Korruptio

Keskustelua yhteiskunnallisista ja vakaumuksellisista aiheista. Edellyttää kirjautumista. Muista kohteliaisuus, kunnioitus ja alueen säännöt.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 410 kertaa
Tykätty: 145 kertaa

Korruptio

Viesti Mika »

täältä
tohtorismies kirjoitti:
Vanhakankea kirjoitti:
Mika kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: Vanhakankea on oikeassa, kyllä ne virkamies koneistot on lahjottavissa, en ole oikeudessa ollut mutta muitten juttujen osalla olen nähnyt kyllä aika selkeää korruptiota, en omalla kohdallani mutta muitten ihmisten. Valittamalla niistä on selvitty, mutta melko uskomatonta se on näinkin hyvässä yhteiskunnassa kuin suomi.
Oho. Tämä vaatisi nyt vähän lähteitä.
Lähteitä tuskin kovin helposti löytyy. Lahjus kun Suomessa valtaosin jotain muuta kuin tukku rahaa. Täällä vaihdellaan palveluksia.
Jep, vanhakankea näköjään tietää. Näin se vaan valitettavasti menee, näitä juttuja on paljon. "Ostettuja" vakuutus yhtiöiden lääkäreitä, mitä uskomattomimpia kelan päätöksiä aivan itsestään selvistä jutuista ym ym. Ja esim työterv lääkärit (joka itsellä on luojankiitos aivan huippu) miksiköhän osa firmoista kierrättää työ terv lääkäreitä minkä kerkiää? Mot:ssa on ollut jotain juttuja tämäntyyppisestä toiminnasta. Ja kyllähän näistä jutuista yleensä ylöspäin valittamalla selviää mutta arvatkaapa osaako se keskiverto kansalainen tehdä muuta kuin tyytyä kohtaloonsa.
Sen verran painavasta asiasta on kyse, että avasin uuden aiheen. Nyt samassa hieman peräisin muuta kuin anekdootteja kuitenkin. Kiitos.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2006
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Korruptio

Viesti Kristian Hyvärinen »

Itse lisäisin, että anekdootitkin kelpaavat, mutta kertokaa hyvät ihmiset ne huolellisesti eli ei kiitos mitään "kyllähän sen nyt tietää mikä tuossakin laitoksessa on vikana".
If you're not perfect, there's something wrong with you.
- George Carlin

En allekirjoita mitään, mitä olen sanonut yli vuosi sitten, ellen toisin mainitse. Kohtelen sitä varhaisempia tuotoksia jonkun toisen kirjoittamina viesteinä ja ajatuksina.
el-jefe
munillepotkija
Lauteille: Lokakuu 2005

Korruptio

Viesti el-jefe »

Liittyisikö kenties tähän myös vaalirahakohu ja samaan syssyyn kunnissa tapahtuneet kaavoituspäätökset epämääraiset kymmenien tuhansien yksityisjuhlatilaisuudet jne. Perehtykääpäs huviksenne aiheeseen vaikka KMS tai NOVAGroup WIKI:tyksellä.

Käytännön esimerkkejä voi saada muualtakin. Voisinpä heittää erittäin valistuneen mutun että esim koko rakennusalalla (maa,vesi,kuntatekniikka,päällystys,talonrakennus,uudisrakennus, saneeraus jne. siis koko alalla) urakkakilpailuissa vaikuttavat valitettavan usein kultaiset kädenpuristukset ja hyvävelikerhot. Niin julkisella kuin yksityisellä puolella. Päättävissä asemissa olevien henkilöiden voitelu on tietääkseni aika kursailematonta ja ei edes mitenkään erityisen peiteltyä. Esim. Koulutustilaisuudet lapissa Tallinnassa, konserttilippujen tarjoaminen, suuret urheilutapahtumat, mökit, matkat, erinäiset myyjälle epäsuotuisat kaupat, ja joissain tapauksissa jopa suora raha. Tässä rahan ottamisessa ovat poliitikot erityisesti kunnostautuneet.

Mutta missä on raja? Onko se se konjakkipullo Jouluna loppupeleissä eri asia?

Ja vielä selventääkseni. Mistään aiemmasta mainitsemastani asiasta minulla ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta. Ainoastaan valistunut arvaus.
A.H

Supersankari, Rakastaja, Yleiserikoisasiantuntija
tohtorismies
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 11 kertaa
Tykätty: 12 kertaa

Korruptio

Viesti tohtorismies »

No nii, kuvitellaan sellainen tilanne että työntekijä on sairaslomalla niin pitkään että alkaa saamaan työnantajan maksaman palkan sijaan kelan päivärahaa, työntekijällä on erimielisyyksiä työnantajan kanssa ja kela antaa päätöksen aivan itsestään selvästä päätöksestä jossa työntekijällä on täysin pätevä syy olla sairaslomalla ja on oikeutettu sairauslomakorvaukseen kielteisen päätöksen. Ja suomen mittakaavassakin moinen päätös on äärimmäisen harvinainen... Työntekijä valittaa ja saa asiaan korvauksen. Ja tiedossa on asia vallan hyvin että työnantaja ja kyseessä olevat viranomaiset tuntevat toisensa. Tämähän on tietenkin kuvittelua.. .... Ajatusleikki tai jotain. Tai jotain auts töks töks töks.

El jefe kerkisi, hyviä pointtereita. Ja itselläni ei ole ollut minkään kanssa ongelmia mutta kun sitä näkee ja kuulee.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
"Perkele, mä oon hyppiny narua pikkupojasta asti!" Meskus
"Gorgoroth on edelleen kuraa" TimoS
Kuvake
Lauteille: Tammikuu 2005

Korruptio

Viesti ville »

Tuskinpa tähän kukaan tulee kertomaan yksityiskohtaista tarinaa siitä kuin on voidellut jotakuta päättäjää. Tai mistä sitä koskaan tietää.

Itse olen osallistunut "lahjontaan". Mutta kuten el-jefe sanoi, missä se raja menee. Onko konjakkipullo jouluna sama asia kuin viikon ryyppyreissu lappiin? Ja ennen kaikkea, onko tuo ryyppyreissu lapissa laitonta?

Esim kaavoitus asioissa raha puhuu, on puhunut aina ja tulee aina puhumaan.
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset
el-jefe
munillepotkija

Korruptio

Viesti el-jefe »

Tarkentaakseni sanon vielä että en missään tapauksessa tahdo väittää tai sanoa että suurin osa toimijoista ei toimisi hyvällä moraalilla ja lain ja sen hengen puitteissa. Valtaosa toimii aivan varmasti yhteisillä pelisäännöillä ja sillälailla kun rehellinen kilpailu vaatii mutta vaan sen että kulisseissa tapahtuu kaikenlaista ja tällainen klikkiytyminen on oiva keino hyppiä porsaanreiästä toiseen ja vääristää kilpailua.
A.H

Kuvake
Totte
etupotkija
Lauteille: Toukokuu 2008

Korruptio

Viesti Totte »

tohtorismies kirjoitti: No nii, kuvitellaan sellainen tilanne että työntekijä on sairaslomalla niin pitkään että alkaa saamaan työnantajan maksaman palkan sijaan kelan päivärahaa, työntekijällä on erimielisyyksiä työnantajan kanssa ja kela antaa päätöksen aivan itsestään selvästä päätöksestä jossa työntekijällä on täysin pätevä syy olla sairaslomalla ja on oikeutettu sairauslomakorvaukseen kielteisen päätöksen. Ja suomen mittakaavassakin moinen päätös on äärimmäisen harvinainen... Työntekijä valittaa ja saa asiaan korvauksen. Ja tiedossa on asia vallan hyvin että työnantaja ja kyseessä olevat viranomaiset tuntevat toisensa. Tämähän on tietenkin kuvittelua.. .... Ajatusleikki tai jotain. Tai jotain auts töks töks töks.
Siis millä perusteella se nyt hylättiin se hakemus? Jos työnantaja on maksanut palkkaa niin se sairauspäiväraha on todennäköisesti myönnetty jo aikaisemmin, mutta se on vain maksettu työnantajalle, eli ilmeisesti jatkohakemus vain hylättiin, vai miten? Mikä tässä olisi työnantajan motiivi vaikuttaa päätökseen, ja millä tavalla se vaikuttaminen tapahtui? Tämäkö on nyt se tapaus johon viittasit aikaisemmin? Sanoit että niitä todellisiakin tapauksia on paljon.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
el-jefe
munillepotkija

Korruptio

Viesti el-jefe »

A.H

Kuvake
Mika
etupotkija

Korruptio

Viesti Mika »

Muuten, vaali- ja puoluerahoituksesta on oma aiheensa, jota ehkä kannattaa selailla, vaikka väistämättä kaiketi tässäkin aiheessa siitä vielä keskustellaan.

