Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Wanhan liiton poket

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Ile
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 6402
Lauteille: Lokakuu 2009

Wanhan liiton poket

#61

Viesti Ile »

Ei ole vastaus Karin viestiin mutta onhan tämä nyt vähän kärjistynyttä. Itse allekirjoitan Mikan havaitseman kehityskulun mutta eihän se mitenkään mustavalkoinen ole.

Jos vaikka ajattelee jossain Poket-kirjassa mainittuja vanhan liiton tyyppejä joita itse on nähnyt livenä ja jotka todistetusti oli toimintakykyisiä (Avet, Kuunot) niin eihän ne mitään ylimielistä tyyliä edusta vaan tavallaan ”parhaimmistoa”.

Mutta kyllä se maailma mahdollisti myös monelle nuorelle pumpatulle sellaisen ”heh, mullahan onkin valtaa” egobuustin.

En ole varma olenko Karia kohdannut mutta mainitsemistaan paikoista päätellen se on mahdollista tai todennäköistä :) . Ei tosin missään ikävissä merkeissä.
tmm
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1667
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Jyväskylä

Wanhan liiton poket

#62

Viesti tmm »

Kari Aittomäki kirjoitti: touko 21, 2019, 17.30 Tuo vahtimestari-imago oli gimmick jo kaheksankytluvulla.
Tottakai jossain siistissä ruokailu-/jenkkamestassa se kohtelias narikkavahti selviää hyvinkin pitkään mutta ei se varsinaista portsarointia ole.

Kusipäätermin kevyestä käytöstä, oisiko jotain selviä esimerkkejä tylyttämisestä?
Kun monesti tuntuu että tulkinta tulee vaikka siitä ettei naureskele jonku tampion kertomalle jutulle.
Oletteko nähneet tai itse käyttäneet raakaa puhetta tai suoraa uhkailua tai terävää v*ttuilua tilannemanipulaationa?

Mä olen itse hoitanut kerran mustalaistilanteen varsin suoralla puheella ja valmiudella.. kaskun olivat käyneet erään vanhemman portsarin kotona ja katkaisseet tältä jalan. Mut otettiin paikkaamaan.
Paikka löyty.
Melko monesti. Näkisin jopa, että usealta ongelmalta ja painilta on säästyttä jo kun ovella tai narikassa on hieman jututettu voimiensa tunnossa olevaa urosta. Tyyliin "nyt sitten käyttäydyt nätisti tai mä tulen ihan henkilökohtaisesti hakemaan sut pihalle".

Vaikkakin se kontakti pokeen normiasiakkaalla on varsin lyhyt, sillä voi olla yllättävän paljon merkitystä sille, minkä suunnan se ilta ottaa. Monesti on kiitelty mukavaa iltaa ja kerrottu, kuinka mukava paikkaan on tulla käymään kun ovella/narikassa saa osakseen muutakin kuin murahtelu. Enkä minä edes sen kummemmin höpöttele. Pelisilmää kai sekin vaatii. Ja mahdolliset ongelmatilanteetkin ratkeaa helpommin kun sua ei lähtökohtaisesti pidetä ihan m*lkkuna.
Sulava kuin voi kuumalla pannulla.
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wanhan liiton poket

#63

Viesti Kari Aittomäki »

Hmmjjuu..
Tuo kuvaamasi tiukkuus on oma työkalunsa ja ei aivan sitämitä yritän kysellä.
Haluaisin saada selville mikä on tissiposkien mielestä kusipäisyyttä, kun se termi tuntuu irtoavan kovin kevyesti. Niinkuin muutkin vastaavat.

Esimerkki. Eräs välimerellinen kiukutteli väsymättä sisäänpääsemättömyyttään pitäen ilmeisesti ilmeisenä, että Hänen hyväksymisensa/paheksumisensa merkitsee jollekulle jotakin.
- Tämä on säälittävää!
Asiaan varmaan vaikutti että hemmolla oli haaremi mukanaan, sellasia värittömiä suomalaistyttöjä jotka vaan hymisten katseli kun Alberto siiinä vapaustaistelee.

