirjoitti: Sitten kun tajuaa että mistä niissä harjoitteissa on kysymys --
Ja tietysti ottaa huomioon että et varmaankaan tule koskaan tekemään sitä tekniikkaa "oikeasti" niin kuin se dojolla tehdään.
Eikos nuo tarkoita vahan niinkuin samaa asiaa...? Noin niinkuin yleisesti, aikidostahan maa en tia mittaa.
Peter Karis
DJJV Ju-Jutsu, historiallinen kikkailu.

Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
Onko totuus onttoa kuvitelmaa? Liike vai staattisuus, vai Pieksämäen asemalla blues?
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 16105
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

#12

Viesti Kari Aittomäki »

Oommää repiny ranteita lukottamalla, osan ihan pafkaksi asti.

Ihan hyvin pelittivät.. se, että ne kiännöt löytyy sekä aikidosta että jiujitsusta että taitopainista että koukkupainista että jne.. ei kai asiaan suuria vaikuta, minähän siinä vääntelin, kaikkineni.

Tutustuin aikanaan aikidoon eikä mua kiusannut se, että treenitilanne oli niin voimakkaasti painottunut joustamisen ideaan.
Koin hänet tietynlaisena metodiin sisäänrakennetuna ihanteena, ihanteellisuutena, treeni itsessään on pitempi tie kuin vaikkapa kravmaga tai semmoset mutta ihan jäyhää sinänsä..

Mua vähä ihmetyttää tämä jokin perusajatus että metodit jotenkin taannuttais ihmisen älyä, että se ehdollistuminen on niin väkevää ettei osata erottaa treenitapaa sovellustilanteesta.
Tästä aivopierusta kärsii markkinoinnissa nykypäivin etenkin budolajit. Paitsi tietenkin judo koska olympia&bjj..
Muut mielletään liidokkien taitteluksi, koska karkea-elementit on painettu ulkoisen muodon alle.

Ja juujuu, "how you train is how you react"..
Mutta ei kai se sitä tarkoita, että koska homosapiens noin yleensä friikkaa kun omaliha repeää, niitä reaktioita tulisi ylikorostaa? Korottaa jonkinlaiselle toiminnan hyperasteikolle?
Realityjutuissa kyse on pikalähestymisestä, nopeesti oppi kaaliin.
Solttumentaliteetista.
Surkea sählääminen mahd minimiin ja ukkoo turpaan.
Kontrollista.

Ihan samasta kontrollista josta ylikorostuneen rauhalliset lajit ytimensä ottavat.
Metodit on vaan niin kovin erilasiet.

Ei pitäis takertua ulkoisuuksiin, tytöt.
Ydin on kuitenkin kaikissa kamppailujutuissa sama. Sörsselsönit siinä päällä on sitte olevinaan niitä "lajeja".


Loppujen lopuks kyse on keskittymisestä käsillä olevan ongelmaan.
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#13

Viesti J. Suojanen »

Täällä puhutaan rykimisestä. Se on sitä, kun lukot "ryitään" kerralla pohjaan. Aikidosta sanoisin, että se on nättiä ja pehmeätä niin pitkään, kun kumpikin tekee hitaasti ja tietää mitä tekee, mutta sitten kun se "treenipari" ei tiedä mitä vastassa on ja aikidon käyttäjä rykäisee kerralla sen lukon loppuun niin siihen loppuu harmoonisuus ja tilalle tulee kipu ja todellisuus. :lol:
Aikido on ehkäpä yksi väkivaltaisimmista lajeista oikealla mentaliteetilla varustettuna mikäli näin voitaisiin sanoa.