Sitten:
Lahjusrikosilmoituksia on poliisille tehty 2000-luvulla kymmenkunta vuosittain. Virka-aseman väärinkäyttötapauksia tulee tutkittavaksi puolen sataa. Luottamusaseman väärinkäyttöä tutkitaan noin 30 kertaa vuodessa ja yrityssalaisuuksiin liittyviä rikoksia saman verran.

Poliisille ilmoitetaan kuitenkin vain pieni osa epäilyistä. Onkin mahdollista, että maassamme on syntynyt liian sinisilmäinen kuva korruptiosta, tutkijat arvioivat.

Tässä blogissa on jonkin verran käsitelty asiaa lainsäädännön kautta:

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija

Korruptio

Viesti tohtorismies »

Totte kirjoitti:
tohtorismies kirjoitti: No nii, kuvitellaan sellainen tilanne että työntekijä on sairaslomalla niin pitkään että alkaa saamaan työnantajan maksaman palkan sijaan kelan päivärahaa, työntekijällä on erimielisyyksiä työnantajan kanssa ja kela antaa päätöksen aivan itsestään selvästä päätöksestä jossa työntekijällä on täysin pätevä syy olla sairaslomalla ja on oikeutettu sairauslomakorvaukseen kielteisen päätöksen. Ja suomen mittakaavassakin moinen päätös on äärimmäisen harvinainen... Työntekijä valittaa ja saa asiaan korvauksen. Ja tiedossa on asia vallan hyvin että työnantaja ja kyseessä olevat viranomaiset tuntevat toisensa. Tämähän on tietenkin kuvittelua.. .... Ajatusleikki tai jotain. Tai jotain auts töks töks töks.
Siis millä perusteella se nyt hylättiin se hakemus? Jos työnantaja on maksanut palkkaa niin se sairauspäiväraha on todennäköisesti myönnetty jo aikaisemmin, mutta se on vain maksettu työnantajalle, eli ilmeisesti jatkohakemus vain hylättiin, vai miten? Mikä tässä olisi työnantajan motiivi vaikuttaa päätökseen, ja millä tavalla se vaikuttaminen tapahtui? Tämäkö on nyt se tapaus johon viittasit aikaisemmin? Sanoit että niitä todellisiakin tapauksia on paljon.
Tai jotain :). Tämähän on ajatusleikki :D . Tai jotain, no syitähän voi olla vaikka kuinka puhtaan viddumaisuuden ja rahoitus/tuki kiemuroiden väliltä voi valita. Löytyy tälläisiä tapauksia kun vain kyselee. Ja onhan näitä tapauksia joissa on se kuuluisa selkä särkynyt työssä ja työterv lääkärit tulkitsevat asian aivan toiseksi, työnantaja+työterv+vakuutusyht+vakuutusyhtiön lääkärit= kelan päiväraha tai sossu, näin kärjistäen. Ja melko paljon työterv lääkärit tulkitsevat sairasloma todistuksia niin että syy olisi epäpätevä, koska siinä tapauksessa työnantajan ei tarvitse maksaa sairausajan palkkaa. Vaikkakin oikeus sairaslomaan säilyy. Nuo aiemmin mainitut kaavoitusasiat on hyvä esimerkki siitä "saunakulttuurista". Ei näitä juttuja usko ennenkuin näkee. Minä en ole nähnyt, leikin vain.
45 neliön kämmpä oli täynnään lihaksikkaita ja äärimmäisen päihtyneitä voimmamiehiä
"My karate is as simple as walking up to somebody and hitting them, something I saw some 29 years ago." Dennis Jones
Kuvake
Totte
etupotkija
Lauteille: Toukokuu 2008

Korruptio

Viesti Totte »

Siis, aloitusviestissä puhuit että "näitä juttuja on paljon", eli joku konreettinen esimerkki olis varmaan nyt rakentavampi kun mielikuvituksen tuotteet. Mikä on nyt se päivänselvä asia mistä Kela on tehnyt uskomattoman päätöksen joka on koko Suomen mittakaavassa äärimmäisen harvinainen. Eihän näitä nyt voi vain keksiä omin päin näitä juttuja ja sitten niistä pitäis käydä jotain vakavaa keskustelua.
"Jos minulla olisi kaikki valta, etenisin tältä pohjalta, mutta harmi kyllä, minulla ei ole lainkaan valtaa."
- Osmo Soininvaara
tohtorismies
kylkeenpotkija

Korruptio

Viesti tohtorismies »

No nuo on tosielämän juttuja siksi kirjoitin tai jotain, mutta en minä ala foorumillakaan kertomaan speksejä moisista. Ja näitä juttuja on kun kyselee ihmisten kokemuksia mutta moni ei kehtaa kertoa kun melko vaikeaksi kädenväännöksi ovat menneet. Täytyy kaivella jos netin syövereistä löytyisi jotakin mutta kuten kaikki ymmärtävät jostakin kumman syystä uutisointi on minimaalista aihepiiristä. Voi uskoa tai olla uskomatta.

