Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Eizei
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 928
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2401

Viesti Eizei »

"myös lukijoille antoisalla tavalla kirjoitettu!"

Oma lemppari toi "seuraavaksi katson, kun jätkä lentää kaaressa tonttiin (en se minä ollut)" - tyylinen raportointi.

Tällaisia ihmisiä tarvitaan.
Antti Junikka
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 173
Viestit: 16086
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2402

Viesti Kari Aittomäki »

Mä muistan kun kerran oltiin Kuunon kanssa tuulikaapissa, vähä vastaavan tilanteen jälkeen.
Tosin siellä ei niin pykäliä funtsittu vaan jengiä pantiin tonttiin melko reippaasti. Se oli silloin se.

Se pahin tättäri tosiaan tuli sitte sinne tuulikaapin lähelle kerään rohkeutta ja panin merkille että käsi käy taskulla säännöllisesti. Lihava Lompsa = tykki.
Se haki jostain mutkan ja jäi kerään rohkeutta. Kerroin Kuunolle ja se sanoi että näköjään. Sovittiin liikkumasuunnat ja oltiin valmiina.
Olen kertonut että mitään ei tapahtunut mutta kyllä jotain tapahtu.
Kuunon kanssa oli hyvä hoitaa tilanteita.

Tuo vertautuu myös siihen erääseen aseelliseen joukkomylläkkään Rantarokissa, tultiin neljästään paikalle minä, Jukka, Esa, ja joku neljäs ruudinkeksijä.
Nahkapäät vs erinäköset. Jengiä katsomassa noin miljoona ja poliisit jo näkyvissä mutta kärry parkissa ja puhelimet suussa...

Homma hoitu sekunneissa ja vanhemmat poliisitki tuli myöh kertoon ettei he ole ennen nähneet että tappelijat mäjähtelee tantereeseen ja käskytetään istumaan käsiensä päälle sillä raivokkuudella että iso osa katselijoistakin tottelee. Ja tosiaan sekunneissa.
Ainoa hidastin oli spolkilta, joista toimintaan yritti työntyä sällejä mukaan.. Mutta kun ne haki jotain mitälie vesivelliversioita, jotain kurssiskäidää.

Ei tällä tarinalla muuta viestiä ole kuin että mä en saa tuosta viilipyttyilystä niinku kiinni.
Vaikka jos alan oikeenmuisteleen, aivan helevetisti on tilanteita jossa teen vähimmän mahdollisen ja vieläkin vähemmän.

MUttaku rokkia on kivampi muistella.
Tulee äyhä olo.
Ennen oli nastaa vänkää kivaa suolasta.

Vielä yks..
Kerran Lapualla eräs ulostaluteltu keräs ja keräs sitä rohkeutta, itkukin meinas päästä kun kiukutti niin.
Sitte se tuli mun eteen sellanen monityökalu kädessä, terä esillä.
- Mitäs nyt?

Taisin sanoa että tätäs nyt ja otin palikan poijalta pois.
Esa oli että tollasta mä oon meinannu ostaa, ajattelin että kaislavene ja annoin vehkeen hänellen.
Tättäriltä kysyin että ei sulla sitä koteloa olis, sä nyt menetät tämän kun huvitilaisuuteen ei saa puukkuja kantaa.

Se urpo jopa irrotti ja anto sen poisa, laki ennen kaikkea.
Esa osti mulle seuraavana päivänä Quatro stagionen.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2403

Viesti AlexMachine »

Kari Aittomäki kirjoitti: tammi 3, 2020, 01.28 Mä muistan kun kerran oltiin Kuunon kanssa tuulikaapissa, vähä vastaavan tilanteen jälkeen.
Tosin siellä ei niin pykäliä funtsittu vaan jengiä pantiin tonttiin melko reippaasti. Se oli silloin se.

Se pahin tättäri tosiaan tuli sitte sinne tuulikaapin lähelle kerään rohkeutta ja panin merkille että käsi käy taskulla säännöllisesti. Lihava Lompsa = tykki.
Se haki jostain mutkan ja jäi kerään rohkeutta. Kerroin Kuunolle ja se sanoi että näköjään. Sovittiin liikkumasuunnat ja oltiin valmiina.
Olen kertonut että mitään ei tapahtunut mutta kyllä jotain tapahtu.
Kuunon kanssa oli hyvä hoitaa tilanteita.

Tuo vertautuu myös siihen erääseen aseelliseen joukkomylläkkään Rantarokissa, tultiin neljästään paikalle minä, Jukka, Esa, ja joku neljäs ruudinkeksijä.
Nahkapäät vs erinäköset. Jengiä katsomassa noin miljoona ja poliisit jo näkyvissä mutta kärry parkissa ja puhelimet suussa...

Homma hoitu sekunneissa ja vanhemmat poliisitki tuli myöh kertoon ettei he ole ennen nähneet että tappelijat mäjähtelee tantereeseen ja käskytetään istumaan käsiensä päälle sillä raivokkuudella että iso osa katselijoistakin tottelee. Ja tosiaan sekunneissa.
Ainoa hidastin oli spolkilta, joista toimintaan yritti työntyä sällejä mukaan.. Mutta kun ne haki jotain mitälie vesivelliversioita, jotain kurssiskäidää.

Ei tällä tarinalla muuta viestiä ole kuin että mä en saa tuosta viilipyttyilystä niinku kiinni.
Vaikka jos alan oikeenmuisteleen, aivan helevetisti on tilanteita jossa teen vähimmän mahdollisen ja vieläkin vähemmän.

MUttaku rokkia on kivampi muistella.
Tulee äyhä olo.
Ennen oli nastaa vänkää kivaa suolasta.

Vielä yks..
Kerran Lapualla eräs ulostaluteltu keräs ja keräs sitä rohkeutta, itkukin meinas päästä kun kiukutti niin.
Sitte se tuli mun eteen sellanen monityökalu kädessä, terä esillä.
- Mitäs nyt?

Taisin sanoa että tätäs nyt ja otin palikan poijalta pois.
Esa oli että tollasta mä oon meinannu ostaa, ajattelin että kaislavene ja annoin vehkeen hänellen.
Tättäriltä kysyin että ei sulla sitä koteloa olis, sä nyt menetät tämän kun huvitilaisuuteen ei saa puukkuja kantaa.

Se urpo jopa irrotti ja anto sen poisa, laki ennen kaikkea.
Esa osti mulle seuraavana päivänä Quatro stagionen.
Menee asian sivuun mutta samoissa kekkereissä Rantarockissa oltu. Tosin olin koiran kanssa pääasiassa vartioimassa etteivät juhlijat siirry öljysataman alueelle. Yksi ryhmä oli nuotiota tekemässä siellä - järjen köyhyyttä, piti pyytää poistumaan. Yksi pari oli harjoittamassa lemmenhetkiä, joka ikävästi keskeytyi kun vapaana ollut vajaa 50 kiloinen Suursnautseri kävi kylmällä kuonolla ottamassa tuoksut paljaasta takapuolesta. Huutojen kera tuli puolialaston pari pusikosta. En edes ollut huomannut niitä ennen kuin koira ampui pusikkoon ja huomasin mitä tapahtuu.

Parina päivänä myös päälavan edessä, ilman koiraa, jossa ainoa työ oli poimia innokkaimpia pois kun yrittivät lavalle kiivetä.

Tuo koira on kyllä melkoinen apu. Ei hirveästi tarvi käskytellä poistumaan. Yhden telttavarkaan istutin odottamaan poliisia ja käskytin koiran vahtimaan. Varmaan 20 minuuttia kaveri oli suolapatsaana ja odotti. Joka kerta kun hiukan liikahti niin koira päästi sellaista melkein aliäänistä syvää murinaa metrin päästä. Yritti idiootti sitten potkaista koiraa kun poliisit tulivat. Siniset sitten hoitivat kaverin nippuun maijan lattialle. Onneksi koira ei piitannut ohi menneestä.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2404

Viesti MikaM »

Suursnautsereita ei tuolla lailla ainakaan perinteisesti ole moni Vaasan seudulla kouluttanut. Kentalan hoitsu oli yks.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 138
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2405

Viesti sikajudoka »

Koirien käyttö yksityisellä turva-alalla on vähentynyt selvästi.

https://jyripaasonen.fi/tag/koira/
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 70
Viestit: 5292
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2406

Viesti MikaM »

Onkohan tuo ennenkään kovin yleistä ollut? En muista nähneeni, mutta toisaalta en ole tuollaisissa tilaisuuksissakaan ollut... Mutta en autossakaan.
“Maamiinat kioskeihin”
RadioRock
sikajudoka
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 138
Viestit: 565
Lauteille: Helmikuu 2009

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2407

Viesti sikajudoka »

Perimätiedon mukaan 70- ja 80-luvuilla koiria oli enemmänkin liikkeellä, 90-luvulla enää joitakin parikymmentä. Muistelen Malmilla nuoruudessani 90-luvulla nähneeni vartijakoiria. Nykyisin suuret vartiointiliikkeet eivät halua käyttää koiria, ilmeisesti kustannussyistä. Ilmeisesti vain kaksi turvafirmaa, Safetor ja Pohjolan koiravartiointi, käyttää vartijakoiria.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 6423
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2408

Viesti AlexMachine »

MikaM kirjoitti: tammi 3, 2020, 10.41 Onkohan tuo ennenkään kovin yleistä ollut? En muista nähneeni, mutta toisaalta en ole tuollaisissa tilaisuuksissakaan ollut... Mutta en autossakaan.
Tuskin kovin yleistä. Olen itse ollut järjestysmiehenä koiran kanssa useasti, mutta se oli joskus 90-luvun puolessa välissä. Lähinnä yökeikkoja valvomassa suljettuja tapahtuma-alueita yms ja Rantarockissa.
STVllä oli Vaasassa pari kaveria joilla koira tai useampi tuolloin. Yksi Sakemanni, pari Rotikkaa.
Edit. Koira on mielestäni parhaimmillaan juuri tuollaisessa, iso, suljettu alue. Rantarockissakin koiran kanssa vain öjlysataman puolella tai jos piti saattaa joku sieltä yleiselle alueelle.
The beatings will continue until morale improves.
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2409

Viesti Kiehinen »

Koiran käyttö rinnastetaan ampuma-aseen käyttöön. Ehkä siinä on syy miksi vartijoilla ei ole enää niin paljon koiria. Menneillä vuosikymmenillä oli myöskin kaikenlaista vartijaa, jotka usuttivat koiriaan puliukkojen kimppuun. Ihan hyvä, ettei pk-seudun 18-vuotiailla opiskelijapoikavartijoilla ja muilla geelitukilla ole koiraa mukana, vaikkakin yhdellä oli vielä vuosikymmen sitten Vantaalla. Ja vielä kaksikin koiraa. No, isänsä oli poliisi, vaimonsa hakannut poliisi.
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2410

Viesti Andy »

Kiehinen kirjoitti: tammi 2, 2020, 20.20
Mjölnir kirjoitti: tammi 1, 2020, 14.09Joku päivä varmaan tutkija soittelee kuulusteluun
Tai ikävämmässä tapauksessa yksi tappelupukareista ilmaantuu tuulikaapin edustalle katkaistun haulikon kanssa.
Voiko tätä riskiä käytännössä poistaa muuten kuin tappamalla kaikki kohdehenkilöt?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2411

Viesti Kiehinen »

Andy kirjoitti: tammi 3, 2020, 20.29
Kiehinen kirjoitti: tammi 2, 2020, 20.20
Mjölnir kirjoitti: tammi 1, 2020, 14.09Joku päivä varmaan tutkija soittelee kuulusteluun
Tai ikävämmässä tapauksessa yksi tappelupukareista ilmaantuu tuulikaapin edustalle katkaistun haulikon kanssa.
Voiko tätä riskiä käytännössä poistaa muuten kuin tappamalla kaikki kohdehenkilöt?
Sulkemalla baarit klo 21:00 ja yökerhot tuntia myöhemmin. Asiakkaille kontrollia viinakortilla. Esim. 5 annosta per naama vrk.
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 161
Viestit: 24802
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2412

Viesti Mjölnir »

Kiehinen kirjoitti: tammi 3, 2020, 20.01 Koiran käyttö rinnastetaan ampuma-aseen käyttöön.
Ei rinnasteta.
Koira kuuluu voimankäytön rattaassa ampuma-asetta lievempiin voimakeinoihin. Koiran käyttöäkin on kolme eri astetta, koiralla uhkaaminen, koiran käyttö kuonokopan kanssa ja koiran käyttö ilman kuonokoppaa.

Koiran käyttöön järjestyksenvalvontatehtävässä ilman kuonokoppaa yksityisellä turvallisuusalalla pitää olla lupa poliisilta, mutta koira ei rinnastu ampuma-aseeseen. Järjestyksenvalvojalla ampuma-asetta ei voi olla, vartijalla tiukoin reunaehdoin voi
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kiehinen
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 85
Lauteille: Elokuu 2017
Etulaji: Sambo
Sivulajit: Karate, MMA
Takalajit: Kraw Maga, KAS-PIN

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2413

Viesti Kiehinen »

Koiran purennasta tullut murskavamma ei vastaa tkp:n tai kaasusumuttimen aiheuttamaa fyysistä vammaa. Lakiteknisesti se siis rinnastetaan ampuma-aseen käyttöön.
Kotiapteekin tarpeisiin valkosipulia lisätään runsaasti viinan mausteeksi. Rohto valmistuu viikossa ja sitä nautitaan lusikallisittain.
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 119
Viestit: 3282
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2414

Viesti sinappi »

Kiehinen kirjoitti: tammi 3, 2020, 20.47 Koiran purennasta tullut murskavamma ei vastaa tkp:n tai kaasusumuttimen aiheuttamaa fyysistä vammaa. Lakiteknisesti se siis rinnastetaan ampuma-aseen käyttöön.
Höpö höpö. Tuossa perustelussasi ei ole mitään järkeä. Ei koiran puru vastaa myöskään ampumavammaa, jossa suurella nopeudella tapahtuva luodin osuma vapauttaa energiaa kudokseen venyttäen kudosta ja luoden väliaikaisen haavakanavan läpäisemisen ja suoraan tielleen tulleen kudoksen murskaamisen lisäksi. Koiralla purettaminen ei rinnastu ampuma-aseen käyttöön, koska koiran puremasta hyvin todennäköisesti ei seuraa menehtyminen.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 47
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#2415

Viesti Andy »

Onko Suomessa muuten koskaan tapahtunut sellaista, että poliisin tai vartijan koira olisi purrut ihmisen kuoliaaksi?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 39 kurkkijaa