Aloittelin minäkin joskus mukulana aikidolla. Siinä välissä pyörähtelin vähän muillakin parketeilla, kokeilin aikidoa uudelleen ja järkytyin sitä "hippien" määrää, joka salilla oli. Eräs pidemmän aikaa treenannut (veteli joskus treenejä muiden ohjaajien ollessa poissa, sen verran pidemmän aikaa treenannut oli) valitti minulle, koska minun tekemänä lukot sattuivat. Lukkojen ei kuulunut sattua, vaan minun olisi pitänyt tehdä lukot siten, että hän taipuu ilman kipua sinne lattiaan...
Vastaisella tyypillä sitten tuli tippa linssiin siinä vaiheessa kun yritti saada minua lattiaan enkä taittunutkaan henkisellä voimalla. Se treenikerta jäi jotenkin mieleeni (ja jäi viimeiseksi kerraksi, koska kyseisen sällin treenejä oli liikaa makuuni).

Aikido on hauskaa vääntelemistä ja rykimällä erittäinkin tehokasta. Itse näen mokoman vääntelyn jopa väkivaltaiseksi... Toinen raukka lyö kohti ja vastatekniikkana murretaan jokin paikka. Atemitkin kun tapaavat tavoitella muistieni mukaan nenän kärkeä, kaulaa ja muita paikkoja, jotka on mukava pitää ehjänä. ;) Treeneissä ei kosketusta tietenkään, mutta treenien ulkopuolella tietenkin atemitkin läpi asti lyötyinä sitten.

Hauskanen laji, mutta itselläni ei hermot kestänyt sitä henkistä puolta, jota seurassa tarjottiin. Samaten olen lukenut miten aikidoa harrastaneet henkilöt ovat kertoneet miten heidän lajinsa on hyvä, koska tappelutilanteessakin uskaltaa toimia ilman, että toiseen sattuu.
En tiedä mitä aikido oikeasti on, enkä tiedä mitä varten aikido on alun perin tehty, mutta arvelen, että morihein tekemä tekniikka hitaasti ja harmonisesti johtunee videoilla siitä, että hän on niissä vanhempi kuin useat maassa olevat kivet. :lol:
Tosipaikassa sovellettuna ja läpi vietynä aikido toimii... useasti tosin vaatii pidemmän ajan ennen kuin lajin on sisäistänyt niin hyvin, että sillä alkaa turpaan potkimaan. ;) Itse elän siinä uskossa ettei aikidokoille kettuilla ja mikäli se tilanne iskeytyy päälle ei enää tappelutilannekaan lopu siihen, ettei hyökkääjään satu yhtään.
Niin ja tietenkin mikäli osaa tehdä kovasti, osaa myöskin tehdä pehmeästi ja mikäpäs olisikaan mukavempaa kuin muutamat pienet hallintaotteet ja...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#14

Viesti Mjölnir »

Laulu keväälle kirjoitti: Treeneissä ei kosketusta tietenkään, mutta treenien ulkopuolella tietenkin atemitkin läpi asti lyötyinä sitten.
Itseäni jäi aikanaan aikidossa tämä häiritsemään: joihinkin tekniikoihin kuului atemi, mutta yhtään kertaa ei lyömistä harjoiteltu sinä aikana, jonka aktiivisesti treenasin (kolme vuotta). Nykytietämykseni valossa kyseenalaistaisin voimakkaasti opettamismenetelmän, jonka mukaan joku taito pitäisi suorittaa stressitilanteessa ilman, että sitä on kertaakaan harjoiteltu.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

#15

Viesti J. Suojanen »

Mjölnir. Minua jäi paljonkin häiritsemään opetustyylissä, mutta koska potkun piti olla paikka, joka yhdistää eri lajien treenaajia niin tämän voisimme myös olettavan tarkoittavan aikidoa eikä vain muita lajeja, joten en ala opetusmetodeja nyt kyseenalaistamaan.
Totean vain tylyhkösti: Siellä pinnan alla sykkii rykiminen ja aatamin omenaan lyöminen jos niin haluaa... Toisissa seuroissa opetellaan eri tavalla ja painoitetaan eri asioita kuin toisissa. harmikseni osuin toisenlaiseen. :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa