Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1231

Viesti T-T »

Kaveri haki huomiota ja sai sitä.
Noi on helppoja, ja joskus kun jaksaa niin kivojakin.

Näpyttelyä nokkaan, ja/tai poskista kiinni, että mene nyt pois. Ja eihän ne nyt ikinä tällä tyylillä mene, mutta mitäs tulee hakeen virikkeitä itselleen.

Yks ihan toimiva (tai joskus oli ihan toimiva, nykyään kovin väärä ja tyhmä) taktiikka noiden kanssa on se, että antaa toisen vaan huutaa ja huutaa, ja hyvin rauhallisella äänellä sanoo sinne väliin, että menisitkö pois. Eihän se todennäköisesti heti tottele, mutta kun vetää jalat alta jossain vaiheessa ja jatkaa sillä rauhallisellä äänellä korvaan että menisitkö pois, niin ehkä jossain vaiheessa.

Sitten yleensä tulee se haihöihööaaahhhöö-kiukkutuulimyllyraivari, ja siihenkin on kiva vastata samalla tekniikalla ja äänellä, että menisitkö pois.

Yleensä ne menee soitteleen sitten häkeen ja riippuen häkepäivystäjästä ja poliisista, niin katotaan sitten, että kuinka paha ihminen järjestyssetä on ollut.

Toi "parinvaihto" kesken tilanteen on oikeasti aika tärkeitä juttuja. Joskus toimii hienosti, ja joskus säästyy tyhmäkin ylimääräiseltä.
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1232

Viesti taikuri »

Sä taidat T-T nauttia noista kontaktitilanteista töissäsi ja asiakaskohtaisesti olet ilmeisesti myös hyvä provosoimaan. Eli tunnistat hyvin tilanteen ja tavan, jotta varmasti pääsisit fyysiseksi. Ainakin tämän kuvan olen saanut kirjoitustesi myötä.

Olenko täysin väärässä?
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
Daddy
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 208
Viestit: 3354
Lauteille: Elokuu 2011
Paikkakunta: Mansesta päin

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1233

Viesti Daddy »

T-T kirjoitti: Toi "parinvaihto" kesken tilanteen on oikeasti aika tärkeitä juttuja. Joskus toimii hienosti, ja joskus säästyy tyhmäkin ylimääräiseltä.
Joo toi naamanvaihto on osoittautunut yllättävän toimivaksi tekniikaksi oman lyhyenkin alan kokemukseni perusteella. Tietty vaikea toteuttaa niissä paikoissa, joissa on yksin pönöttämässä. Ellei sitten baarin omistaja ehtii/haluaa tulla avuksi.
"Täydellinen on hyvän pahin vihollinen"
-Tuntematon
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1234

Viesti T-T »

taikuri kirjoitti: Sä taidat T-T nauttia noista kontaktitilanteista töissäsi ja asiakaskohtaisesti olet ilmeisesti myös hyvä provosoimaan. Eli tunnistat hyvin tilanteen ja tavan, jotta varmasti pääsisit fyysiseksi. Ainakin tämän kuvan olen saanut kirjoitustesi myötä.

Olenko täysin väärässä?
Haluatko sä että mä kirjoittelen tapauksista, joissa olen hoitanut hankalia tilanteita puhumalla, tai ottanut tuttuja järkkäreitä "tilanteista pois" ja hoitanut asioita puhumalla ja jonkinlaisella tilanneälyllä vetelemällä oikeista naruista.

Mulle oikeasti välillä naureskellaan, kun olen siviillissäkin aikas sovittelija, kun ei jaksa nykyään enään oikeen suuttua tai pöyristyä mistään, että sä olet kuitenkin se väkivaltainen kortiton kaveri :D

Mun mielestä sä vaikutat vain vähän fiksummalta versiolta vasemmistoanarkistista.
Olenko mä täysin väärässä?

Vai pysytäänkö yleisemmin vaan aiheessa.
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 2719
Lauteille: Kesäkuu 2008
Paikkakunta: Mazatlan, Sinaloa, Mx

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1235

Viesti taikuri »

T-T kirjoitti:
taikuri kirjoitti: Sä taidat T-T nauttia noista kontaktitilanteista töissäsi ja asiakaskohtaisesti olet ilmeisesti myös hyvä provosoimaan. Eli tunnistat hyvin tilanteen ja tavan, jotta varmasti pääsisit fyysiseksi. Ainakin tämän kuvan olen saanut kirjoitustesi myötä.

Olenko täysin väärässä?
Haluatko sä että mä kirjoittelen tapauksista, joissa olen hoitanut hankalia tilanteita puhumalla, tai ottanut tuttuja järkkäreitä "tilanteista pois" ja hoitanut asioita puhumalla ja jonkinlaisella tilanneälyllä vetelemällä oikeista naruista.

Mulle oikeasti välillä naureskellaan, kun olen siviillissäkin aikas sovittelija, kun ei jaksa nykyään enään oikeen suuttua tai pöyristyä mistään, että sä olet kuitenkin se väkivaltainen kortiton kaveri :D

Mun mielestä sä vaikutat vain vähän fiksummalta versiolta vasemmistoanarkistista.
Olenko mä täysin väärässä?

Vai pysytäänkö yleisemmin vaan aiheessa.
Pahoitteluni siitä, että olen luonut sinusta tietynlaisen mielikuvan, kuten sinäkin varmasti minusta.

Juu... En ole todellakaan mikään vasemmistolainen (tai mikään muukaan oikeastaan) mielipiteitteni puolelta. Osa minussa on äärioikealla, osa äärivasemmalla ja osa siinä erilaisten harmaan sävyjen vyöhykkeellä.

Mutta juu, pysytään aiheen tiimoilla niin keskustelu sujuu kuten sen kuuluukin. :D
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 89
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1236

Viesti L.K. »

Perinteinen tilannehan tuo oli. Ehkä normaalia sitkeämpi sissi oli kaveri. Toisaalta kun poke ei ton pahemmin satuttanut niin ei ehkä saanut ns. tarpeekseen.

Tollaseenhan toimisi parhaiten vain se kaverin vaihto, totaalinen "ignooraus" tai sitten kerralla riittävä fyysinen palaute, napakampana kuin tuo mitä tuossa tehtiin. Se onkin sitten eri asia onko tuossa viimeisessä vaihtoehdossa mitään järkeä oikeasti.

Rafloissa missä konkreettisesti voi vetää sen oven kiinni, tilanne ehkä rauhoittuu nopeammin koska kaveri ei ehkä uskalla tulla sisälle asti ja ulkona ei jaksa yksin kauaa huudella. Toisaalta, jos taas myös yrittää "väkisten" sisään uudestaan, tulee siitä riittävästi perusteita käyttää voimakeinojakin sitten..
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1237

Viesti T-T »

Noi mun heitetyt esimerkit on lähinnä muisteloita joistain, jotka on mennyt jotenkin muuten "poikkeuksellisesti" kuin puhumalla.

Se on oikeasti aika mielenkiintoinen lähtölaukaus uralle, kun virallisista virallisimmat koulutukset on käyty, ja hyppää räkälän ovelle, jossa ekana iltana yks meinaa lyödä baarimikkonaista tiskin yli, ja pari herraa on nyt vaan sitä mieltä, että ne kantaa mut helvettiin, ja tulee juomaan kaljaa.

Se oli myös hyvä lähtölaukaus sumplimisen jalolle taidolle, joka on oikeasti se juttu, varsinkin kun se on olemuksen kanssa yhtenäinen.

Itsestä henkilökohtaisesti tuntuu ja tuntui ihan hemmetin turhauttavalta oikeastaan aina, kun yritti olla kohtelias, ja heti alusta alkaen näkee, että se ei johda mihinkään.

Tästä pitää kertoa yksi esimerkki "leikittelystä"
Yks hörhö jostain syystä alkoi huudella jotain omasta mielestään fiksua, johonka vastasin erittäin kohteliaasti. Vähän ehkä jopa sillai ylikohteliaasti. Hörhö alkoi tästä innostuen varovasti v1ttuilemaan, enkä muka tajunnut sitä. Naureskelin vaan, että hehheh niih onhan se vähän noinkin. Ihmisiä tuli ja meni ympärillä. Tää sama sankari korotti panoksia, ja tyhmänä hymyilen, että niih...asiakaspalveluammatti juu heheh... Hetken päästä menin sankarin korvan viereen, ja kerroin että kun ollaan kävelty tonne nurkan taakse, niin hakkaan sut siellä tajuttomaksi, ja heti tän jälkeen otin etäisyyttä ja jatkoin hölmöhymyilyä ja tyhjännaureskelua.
Tyyppi lähti juokseen. Pari pyöritteli päätänsä kun kerroin sille tilanteen, että lähde suotta perään.

Mutta juu. Mä oon vaan niin täynnä tätä nykyistä menoa, kun olen sitä vähän joka kontrollialan kantilta katsonut.

Vielä yksi esimerkki. En tiedä oonko kertonut, mutta jostain syystä mä luulen, että mä muistan tän pitkään, vaikka onkin ihan pikkujuttu. Sellainen isohko mies oli jo hemmetin päissään ilmeisesti heilunut aikas pitkään. Näin kaukaa, kun pari nuorta järjestyksenvalvojaa menee paikalle. Äijä puhuu, että kaljaräkää lentää vähän suusta ja pikkuisen heilututtaa järkkäreiden syliin. Järkkärit ei saa edes puheenvuoroa kun setä hallittee tilannetta. Homma jatkuu hetken aikaa ja järkkärit päättää vaan kätellä kaverin lähteä meneen.
Äijä huutaa vielä "v1tun pellet!" perään.
Mä kihisin... jestan mä kihisin :D (vaikka tää on siis ihan normijuttua nykyään)
En kerro mitä tein, mutta tilanne vaati ihan pikku provon niin äijä kävi just sopivasti päälle (vaikka provosointi ei ole ikinä koskaan ikuna oikein brushteeth )


Tää tilanne jotenkin vaan kuvasti tätä kontrollialan nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Mihin muottiin työntekijät vedetään että he toimivat "hyväksytysti" ja minkälaiset työntekijät nähdään koko ajan isommin ja isommin hyväksyttävinä järkkäreinä yms.

Mutta noihin ei oma luonne anna periksi...vaikka se moneen asiaan antaa. Silmille hyppiminen fyysisesti tai henkisesti on se ei. Muuten voidaan sumplia vaikka kuinka pitkään.

En o muuten ikinä vetäny baarin ovea kesken illan lukkoon. Sitä olis ehkä kannattanut harrastaa. Tuulikaapissa kahden kanssa tappelu on aika kokemus.




ot ja tajunnanvirta ja ääneenajattelu ja kaikkea oli tämä.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1238

Viesti Pyjamasankari »

taikaviitta kirjoitti: No joo, mutta on aika harvassa ne portsarit missään joilla ei hermo palais kun kaveri tulee uudelleen ja uudelleen hyppimään silmille ja uhoamaan. Ihan tasan varmasti jokainen aloittaa samanlaisen pois tönimisen. Niin Suomessa kun missä tahansa päin maailmaa. Eihän siinä välttämättä mitään järkeä ole, mutta aika harva ovimies on niin fiksu että perääntyis sisälle laittaen oven kiinni ja jättäis sällin yksin ulos mekastamaan.
Siinä on vaan sekin puoli, että entäs ne muut asiakkaat joiden tarvitsee kulkea baariin sisälle ja ulos? Ei sitä oikein voi siihen oven taaksekaan jättää useimmiten mesoamaan ja ei se portsari voi kovin pitkälle perääntyäkään, kun pakko pysyä duunipaikalla kuitenkin.

Jotain on joskus tehtävä, että asia tulee selväksi sille toiselle kertaheitolla. Painiminenkaan ei yleensä ole riittävä vaste sille toiselle ja toisaalta raudoituskaan ei usein ole järkevä kenenkään näkökulmasta. Se häirikkö itsekin tyytyäväisempi, kun ei tarvii herätä putkasta ja saada mahdollisesti siitä johonkin haittaavaa merkintää rekisteriinsä tai portierikin säästää aikaansa, kun saa vaan sen sällin lähteen matkoihinsa ja poliisikin tyytyväisempi, kun ei tarvitse kuljettaa matkan päähän putkaan ja voi käyttää aikaansa oikeasti apua tarvitseviin.

Eli eipä se asian siinä selväksi tekeminen ole huono vaihtoehto kenenkään kannalta.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1239

Viesti Jussi Häkkinen »

Jos tuo on Suomesta: Väärin. Jetsonit hoitavat. Verbaliikasta kiinni.

Jos tuo on sen sallivasta kulttuurista: Hyvin leivottu.

Videon pohjalta poke on mulkku. Mutta se taas ei kerro mistään.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1240

Viesti Pyjamasankari »

T-T kirjoitti: Itsestä henkilökohtaisesti tuntuu ja tuntui ihan hemmetin turhauttavalta oikeastaan aina, kun yritti olla kohtelias, ja heti alusta alkaen näkee, että se ei johda mihinkään.
Tässä on kyllä semmoista ydinmehua asiaan, että oksat pois. Monet on ne kerrat, kun kilteyttä ja kohteliaisuutta (varsinkin kokeneemmat ketut) yrittävät sikaillen käyttää hyväkseen. Varsinkin Viro ja sen sellaiselta akselilta löytyy tätä mentaliteettia uskomattoman isolla prosentilla.

Ovat kyllä sikäli sitten siinä mielessä yleensä hyvää sakkia, että kun raja tullut vastaan ja kiltteys ei ole riittänytkään asian ymmärrykseen menoon, niin aika suruitta saa vedellä menemäänkin. Täysin vastakohtana taas niille uuvateille, jotka todellakin saattavat jopa sanoakin "lyö mua, niin teen jutun" ja oikeastikin toivovat, että kontrolliammattilainen menettäisi malttiaan sen verran, että se limanuljaska saisi aiheen tehdä ilmoituksen asiasta.

Käsittämättömiä ajatusmaailmoja ja toimintamalleja noi molemmat kyllä.
Pyjamasankari
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 29
Viestit: 1878
Lauteille: Joulukuu 2008

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1241

Viesti Pyjamasankari »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Jos tuo on Suomesta: Väärin. Jetsonit hoitavat.
Riippuu paikasta ja paikkakunnasta. Hemmetin moneen paikkaan kestää vähintään puolesta tunnista tuntiin poliisilla tulla paikalle ja jos ei ole kiinniottoa (eli raudoitusta) tai oikeasti tiukka tilanne, eli käytännössä yrittämässä pahoinpitelyä, niin eivät useimmiten edes tule paikalle tuollaisten takia. Yleensä soittavat, että "mikä tilanne - pärjäättekö?" ja that's it.

Jos ei ole tuon kummempaa kuin suunsoittoa, niin ei se kyllä poliisia kiinnosta, vaan olettavat portsarin hoitavan homman.

EDIT: vai ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit Jussi?
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 19109
Lauteille: Helmikuu 2005

Re: Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1242

Viesti Jussi Häkkinen »

Jos ei ole tuon kummempaa kuin suunsoittoa, niin ei se kyllä poliisia kiinnosta, vaan olettavat portsarin hoitavan homman.

EDIT: vai ymmärsinkö oikein mitä tarkoitit Jussi?
Ehkä. Jos klunssi vain älämölöi, aika moni miekkataksi toteaa, että poket hoitavat. Ovella on sitten vastuu siihen, mitä tekee - saako ilmiselvän kyrväkkeen puhutettua helevettiin siitä, löytääkö syyn nappaista kihloihin vai saako toisen peräti agitoitua suoraan höökiin. Kaksi viimeistä toivat ainakin reippaat 10v sitten kovinkin ystävällismiemisen (ovimiehelle) partion paikalle hätäseen.

Potkualoite ei taas liene missään ihan OK. Sen verran olen ollut juuri tuollaisia niputettaessa paikalla, että lisään vahvasti "valitettavasti" perään.

No, joskus koettu sekin, että kuuli "puristit pihalle? Hyvä, kiitti!" -lauseen.

Tässä maassa ei silti pitäisi ihannoida futaajaa. Dorka se vastus oli. Joo. Futaaja aloitti silti.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
taikaviitta
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 30
Viestit: 611
Lauteille: Maaliskuu 2011
Paikkakunta: Nokia
Etulaji: Hokutoryu Ju-jutsu
Sivulajit: Kobukai Kobudo / Sutekki ryu Bojutsu
Takalajit: EKJT

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1243

Viesti taikaviitta »

Jussi Huusko kirjoitti:
taikaviitta kirjoitti: No joo, mutta on aika harvassa ne portsarit missään joilla ei hermo palais kun kaveri tulee uudelleen ja uudelleen hyppimään silmille ja uhoamaan. Ihan tasan varmasti jokainen aloittaa samanlaisen pois tönimisen. Niin Suomessa kun missä tahansa päin maailmaa. Eihän siinä välttämättä mitään järkeä ole, mutta aika harva ovimies on niin fiksu että perääntyis sisälle laittaen oven kiinni ja jättäis sällin yksin ulos mekastamaan.
Siinä on vaan sekin puoli, että entäs ne muut asiakkaat joiden tarvitsee kulkea baariin sisälle ja ulos? Ei sitä oikein voi siihen oven taaksekaan jättää useimmiten mesoamaan ja ei se portsari voi kovin pitkälle perääntyäkään, kun pakko pysyä duunipaikalla kuitenkin.

Jotain on joskus tehtävä, että asia tulee selväksi sille toiselle kertaheitolla. Painiminenkaan ei yleensä ole riittävä vaste sille toiselle ja toisaalta raudoituskaan ei usein ole järkevä kenenkään näkökulmasta. Se häirikkö itsekin tyytyäväisempi, kun ei tarvii herätä putkasta ja saada mahdollisesti siitä johonkin haittaavaa merkintää rekisteriinsä tai portierikin säästää aikaansa, kun saa vaan sen sällin lähteen matkoihinsa ja poliisikin tyytyväisempi, kun ei tarvitse kuljettaa matkan päähän putkaan ja voi käyttää aikaansa oikeasti apua tarvitseviin.

Eli eipä se asian siinä selväksi tekeminen ole huono vaihtoehto kenenkään kannalta.

No joo. Pitäähän se tottakai ottaa huomioon, että muut asiakkaat pääsee kulkemaan. Tai jos ulkona on jonoa ovella. Ajatus olikin, että tilanne sallii ja on hiljaista. Ei kauas sovi perääntyäkkään. Pakko sitä on edes oven takaa ikkunan läpi vahtia ettei heitä vaikka pyörätelinettä lasin läpi suutuspäissään. Tilanteen mukaan pitää toimia ja käyttää pelisilmää.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1244

Viesti T-T »

Jussi Huusko kirjoitti:
T-T kirjoitti: Itsestä henkilökohtaisesti tuntuu ja tuntui ihan hemmetin turhauttavalta oikeastaan aina, kun yritti olla kohtelias, ja heti alusta alkaen näkee, että se ei johda mihinkään.
Tässä on kyllä semmoista ydinmehua asiaan, että oksat pois. Monet on ne kerrat, kun kilteyttä ja kohteliaisuutta (varsinkin kokeneemmat ketut) yrittävät sikaillen käyttää hyväkseen. Varsinkin Viro ja sen sellaiselta akselilta löytyy tätä mentaliteettia uskomattoman isolla prosentilla.

