Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Poliisin voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#3556

Viesti Lasse Candé »

Meinaatko sinä, että tuo jonottaminen lyömään sillä tavalla että tönii kollegoitaan siinä samassa on
a) pyrkimystä optimaaliseen voimankäyttöön ryhmässä vai
b) rankomista ihan muista syistä kuin että tehtävä tulee hoidetuksi?



Vähän hassua tuo "tiedätkö"-muotoilu. :D

En tiedä, mutta jos pitäisi arvata, niin se että se ei mennyt noin olisi arvaukseni.



Hyvä kun mainitset käskyttämisen. Minun mielestäni ei näytä että tuossa kovin huolellisesti pyrittäisiin käyttämään sitä korttia, sillä mies näyttää melko rauhalliselta kunnes kontakti alkaa.



Mutta tärkeintä tässä on tuo ensimmäinen kysymys. Vaatii oikein erityistä ponnistelua puolustella tuolla videolla näkyvää pyrkimyksenä optimaaliseen voimankäyttöön tehtävän suorittamiseksi. Että hatunnosto tuosta ponnistelusta.

On täysin toinen kysymys, esim ansaitseeko mies vähän runtua tai onko ymmärrettävää että tuollaisen tilanteen päätteeksi päästää vähän höyryjä. Itse uskon juuri näiden asioiden ja vanhan kunnon laumakäyttäytymisen näkyvän tuossa.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#3557

Viesti sinappi »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 10, 2020, 18.03 Meinaatko sinä, että tuo jonottaminen lyömään sillä tavalla että tönii kollegoitaan siinä samassa on
a) pyrkimystä optimaaliseen voimankäyttöön ryhmässä vai
b) rankomista ihan muista syistä kuin että tehtävä tulee hoidetuksi?
c) En kumpaakaan. Sinähän täällä tiesit kertoa, että siinä rankaistaan. Ilmeisesti et kuitenkaan tiedä.

Toki olisi kiva katsella poliisitoimintaa, jossa kaikki tehtävällä olevat henkilöt osaavat toimia ryhmänä yhteisen tavoitteen eteen, ovat perillä toistensa ajatuksista taikka osaavat kommunikoida niistä tilanteessa ja vieläpä siten, että joku johtaa tilannetta. Se nyt näyttää aika selvältä, että tuossa jokaisella on ajatuksena ainoastaan mennä kiinni äijään.
Hyvä kun mainitset käskyttämisen. Minun mielestäni ei näytä että tuossa kovin huolellisesti pyrittäisiin käyttämään sitä korttia, sillä mies näyttää melko rauhalliselta kunnes kontakti alkaa.
Minusta se mielipuolinen autoihin törmäily ei näyttänyt siltä, että auton hytissä ollaan ihan rauhallisia. Aikaisemmasta käyttäytymisestä päätellen paon sekä vastarinnan vaara oli ilmeinen, joten en näe syytä miksi tyypille olisi pitänyt antaa aikaa miettiä pakoreittiä tai ajatuksen kanssa varautua kohtaamiseen. Jos siis sitä tarkoitit huolellisuudella. Et kuitenkaan voi tietää, ettei käskyjä annettu. Et tiedä, ettei miehelle kerrottu mahdollisuutta toisin toimimalla välttyä voimankäytöltä.
Mutta tärkeintä tässä on tuo ensimmäinen kysymys. Vaatii oikein erityistä ponnistelua puolustella tuolla videolla näkyvää pyrkimyksenä optimaaliseen voimankäyttöön tehtävän suorittamiseksi. Että hatunnosto tuosta ponnistelusta.
Se taas ei vaadi juuri mitään, että asiaa tuntematta syyttää poliisia rikoksesta tai voimakeinojen käytön liioittelusta. Monelle se on helppoa kuin hengittäminen. Tuttua poliisiuutisten kommenttiosioista. Minä en tiedä, mitä poliisiorganisaatioita Espanjassa on tai mitä niistä videolla on edustettuna. Minä en myöskään tiedä, minkälaista suorittamista minun heiltä pitäisi voida odottaa. Eli kuinka taitavaa ryhmätoimintaa minun pitäisi noilta tuollaisessa tilanteessa odottaa? Taktisestihan tuossa menee muutakin epäoptimaalisesti kuin kiinniotto. Ei se kuitenkaan tarkoita, että tehdään tahallaan epäoptimaalisesti. Ammattitaidottomuus ei ole tahallista rankaisemista.
On täysin toinen kysymys, esim ansaitseeko mies vähän runtua tai onko ymmärrettävää että tuollaisen tilanteen päätteeksi päästää vähän höyryjä. Itse uskon juuri näiden asioiden ja vanhan kunnon laumakäyttäytymisen näkyvän tuossa.
Poliisin tehtävä ei ikinä ole väkivallalla rankaista moitittavasta käytöksestä. Videolla nähtävä poliisin menettelytapa voi olla saalistusviettiä ja vaaralliseen tilanteeseen liittyvän stressin sumentamaa päätöksentekoa sen sijaan, että se olisi laumakäyttäytymisenä oikeudetonta väkivaltaa tai höyryjen päästelyä, mitä sinä väität tietäväsi sen olevan.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 95
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Poliisin voimankäyttö

