Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Keskustelua yhteiskunnallisista ja vakaumuksellisista aiheista. Edellyttää kirjautumista. Muista kohteliaisuus, kunnioitus ja alueen säännöt.

Valvoja: Valvoja

Poista käyttäjä 1747
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Sun googlefu on ruåsteessa josset päässyt iltalehteä pidemmälle.Tulos vaihtelee toki sen mukaan lasketaanko arvonlisäveron tuoton mukaan, suljetaanko vesi- ja raideliikenteen kustannukset pois jne.



https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilast ... ikenteesta

https://www.aut.fi/etusivu_vanha/tilast ... kennemenot

https://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.js ... 39:915:931:

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/valt ... f20b112599
Poista käyttäjä 3276
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

luupää kirjoitti: tammi 6, 2022, 11.15 Sun googlefu on ruåsteessa josset päässyt iltalehteä pidemmälle.
Juu, enempi ois pitäny tietää aiheesta, että osais etsiä aiheesta kunnolla.

Tattis vaivannäöstä.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit: 6196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Tykännyt: 132 kertaa
Tykätty: 229 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti AlexMachine »

Ajan noin 30tkm vuodessa ns entisessä Vaasan läänissä ja voin kertoa että se näkyy, siis korjausvelka joka on tieverkon osalta koko valtakunnassa yli miljardi euroa. Valtatiet ovat ok kunnossa mutta ei hyvässä, uria asfaltissa. Kantatieverkko on sataan kertaan paikkailtua eli metrin paikkoja siellä täällä, toistensa päällä. Kelirikko näkyy ja kuoppia on. Kantateiden ulkopuolella tiet ovat käytännössä kärrypolkuja. Puhumattakaan talvikunnossapidosta valtateiden ulkopuolella... vilkkaatkin kantatiet saattavat olla viikon niin että jäiset 10cm urat ovat viikon siellä ennen kuin karhu käy. On ihan turha puhua kehityksestä liikennevälineissä jos infra on siinä kunnossa ettei autoilla voi ajaa siellä ilman pelkoa vaurioista tai ojaan ajosta tien huonon kunnon tai ylläpidon suhteen.
Toki tämä kehitys palvelee tiettyjen puolueiden agendaa autioittaa kaikki paitsi suuremmat kaupungit ja siirtää ihmiset julkisten liikennevälineiden käyttäjiksi (joka on mahdotonta 3-4 suurimman kaupungin ulkopuolella) ja sitä kautta vähentää yksityisautoilua.

Infraan lisää rahaa, sähkö- ja kaasuautojen latauspaikkoja järkyttävästi lisää, kovemmat verohelpotukset em autoille ja varsinkin autoedun omaaville, koska sitä kautta siirtyy iso määrä hyviä vaihtoautoja kuluttajamarkkinoille.
Edit. Just lähti uusi työsuhdeauto tilaukseen. Reippasti bensakoneella koska sähköautoiluun ei ole mahdollisuuksia huonon latausverkon vuoksi ja koska sähköauton verotusarvo oli ollut kovempi (huolimatta valtion tilapäisestä tuesta, joka varmasti on tilapäinen kuten toinen ”tilapäinen” eli autovero ei ollut). Too little too late, voisi sanoa.
We are the sons of winter and stars
We've come from a far beyond time
Forever the fire burns in our hearts
Our world shall never die.
Poista käyttäjä 3276
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Jos infraa halutaan lisää, ja nykyset verot menee olemassaoleviin nieluihin, niin sittenhän veroja pitäisi maksaa lisää, ei vähemmän?