Ruukku menee kaivolle kunnes särkyy, menin ihan viereensä ja puolikuiskasin:
- Sinä taidat pitää itseäsi auktoriteettina ja valkoisena miehenä? Ensinnäkin, sinä et ole mies vaan kitisevä kakara ja ämmä. Ja toiseksi, susta ei saa valkoista pesemälläkään, saatanan sekarotuinen epatto. Painu naimaan vuohta.

Suuttuihan se mutta ei fyysiseksi asti, huusi vaan suoraa huutoa.
Senverran häiriköinniksi luokiteltavaa se oli että sain riittävän syyn heittää laulajan kadulle jodlaamaan.

TUO on kusipäisyys-työkalu.
Provosointi.
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2463
Lauteille: Heinäkuu 2016
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Wanhan liiton poket

#64

Viesti tapsaattori »

Luojan kiitos en ole tuolla työmaalla töissä, jos työkalut on tuota tai edes osaltaan :D Juhannustansseissa ja festareilla oon ollu järkkärinä ja painitaidoista oli sikäli hyötyä että osasi nostaa vetelän selkä suorana.
airakti
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 695
Lauteille: Marraskuu 2007

Wanhan liiton poket

#65

Viesti airakti »

Rahoista mitä ennen tienattiin: 80-luvulla (tuleva kollegani, jota en vielä silloin tuntenut), olin Auto-bil centrerissä asentaja hommissa, tuli ostamaan karskin näköinen poke Opel Calibran käteisellä, rahat oli vitosen ja kympin markkoja rypistyneitä seteleitä muovikasseissa, Calibra maksoi 145 000mk, eli kassit oli aika täynnä. Jotta rahan arvo ymmärretään, mun kk liksa oli 5000.asentajan hommissa Jälkeenpäin kun tutustuin ovella tähän ostajaan, kyselin että miten sulla oli varaa, niin vastaus oli: Olin aamuisin ovella kisahallin päädyssä, vuoron loputtua kävelin tien toiselle puolelle Töölönlahden rantaan hommiin, olin niin ahne etten pitänyt yhtäkään vapaa päivää kahteen vuoteen. Rahat oli ämpäreissä sängyn alla, ja se oli täynnä ämpäreitä.Tämä ex kollega oli ehkä viisain rahan käyttäjä kaikista portsareista jotka tunnen, osti omakotitalon, erittäin menestyvän yökerhon jota pyörittää edelleen, hienoa nähdä että menee hyvin. Monet muutkin ovat tienanneet paljon, Hesperian poke oli verottajan kuulusteluissa ja verottaja kysyi että miten aiot maksaa verot miljoonan tuloista mitä olet tienannut viime vuonna, vastaus oli tårta på tårta naurun kera: Samanlailla kuin tähänkin asti, tulkaa hakemaan...Hesari klubi taisi olla kaikkien aikojen paras tienaamispaikka, yksikin kuulu karate-ukko legendan mukaan teki kolme vuotta ahneuttaan putkeen hommia, pitämättä ainoatakaan vapaa päivää. Joten, nykypäivän 10e / h, liksa, ihmettelen inflaatiota...
TimppaA
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wanhan liiton poket

#66

Viesti Mika »

Kun '90-luvun alun lama iski, se kyykisti Suomen kaikista maailman valtioista pahimmin. Sen vaikutukset olivat traagisia. Samassa se tarkoitti suurta rakennemuutosta koko yhteiskunnassa. Ravintola- ja sitä kautta portsarimaailma taatusti muuttui sitä kautta paljon, kuten monet potkulaiset ovat vuosien saatossa kertoneet.

Ile jo mainitsi Poket-kirjan. Se oli varsin viihdyttävää luettavaa. Uskon helposti, että kirjassa esiteltyjä legendaarisia ihmisiä ei enää niin paljon ovilla tapaa. Yhdeksi syyksi tähän on vuosien saatossa ja tässäkin ketjussa mainittu kilpailu, toisena syynä on esitetty pokepalveluiden ulkoistamista. Kilpailu itsessään on tervettä noin yleisesti, mutta siinä tietenkin on puolensa. Siinä, että portsarit enää harvemmin ovat talon omaa väkeä, näen hyviä puolia lähinnä työnantajalle. Työntekijät ja asiakkaat eivät siitä juurikaan taida hyötyä. Joku alalla toimiva voi kertoa tarkemmin.

Kari vihjaili minun olevan herkkä lumihiutale (DeusVult, kiitos tästä sanaparista :lol: ). Ehkä olen, mutta en ainakaan muista, että olisin henkilökohtaisesti joutunut portsareitten mielivallan kohteeksi. Sen sijaan olen sitä mielivaltaa todistanut monin tavoin. Kaikki baareissa ennen lamaa käyneet tietävät tasan tarkkaan mitä tarkoitan. Baareissa silloin aikoinaan oli usein sellainen ilmapiiri, että pokea piti miellyttää. Monia täysin perusteettomia uloskantamisia olen todistanut. Samoin se ylimielinen asenne, jolla monet wanhan liiton poken suhtautuivat jonoihin ja maksavien asiakkaiden laskemiseen sisään, lienee pitkälti ollutta ja mennyttä.

Joskus kuusivuotiaana muistan, kun päätin, että tämän tilanteen muistan ihan vain muistamisen vuoksi. Mistään ihmeellisestä ei ollut kyse: istuin syyskuussa vanhempieni sängyn päällä joskus iltapäivällä ja katselin ikkunasta, kun varikset metelöivät vastapäisessä puistossa. Samasta syystä päätin muistaa yhden tilanteen niistä wanhan liiton portsareista. Erään suositun tanssiravintolan ihan oven edessä kaksi asiakasta ensin sanailivat ja sitten tehostivat sanojaan fyysisesti. Toinen jäi nopeasti alakynteen, ja hän huusi kahden metrin päässä lasioven takana tilannetta seuraavalle portsarille, että tämä soittaisi poliisit. Portsari ei tehnyt muuta kuin vain katseli.

Sitten on tietysti noita väkivaltafantasioita, joista Kari on aina ollut tunnettu, ja niiden toteutumisia. Sellainen ei nykypäivänä enää ole samalla lailla mahdollista kuin joskus ennen muinoin.

Nykyään on asiakkaan näkökulmasta huomattavasti paremmin. Poket eivät esitä olevansa joitakin Ylämään Drobineja, joita he eivät tietysti ole oikeasti koskaan olleetkaan. He ovat mukavia kavereita, joihin voi luottaa ja joiden kanssa voi ystävällisesti vaihtaa muutaman sanan. Se on harmi, että ala on niin alipalkattu ja me kaikki käytämme nykyään muovia paperin sijaan. Toivottavasti ala keksii jonkinlaisen uudistumisen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Wanhan liiton poket

#67

Viesti taikaviitta »

Niin... Jos nyt jotain itsekin tähän ketjuun sanoisi. Mulla on tänä vuonna 20 vuotta ravintola ja tapahtuma-alaa takana. Siihen mahtuu jos monenmoista näkemystä ja kokemusta.
Onhan ala ja tekijät paljon muuttuneet vuosien varrella. Vuosituhannen vaihteessa kun aloittelin, niin silloin elettiin hyvinkin murrosaikaa kovapäisten ovimiesten ja asiakaspalveluhenkisten järkkäreiden välillä. Itse kuuluin siihen jälkimmäiseen kastiin. Yksi ensimmäisistä työnantajistani, jolle ovelle tein hommia linjaus oli hyvinkin päinvastanen. Asiakkaalle ei sanottu "terve" ellei se sanonut ensin. Ja jos tai oikeastaan kun (tilanteita piti hakea jos niitä ei muuten ollut) joku piti poistaa, niin kyydin piti olla mahdollisimman kylmää. Jokainen voi itse päätellä mitä se tarkoitti. Se tyyli vain ei sopinut mun päähäni ja siitä otettiin usein pomon kanssa yhteen. Eikä siinä, ravintolat hyväksy ja kait osittain toivokin sellasta touhua. Se oli silloin se.