#3558

Viesti Lasse Candé »

Ei jeesaa asiaa oikein mitenkään että sanot "väität tietäväsi sen olevan", kun en missään kohdassa ole väittänyt tietäväni mitään. Hauska väite kun puheet tietämisestä tulevat ihan itseltäsi. :niinpa:

Muutenkin mielenkiintoisempaa ihan otsikonkin mielessä puhua tuosta tilanteesta eikä valehdella siitä mitä minä olen tai en ole kirjoittanut.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#3559

Viesti sinappi »

Lasse Candé kirjoitti: huhti 10, 2020, 15.57 Myös jos on odotettavissa tuollaista rankomista vailla mitään kiinni saamiseen liittyvää funktiota, niin saattaa pitkittää antautumisprosessia.
Lasse, minusta tässä implikoit, että videolla tapahtui rankaisemista ilman kiinnioton toimittamiseen liittyvää tarvetta.

Ja sitten, kun sanoit, että vaatii erityistä ponnistelua nähdä videolla muuta kuin tätä rankaisemista, ajattelin että pidit itse rankaisemista lähes varmuutena.

Olen pahoillani, jos olen aiheetta tulkinnut niin, että olisit väittänyt tietäväsi, ettei videolla kyse voi olla muusta kuin rankaisemisesta.

Videosta: Toisellakaan katselukerralla en huomannut, että siinä joku olisi töninyt kaverin tieltä päästäkseen lyömään pokaa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 372
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Poliisin voimankäyttö

#3560

Viesti YJT »

Kyllähän siinä mentiin nk massalla päälle siinä määrin kuin mitä noin ahtaissa tiloissa on mahdollista, mutta toisaalta kohdehenkilön kehonkieli on mielestäni selkeästi aggressiivista, joten on ihan järkevää ottaa varman päälle - varsinkin henkilön edelläkäynyt toiminta huomioon ottaen.

Näyttää siltä että ensimmäinen fyysinen kontakti henkilöön on, kun poliisimies lyö takaapäin mahdollisesti takaraivoon ilmeisesti nyrkillä. Henkilö reagoi iskuun, mutta pysyy kuitenkin pystyssä. Sen jälkeen henkilöön lähinnä mennään massalla kiinni, mutta en minäkään näe että missään kukaan tönisi toisia pois tieltä, että pääsisi rankaisemaan. Ukko otetaan kiinni usealla miehellä ja viedään maahan; itse en näe mitään rankaisua sen ensimmäisen lyönnin jälkeen, eikä sekään varsinaisesti ole rankaisu vaan henkilö oli siinä vaiheessa täysin toimintakykyinen joten minun tulkintani mukaan kyseessä oli yritys saada henkilö pois pelistä mahdollisimman nopeasti. Voi tietenkin olla, että lyöjällä oli kostaminen mielessä, mutta ei sitä filmiltä ainakaan minun silmiini erotu.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#3561

Viesti OlliM »

Katsoin videon pelkästään kännykän näytöltä, joten ehkä kaikki ei erotu niin hyvin kuin voisi, mutta mielestäni poka on kyllä autosta noustuaan kaikkea muuta kuin rauhallinen. Eihän se toki heilu kuin tuulimylly, mutta elekieli antaa kyllä ymmärtää, että vastustaminen on jatkumassa. Myöskin omaan silmään tuo ensimmäisen poliisin kiinnimeno vaikuttaa enemmän niskalenkiltä kuin lyönniltä, mutta en kylläkään sitä kunnolla pieneltä näytöltä erota.

Koko alkupuolisko nyt on mitä on; omia autoja ei hyödynnetä melkein mitenkään ja pokan autoa käydään yksitellen läpsimässä patukoilla ilman mitään selkeää ajatusta.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 234
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Poliisin voimankäyttö

#3562

Viesti sinappi »

OlliM kirjoitti: huhti 10, 2020, 23.21 Katsoin videon pelkästään kännykän näytöltä, joten ehkä kaikki ei erotu niin hyvin kuin voisi, mutta mielestäni poka on kyllä autosta noustuaan kaikkea muuta kuin rauhallinen. Eihän se toki heilu kuin tuulimylly, mutta elekieli antaa kyllä ymmärtää, että vastustaminen on jatkumassa. Myöskin omaan silmään tuo ensimmäisen poliisin kiinnimeno vaikuttaa enemmän niskalenkiltä kuin lyönniltä, mutta en kylläkään sitä kunnolla pieneltä näytöltä erota.
Juu, appelsiinit kainaloissa se sieltä nousee. Ilmeitä, lihasten jäniittelyä, tuijottelua tai mahdollisia lausuttuja uhkauksiahan tuosta ei voi erottaa. Antautuvahan yleensä pyrkii kehonkielellään viestimään vaarattomuutta.