Edit. Enkä tarkoita että suomi nyt olisi jotenkin täysin korruptoitunut tårta på tårta maa mutta sitä vaan yllättyy kun kuuntelee ja katselee että suomestakin jotakin pienimuotoista korruption tynkää löytyy, eniten näitä juttuja löytyy juuri nuista työterveysjutuista kun kyselet vain Totte.
Kuvake
Mika
etupotkija

Korruptio

Viesti Mika »

tohtorismies kirjoitti: Täytyy kaivella jos netin syövereistä löytyisi jotakin mutta kuten kaikki ymmärtävät jostakin kumman syystä uutisointi on minimaalista aihepiiristä. Voi uskoa tai olla uskomatta.
Kyllä se uskottavuutta kummasti lisäisi, jos vain ehtisit ja viitsisit kaivella niitä netin syövereitä. Anekdootin arvoa kasvattavat tarkat yksityiskohdat, vaikkei anonymiteettiä paljastavia nimiä, henkilöiden, yritysten, julkishallinnon elinten tai paikkakuntien, paljastettaisikaan.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Potki etuja!
tohtorismies
kylkeenpotkija

Korruptio

Viesti tohtorismies »

Juu, minäpä yritän mutta kuten sanoin niin se uutisointi on melko minimaalista normi ihmistä koskevasta korruptiosta.. Ja sinällään "hyvin" tehtyä. Mutta voihan tuon kuvitella jo kun poliitikko poikain juttuja katsoo. Jos jollakin on näitä kaavoitus juttuja ja esimerkkejä miten se raha puhuu niin olisivat tervetulleita.
Kuvake
Lauteille: Tammikuu 2005

Korruptio

Viesti ville »

Kelan korruptioon en sinällään kyllä heti uskoisi.
Kelahan on kyllä muuten sekaisin kuin seinäkello, joten en ihmettele, jos siitä jää mielikuva korruptiosta. Mutta ei se silti välttämättä korruptiota ole, ihan vaan ihmisten "tyhmyyttä". Tosin omat kokemukseni pohjaa vain kahden paikkakunnan Kelan toimistoihin. Ylivieskan Kelassa olen asioinut pari kertaa, eikä siitä ole juuri moittimista, vaikka ei kyllä kehumistakaan. Normaalia EVVK toimintaa siellä tuntuu olevan.
Kannuksen Kelan osalta sitten en sitten enää voi olla samaa mieltä. Melkein väittäisin kiusanteoksi, mutta taitaa vaan olla tyhmyys + EVVK samassa paketissa.

Mutta korruptiosta.
Otetaan tällainen "kuvitteellinen" tapaus;
Yritys a tarvitsee projektiinsa alihankkijan. Yritys b ja c jättää tarjoukset yritykselle a. Yrityksen a edustaja, joka päättää sopimuksesta, soittaa b ja c yrityksen edustajalle, että nyt on kaksi tasavahvaa ehdokasta, eikä oikein tiedä kumman valitsisi. Yritys b kutsuu a:n edustajan ja pari muuta pamppua yrityksestä a viikonlopun viettoon. Ohjelmaan kuuluu kaikenlaista hauskaa (moottorikelkkailua, savusaunaa, alkoholia, täysylläpito, jne). Yritys a:n edustajille tarjotaan ehkä jotain pientä muistolahjaa (ehkä veitsisettiä, kolopallo välineitä, jne), raha ei kuitenkaan vaihda omistajaa. Tämän jälkeen yritys b saa sopimuksen yritys a:n kanssa ja c jää nuolemaan näppejään.

Onko tämä korruptiota, vai normaalia markkinointia/myyntitoimintaa?
Ja onko tämä tuomittavaa?
Ville Kukonlehto - Ylivieska Wing Tsun

Hän joka haluaa - löytää keinot
Hän joka ei haluaa - keksii selitykset

Seuraajat

Kuvake
Andy
Kuvake
Dojon Jäykin
Hemmukka
Kuvake
Jorge