Tsekkasin netistä Suomen käytettyjen autojen markkinoita ja 2000 - 10000 euron hintaluokassa on myytävänä satoja autoja, joissa mittarissa alle 100000 km. Pikkuautojahan ne pääosin ovat, mutta siitä vaikka joku Corolla 1.6 litran bensakoneella, jolla rullaa sen puoli miljoonaa km säännöllisellä huollolla ja osia löytyy netistä, romikselta jne. ja kaikki korjaamot osaavat korjata maailman myydyimmän auton. Ei tuolla naapurille elvistellä, mutta paikasta A paikkaan B kyllä pääsee.
Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. 

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Valvoja: Valvoja
-
- etupotkija
- Viestit: 10773
- Lauteille: Kesäkuu 2008
- Tykännyt: 268 kertaa
- Tykätty: 170 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
-
- etupotkija
- Viestit: 4717
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Naantali
- Etulaji: Jumppa
- Tykännyt: 36 kertaa
- Tykätty: 144 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Yhden auton omistamisen mielekkyys menee helposti arviointiin siinä kohtaa, kun sen Corollan arvo on laskenut parin tonnin alle ja vuotuiseen katsastukseen kuluu yli tonni korjauksia. Vaikka näin ei pitäisi laskea, niin siihen se helposti menee. Ja se auto vaihdetaan ikäänkuin liian aikaisin. Tulee sivutuotteena mieleen, että oliko se auto sitten turvallinen esim sen puoli vuotta ennen korjauksia....
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Sun Tzu
-
- etupotkija
- Viestit: 18340
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Tykännyt: 190 kertaa
- Tykätty: 513 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Eli jatkossa luottotiedottomat eivät voi ajaa autolla?
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3047
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Hattula
- Etulaji: CF
- Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
- Tykännyt: 24 kertaa
- Tykätty: 89 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Siirtymävaiheessa varmasti on ajanjakso, jolloin luottotiedottomat eivät voi tehdä liikenteessä samoja asioita, kuin ne joilla luottotiedot ovat. Sama jako pätee jo tällä hetkellä. Jakoa on myös luottotiedollisten keskuudessa sen suhteen, kuinka varakas kukakin on. Toiset ihmiset voivat tehdä asioita, joita toiset eivät, vaikkapa ostaa taloa tai uutta Mersua jne.
Mutta tämä on vain välivaihe, ennen sitä että verkottuneet robotaksit ovat kiinteä osa (yksityistä) joukkoliikennettä, jonka asiakasmaksut ovat varsin kohtuullisia.
Mielestäni on oleellista ajatella, että liikennejärjestelmän muutos tapahtuu ehkä hypäyksittäin, mutta pitkällä aikavälillä. Suomessa ajetaan keskimäärin teini-ikäisellä autolla, joten siihen on pitkä matka, että minkään sortin sähköinen järjestelmä olisi edes kaupunkialueilla valtavirtaa.
(Sitähän minä en oikeastaan tiedä, että voiko luottotiedoton esimerkiksi katsella edes netflixiä, kun ainakin itse maksan sen visalla).
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja
Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Treenipäiväkirja
Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
-
- etupotkija
- Viestit: 4717
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Naantali
- Etulaji: Jumppa
- Tykännyt: 36 kertaa
- Tykätty: 144 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Luottotiedottomat voivat ajella vaikka bensa-autolla.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Sun Tzu
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Tai tehdä niin kuin luottotiedottomat tekevät autojensa kanssa tälläkin hetkellä: maksaa etukäteen. Ladata autonsa käteisellä tai kortilla, josta varmennetaan ennen latausta tarvittava kate. Sillä voihan sitä vaihtoakullistakin tietenkin ladata, tai ostaa ei-vaihtoakuttoman sähköauton. Eihän tässä kommunistisessa yhden automallin maassa eletä.
Mutta vaihtoakkuun en vieläkään usko. Perustelut löytyvät jostain jostain tämän keskustelun syövereistä. Luottotiedottomat eivät ole listan yläpäässä, kun mietitään vaihtoakun haittoja. Se kuulostaa enemmänkin kaivamalla kaivetulta haitalta.
Enkä usko robottiauto-armadaankaan. Senkin olen varmaan perustellut aikaisemmin, mutta tiivistettynä: taksit on jo keksitty, tekniikka ei tule olemaan pitkään aikaan siihen sopivaa eikä kukaan viitsi kauaa matkustaa edellisten kyytiläisen sotkuissa (ruuat / oksennukset / muut hajut / jne).
