Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kadun tallaajan oikeudet

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Kadun tallaajan oikeudet

#76

Viesti J. Suojanen »

Joo ei ole tarkoitus ketään väärässä osoittaa olevan. Nyt on tullut ainoastaan ilmi, että erillä paikkakunnalla (ja jopa ehkäpä eri poliiseilla) on eri tulkintoja miten asiat kuuluisivat lain mukaan tehdä. Mä olen joskus muistieni mukaan olisiko poliisikortin näyttämistä koskevat ohjeistukset lukenut, jotka olivat nimenomaan tuo, että kortista ei peitellä mitään eli kortista pidetään sivuista kiinni.
Veikkaisin tuon poliisimiehen, joka meitä ohjeisti katsovan, että samat ohjeistukset menevät myös muille voimankäyttöviranomaisille. Tuskinpa tuosta on mitään sen suurempaa kirjoitettu kuin, että on näytettävä toiminnan kohteelle olevalle pyydettäessä ja tuota sitten yrittävät parhaansa mukaan tulkita. :hippy2: Voin vielä etsiä, että missä olen tuohon törmännyt muuallakin kuin suullisesti kuultuna. Ei kyllä tainnut ihan lakipykälää olla, mutta jotakin sentään...
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Kadun tallaajan oikeudet

#77

Viesti bodyguard »

Ottakaa nyt huomioon että sillä mitä joku yksittäinen poliisi tai kurssinvetäjä neuvoo ei oo yhtään mitään virkaa noin jos asiasta oikeudessa väännettäisiin. Ite oon saanu sellasia neuvoja ja ohjeita poliiseilta että vieläkin oikein hirvittää.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
J. Suojanen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 1454
Lauteille: Kesäkuu 2006

Kadun tallaajan oikeudet

#78

Viesti J. Suojanen »

Joo toki näin ehdottomasti. Lakipykälä on ainoa johon on tuijottamista viimepeleissä... Vähän se vain olisi mukava tietää, että miten milloinkin niitä pykäliä tulkitaan ja kenenkin hyväksi. Tästä esimerkkinä se legendaarinen, että omasta mielestä voimakeinot olivat sopivia, mutta laintulkitsijoiden mielestä ylimitoitettuja. :smt003
Vaikka miten itse parhaimpansa yrittäisi tehdä niin voi silti juttu stopata seinään siellä lakituvassa.
Kuvake
Kaihoo
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 170
Lauteille: Huhtikuu 2008
Paikkakunta: Oulu

Kadun tallaajan oikeudet

#79

Viesti Kaihoo »

Kuma kirjoitti: Samoilla perusteillahan oltaisiin oltu liikkeellä liikkeen sisällä tai 200m ulkopuolella. BG:n oikaisuin siis sisällä myyjän toimesta verekseltään ja ulkona vartijan toimesta pakenemasta. Oliko myyjä muuten mukana siinä vaiheessa, kun vartija tuli luoksesi?

Mutta siis jos kerta asiaa selviteltiin rauhanomaisesti jo siellä kaupassa (etkä siis kieltäytynyt yhteistyöstäkään niinkuin jo kerroitkin) en kyllä tosiaan ymmärrä miksi sut piti ottaa kiinni ja ottaa poliisit paikalle.
:?
bodyguard kirjoitti: Itseasiassa ei se siitä mihinkään muutu. Ei se kiinniotto-oikeus siitä mihinkään katoa vaikka tontinraja vaihtuu.
Joo samat on perusteet, mutta tuolloin en tiennyt vartioiden valtuuksista juurikaan mitään, tuosta on kauan aikaa. Itseasiassa vasta nyt minulle selvisi, ettei vartijalla välttämättä mitään erityistä oikeutta kiinniottoon olisi ollutkaan vaan ennemminkin myyjällä tjsp. Myyjä oli paikalla koko ajan.

Niin ja tilanne ei suinkaan hoitunut niin asiallisesti kuin mitä tuosta ymmärtäisi. Ei enää liity suoranaisesti aiheeseen, mutta OT:na voisin mainita, että myyjän käytös oli tosi tökeröä. Kun hän vartijan kanssa tuli alunperin minua puhuttelemaan, niin se tapahtui hyvinkin huomiota herättävästi tyyliin "Tuossa se varas on! Ottakaa se kiinni ennenkuin se karkaa!" Tämä myyjä tulkutti aivan järjettömästi koko ajan kaikista nuorisorikollisista ja liimanhaistelijoista sun muista. Myyjän esiintymisen takia kieltäydyin siinä sitten kaivelemasta taskujani ja näin päädyttiin vartijan koppiin. Myyjä ei tullut mukana, mutta vielä teidemme erkaantuessa tämä kuittasi, että "saatimpahan tämä huligaani sentään kiinni". Tuomio oli siis jo myyjän osalta tullut, eikä hän sitä mitenkään peitellyt (jännä miten vanhatkin asiat jää yllättävästi mieleen...). Vartija ei siis mitenkään omituisesti toiminut, mutta olisi toki voinut hiljentää sen myyjän.

Vartijan kopissa sitten lupasin tyhjentää taskut sillä ehdolla että tämä myyjä tulisi myös paikalle seuraamaan. Ko. myyjä ei jostain syystä siihen suostunut - en tiedä miksi, joten poliisithan sinne sitten kutsuttiin. Kuinka ollakaan, mitään varastettua tavaraa ei minulta löytynyt.

Syy poliisien kutsumiselle oli siis tuo myyjä. Minä en kertakaikkiaan sietänyt sitä suunsoittoa. Poliisien tarkastuksen jälkeen esitin että kohtuullinen korvaus julkisesta nöyryyttämisestä olisi paikallaan, esim. myyjältä saatu suullinen henkilökohtainen anteeksipyyntö. Tällaista en kuitenkaan saanut. Tämä tinkaaminen jatkui sitten vähän pidemmällekin, mikä ei myöskään tämän otsikon alle suoranaisesti liity. Sain kuitenkin liikkeeltä vielä samana päivänä 100 markan lahjakortin. Mikäli myyjä olisi toiminut tahdikkaammin, olisin näyttänyt taskuni jo heti alussa.
""
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Kadun tallaajan oikeudet

#80

Viesti L.K. »

Useimmissa tapauksissahan tuo kortin näyttäminen on sellaisessa tilanteessa, jossa jv:nä/vartijana toimiva voi olettaa että kohdehö/asiakas käyttää tietoja väärin tai kontrolilalan ihmisen oman työturvallisuuden takia niitä ei ole syytä näyttää.
Esim. siis jos joku vaikkapa pääsyn eväämisen jälkeen uhkaa hakevansa aseen ja tulevansa ampumaan, sitten ehkä rauhoittuu mutta vaatii saada nähdä korttini. Minä en ainakaan tuollaisessa tilanteessa näytä.

Yleensä olen kaikille kysyjille pyytänyt ottamaan yhteyttä esimiehiini, antanut numerotkin. Tiettävästi hyvin harvoin kukaan oikeasti seuraavana päivänä ottanut yhteyttä...
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa