Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Informaatiosodankäynnistä

Keskustelua yhteiskunnallisista ja vakaumuksellisista aiheista. Edellyttää kirjautumista. Muista kohteliaisuus, kunnioitus ja alueen säännöt.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Tykännyt: 130 kertaa
Tykätty: 418 kertaa

Viesti Mjölnir »

Venäjätrolleista:

Tässä muuten esimerkiksi nimimerkkejä, joiden takana kirjoittaa yksi ja sama henkilö Suurta ja Mahtavaa ylistäviä viestejä eri keskustelufoorumeilla ja sosiaalisessa mediassa. Tai näin ainakin väittää "vastapropagandasivusto" Verkkomeedio FB:ssa

Giorgion
PekkoM
Sergei Koroljov
Mishka Zubov
MishkaH
Mihail Pimenoff
Mihail Pimenoff.
Mihail Sergejev
Bulava
DimitriH
Aleksanteri Nevalainen
Aleksanteri Nevski
Liberal Globalist
Karl Haushofer
Karl H
Boris Ponomaryov
Uragan2
Kremlin Kätyri
Iisakki Vähäpuheinen
Jurkki
Turakki
PääHerkko
Mikael Pelzfuss
Hiltuska
Gerasim
Venjamin
Larion
Stenka2
Miron
Serga
Kuban
Demokratisti
KorppuJauho
Panteleimon
Sashko
Makar
KostiKukkonen
Эксперт по всем
KeijoKepponen
Vladimir Puudeli
Harlam
Punaniska
Demokratian rakastaja
Demokratian rakastaja kakkonen
JarppaJ
Iso Kalle
Rubikon
Vagit
Kondra
Pelle Pelokas
Jepsjoops
Gimay
Pinnwandnadeln
PeteH
The Original Jags
Jagr68
PeteH78
JAGS
Peter25
Anttoo2
Ari Airaksinen
Jartsa J
Tuara
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting

Trolli-Finlandia

Viesti Mjölnir »

IPU – Itsenäisyyspuolue vai trollipaja?

Viime talvena Pietarissa kuvatussa dokumentissa Yle raotti meille venäläisen trollitouhun eli tietoverkoissa tapahtuvan informaatiosodankäynnin karua todellisuutta. Ei kuitenkaan tarvitse mennä merta edemmäs kalaan, sillä ihan kunnon trollitehdas löytyy Härmästäkin ja vieläpä aivan suomalaisvoimin toteutettuna –

mutta miten ihmeessä suoranainen putinismi liittyy IPU:n ajamaan itsenäisyysagendaan?

Tunnen joitain keskisuomalaisia IPU:laisia ja tämä ei ole niinkään heille vaan puolueen johdolle. Sydämeni sykkii pienemmän puolesta ja systeemiä vastaan monessa asiassa, mutta ei tässä asiassa ja etenkään juuri noin kuin IPU sen tekee yhdessä äänitorvensa verkkomedia.org kanssa.

Mikä mies on puolueen puheenjohtaja Alajärven mies Antti Pesonen?

Miksi Pesonen haluaa tuhota puolueensa ydintä suoltamalla maailmalle venäläispropagandaa jatkuvasti kiihtyvälllä tahdilla? Toimiiko strategia?

Entä mistä verkkomedia.org saa rahoituksensa?

Thaimaassa asuva ja työskentelevä saitin perustaja ja päätoimittaja Janus Putkonen väittää tienaavansa pienten lahjoitusten kautta juuri ja juuri sen mikä riittää toimitustyöhön ja elämiseen – pitäisikö tuo uskoa? Kaikesta päätellen tuntuisi omituiselta jos jotkut IPU puolueessa ja verkkomedia.org:ssa eivät saisi rahaa palveluksistaan suoraan Venäjältä.

Niin häpeilemättömän täydellistä trollausta Natoa, USA:ta ja EU:ta vastaan verkkomedia.org uutistarjonta ja blogit ovat. IPU/verkkomedia.org tekee 24/7 arvokasta propagandatyötä Putinin ja Kremlin valtakoneistolle. Parempaan ei pysty kukaan, ei edes Putinin oma väki. Laatutavarasta ja vieläpä ulkomaalaisesta kannattaa maksaa ja venäläiset varmasti sen tietävät!
IPU:n kevään eduskuntavaalimenestys suhteessa odotusarvoihin oli vaisu vain puoli prosenttia äänistä vaikka äänimäärä kasvoikin. Valittu trollausstrategia verkkomedia.org kautta ei siis aiheuttanut mitään suuria riemunkiljahduksia suomalaisissa äänestäjissä – IPU:n johto ei voi olla niin pihalla, ettei tätä olisi tajunnut jo ennakkoon?

Thaimaasta käsin verkkomedia.org saitin pyörittäminen on monin tavoin kätevämpää – ja kenties ainoa laillinen tapa nykyisten venäjäpakotteiden aikana? Jos toimintaa pyöritettäisiin Suomesta ja siitä saadaan rahaa venäläisiltä, niin kuin oletan, se olisi tällä hetkellä pakotteiden kannalta ilmeisen rikollista toimintaa? (Tässä yhteydessä en tarkoita sananvapautta yleisellä tasolla tuottaa ja julkaista jotain materiaalia.)

Luulisi olevan mahdollista tuoda omaa agendaa esille ilman venäläisten nuoleskelua ja suoranaista trollausta? Kaikesta välittyy kuva että jauhot IPU:n pussissa eivät ole puhtaat. Puolue on toista kuin mitä se väittää olevansa tai sitten puolueen agendalla ei ole niin väliä vaan jollain aivan muilla asioilla.

Mitä puolueen kenttäväki tietää asioista?

Antti Pesosella ja Janus Putkosella on taustansa – kenties paljon samaa suomalaisen systeemin kanssa törmäämistä kuin itsellänikin, kapinallinen Hirvimäki saanko esitellä? Olen myös EU-kriittinen nykyisin – en EU:n mission vaan surkean toteutuksen vuoksi. Kunnioitan Pesosen ja Putkosen rohkeutta tehdä ensimmäisenä asioita, mutta en miten tahansa jos heidän edustamansa Itsenäisyyspuolue IPU todellakin väittää olevansa itsenäisyyspuolue!

”Suomalainen putinisti on henkilö, joka vihaa jenkkejä, Natoa, EU:ta, haluaa markan takaisin, ulkomaalaiset ulos maasta ja tukee Venäjää tämän pyrkimyksissä ajaa Venäjälle tärkeitä asioita, kuten toisten valtioiden miehittäminen, totalitarismi, väkivallankäyttö, uhkailut, sopimusrikkomukset, korruptio, valehtelu, ihmisoikeusrikkomukset ja nationalismi. Venäläinen putinisti on muuten sama, mutta ei halua markkaa takaisin vaan koko Suomen. Suomalainen putinisti on idioottimaisesti ajatteleva venäläisen putinistin hyödyllinen idiootti.” Pasi Majurin erinomaista kiteytystä putinismista kannattaa peilata IPU:n tapaan tehdä politiikkaa. Jos joku osaa moisesta tehdä bisneksen, ei hän ole se idiootti –

mutta todellakin, mitä tekemistä sillä on maamme itsenäisyyden turvaamisen kanssa?

Sisumme on vapautemme - napit löytyvät alhaalta!

16.6.2015

Kalervonkatu, Jyväskylä

Petri Hirvimäki
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
taikuri
kylkeenpotkija
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Trolli-Finlandia

Viesti taikuri »

Kiitos mjölnir tästä mikä nyt vahvisti omia epäilyjä asian suhteen. Laitatko vielä linkin? Jos et tänne, niin yv.
When tyranny becomes law, rebellion becomes duty.
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Trolli-Finlandia

Viesti Mjölnir »

taikuri kirjoitti: Kiitos mjölnir tästä mikä nyt vahvisti omia epäilyjä asian suhteen. Laitatko vielä linkin? Jos et tänne, niin yv.
Katso Uuden Suomen blogista. Löytyy varmaan hakusanoilla

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Kari Mäki-Kuutti
munillepotkija
Lauteille: Elokuu 2007
Etulaji: Shorinji Kempo
Tykännyt: 4 kertaa
Tykätty: 8 kertaa

Trolli-Finlandia

Viesti Kari Mäki-Kuutti »

Kuva
Kari Mäki-Kuutti
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Trolli-Finlandia

Viesti Mjölnir »

Venäjän näkemysten levittäminen aggressiivisen "trollauksen" avulla internetissä on saanut vastareaktion. Informaatiosotaan osallistuu ympäri maailmaan vapaaehtoisia, jotka paljastavat verkossa faktavirheitä ja suitsivat keskustelujen manipuloijia.

HS uutisoi torstaina, että Venäjä aikoo lisätä panoksiaan informaatiosodassa, mikä selviää Venäjän uudesta informaatioturvallisuusdoktriinista. Samalla Euroopassa ja Suomessa etsitään kiivaasti ratkaisuja siihen, kuinka mielikuvataisteluun vastattaisiin. Esimerkiksi Suomessa sata virkamiestä käy ensi vuoden aikana kurssin, jossa opetetaan mitä infosota on.

Lukuisat ihmiset ovat opettaneet samaa jo kauan: vapaa-ajallaan ja ilman palkkaa.

Tätä maailmanlaajuista vapaaehtoisten joukkoa kutsutaan nimellä "elf army", ja he ovat Venäjällä palkkaa vastaan työskentelevän trolliarmeijan vastavoima. Vapaaehtoiset paljastavat kuvamanipulaatioita, osoittavat teksteistä faktavirheitä ja korjaavat väärille urille ajautuvaa keskustelua. "Elf armylle" ei ole vakiintunutta suomenkielistä nimeä, mutta suora käännös on haltija-armeija.

Sanonnan mukaan valhe on juossut jo kilometrin, kun totuus vasta saa kengät jalkaan. Virallinen Suomi nukkui informaatiovaikuttamisessa pitkään ruususen unta, ja esimerkiksi sosiaalisessa mediassa suoranaisiin valheisiin reagointia pidetään vieläkin varsin uneliaana.

Vapaaehtoiset ovat virallista viestintää nopeampia. Yksi tapa kyseenalaistaa verkossa leviävän tiedon uskottavuus on huumori. Ei ehkä ole sattumaa, että internet tuntee Venäjän presidentti Vladimir Putinin paidattomana ratsastamassa valtavalla keksillä tai pyydystämässä perhosia.

Venäjän kömpelösti tehdyt propagandauutiset naurattavat kahta kauheammin, kun ne tehdään kieli poskessa tahallaan pieleen. Esimerkiksi Venäjän uutistoimisto Sputnikille sekä Itä-Ukrainan Venäjä-mielisille separatisteille on Twitterissä omat parodiatilinsä, Putinille useita.

Suomessa toimii Facebook-sivu, joka esittää huumorin keinoin, mikä Venäjään liittyvä on totta ja mikä ei. Liettuassa hengeltään sivistäviä Facebook-sivuja on ainakin kaksi, ja vapaaehtoisia torjujia toimii myös Ukrainassa ja Britanniassa.

Ilmiö tunnetaan myös Naton strategisen viestinnän osaamiskeskuksessa. Latviassa toimivassa keskuksessa aiheeseen on perehtynyt Liettuan valtion edustaja, majuri Tomas Balkus.

"Liettuassa oli neuvostomiehityksen ensimmäiset kymmenen vuotta voimakas vastarintaliike, joka käytti paitsi aseita, myös viestintää Neuvostoliiton propagandaa vastaan", Balkus kertoo.

"Eikä propaganda ole kadonnut Neuvostoliiton hajottua. Se jopa tulee samasta suunnasta. Nyt Venäjän näkemysten markkinointi näiden aggressiivisten trollitehtaiden avulla internetissä on saanut odotettavan vastareaktion."

Propagandan torjuntaa tehdään paitsi huumorin, myös klassisen sivistämisen keinoin.

Sivistävät torjujat ovat erinomaisia tiedon etsinnässä, ja usein humoristeja järjestäytyneempiä.

Lajin edelläkävijänä pidetään brittiläistä Eliot Higginsiä. Työtön koti-isä katseli syyrialaisten Youtubeen lataamia videoita ja onnistui löytämään niistä todisteet sille, että diktaattori Bashar al-Assadin joukot käyttivät kemiallisia aseita siviilejä vastaan. Higginsin Syyriaa käsittelleestä blogista tuli niin suosittu, että hän perusti joukkorahoituksen turvin Bellingcat-nimisen yhteisön.

Bellingcat tutkii edelleen Syyrian tapahtumia. Sivusto onnistui osoittamaan, mistä Malaysian Airlinesin heinäkuussa 2014 tuhonnut venäläisvalmisteinen Buk-ilmatorjuntaohjus ammuttiin. Bellingcatissa on jäseniä myös Suomesta, Yhdysvalloista, Kanadasta ja Venäjältä.

Ukrainassa toimiva Mohylan journalistiikan korkeakoulu puolestaan pyörittää Stopfake-nimistä verkkosivua, joka oikoo Venäjän mediassa esiintyviä perättömiä Ukraina-aiheisia uutisia. Suomessa vastaavan roolin on ottanut Faktabaari, joka ottaa yleisön pyynnöstä tarkastettavakseen tietoja pääsääntöisesti kotimaisiin aiheisiin liittyen.

Läheskään kaikki haltija-armeijaan kuuluvat eivät toimi omalla nimellään. Sen vuoksi on vaikeaa tietää tarkemmin, millaisia nämä ihmiset ovat. Myöskään majuri Balkuksella ei ole kysymykseen tarkkaa vastausta.

"Ainakin arvioisin, että tällainen ihminen on sivistynyt ja motivoitunut ja hänellä on hyvät hermot."

Balkus arvioi myös, että ilmiö saattaa olla levinnyt kaikkialle länsimaihin.

"Nämä ihmiset toimivat kaikkialla, missä Venäjän informaatiovaikuttamista tapahtuu: huumorisivuilla, uutisten kommenteissa ja jopa verkkopeleissä. Heidän toimintansa on internetin itse organisoitua vastarintaa haitallista informaatiolla vaikuttamista vastaan."

Vapaaehtoinen propagandan torjuminen ei koske pelkästään Venäjään liittyvää informaatiovaikuttamista, vaan sitä näkee myös maahanmuuttokeskustelussa. Esimerkiksi bloggaaja Sakari Timonen on ansioitunut turvapaikanhakijoihin liittyvien valheellisten kertomusten tyrmäämisessä.

Valtioneuvoston kanslian viestintäjohtaja Markku Mantila suhtautuu vapaaehtoisten informaatiovaikuttamisen vastaiseen toimintaan kannustavasti.

"Jos vapaaehtoiselta pohjalta esimerkiksi torjutaan verkossa olevia huhuja ja valheita, en näe siinä mitään vahingollista. Vaikuttavuus voisi olla jopa hyvä, jos kyseessä on niin sanotusti kutsumuksesta tehty työ", Mantila sanoo.

"Vapaaehtoisesti toimeen tarttuva tekee työtä sydämestään, ja silloin lopputulos on harvoin huono."

Mantila tähdentää, että vastuu informaatiovaikuttamisen torjunnasta on silti valtiolla. "Valtion täytyy tietysti aina huolehtia parhaan kykynsä mukaan kansalaisistaan. Sitä velvollisuutta ei voi ulkoistaa."

Apua haltija-armeijasta voi kuitenkin olla. Heidän toimintansa voi Mantilan mielestä täydentää valtion informaatiovaikuttamisen vastaisia tehtäviä.

"Vaikka valtio ei voi ulkoistaa vastuutaan, ei se kuitenkaan tarkoita, etteikö vapaaehtoistyöllä voisi olla hyvinkin merkittävä rooli. Infosota on sikäli vähän oma lajinsa, että siinä parasta vapaaehtoistyötä on pään pitäminen kylmänä ja harkinnan viileänä."

Sekä Mantila että Naton strategisen viestinnän osaamiskeskuksen majuri Balkus korostavat sivistyksen merkitystä. Balkuksen mielestä haltija-armeijaa ei edes olisi ilman yleissivistystä. Viisas ei mene yhtä helposti vipuun. Mantila vertaa sivistystä rokotteeseen.

"Vähän yksinkertaistaen valtiota, jonka peruskoulu on kunnossa, ei informaatiovaikuttaminen vahingoita. Mitä useampi nuori läpäisee peruskoulun, sitä vahvempi on myös maanpuolustuksen pohja."

