Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Monipuolinen itseopiskelu voimankäyttöammattien tarpeisiin

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Huppu
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 493
Lauteille: Lokakuu 2010

Monipuolinen itseopiskelu voimankäyttöammattien tarpeisiin

#1

Viesti Huppu »

Olen kiinnostunut kokonaisvaltaisesta kamppailusta/kehonkäytöstä. Laitoin aiheen tänne, koska ykkösprioriteetti liittyy haluun olla parempi/monipuolisempi työntekijä. Kamppailulaji tarjontaa on toki paljon saatavilla, sen suhteen itsellä ei ole ongelmaa.

Entäs sitten ensiapu? Ea kurssit yms on toki hyviä, mutta työssä kun näitä sairaskohtauksia on tullut useampiakin vastaan, niin huomaa ettei se homma ihan näpissä ole. Lisäksi tietenkin terrorismi ja muu herättää ajatuksia, että monipuolisempi ensiavun antaminen olisi hyvä osata. Siteiden oikeaoppinen sitominen jne. Toki näitäkin kursseilla on opeteltu, mutta jatkuva reenaaminen hyvässä porukassa olisi tietenkin arvokasta. Olen jopa harkinnut sairaanhoitajan opintoja, koska pidän asiaa hyvin tärkeänä.

Aseiden käyttö on minulle melko vierasta, lähinnä intissä niitä pyöritellyt. Yritin etsiä peruskursseja aseiden käyttöön, mutta eipä niitä oikein tuntunut olevan. Paikallisesta metsästysseurasta toki voisi kysellä.. Osaan kyllä riistää aseen, mutta itse aseen turvallinen käyttö on vierasta. Varsinkin kriisitilanteissa voi joutua käyttämään asetta, vaikka ei semmosta itse kantaisikaan mukana.

Siinäpä sitä jotain pohdiskelua, toivottavasti joku sai kiinni mitä haen takaa. Onko kukaan muu pyöritellyt näitä asioita mielessään?
Oss!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Monipuolinen itseopiskelu

#2

Viesti YJT »

Joskus Potkussakin olen herätellyt keskustelua tällaisesta mahdollisimman laaja-alaisesti kokonaisturvallisuutta kattavasta lajista. Mukana olisi siis perinteiset itsepuolustusjutut sekä paljain käsin että löymä- ja teräasein, improvisoidut aseet, erilaiset ampuma-aseet jne. Sitten mm. juurikin ansiapu, ja toki de-eskalointi, puhejudo, target hardeninig, ennakointi ym. jutut.

Olen suunnitellut, että töissä pitäisi aina voimankäyttökoulutuksen yhteydessä olla edes pieni määrä ko. välineellä aiheutettavien vammojen ensiapua. Ongelma on, että en voi sitä kouluttaa koska minulla on kouluttamisoikeus ainoastaan vammojen aiheuttamiseen; ei niiden hoitamiseen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Monipuolinen itseopiskelu

#3

Viesti Mjölnir »

Esim Defendo Greenissä, Bluessa ja Whitessa on juurikin tällaista pakettia.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
tienmestari
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 48
Lauteille: Syyskuu 2015

Monipuolinen itseopiskelu

#4

Viesti tienmestari »

YJT kirjoitti: Joskus Potkussakin olen herätellyt keskustelua tällaisesta mahdollisimman laaja-alaisesti kokonaisturvallisuutta kattavasta lajista. Mukana olisi siis perinteiset itsepuolustusjutut sekä paljain käsin että löymä- ja teräasein, improvisoidut aseet, erilaiset ampuma-aseet jne. Sitten mm. juurikin ansiapu, ja toki de-eskalointi, puhejudo, target hardeninig, ennakointi ym. jutut.