Ovat kyllä sikäli sitten siinä mielessä yleensä hyvää sakkia, että kun raja tullut vastaan ja kiltteys ei ole riittänytkään asian ymmärrykseen menoon, niin aika suruitta saa vedellä menemäänkin. Täysin vastakohtana taas niille uuvateille, jotka todellakin saattavat jopa sanoakin "lyö mua, niin teen jutun" ja oikeastikin toivovat, että kontrolliammattilainen menettäisi malttiaan sen verran, että se limanuljaska saisi aiheen tehdä ilmoituksen asiasta.

Käsittämättömiä ajatusmaailmoja ja toimintamalleja noi molemmat kyllä.
Ihan samat mielikuvat ja yleistykset on mulla noista Virolaisista ja sieltäpäin.

Ne yrittää kyllä parhaansa saada asioita läpi, ja kävellä yli jos on kohtelias.
Mutta ymmärtää kyllä sitten, että nyt tuli seinä vastaan...tai asvaltti...ihan kirjaimellisesti. Eikä sen jälkeen ole huutamassa vääryyttä, ja nää on ollut niitä todella todella harvoja joidenka kanssa on tullut paiskattua kättä aikamoisten sekavuuksien jälkeen.
Niissä on vaan se paha homma, että niiltä löytyy kyllä sitä vahingoittamisen halua, ja ehkä jopa taitoakin.
T-T
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 180
Viestit: 3596
Lauteille: Helmikuu 2011

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

#1245

Viesti T-T »

Jussi Huusko kirjoitti:
T-T kirjoitti: Itsestä henkilökohtaisesti tuntuu ja tuntui ihan hemmetin turhauttavalta oikeastaan aina, kun yritti olla kohtelias, ja heti alusta alkaen näkee, että se ei johda mihinkään.
Tässä on kyllä semmoista ydinmehua asiaan, että oksat pois. Monet on ne kerrat, kun kilteyttä ja kohteliaisuutta (varsinkin kokeneemmat ketut) yrittävät sikaillen käyttää hyväkseen. Varsinkin Viro ja sen sellaiselta akselilta löytyy tätä mentaliteettia uskomattoman isolla prosentilla.

Ovat kyllä sikäli sitten siinä mielessä yleensä hyvää sakkia, että kun raja tullut vastaan ja kiltteys ei ole riittänytkään asian ymmärrykseen menoon, niin aika suruitta saa vedellä menemäänkin. Täysin vastakohtana taas niille uuvateille, jotka todellakin saattavat jopa sanoakin "lyö mua, niin teen jutun" ja oikeastikin toivovat, että kontrolliammattilainen menettäisi malttiaan sen verran, että se limanuljaska saisi aiheen tehdä ilmoituksen asiasta.

Käsittämättömiä ajatusmaailmoja ja toimintamalleja noi molemmat kyllä.
Ihan samat mielikuvat ja yleistykset on mulla noista Virolaisista ja sieltäpäin.

Ne yrittää kyllä parhaansa saada asioita läpi, ja kävellä yli jos antaa siimaa.
Mutta ymmärtää kyllä sitten, että nyt tuli seinä vastaan...tai asvaltti...ihan kirjaimellisesti. Eikä sen jälkeen ole huutamassa vääryyttä, ja nää on ollut niitä todella todella harvoja joidenka kanssa on tullut paiskattua kättä aikamoisten sekavuuksien jälkeen.
Niissä on vaan se paha homma, että niiltä löytyy kyllä sitä vahingoittamisen halua, ja ehkä jopa taitoakin.

edit. mieluummin näitä ja portsarille vapautta tehdä hommiaan, kun no... esimerkiksi nyt mulla on koneen vieressä papereita henkilön itte ottamia kuvia naarmuista, joihin se hakee satojen eurojen korvausta. Miten oikeasti jotkut viittii...mä en käsitä.'

edit. 2 sanotaan nyt vielä vaikka, että ei ole mun juttu.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 58 kurkkijaa