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Etulaji: Pilates, HIIT
Sivulajit: Girya, Yinjooga
Takalajit: Tanglang
Tykännyt: 846 kertaa
Tykätty: 353 kertaa

Trolli-Finlandia

Viesti Mika »

Kyllähän tuo oikeasti ihan vakava ilmiö on. Siitä olen kuitenkin tyytyväinen, että Potkussa kaikki Venäjä-propaganda on torpattu nopeasti ja asiallisesti.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Trolli-Finlandia

Viesti Mjölnir »

Jessikka Aro kirjoitti: Hiukan yli vuosi sitten elämäni sellaisena kuin sen olin tuntenut sai käänteen. Käänteen laajuuden tajusin vasta, kun ensiluokkainen journalisti ja ajattelija Pasi Kivioja pyysi minua kertomaan vainoamiskokemuksistani toimittajien koulutustilaisuutta varten. Listasin keskeisimmät tapahtumat tähän alle.

Viime vuoden syyskuussa aloitin juttusarjan suomalaisiin vaikuttavista, Venäjän propagandaa verkossa levittävistä infosotureista. Lähes heti ekan juttuni julkaisun jälkeen jouduin kansainvälisen mustamaalauskampanjan kohteeksi: Johan Bäckman levitti minusta Venäjän medioissa ja pitkin Twitteriä disinformaatiota, jonka mukaan työskentelen Yhdysvaltojen ja Viron turvallisuuspalveluille, kerään laitonta Putinin kannattajien henkilörekisteriä ja olen tunnettu russofobi. Hänen tavoitteensa oli paitsi usuttaa häiriköt kimppuuni ja siten vaikeuttaa työtäni, myös viedä jutuiltani uskottavuus leimaamalla minut epäluotettavaksi jo ennen artikkelien julkaisua.

Samaan aikaan pro-Venäjä-trollaajat perustivat "vitsillä" Facebookiin trolliryhmän vastalauseeksi projektilleni, jonka he katsoivat tuhoavan suomalaisen sananvapauden ja aiheuttavan mielipidevainoa. Aluksi seurasin Venäjän mediaa kehuvan ja länsimediaa halveksivan ryhmän toimintaa uteliaana jäsenenä, mutta kyllästyin ja häivyin, kun minua toistuvasti tägättiin törkykommentteihin: minua syytettiin Ukrainan verenvuodatuksesta, ulkonäköäni ja mielenterveyttäni arvosteltiin, juttuani vääristeltiin ja minun toivottiin kuolevan mm. uraanimyrkytykseen.

Olin viestitse yhteydessä ryhmän nimimerkillä esiintyneeseen perustajaan ja ehdotin tapaamista. Halusin keskustella ja kysyä, miksi hän levittää väärää tietoa ja ylläpitää ryhmää, jossa loukataan ja häiritään minua sekä muita suomalaisia, jotka tutkivat tai kommentoivat Venäjän asioita. Mm. loistava journalisti Laura Halminen oli ahdistelun kohteena ryhmässä.

Ryhmän perustaja ei kasvokkaiseen tapaamiseen suostunut. Sen sijaan hän ilmoitti voivansa hillitä minuun kohdistuvaa loukkaavaa kommentointia, jos pyydän anteeksi ja lopetan Venäjä-trolleja koskevan juttuni teon. Katsoin hänen ehdotuksensa toimittajan kiristykseksi, lopetin tunnustelut hänen suuntaansa ja jatkoin projektiani. Sen jälkeen kyseinen henkilö on jo yli vuoden ajan rohkaissut muita anonyymejä ja nimillään esiintyviä ihmisiä kiusaamaan ja kyseenalaistamaan paitsi minua, myös Venäjän infosodasta kaivamiani tietoja.

Bäckmanin ja muutamien muiden trolliaktiivien informaatio-operaation tuloksena minut leimattiin laajasti Venäjällä ja Suomessa. Venäjän "googlen" eli Yandexin haussa nimelläni löytyy tekstejä, joiden mukaan olen esimerkki länsimaisesta rakenteellisesta rasismista ja venäläisvihasta.