Yhteisomistusautot ei myöskään toimi ennen kuin ne tulee KITTinä hakemaan. Vapaana oleva auto on aina vähintään satojen metrien (todellisten kokeilujen mukaan enemmänkin kilometrien) päässä, joten niiden hyöty on nolla, jos niitä pitää metsästää kävellen treenikassin tai lapsien kanssa ympäri kaupunkia. Samaten sotkut, kuten robottiautoissa. Ja se, että kaikki tarvii niitä samaan aikaan.
"Tarpeeksi hyvän" käyttöauton saa 6000 - 8000 eurolla. N. 10 vuotias, n. 150 000 ajettu, pieni (myös pieni moottori), luotettavalta merkiltä (tyyliin Toyota, Honda), ei premium-merkiltä (tyyliin Mersu, BMW). Tuollaisella ajelee 50 000 km, eikä auton absoluuttinen arvo paljon kerkeä putoamaan. Nykymoottorit kestää perushuollolla perusajoa maailman tappiin asti. Alustan osat, jarrut ja pakoputkisto vaatii todennäköisesti jossain vaiheessa uusimista, mutta kun ei ole ostanut erikoisvarusteltua autoa (sport-yms), niin osat ei paljoa maksa.
-
- etupotkija
- Viestit: 18340
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Tykännyt: 190 kertaa
- Tykätty: 513 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Mutta jos ei ole olemassa latausinfraa vaan auton "tankkaus" tapahtuu akkuja vaihtamalla, niin silloinhan ajaminen estyy kokonaan. Tämähän on aivan typerä systeemi, eikä suurimmalla osalla luottotiedollisistakaan ihmisistä ole varaa ostaa kertaostoksena +10 000 € akkua tai maksaa sen suuruista panttia. Käytännössä autoilu olisi varattu vain ylemmälle keskiluokalle ja sitä rikkaammille ilman velan ottoa.Eppu kirjoitti: ↑tammi 25, 2022, 09.22Siirtymävaiheessa varmasti on ajanjakso, jolloin luottotiedottomat eivät voi tehdä liikenteessä samoja asioita, kuin ne joilla luottotiedot ovat. Sama jako pätee jo tällä hetkellä. Jakoa on myös luottotiedollisten keskuudessa sen suhteen, kuinka varakas kukakin on. Toiset ihmiset voivat tehdä asioita, joita toiset eivät, vaikkapa ostaa taloa tai uutta Mersua jne.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3047
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Hattula
- Etulaji: CF
- Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
- Tykännyt: 24 kertaa
- Tykätty: 89 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Täytyyhän ne vaihdettavatkin akut ladata. Latausinfran näkökulmasta uskonkin kaikista järkevimmäksi sellaisen ratkaisun, jossa autot ovat varikolla, kiintein tai vaihdettavia akuin.
Ja edelleen, uusi tekniikka on uuden hintaista. Eihän tällä hetkellä keskiluokkainen ihminen osta edes uutta aasialaista bensa-autoa ilman velanottoa. Kukaan ei myy tai valmista käytettyjä autoja.
Sen sijaan isojen rahoitusfirmojen on mahdollisuus pelata pitkää peliä, jossa otetaan pientä tuottoa palvelusta. Tällä tavalla esimerkiksi nollatuntisopparilla töitä tekevä koti-isä voi saada käyttöönsä upouuden auton parin tonnin käsirahalla (ei pantti, mutta kuitenkin) ja kohtuullisella kuukausimaksulla, jonka maksamatta jättäessään auton omistaja ottaa myös hallinnan itselleen.
Niin rahoitusjärjestelmien kuin teknologiankin suhteen ollaan käsitykseni mukaan siinä pisteessä, että ainoastaan tahto jarruttaa näitä muutoksia. Ainakin Suomessa on todella vahva omistamisen kulttuuri.
Ja edelleen, uusi tekniikka on uuden hintaista. Eihän tällä hetkellä keskiluokkainen ihminen osta edes uutta aasialaista bensa-autoa ilman velanottoa. Kukaan ei myy tai valmista käytettyjä autoja.
Sen sijaan isojen rahoitusfirmojen on mahdollisuus pelata pitkää peliä, jossa otetaan pientä tuottoa palvelusta. Tällä tavalla esimerkiksi nollatuntisopparilla töitä tekevä koti-isä voi saada käyttöönsä upouuden auton parin tonnin käsirahalla (ei pantti, mutta kuitenkin) ja kohtuullisella kuukausimaksulla, jonka maksamatta jättäessään auton omistaja ottaa myös hallinnan itselleen.
Niin rahoitusjärjestelmien kuin teknologiankin suhteen ollaan käsitykseni mukaan siinä pisteessä, että ainoastaan tahto jarruttaa näitä muutoksia. Ainakin Suomessa on todella vahva omistamisen kulttuuri.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja
Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Treenipäiväkirja
Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
-
- etupotkija
- Viestit: 4717
- Lauteille: Marraskuu 2009
- Paikkakunta: Naantali
- Etulaji: Jumppa
- Tykännyt: 36 kertaa
- Tykätty: 144 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Tässähän käy Andy vähän päinvastoin, kuin sinä maalailet. Kymppitonnin panttia/ ostosta ei tarvita vaan sähköautot jopa halpenevat suunnilleen sen verran. Ja käy niinkuin Eppu yllä kirjoittaa.
Ja ne narkit on edelleen narkkeja.
Ja ne narkit on edelleen narkkeja.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Sun Tzu
-
- etupotkija
- Viestit: 6196
- Lauteille: Elokuu 2006
- Paikkakunta: Vaasa
- Etulaji: Nyrkkeily
- Sivulajit: Sra, IDPA
- Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
- Tykännyt: 132 kertaa
- Tykätty: 229 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Tähän sen verran kommenttia että yksityisleasingin soisi yleistyvän ja halpenevan. Tätä kyllä markkinoidaan mutta hyvin todennäköisesti osamaksu on silti edullisempi. Suomessa leasinmaksuihin isketään muistaakseni palvelusta tuleva 24% ALV päälle joka nostaa sen hintaa aika rajusti. Leasing olisi erittäin hyvä, jos verotus sitä tukisi. Aika monessa muussa maassa se on tehty kevyemmäksi kukkarolle. Amerikkalaisittain sanottuna If it flies, floats, or fucks rent it. Tarkoittaen että tuotteisiin joiden arvon alenema on jyrkkä, ei pitäisi sijoittaa rahaa omistaakseen ne. Ihan samoin kuin yritykset pääasiassa liisaavat autot, kopiokoneet, läppärit yms.Eppu kirjoitti: ↑tammi 26, 2022, 04.52 Täytyyhän ne vaihdettavatkin akut ladata. Latausinfran näkökulmasta uskonkin kaikista järkevimmäksi sellaisen ratkaisun, jossa autot ovat varikolla, kiintein tai vaihdettavia akuin.
Ja edelleen, uusi tekniikka on uuden hintaista. Eihän tällä hetkellä keskiluokkainen ihminen osta edes uutta aasialaista bensa-autoa ilman velanottoa. Kukaan ei myy tai valmista käytettyjä autoja.
Sen sijaan isojen rahoitusfirmojen on mahdollisuus pelata pitkää peliä, jossa otetaan pientä tuottoa palvelusta. Tällä tavalla esimerkiksi nollatuntisopparilla töitä tekevä koti-isä voi saada käyttöönsä upouuden auton parin tonnin käsirahalla (ei pantti, mutta kuitenkin) ja kohtuullisella kuukausimaksulla, jonka maksamatta jättäessään auton omistaja ottaa myös hallinnan itselleen.
Niin rahoitusjärjestelmien kuin teknologiankin suhteen ollaan käsitykseni mukaan siinä pisteessä, että ainoastaan tahto jarruttaa näitä muutoksia. Ainakin Suomessa on todella vahva omistamisen kulttuuri.
We are the sons of winter and stars
We've come from a far beyond time
Forever the fire burns in our hearts
Our world shall never die.
We've come from a far beyond time
Forever the fire burns in our hearts
Our world shall never die.
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3047
- Lauteille: Joulukuu 2005
- Paikkakunta: Hattula
- Etulaji: CF
- Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
- Tykännyt: 24 kertaa
- Tykätty: 89 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Niin tämähän on tietysti myös terminologinen ja verotuksellinen mahdollisuuksien suo. Esimerkiksi minun leasing ei sopimuksellisesti välttämättä ole edes vuokrasopimus, sillä toteutus on rahoitusyhtiön soppari, josta automyynrifirma on tehnyt lunastussopimuksen, kun henkilökohtainen sopimuskauteni päättyy.
Tähänkin siis pätee, että jos on tahtoa, niin homma luistaa. Tiedän, että esim Deltan hyvähintaisten liisureiden tausta-ajatus on se, että he saavat 2-4 vuotta käytettyjä merkkihuollettuja ja kohtuullisesti ajettuja autoja omaan vaihtoautokatalogiin heille, jotka eivät liisaamisen päälle ymmärrä.
Tähänkin siis pätee, että jos on tahtoa, niin homma luistaa. Tiedän, että esim Deltan hyvähintaisten liisureiden tausta-ajatus on se, että he saavat 2-4 vuotta käytettyjä merkkihuollettuja ja kohtuullisesti ajettuja autoja omaan vaihtoautokatalogiin heille, jotka eivät liisaamisen päälle ymmärrä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja
Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Treenipäiväkirja
Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Taas ihan huuhaata:Andy kirjoitti: ↑tammi 25, 2022, 23.31 Mutta jos ei ole olemassa latausinfraa vaan auton "tankkaus" tapahtuu akkuja vaihtamalla, niin silloinhan ajaminen estyy kokonaan. Tämähän on aivan typerä systeemi, eikä suurimmalla osalla luottotiedollisistakaan ihmisistä ole varaa ostaa kertaostoksena +10 000 € akkua tai maksaa sen suuruista panttia. Käytännössä autoilu olisi varattu vain ylemmälle keskiluokalle ja sitä rikkaammille ilman velan ottoa.
a) Sähköauton voi ladata periaatteessa ihan mistä pistorasiasta tahansa.
b) Puheena olleella kiinalaisella vaihtoakku-firma rakentaa pikalatausaseman jokaiseen vaihtoakkupisteeseensä.
c) Latausinfra tulee olemaan joka tapauksessa
-
- etupotkija
- Viestit: 18340
- Lauteille: Tammikuu 2005
- Paikkakunta: Oulu
- Etulaji: Potkunyrkkeily
- Takalajit: Karate, ju-jutsu
- Tykännyt: 190 kertaa
- Tykätty: 513 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Minua saattaisi hieman kuumotella, jos omistaisin kaasuauton.
Antti Sariola
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/
You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3868
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
- Tykännyt: 7 kertaa
- Tykätty: 104 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Joo, tilanne on toki muuttunut siitä kun tuon kirjoitin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että teknologia olisi jotenkin huonontunut; kyllähän kaasua saa muualtakin kuin Venäjältä ja biokaasu on hyvinkin kotimaista.
Vaan toki sähköautojen tekniikka on tässä kehittynyt koko ajan; parhaimmillaan sähköautolla pääsee yhdellä latauksella yhtä pitkälle kuin bensa-autolla, ja teoreettiset latsusnopeudetkin paranevat koko ajan. Mutta silti olen sitä mieltä, että kaasuauto olisi ikäänkuin valmiimpi paketti; lähtien autojen hankintahinnasta. Edelleen, vain kalliimmat sähköautot pystyvät kilpailemaan rangessa perus kaasu-Seatin kanssa, ja edes optimaalisissa olosuhteissa yksikään markkinoilla oleva sähköauto ei pysty kilpailemaan kaasun kanssa. Toki sähkön latausinfraa on kehitetty enemmän kuin kaasun; johtuen poliittisista päätöksistä.
En silti - nykyinen maailmanpoliittinen tilanne huomioiden - olisi hankkimassa kaasuautoa, koska siitä on poliittisella päätöksellä tehty väistyvä teknologia. Mutta jos verotusteknisesti ym seikoilla (bio)kaasusta tehtäisiin yhtä houkutteleva kuin mitä se ympäristöarvojen puolesta on, niin sähköautoilla olisi kirimistä.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
-
- kylkeenpotkija
- Viestit: 3868
- Lauteille: Helmikuu 2005
- Paikkakunta: Lohja
- Tykännyt: 7 kertaa
- Tykätty: 104 kertaa
Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa
Piti kirjoittaa, että edes optimaalisissa olosuhteissa yksikään markkinoilla oleva sähköauto ei pysty kilpailemaan tankkausnopeudessa kaasun kanssa.
Seppo Vesala
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Seuraajat







