Ajat muuttuu ja vuosien varrella on vaadittu enemmän ja enemmän sitä jämäkkää asiakaspalveluhenkeä. Hyvä niin. Asiakkaat tykkää, mitä enemmän niille hienovaraiseti withuilee ja on sellainen mistä saa juttukaveria. Hieno ristiriita on voimankäytön suhteen. Asiakkaat vaatii, että pitäis olla kovakourainen ja antaa runtua paitsi tietenkään silloin kun osuu omalle kohdalle tai hyvälle tutulle / kaverille. Poistaminen puheella ei kelpaa ja toisaalta nukkuvan kaverin herättäminen puhumalla ei myöskään kelpaa.

Onhan niitä ylimielisiä järkkäreitä tänä päivänäkin ja rumia isoja salikörmyjä, mutta suurimmaksi osaksi tekijät on hyvin asiallisia ammattilaisia.

Tippien määrä on kyllä hävinnyt lähes tyystin. Sääli. Ihmiset on siirtynyt muovirahan käyttöön ja laman tuoman rahattomuuden väki on pihimpää ja tarkempaa rahansa suhteen. Varmasti on paikkoja missä saa vielä hyvinkin, mutta ei ole omalle kohdalle osunu. Aika harvoin enää annetaan hiluja. Eikä riipu edes järkkärin käyttäytymisestä. Hienoisella vinoilulla saa paremmin kun äärimmäisellä kohteliaisuudella.
Itsellä ei riitä röyhkeys ottaa esim. jonon ohi sisään isoakaan rahaa vastaan. Tiedän tapauksen kaukaa menneisyydestä, kun asiakkaan poislähtiessä oveen nojaileva poke potkasi nilkkaan ja ojensi kätensä "jotain unohtu". Kyllä siten saikin varmasti hyvät rahat joka ilta, kun koulutti asiakkaat siihen.

Kuka sitten hyötyy siitä, että JV palvelu on ulkoistettu firmoille. En tiedä. Huono puoli on se, että useinkaan ei ole sitä ns. vakiovea mitä tehdä. Ravintolalle huono kun usein vaihtuu ja on eri JV samaten asiakkaan ja sen JV:n itsensä kannalta kun kukaan ei "opi tuntemaan" toisiaan. Kilpailu alalla on aina ollut varsin villiä ja palkat tippuu kun piti polkea hinnat mahdollisimman alas saadakseen paljon kohteita. Aina on tulijoita tekemään oli palkka mikä vaan. Yhteen aikaan JV:t ei itsekään arvostaneet hommaansa. Nyt kun on tullut TESsiä sun muuta on tilanne tasoittunut tai parantunut.

Paljon tekstiä ja paljon jäi poiskin, mutta omia näkemyksiä.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Wanhan liiton poket

#68

Viesti Daddy »

Mika kirjoitti: touko 25, 2019, 12.45 Erään suositun tanssiravintolan ihan oven edessä kaksi asiakasta ensin sanailivat ja sitten tehostivat sanojaan fyysisesti. Toinen jäi nopeasti alakynteen, ja hän huusi kahden metrin päässä lasioven takana tilannetta seuraavalle portsarille, että tämä soittaisi poliisit. Portsari ei tehnyt muuta kuin vain katseli.
Ihan mielenkiinnosta: kuinka tilanne eteni?
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wanhan liiton poket

#69

Viesti Kari Aittomäki »

Josta muistuu vähä vastaava tilanne.
Postailin ovelle ja kaksi naamatuttua jäykisteli parkkipaikalla toisilleen.
Muutama tälli ja toinen häipy, toinen istahtaen änkkäilemään jäi.

Joku sivuveikkonen juoksi mun eteen ja määräs soittamaan poliisin. Tää oli siis jo kännyaikaa.
- En osaa soittaa sitä ja haitarikin jäi kotiin mutta voin mä tapailla sanoja: Poliisi ajaasiniselläautollaaauaa..

Selkeästikään ei mennyt perille. Menikös lukijoille?
Atticora
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1517
Lauteille: Heinäkuu 2013

Wanhan liiton poket

#70

Viesti Atticora »

Syitähän tilanteeseen puuttumattomuuteen voi olla monia. Portsari ei halua suotta käräjille, turpaan tai potkuja. Varsinkaan, jos rähinöinti ei tapahdu portsarin toimialueella.

Eräällä päiväterassilla pari mustalaista alkoi pahoinpitelemään valtaväestöä edustavaa kaveriaan. Siinä meni vähän tuolia ja pöytää. Pokea siellä ei ollut, niin käväisin sisällä vinkkaamassa baarimikolle ja palasin ulos suojaamaan tuoppia. Mustalaiset jatkoi matkaansa ja ystävänsä siinä vähän aikaa keräili itseään ja linkkasi matkoihinsa. Tarjoilijakin kävi kohta siivoilemassa jälkiä. Puolen tunnin päästä (poliisiasemalle oli kuitenkin matkaa kuitenkin melkein 400 metriä) maija mateli siitä ohi. Tiirailivat sieltä auton ikkunasta, että eihän täällä mitään tappelua vissiin olekaan. Tämä oli ihan tätä päivää, 2010-luvun kieppeillä.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wanhan liiton poket

#71

Viesti Mika »

Daddy, en tiedä mistä tilanne alunperin alkoi, mutta tämä niskan päälle päässyt nousi taksista tämän toisen jotakin huudellessa sinne. Koska tämä oli ennen kännykkäaikaa, taksin oli melko varmasti soittanut tämä samainen poke. Sinänsä tilanne sitten raukesi siihen, kun tämä heebo palasi taksiin. Ei siinä kukaan henkihieverissä ollut sentään.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Re: Wanhan liiton poket

#72

Viesti Daddy »

Okei, eli oli klassinen matsi: suurimmat vauriot oli henkisiä. Ehkä se poke näki heti että pikkupaini, luvassa todnäk vain henkisiä vammoja - joten miksi vaivata virkavaltaa.

Voi olla toki pissipää-poke, heitäkin on ollut. Ja on tietty vieläkin, kaikista ammattikunnista kun semmoisia löytyy.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 15
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Wanhan liiton poket

#73

Viesti Kari Aittomäki »

Siis onko nyt ajatuksenanne että kyseisen portsarin velvollisuuksiin olisi ikäänkuin itsestäänselvästi kuulunut soittaa poliiseja?
Pistelaskijoita.
Ottaa toimeksiantajan listalle hälymerkintä, kuormittaa jäykkää virkakoneistoa ja tuhlata omaa ja asianosaisten aikaa?

Juuri tätä mä tarkoitin, te ette näytä tajuavan mitä portsarit loppupeleissä kapakoissa tekee.

Ja voisiko joku nyt lopulta kertoa mitä se kusipäisyys tässä yhteydessä tarkoittaa?
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Wanhan liiton poket

#74

Viesti sikajudoka »

Vanhan liiton poke ja voimamies Ilkka Nummisto on siirtynyt taivaalliseen kuoroon.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suo ... #gs.mmo07d
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Wanhan liiton poket

#75

Viesti Mika »

:rip:

Joskus Turussa tuli baarin ovella pari kertaa vaihdettua muutama sana kumpaisenkin herrasmiehen kanssa. Kyllä nämä olivat sellaisia tekijöitä, että kaikki heidät tunsivat ja suurin osa varmasti tykkäsi, kuten minäkin. Kepeät mullat...
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 40 kurkkijaa