Tottakai verojen käytön järkevyydestä pitää tapella, ja tappelu on käynnissä päättäjien välillä jatkuvasti, mutta konkreettisesti koen, että minun paras työkalu infran parantamiseen, on äänestää tyyppejä jotka haluaa lisää infraa, ja toiseksi paras työkalu on maksaa lisää veroja, ei ruinata helpotuksia.

edit. Tämä on toki erittäin hot take :D Mutta oon aina tykänny maksaa veroja, ja myös hyötyä niistä.
fuusetsu
etupotkija
Viestit: 517
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 7 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti fuusetsu »

fuusetsu kirjoitti: touko 24, 2021, 16.49 Sähköautojen määrä on tuplaantunut viime vuonna, ei ostomäärä. Tämä suhdeluku on kasvanut useamman vuoden, ei pysynyt samana.

Tein nopean laskelman:

Kuva

Jos sähköautojen määrän suhdeluku edelliseen vuoteen jatkaa hidasta kasvuaan vuoteen 2023 saakka (siis vain 2-3 vuotta), se on silloin n. 2,5. Tällöin uusia sähköautoja tulisi vuodessa vähän yli 80 000, mutta rajataan vuoden maksimi 80 tuhanteen. Yli 40 % jää muille käyttövoimille vuosiksi 2023-2030 (ensirekisteröinti 96 417 + maahantuonti 43 904 = 140 321, 80t / 140t = 57 %). Vuonna 2030 sähköautoja olisi n. 700 000.

Jos muutossuhde pysyisi kahdessa, pitäisi maksimi nostaa 90 tuhanteen sähköautoon vuodessa. Muille käyttövoimille jäisi vielä yli kolmannes rekisteröinneistä.
Vuosi on vaihtunut ja uudet tilastot saapuneet. Rakensin uudelleen tallentamattoman graafini viime vuodelta liittyen täyssähköautojen määrään Suomessa. "Ennusteeni" näytti, että vuoden lopussa Suomessa olisi 21667 täyssähköistä henkilöautoa. Niitä oli 22892, eli n. 5 % enemmän, kuin mitä tuo todella yksinkertainen ennuste ennusti.

Alla uusi päivitetty graafi:

Kuva

"Ennustetta" ei ole päivitetty, vaan se perustuu yhä 2016-2020 dataan. Sen mukaan vuoden 2022 lopussa Suomessa on 52051 täyssähköistä henkilöautoa. Kirjasin tuon nyt tänne talteen, niin voi taas vuoden päästä katsoa, miten paljon ennuste meni pieleen. Ennustehan perustuu muutoskertoimen kasvuun, joka saa laskea ensi vuonna, jotta tuohon ennusteeseen päästään.

Tämän vuoden data mukaan luettuna ennuste ensi vuoden lopulle olisi 56926 täyssähköautoa.
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit: 6196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Tykännyt: 132 kertaa
Tykätty: 229 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti AlexMachine »

Veroja ei tarvita lisää vaan ne pitää käyttää tehokkaammin ja järkevämmin. Vaikka nyt vaikka tieurakoiden kilpailutuksessa voidaan aivan hyvin vaatia bitumin määrän ja paksuuden on oltava xx/km ja samoin kiviaineen määrän ym. Eli maksetaan enemmän tehdessä ja säästetään enemmän pienempien korjauskustannuksien vuoksi.
Kilpailutetaan oikein, eikä vain halvinta. Otettava elinkaarikustannukset huomioon, eikä pelkkä urakan hinta jne.
We are the sons of winter and stars
We've come from a far beyond time
Forever the fire burns in our hearts
Our world shall never die.
Poista käyttäjä 3276
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Poista käyttäjä 3276 »

Juujuu, mutta jos tässä ei oo pystytty taikoa olemassaolevaan infraankaan tarpeeksi rahaa, niin mikä luo odotuksen sille, että tehokkaampi ja järkevämpi verojen käyttö yksin pystyisi nostaa olemassaolevan infran paremmalle tasolle, ja maksaa vielä sen päälle nämä uudet sähkö- ja kaasuautoinfrat yms.?

Vai onko kyse vain siitä, että sähkö- ja kaasuautoinfraan jne. saadaan kyllä avustukset ja verot kiitettävällä tahdilla, mutta olemassaolevan infran suhteen tarvis vain tuota jeesiä, ja siihen riittäis tehokkaampi kulujen sumpliminen, ymmärsinkö nyt oikein?
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit: 6196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Tykännyt: 132 kertaa
Tykätty: 229 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti AlexMachine »

Aika lailla kyllä.
We are the sons of winter and stars
We've come from a far beyond time
Forever the fire burns in our hearts
Our world shall never die.
Poista käyttäjä 1747
Tykännyt: 0
Tykätty: 0

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Poista käyttäjä 1747 »

Andy kirjoitti: syys 17, 2021, 18.34 Tuossa linkkaamassani jutussa onkin sellainen ajatus, että rekat toimisivat johdinautoina.

Olisikohan sellaisessa mitään ideaa, että maanteillä olisi johtimet, joista myös henkilöautot voisivat "tankata"? Ja akulla hoidettaisiin lyhyemmät siirtymät.
Itse en lähtökohtaisesti vastusta mitään ratkaisua, kunhan se on taloudellisesti perusteltavissa eikä edellytä jatkuvaa julkista subventointia pyöriäkseen.

Noissa johdinvirityksissä on IMO joitain kipukohtia. Raskas liikenne yleensä huitelee noin 4m korkeudessa ja johtimet metrin parin korkeammalla. Voisi olla fyysisesti ja taloudellisesti melko haasteellista lisätä henkilöautoon esim. 5m korkeudella sijaitseviin johtoihin yltäviä liittimiä.

Vaikka henkilö- ja tavaraliikenteen runkolinjoja voisi todennäköisesti sähköistää johtimia varten, niin se on eri asia olisiko sille riittävästi kysyntää ja tarvetta taajamien ulkopuolella. Ja en tarkoita tällä ainoastaan yksittäisiä reittejä, vaan sitä, kuinka paljon sitä soveltuvaa kalustoa ja teknologiaa olisi saatavilla kilpailukykyiseen hintaan. Esim. jos sähköautoilla voi lähitulevaisuudessa ajaa hki-oulu väliä ilman tai yhdellä latauksella, niin kuinka paljon johdinhenkilöautoille olisi kysyntää? Miksi ylipäätään nähdä vaivaa säätää johtimien kanssa, kun voi pysähtyä kahvitauolle lataamaan?

Suurin osa päivittäisistä yksityisajoista on lyhyitä pätkiä jossa pärjää nykyisilläkin akuilla.

Mutta tuskin näihin löytyy mitään yksittäistä ratkaisua tai teknologiaa joka sopii kaikkiin skenaarioihin.

AlexMachine kirjoitti: tammi 6, 2022, 13.28 Veroja ei tarvita lisää vaan ne pitää käyttää tehokkaammin ja järkevämmin.
Kyllä. Vielä kun tässä itäeurooppalaisessa sosialistivaltiossa ymmärrettäisiin leikata julkisia menoja ja supistaa julkista sektoria länsimaiselle tasolle, niin saataisiin huomattavat verokevennyksetkin samaan yhtälöön. Kunnon talousromahduskin tervehdyttäisi rakenteita paremmin keskipitkällä aikavälillä, kun nykyrotiskon lisärahoitus.

Disruptio ja luova tuho: bring it on!


:)
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4717
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 144 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Promoamani malli on Kiinassa käytössä, toki vielä rajallisesti. Sähköautossa ei osteta polttoainetta mukana eikä myöskään sen "tankkia" eli akkuja. Lataus/ tankkaus, eli akkujen vaihto kestää muutaman minuutin. Robottiasemakin on jo käytössä. Elinkaarikustannukset ovat suuruusluokkaa 20% halvemmat, kuin vastaavalla dieselautolla. Huomattavaa on, että tätä kokeillaan rekka-autoilla.
Valitan, että juttu löytyy TSn liitteestä, enkä nyt löydä sitä netistä.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18340
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 190 kertaa
Tykätty: 513 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Tuo on kyllä käytännössä täysin mahdoton saada toimimaan yksityisautoilussa, vaikka akut saataisiinkin standardoitua. Uusi akkuhan on paljon arvokkaampi kuin paljon käytetty akku, eikä niitä voi noin vain vaihtaa keskenään, kun kyseessä on tuhansien eurojen arvoinen laite, eikä mikään nestekaasupullo.

Tuossa kannattaisi hakea romuttamoilta vanhoja juuri ja juuri toimivia akkuja, ajaa niillä huoltamolle vaihtamaan akku vähän käytettyyn ja myydä se sitten voitolla.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4717
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 144 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Reipas on asenne.
Ei sitä käytettyä akkua kukaan ostais eikä myisi, missasit nyt konseptin ytimen. Voin nyt malliksi kertoa, että tuon lainen konsepti on käytössä muulla alalla huomattavasti kalliimpien osien kanssa, kuin joku viiden pennin akku. Ja siinäkään käyttäjä ei omista niitä osia. Ei tuo nyt varsin vaadi kuin vähän isompaa näkemystä ja lujaa tahtoa kera yhteistyökyvyn. niinkuin nyt mikä tahansa murros.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18340
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 190 kertaa
Tykätty: 513 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

https://www.is.fi/autot/art-2000008074186.html
Akkujen hinnatkin vaihtelevat alle 10 000 eurosta 35 000 euroon.
Ihanko tosissasi väität, että kukaan ei osta 35 000 € arvoista akkua, jos se myydään vaikka puoleen hintaan? Tai että esim. kukaan pirinarkki ei haluaisi sellaista myydä?

Ja luetteletko muutaman sellaisen alan, jossa sama konsepti on käytössä huomattavasti kalliimpien osien kanssa? Mielellään sellaisia joissa niitä annetaan yksittäisille kuluttaja-asiakkaille.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4717
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 144 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Kuka sen teillä tietymättömillä olevan akun ostaisi? Kun kenenkään ei tarvi sellasta ostaa?
Tuossa olet oikeassa, mainitsemani esimerkki ei ole kuluttaja-markkinassa. Samat lainalaisuudet koskien kannattavuutta ja logistiikkaa toimivat silti.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18340
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 190 kertaa
Tykätty: 513 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Ei tarvitse ostaa? Mistä ne akut sitten ilmestyvät maailman? Taikooko keiju ne taikasauvalla?

Tunnen esim. kaverin joka vie autojen varaosia Gambiaan. Sikäläiset rahamiehet kun tykkäävät ajella noin 10 vuotta vanhoilla Mersuilla ja Bemareilla, joihin ei tahdo saada osia kun ne hajoavat. Olen varma, että hän löytäisi akulle ostajan. Tai sitten sen voi ihan vaan lyödä Suomessa autoon, josta puuttuu akku.

Jotkut kuljetusfirmojen vaihtelemat merikontit tms. ovat ihan eri asia, koska niitä vaihtelevat firmat, joilla on luottoluokitusta ja joiden liikevaihdosta yksittäinen merikontti on mitätön osa.

Autoja taas omistavat luottotiedottomat narkkarit yms. joille yksittäinen akku on arvokkaampi kuin koko heidän omaisuutensa tai kolmen vuoden piriannokset.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
Kuvake
Andy
Kuvake
Beorn
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Daddy
Kuvake
Dojon Jäykin
Kuvake
Eelo
Kuvake
Eppu
göranx
Hemmukka
J23
Jaska
jjs
ka1
kartsa_bjj
katras
kimmokammo
KingBuzzo
Lasse Candé
Lybeck
magamies
MHa
Kuvake
MtJ
Kuvake
Mänzy
Kuvake
NCP
Kuvake
Paanari
Patriootti
PetriP
Kuvake
Point
Ralle Ryökäle
Riposte
Kuvake
Safor
Kuvake
sanppa75
Sementti
Setämies
tohtorismies
Kuvake
Totte
YJT
yloneha