Olen suunnitellut, että töissä pitäisi aina voimankäyttökoulutuksen yhteydessä olla edes pieni määrä ko. välineellä aiheutettavien vammojen ensiapua. Ongelma on, että en voi sitä kouluttaa koska minulla on kouluttamisoikeus ainoastaan vammojen aiheuttamiseen; ei niiden hoitamiseen.
Voit toki ensiapua kouluttaa jos koet siihen olevan pätevä. Voit jopa tehdä omat EA1/2/3 kurssit ja diplomit mutta ilman "lisenssiä" niitä ei voi markkinoida SRP tai palokuntalaisen EA-kurssina. Tiedän, että kommenttini saa osan EA busineksessa toimivista takajaloilleen mutta kyseessä on maallikoille tarkoitettu kansalaistaito, jonka opetusta ei ole lakisääteisesti monopolisoitu. Huomionarvoista on, että esim. työnantajat voivat ostaa henkilöstönsä EA koulutuksen keneltä tahansa, sitäkään ei ole monopolisoitu (vaikka kirjaus työturvallisuuslaissa on vähintäänkin sekava). Työnantajan on arvioitava, että koulutus on asiantuntevaa. Eli tervetuloa kentälle.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Monipuolinen itseopiskelu

#5

Viesti YJT »

Varmasti näin on nk. vapailla markkinoilla. Luulen kuitenkin vähän, että jos alan meillä Laitoksessa kouluttamaan ensiapujuttuja, niin siitä saattaa jotain sanomista tulla, varsinkin jos se on selkeästi oma koulutuskokonaisuutensa. Vaikka jonkin sanasen voi varmasti aiheesta sanoa siinä ohimennen.

Toki meilläkin on kaikenlaista kamppailuharrastajien treenipiiriä ja vastaavia, mutta jos järjestetään nk. virallista voimankäyttökoulutusta, niin kouluttajana pitää olla voimankäyttökouluttaja. Koska meillä on myös virallisia EA- ja hätäEA-kouluttajia, ajokouluttajia jne, niin uskallan väittää että viralliset koulutukset pitää hoitaa näiden virallistettujen kouluttajien toimesta.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
tienmestari
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 48
Lauteille: Syyskuu 2015

Monipuolinen itseopiskelu

#6

Viesti tienmestari »

Kyllä näinkin eli organisaation linjaukset ratkaisevat mitä halutaan tarjota.

Kaikki kunnia sille, mitä SPR on yhteisen hyvän eteen vuosikymmenten aikana tehnyt. Ensiapukoulutukseen se on tosin jättänyt menneisyyteen kuuluvan termin tai ajatuksen "virallisesta" EA-koulutuksesta. EA koulutus tai ensiaputaidothan eivät sisällä mitään viranomaistoimintaan liittyvää näkökantaa. Ainoastaan kansalaistaitoihin liittyvän ajatuksen, vähän niin kuin uimataito. Toisin on voimankäyttökoulutus- ja -oikeudet, kuuluvat harvoille ja valituille.

Hoppu mietti sairaanhoitaja-opintoja vastauksena tarpeesen paremmista EA-taidoista. Hopulle kommentoisin, että kannattaa miettiä jotakin muuta ellei sitten nimenomaan halua sairaanhoitajaksi. 3,5 vuoden opinnot ovat aikalailla muuta kuin henkeä pelastavien taitojen opettelua. Toki, jos ymmärtää mitä on opiskellut, osaa auttaa soveltaen vaikka ei olisi ikänä "oikea-oppista" kylkiasentoa nähnytkään.
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 20822
Lauteille: Joulukuu 2007

Monipuolinen itseopiskelu voimankäyttöammattien tarpeisiin

#7

Viesti Lasse Candé »

Miten on Hupun projekti edennyt?

Katsellut tässä kaikenlaisia agenttisarjoja ja tullut mieleen vähän juuri tuollainen monipuolisuus. Tarinoissa on aina sotimistausta mukana.

Minkälaisia uraesimerkkejä Suomesta mahtaisi löytyä kohti jotakin voimankäyttöammattien kuningasta, joka vaatii laajan pohjan?

Mitä tällaisia ammatteja mahtaisi operatiivisella tasolla olla?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 42 kurkkijaa