Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Portsarit

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 39
Viestit: 24817
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Portsarit

#511

Viesti Mjölnir »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Jotenkin kyrsii esimerkiksi opettajien/muiden ns."akateemisten" kitinöitä työnsä "henkisestä kuluttavuudesta",kun duunarit ovat monesti noin puolella palkalla tekemässä hommia,joissa kroppa ei kestä ehjänä eläkeikään saakka.
Vertaapa peruskoulun opettajan ja ahtaajan tai paperimiehen palkkoja.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Totte
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4384
Lauteille: Toukokuu 2008
Paikkakunta: Helsinki

Portsarit

#512

Viesti Totte »

kartsa_bjj kirjoitti:
Esa Tyynismaa kirjoitti: Tälläkertaa nähdäkseni kyllä.En minä ole sanonut kouluttautumisen olevan turhaa,vaan olen tuumannut sen olevan yliarvostettua...
Sano nyt Esa sitten joku konkreettinen esimerkki yliarvostetusta koulutuksesta. Voin ymmärtää negatiivisista suhtatumistasi siltä osin kouluttautumiseen, mikäli olet törmännyt liian usein sellaisiin henkilöihin, jotka koulutuksensa perusteella kuvittelevat olevansa jotain sellaista mitä he eivät ole. Muutoin en oikein ymmärrä.
Nyt on vaarana että laitan sanoja Esan suuhun. Jos käsitin oikein niin kyse ei välttämättä ole siitä että jokin tietty koulutus saisi osakseen yliarvostusta, vaan siitä että koulutusta tarjotaan ratkaisuna ongelmiin johon oikeampi väline olisi esim. suora työhön perehdyttäminen. Eli koulutus "kokonaisuutena" tai ratkaisumallina/-vaihtoehtona kärsii yliarvostuksesta.

Itse näkisin asian sillä tavalla että jos on pohjana hyvä koulutus niin pystyy nopeammin oppimaan uusia alaan liittyviä työtehtäviä, ja ehkä myös alaan liittymättömiä työtehtäviä. Koska nyky-yhteiskunnassa työpaikat ja työtehtävät vaihtuvat usein, eikä pitkiä uraputkia pääse yhtä usein syntymään, niin tämä on hyödyllinen ominaisuus.

Näkisin myöskin että suoritettu ylempi korkeakoulututkinto on tavallaan tae siitä, että kyseinen henkilö pystyy paneutumaan johonkin aiheeseen, sekä hakemaan tietoa ja oppimaan omin päin.

Henkinen työ on henkisesti rasittavaa ja fyysinen työ on fyysisesti rasittavaa. En näe tässä mitään kummallista. Fyysisessä työssä voidaan työ usein unohtaa kun työpäivä on loppu, kun taas henkisessä työssä työstä voi olla vaikea irtaantua työpäivän päätteeksi tai edes viikonlopun ajaksi. Piiloylityötä tehdään myös rutkasti enemmän kuin esim. rakennuspuolella (Tämä on tosin oma käsitys ja kokemus, ei tiedä onko tätä tutkittu. Hyvin mahdollista että on).
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
Kuvake
Jorge
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 11249
Lauteille: Kesäkuu 2008

Portsarit

#513

Viesti Jorge »

kartsa_bjj kirjoitti:
Esa Tyynismaa kirjoitti: Tälläkertaa nähdäkseni kyllä.En minä ole sanonut kouluttautumisen olevan turhaa,vaan olen tuumannut sen olevan yliarvostettua...
Sano nyt Esa sitten joku konkreettinen esimerkki yliarvostetusta koulutuksesta. Voin ymmärtää negatiivisista suhtatumistasi siltä osin kouluttautumiseen, mikäli olet törmännyt liian usein sellaisiin henkilöihin, jotka koulutuksensa perusteella kuvittelevat olevansa jotain sellaista mitä he eivät ole. Muutoin en oikein ymmärrä.
En edes yritä vastata Esan puolesta, koska en ole samaa mieltä siitä, että koulutusta arvostettasiin liika.

Sen sijaan näkisin, että työn tekemisen (oli se työ portsarin hommaa tai muuta) arvostaminen on kärsinyt inflaation ja tässä varmaan tullaan lähelle sitä mitä Esan jutussa ymmärsin ajettavan takaa.

Kouluttautuminenkin on varsin työlästä (ja kyllä ihan henkisestikin raskasta) - ikävä kyllä monelle siinäkin on tärkeämpänä tavoitteena se tutkinto- ym. paperi, kuin se, mitä sisältöä koulutuksesta voisi saada.

Jostain kauniista (jopa kaunistellusta) CV:stä on tullut ammattitaitoa tärkeämpi asia, vaikka senkin lapun on alunperin ollut tarkoituksena vain tiivistää koulutus ja kokemus luettavaan muotoon. Tällaista tämä huomiotalous- ja imagopelleily on; kaikenlaisten tutkintotodistusten kirjoittajat kyllä kiittävät.
Puma
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 14
Lauteille: Huhtikuu 2007

Portsarit

#514

Viesti Puma »

Portsarille tärkeää on soveltuvuus siihen hommaan.
Henkiset ja fyysiset ominaisuudet ,ja ne tulee esiin vasta
kun on tehnyt ovihommia. Yksin.
Esa Tyynismaa
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1730
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Ylihärmä

Portsarit

#515

Viesti Esa Tyynismaa »

Tuotaniinniin...
En ehkä sitten ilmaissut itseäni ihan niin selkeästi kuin yritin...
Koulutus on kyllä tärkeää,ja teorian tietäminen tärkeä osa kokonaisuutta,muttaku.
Suomessa siis tuntuu olevan jonkinlainen "muoti" koulutuksia ja erilaisia tutkintoja kohtaan,ja se nyt vain ei ihan joka jutussa ole se tärkein juttu.Ihan vaikkapa nyt kun ovihommista ketjussa puhutaan,niin miksei vaasassa aikanaan meidän oma opettajamme Jukka Mäkynen "kelvannut" voimankäyttökouluttajaksi? Vaasan poliisi myönsi kyllä Mäkyselle luvan toimia järjestyksenvalvojakurssin opettajana,mutta voimankäyttökoulutuksen tuli sitten pitämään painitaustainen kaveri,joka kiitteli kurssin jälkeen meitä,koska oli kuulemma oppinut meiltä aika paljon uutta itselleen...
Ja kuten tuolla muuallakin olen asiaa protestoinut,on lähes kaikkeen jatkokoulutukseen lukio juuri Se Juttu,jolla saa lisäpisteitä jatkokoulutukseen enemmän kuin vastaavan alan ammattikoulusta,eli jo alaan perehdyttävästä koulusta.
Tuo on mielestäni suomalaisen koulujärjestelmän suurin epäkohta.
Ainakin maalaisjärkeni sanoo,että esim. kauppakorkeaan olisi merkonomin/merkantin tutkinto parempi pohja kuin lukio.

En siis pidä koulutusta missän nimessä turhana,vaan ehkäpä hiukan yliarvostettuna.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Portsarit

#516

Viesti saarikko »

Onhan se niin, että *titteleitä* kumarretaan liikaa, mutta mikä vaihtoehdoksi? Aika helposti menee siihen, että kuka tuntee kenetkin eikä taidot! Itse aikoinaan ihmettelin Risto-vainaalle miksi hän tramppaa kaikki Riihimäen kurssit (itse asiassa pidin loukkaavana, että hänen täytyi käydä niitä). Itse hän ei siinä kokenut mitään ongelmaa. Jos osaa ja on tehnyt niin eipä siinä jonkun kurssin suorittamisessa mikään ongelma ole. Jos osaa tehdä osaa myös opetuksen.
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Portsarit

#517

Viesti n0k »

Mika kirjoitti: Tämän ketjun viimeiset viestit pelottavat minua. Ilmeisesti kaikki eivät aivan ymmärrä, mitä siellä koulussa opetetaan. Kukaan ei kuitenkaan ole väittänyt missään vaiheessa, että koulu korvaisi kokemuksen, vaan että koulusta saadaan hyvä pohja sille kokemukselle. On varmastikin parempi, että koulunsa käynyt kokematon aloittaa työt kuin että koulunsa käymätön kokematon aloittaa työt..
Tätä ajatusta hieman pompottelin tuolla. En tahtoisi että pokeksi vaatimus olisi JV kurssia pidempi, niin kuin joissain simppelialoissa on pakko olla koulutus että pääsee töihin, mutta miksei koulua voisi olla kuitenkin olemassa? Jos sillä saisi vaikka palkkatasoa sitten hieman paremmaksi esim.
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Kuvake
n0k
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 24
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2010
Paikkakunta: Hyvinkää
Etulaji: BJJ
Takalajit: Krav Maga, Defendo

Portsarit

#518

Viesti n0k »

bodyguard kirjoitti: En ymmärrä tuota n0k:n vertausta vartijan ja järjestyksenvalvojan koulutuksen välillä. Vartijaksi pääsee pienimmillään 40 tunnin koulutuksella ja järjestyksenvalvojaksi vaaditaan 32 että ei se ero nyt mikään kauhean massiivinen ole etenkin kun vartijoiden tehtäväkenttä on hieman laajempi.
oops, my bad (taas). Luulin että vartijaksi vaaditaan pidempi koulutus.
Tripping a blind man so easy to do,
Tripping a blind man why can't it be you?
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Portsarit

#519

Viesti bodyguard »

saarikko kirjoitti: Onhan se niin, että *titteleitä* kumarretaan liikaa, mutta mikä vaihtoehdoksi? Aika helposti menee siihen, että kuka tuntee kenetkin eikä taidot! Itse aikoinaan ihmettelin Risto-vainaalle miksi hän tramppaa kaikki Riihimäen kurssit (itse asiassa pidin loukkaavana, että hänen täytyi käydä niitä). Itse hän ei siinä kokenut mitään ongelmaa. Jos osaa ja on tehnyt niin eipä siinä jonkun kurssin suorittamisessa mikään ongelma ole. Jos osaa tehdä osaa myös opetuksen.
Itse kyllä toivoisin että vastaavuuksia tunnustettaisiin nykyistä enemmän, että jos olisi käynyt organisaation x koulutuksen niin se vastaisi myös vastaavaa koulutusta organisaatiossa y.

Esimerkiksi aiemmin vartijan voimankäyttökouluttajakoulutuksen käynyt joutui itse käymään kaikki koulutukset eri välineille jos halusi niitä kantaa. Eli kouluttajakoulutus pätevöitti opettamaan vartijoille ko. välinettä muttei kantamaan itse. No, käytännössähän tämä meni niin että kouluttajakurssin käyneet kirjoittivat toisilleen ristiin todistukset. Onneksi kuun alusta tullut laki korjasi tämänkin typeryyden.

Olen kyllä itse muutenkin sitä mieltä että koulutus on ylikorostunut nyky-yhteiskunnassa. Kohta ei olla kaukana siitä että meillä on siistijätradenomeja siivoamassa aseman vessoja.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Presenter
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 16
Viestit: 1565
Lauteille: Tammikuu 2007
Sivulajit: BJJ, itsepuolustus, voimankäyttö, lähitaistelu

Portsarit

#520

Viesti Presenter »

Esa Tyynismaa kirjoitti: Ja kuten tuolla muuallakin olen asiaa protestoinut,on lähes kaikkeen jatkokoulutukseen lukio juuri Se Juttu,jolla saa lisäpisteitä jatkokoulutukseen enemmän kuin vastaavan alan ammattikoulusta,eli jo alaan perehdyttävästä koulusta.
Tuo on mielestäni suomalaisen koulujärjestelmän suurin epäkohta.
Ainakin maalaisjärkeni sanoo,että esim. kauppakorkeaan olisi merkonomin/merkantin tutkinto parempi pohja kuin lukio.
Nykyäänhän puhutaan vaan "toisen asteen koulutuksesta", eli lukiota ei sinänsä suosita sen enempää kuin ammattikouluakaan. Tietysti pääsykokeissa voi olla sellaisia asioita, jotka oppii helpommin lukiossa, esim. matematiikka tai fysiikka. Jos puhutaan esimerkiksi ammattikorkeakouluista, voi ammattikoulupohjalta pääsy olla jopa helpompaa. Nykyään mihinkään kouluun hakemiseen ei taideta vaatia lukiota.
Kuvake
nomad
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 55
Viestit: 2972
Lauteille: Syyskuu 2010

Portsarit

#521

Viesti nomad »

bodyguard kirjoitti: Esimerkiksi aiemmin vartijan voimankäyttökouluttajakoulutuksen käynyt joutui itse käymään kaikki koulutukset eri välineille jos halusi niitä kantaa. Eli kouluttajakoulutus pätevöitti opettamaan vartijoille ko. välinettä muttei kantamaan itse. No, käytännössähän tämä meni niin että kouluttajakurssin käyneet kirjoittivat toisilleen ristiin todistukset. Onneksi kuun alusta tullut laki korjasi tämänkin typeryyden.
Tuotatuota, missä kohtaa näin lukee? Meinaa on mennyt ohi sitten kokonaan.

Täällä en ainakaan näe mainintaa koko asiasta.
-Tämän maallikkomielipiteen jätän tyystin omaan arvoonsa. Todellisuutta se ei tietenkään vastaa.
-Oletan ettei tämä perustu mihinkään lähteisiin vaan kyseessä on pelkkä mutusta kumpuava mielipide.
-Tosin asenteesi tuntien vanhastaan voin sanoa, ettei sinun mielipiteelläsi ole asian todellisuuden kannalta mitään merkitystä.
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 56
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Portsarit

#522

Viesti bodyguard »

Perkele, taisin muistaa väärin. Eli tuo koski vaan kertauskoulutusta, eli kouluttajan ei tarvitse käydä vuosittaista voimankäytön kertausta (pl. ampumataidon tarkistus).

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Aleksi T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2189
Lauteille: Kesäkuu 2009

Portsarit

#523

Viesti Aleksi T »

Presenter kirjoitti:
Esa Tyynismaa kirjoitti: Ja kuten tuolla muuallakin olen asiaa protestoinut,on lähes kaikkeen jatkokoulutukseen lukio juuri Se Juttu,jolla saa lisäpisteitä jatkokoulutukseen enemmän kuin vastaavan alan ammattikoulusta,eli jo alaan perehdyttävästä koulusta.
Tuo on mielestäni suomalaisen koulujärjestelmän suurin epäkohta.
Ainakin maalaisjärkeni sanoo,että esim. kauppakorkeaan olisi merkonomin/merkantin tutkinto parempi pohja kuin lukio.
Nykyäänhän puhutaan vaan "toisen asteen koulutuksesta", eli lukiota ei sinänsä suosita sen enempää kuin ammattikouluakaan. Tietysti pääsykokeissa voi olla sellaisia asioita, jotka oppii helpommin lukiossa, esim. matematiikka tai fysiikka. Jos puhutaan esimerkiksi ammattikorkeakouluista, voi ammattikoulupohjalta pääsy olla jopa helpompaa. Nykyään mihinkään kouluun hakemiseen ei taideta vaatia lukiota.
Lukiota ei suosita, mutta YO-papereilla voi saada pisteitä etukäteen. Ainakin kauppatieteellisellä tuntui olevan systeemi, että osa tyypeistä valitaan etukäteen, jos on hyvät YO-paperit ja loput pääsykokeeseen. Pääsykokeesta voi saada 40 pistettä ja YO-papereista taisi saada automaattisesti 10 pist. Täysin varma en ole, mutta näin mulle vastattiin kun joskus sähköpostia laitoin.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 107
Viestit: 16107
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Portsarit

#524

Viesti Kari Aittomäki »

Mitäs te jankuttelette joistan oppimisrakennelmista?
Johan se lie tuli selväksi että Esa&mä tarkotetaan kurssittamisien ja lisenssien pakkopullan nuiveloutta.

Kukaan ei ole kyseenalaistanu korkeampien kouluopintojen tarpeellisuutta.
Se, että ne opinnot useimmiten johtavat psykososiaaliseen tilanteeseen josta ei ole ulospääsyä..
Se onki jo toinen aihio.

Esa T on vanhaa kirkonrakentajien sukua, timpuri sukurasitteella. 1500-luvulta ponnistaen.
Hänen sukunsa ja kaltaistensa Työnjälki kestää ajasta aikaan siinä missä rivi-virkamiesten öhkintä sulaa Obliviaan.
Tulee mieleen Waltarin Mikael El-Hakim, jossa päähenkilö vertaa itteensä Sinan Rakentajaan.
Joka kaikista saavutukistaan huolimatta oli Miihkalin mielestä kuitenkin vaan "pelkkä käsityöläinen", siinämissä Mika oli kuitenki "oppinut mies".


Asiaan.
Hanttihommia niinku ovijutut ei opita kursseilla.
Ne opitaan kentällä.
Mikä meitä tässä viistottaa on se, että liksat on murto-osa siitä mitä ne oli.
Se, että eminenssit on päässy nuiveloittaan tuon ennen niin mehevän tulolähteen.

Eli se, että veronkierto on hankalampaa.
Asiat asioina.
Kuvake
NCP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 18
Viestit: 4229
Lauteille: Elokuu 2007
Paikkakunta: Turku

Portsarit

#525

Viesti NCP »

Mjölnir kirjoitti:
Esa Tyynismaa kirjoitti: Jotenkin kyrsii esimerkiksi opettajien/muiden ns."akateemisten" kitinöitä työnsä "henkisestä kuluttavuudesta",kun duunarit ovat monesti noin puolella palkalla tekemässä hommia,joissa kroppa ei kestä ehjänä eläkeikään saakka.
Vertaapa peruskoulun opettajan ja ahtaajan tai paperimiehen palkkoja.
Ahtaajan peruspalkka on muistaakseni 12,50€/h. Iso kokonaispalkka tulee lisistä, kun vaunua haalataan laivan kanteen kiinni sunnuntai-iltana. Opettajien työajan mittaaminen taas on muistaakseni kielletty tes:n mukaan. Hankala verrata.

Sen jälkeen voidaan verrata kiviä käpyihin.
Suurinta vapautta on vapaus tyhmyyteen.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 30 kurkkijaa