Sähköpostilaatikkoni masinoitiin täyteen venäjänkielistä "Putin on paras, länsi on hanurista" -trollausta. Minulle soitettiin uhkauspuheluita ulkomailta, minua seksuaalisesti häirittiin ja nimiteltiin verkossa, yksityisasioitani, perhesuhteitani, siviilisäätyäni ja puoluetaustaani (mitä ei ole) tongittiin verkossa, minua yritettiin vetää mukaan aikaavieviin ja valheellisiin Twitter-keskusteluihin. Vuoden aikana minun on lukemattomia kertoja väitetty tuhoavan sananvapauden - sinänsä absurdi väite nimettömänä muita ihmisiä kiusaavilta ja Venäjän valheita levittäviltä trollitileiltä (varsinkin kun _heidän_ omat likaiset temppunsa nimenomaan tähtäävät suomalaisten toimittajien ja yleisön sananvapauden kaventamiseen).

Yleä vastaan masinoitiin juttuni takia kantelukampanja - eduskunnan oikeusasiamiehelle lähetettiin lukuisia samansisältöisiä valituksia, joissa väitettiin Ylen rikkoneen trollijutulla useita Suomen lakeja. Kaikki kantelut hylättiin. Trollaajat kertoivat valittaneensa "laittomasta toiminnastani" myös suojelupoliisille ja julkisen sanan neuvostoon - toistaiseksi ei ole tullut kutsua kuulusteluihin sen paremmin kuin langettavia päätöksiäkään :)

Juttuprojektin jatkuessa minun väitettiin lahjoneen venäläisiä haastateltaviani, minua syytettiin informaatiosotimisesta, valehtelusta, USA:n propagandan levittämisestä ja sodanlietsomisesta. Esimerkkinä somekampanjoinnin laajuudesta kiinnostava yksityiskohta: erästä minua ja kollegaani Mika Mäkeläinen mustamaalaavaa ja kasvokuvillamme ja hakaristisymbolilla varustettua "heitukka"-postausta levitettiin törkykommentoitavaksi 16:een eri Facebook-ryhmään. Siis kuuteentoista!

Mustamaalauskampanjaan ovat osallistuneet anonyymien trollaajien lisäksi mm. MV-lehti sekä monet ihmiset avoimesti omilla nimillään, esimerkiksi Venäjä-trollien FB-ryhmissä aikaansa viettävän eduskunnan suuren valiokunnan sihteerin Peter Saramon mukaan olen häpeäksi suomalaiselle journalismille.

Lisäksi minusta julkaistiin venäjän- ja suomenkielisiä meemejä sekä pilkkasarjakuvia, jotka yleensä Johan Bäckman minulle Twitterissä tuoreeltaan jakoi. Yleä (trollaajien mukaan "Ylen trollitehdasta") vastaan järjestettiin mielenosoitus, joka tosin kuivahti kokoon ja vain kourallinen ihmisiä vaivautui paikalle. Yksi mielenosoituksen vaatimaton tavoite oli lakkauttaa Ylen "propagandanlevitys".

Hyvin varhaisessa vaiheessa minut liitettiin laajalla jakelulla toimivalle sähköpostilistalle, jossa levitettiin minua halventavia kuvia ja disinfoa. Sähköpostien vastaanottajissa on ministereitä, mediajohtoa ja mm. tasavallan presidentin kanslia. Lisäksi minua pyrittiin mustamaalaamaan työpaikallani lähettämällä disinformaatiopostia tekemisistäni ja sanomisistani noin 200 työkaverilleni.

Kuvottavin yhteydenotto tapahtui viime keväänä. Sain salaisesta numerosta tekstiviestin, jonka lähettäjä esiintyi 20 vuotta sitten kuolleena isänäni. "Isäni" kertoi minulle viestissä, ettei hän ole kuollut, vaan "tarkkailee" minua. (Haluan tässä yhteydessä toivottaa mukavaa syksyä sille henkilölle, jonka työnkuvaan tai harrastuksiin kuuluu tämänsisältöisten tekstiviestien lähettäminen suomalaisille toimittajille - ei käy sitten tippaakaan kateeksi kuten ei muidenkaan ammatti-infosotureiden ja vihakirjoittelijoiden elämä.)