Itsekin katsoin videon pikkunäytöltä, ja katsoin ensin, että hakee niskalenkin, mutta kyllä se lyönti taitaa olla.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 126
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3563

Viesti Andy »

Ile kirjoitti: huhti 10, 2020, 13.50Joo, näissä näkee tuota erikoista logiikkaa, että kun tilanne voi päättyä vain yhdellä tavalla, niin sitten se pitää vaan tehdä mahdollisimman vaikeasti myös omalta kannalta.
Eikö tämä ole aika normaalia vihaisten ja/tai humalaisten käytöstä? Alkaahan jengi tappelemaan jatkuvasti ravintoloissa portsarien kanssa, mutta onko kukaan koskaan voittanut? Siis niin että vetäisi pokea turpaan ja ravintolan henkilökunta vain toteaisi, että tuo on nyt niin kova bad ass, että annetaan sen jatkaa illanviettoa. :-8
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 91
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Poliisin voimankäyttö

#3564

Viesti MikaM »

On voittanut.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 126
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3565

Viesti Andy »

Kuulostaa erikoiselta, kerrotko tarkemmin?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 91
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Poliisin voimankäyttö

#3566

Viesti MikaM »

Kutsutaan vaikka tyypiksi. Portsari meni häiriön takia poistamaan tyyppiä ravintelista. Tyyppi latasi portsaria nenuun, joka istahti lattialle iskun voimasta. Tyyppi kehotti portsaria istumaan aloillaan ja käveli rauhassa ulos kenenkään sitä häiritsemättä.
Sorry, huomasin, ettei loppuosa toteutunut.
Toinen tapaus on yhtä huono, mutta kerron kuitenkin, kun on hauskakin.
Toinen tyyppi pyrki ravintolaan ja portsari totesi, että täyttä on, pitää ootella. Tyyppi otti portsaria kainaloista, nosti ulos ja totesi, että nyt mahtuu yksi. Portsari sanoi soittavansa poliisit, tyyppi kehotti soittamaan myös ambulanssin, koska sitäkin sitten tarvitaan ja käveli sisään. Portsari meni perään. Jatkoa en tiedä, koska itse olin ulkona.
Kummatkin tietenkin Vaasassa.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 220
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3567

Viesti Mika »

Minä kun luulin savolaisia lupsakoiksi. Tosin hovin tuomiota lievennettiin.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006475058.html

Poliisi on ystävä.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 91
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Poliisin voimankäyttö

#3568

Viesti MikaM »

Epäloogista. Keskisormi ei riitä talteenoton syyksi, konstaapeli sanoo sen syyksi ja silti talteenotto on oikea.
Noh, rankasu tuli sitten jatkoista. On kyllä mietinnän paikka, jos duuni menee ihon alle. Tulee ihan kasari mieleen.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 76
Viestit: 112
Lauteille: Elokuu 2018

Poliisin voimankäyttö

#3569

Viesti OlliM »

MikaM kirjoitti: huhti 17, 2020, 08.28 Epäloogista. Keskisormi ei riitä talteenoton syyksi, konstaapeli sanoo sen syyksi ja silti talteenotto on oikea.
Noh, rankasu tuli sitten jatkoista. On kyllä mietinnän paikka, jos duuni menee ihon alle. Tulee ihan kasari mieleen.
Talteenoton 'viralliseksi' syyksi taisi tulla uhkaava ja sekava käytös tms. Jotta konstaapelin saisi asiasta tuomiolle, tulisi kiinniotetun varmuudella osoittaa, että hän EI käyttäytynyt uhkaavasti ja sekavasti, sillä epäselvä tapaus katsotaan vastaajan eduksi (eli tässä tapauksessa kyseisen konstaapelin).

Melko mielenkiintoinen ennakkotapaus kyllä. Tämähän tarkoittaa käytännössä sitä, että ilman haalarikameran kuvaa tai jotain muuta tallennetta, ei poliisimiestä voi ikinä saada tuomituksi laittomasta vapaudenriistosta (työtehtävissä tapahtuneen kiinnioton osalta luonnollisesti). Sinänsähän tämä ei varmasti monia yllätä, mutta nyt asiasta on mustaa valkoisella.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 126
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Poliisin voimankäyttö

#3570

Viesti Andy »

Poliisin työ olisi varmaan aika hankalaa, jos jokainen kiinniotto pitäisi pystyä todistamaan aiheelliseksi. Partiohan saattaisi saada useammankin vapaudenriistotuomion joka työvuoro, jos ei dokumentoisi häiriötä riittävän tarkasti ennen siihen puuttumista.

Vakiosiakkaidenhan kannattaisi aina haastaa varmuuden vuoksi poliisi oikeuteen, kun asianajajan saa valtion piikkiin, jolloin siinä voi vain voittaa jos saakin korvauksia.

Kansalaiset saattaisivat olla pian aika tyytymättömiä, kun paikalle kutsuttu poliisipartio ilmoittaisi ettei uskalla koskea häirikköön ettei joudu oikeuteen.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 43 kurkkijaa