Häirintäni jatkuu edelleen säännöllisin väliajoin. Trollaaminen on taas väliaikaisesti yltynyt Saara Jantunen julkaistua kiinnostavan Infosota-kirjansa, jossa myös minun tapaustani käsitellään laajasti (suosittelen lukemaan, oivaa analyysiä). En voi edes kuvitella, miten mielikuvituksellisia ja häiriintyneitä yhteydenottoja minä tai muut suomalaistoimittajat ja -tutkijat sekä poliitikot saavat tulevaisuudessa, kun informaatiolla vaikuttaminen yhä pahenee ja sille kehitetään uusia muotoja.

Yksi asia on varma: mitä tahansa tapahtuukin, vainoaminen ei vaikuta eikä tule koskaan vaikuttamaan työhöni toimittajana. Jatkan tutkimuksiani samalla innolla, sinnikkyydellä ja rakkaudella totuutta kohtaan kuin tähänkin asti.

Kiitos kaikille, jotka olette mua pitkin matkaa tsempanneet. Tiedätte, keitä olette <3 Ja jos ikinä joku tarvitsee juttukaveria vastaavassa tilanteessa tai muutenkin, muhun voi olla koska tahansa yhteydessä. Jaan mielelläni taakkaa.

Pus <3

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mika
etupotkija

Trolli-Finlandia

Viesti Mika »

Huh... Jos tuosta on edes osa oikeasti totta, on se aika mielenkiintoinen maailma. Potkussa olemme saaneet maistaa siitä soppatykistä vain teelusikallisen.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Dojon Jäykin
kylkeenpotkija
Lauteille: Syyskuu 2010

Trolli-Finlandia

Viesti Dojon Jäykin »

Milloinkahan Suomessa jäädään auton töytäisemäksi tai oudosti kuollaan pahoinpideltynä ilman motiivia tai pudotaan parvekkeelta tai...
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

Ylipotkija: koska kyseessä ei ole enää mikään "trollaus", vaan meneillään näyttää olevan ihan täysimittainen informaatiosotakampanja, keskustelu on eriytetty tänne trollaus-ketjusta

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija

Viesti Mjölnir »

https://fi.wikipedia.org/wiki/Informaatiosodankäynti" onclick="window.open(this.href);return false;

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Alapotku
etupotkija
Lauteille: Heinäkuu 2011
Etulaji: Defendo
Sivulajit: Libre Fighting, Baraw Sugbo, kuntonyrkkeily, Combat Hapkido
Takalajit: Thaiboxing
Tykännyt: 2 kertaa

Viesti Alapotku »

Ennen kuin Venäjän trollauskampanja alkoi, sain omaan sähköpostiini viestejä joissa kysyttiin, haluaisinko hankkia rahaa nettikommentteja kirjoittamalla. Ajattelin roskapostiksi tai kalasteluviesteiksi, poistin vastaamatta tai klikkaamatta linkkiä. Viestejä ei ole enää tullut. Trollauskampanjan alettua mieleeni tuli, että ehkäpä minuakin oli haluttu pyytää mukaan trollaamaan, maksua vastaan. Saiko joku muu vastaavanlaisia viestejä?
Kuvake
fudo
munillepotkija
Lauteille: Elokuu 2010
Etulaji: Kase Ha Shotokan Ryu

Viesti fudo »

Yle uutisoi Naton trollitutkimuksesta. Tutkimuksen alkuperäinen yhteenveto löytyy Naton strategisen viestinnän osaamiskeskuksen nettisivuilta.
空手に先手なし
Kuvake
Mika
etupotkija

Viesti Mika »

Bikini-Trolli on kavala siksi, että sitä on joskus vaikea tunnistaa trolliksi. Hänen viestinsä sisältää usein kysymyksen tai ehdotuksen kuten "onko niin, että vain Venäjä on paha?" Lopulta Bikini-Trollikin syyttää Yhdysvaltoja.
Tiedot sinänsä pitävät paikkansa, mutta trolli esittää ne sellaisessa valossa, joka johtaa lukijan harhaan. Juuri tämän takia Wikipedia-Trolli on ovela ja joskus vaikea tunnistaa.
Nämä olivat jossakin määrin tuttuja. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
Dojon Jäykin
Jiu-Jitsu
kimmokammo