Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Keskustelua yhteiskunnallisista ja vakaumuksellisista aiheista. Edellyttää kirjautumista. Muista kohteliaisuus, kunnioitus ja alueen säännöt.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jorge
etupotkija
Viestit: 10773
Lauteille: Kesäkuu 2008
Tykännyt: 268 kertaa
Tykätty: 170 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Jorge »

Lasse Candé kirjoitti: tammi 23, 2022, 20.24 Kai autojen hinnat kuitenkin on yli kymmenen tonnia?
Tsekkasin netistä Suomen käytettyjen autojen markkinoita ja 2000 - 10000 euron hintaluokassa on myytävänä satoja autoja, joissa mittarissa alle 100000 km. Pikkuautojahan ne pääosin ovat, mutta siitä vaikka joku Corolla 1.6 litran bensakoneella, jolla rullaa sen puoli miljoonaa km säännöllisellä huollolla ja osia löytyy netistä, romikselta jne. ja kaikki korjaamot osaavat korjata maailman myydyimmän auton. Ei tuolla naapurille elvistellä, mutta paikasta A paikkaan B kyllä pääsee.
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4717
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 144 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Yhden auton omistamisen mielekkyys menee helposti arviointiin siinä kohtaa, kun sen Corollan arvo on laskenut parin tonnin alle ja vuotuiseen katsastukseen kuluu yli tonni korjauksia. Vaikka näin ei pitäisi laskea, niin siihen se helposti menee. Ja se auto vaihdetaan ikäänkuin liian aikaisin. Tulee sivutuotteena mieleen, että oliko se auto sitten turvallinen esim sen puoli vuotta ennen korjauksia....
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18340
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 190 kertaa
Tykätty: 513 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Eppu kirjoitti: tammi 23, 2022, 08.55 Siten, että luottotiedottomilla narkeilla ei ole pääsyä asiakkaiksi sellaisiin palveluihin, joissa jäsenyyssuhde oikeuttaa kyseiseen palveluun.
Eli jatkossa luottotiedottomat eivät voi ajaa autolla?
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3047
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 24 kertaa
Tykätty: 89 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Eppu »

Andy kirjoitti: tammi 25, 2022, 08.41
Eppu kirjoitti: tammi 23, 2022, 08.55 Siten, että luottotiedottomilla narkeilla ei ole pääsyä asiakkaiksi sellaisiin palveluihin, joissa jäsenyyssuhde oikeuttaa kyseiseen palveluun.
Eli jatkossa luottotiedottomat eivät voi ajaa autolla?
Siirtymävaiheessa varmasti on ajanjakso, jolloin luottotiedottomat eivät voi tehdä liikenteessä samoja asioita, kuin ne joilla luottotiedot ovat. Sama jako pätee jo tällä hetkellä. Jakoa on myös luottotiedollisten keskuudessa sen suhteen, kuinka varakas kukakin on. Toiset ihmiset voivat tehdä asioita, joita toiset eivät, vaikkapa ostaa taloa tai uutta Mersua jne.

Mutta tämä on vain välivaihe, ennen sitä että verkottuneet robotaksit ovat kiinteä osa (yksityistä) joukkoliikennettä, jonka asiakasmaksut ovat varsin kohtuullisia.

Mielestäni on oleellista ajatella, että liikennejärjestelmän muutos tapahtuu ehkä hypäyksittäin, mutta pitkällä aikavälillä. Suomessa ajetaan keskimäärin teini-ikäisellä autolla, joten siihen on pitkä matka, että minkään sortin sähköinen järjestelmä olisi edes kaupunkialueilla valtavirtaa.

(Sitähän minä en oikeastaan tiedä, että voiko luottotiedoton esimerkiksi katsella edes netflixiä, kun ainakin itse maksan sen visalla).
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4717
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 144 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Luottotiedottomat voivat ajella vaikka bensa-autolla.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
fuusetsu
etupotkija
Viestit: 517
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 7 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti fuusetsu »

MikaM kirjoitti: tammi 25, 2022, 10.00 Luottotiedottomat voivat ajella vaikka bensa-autolla.
Tai tehdä niin kuin luottotiedottomat tekevät autojensa kanssa tälläkin hetkellä: maksaa etukäteen. Ladata autonsa käteisellä tai kortilla, josta varmennetaan ennen latausta tarvittava kate. Sillä voihan sitä vaihtoakullistakin tietenkin ladata, tai ostaa ei-vaihtoakuttoman sähköauton. Eihän tässä kommunistisessa yhden automallin maassa eletä.

Mutta vaihtoakkuun en vieläkään usko. Perustelut löytyvät jostain jostain tämän keskustelun syövereistä. Luottotiedottomat eivät ole listan yläpäässä, kun mietitään vaihtoakun haittoja. Se kuulostaa enemmänkin kaivamalla kaivetulta haitalta.


Enkä usko robottiauto-armadaankaan. Senkin olen varmaan perustellut aikaisemmin, mutta tiivistettynä: taksit on jo keksitty, tekniikka ei tule olemaan pitkään aikaan siihen sopivaa eikä kukaan viitsi kauaa matkustaa edellisten kyytiläisen sotkuissa (ruuat / oksennukset / muut hajut / jne).


Yhteisomistusautot ei myöskään toimi ennen kuin ne tulee KITTinä hakemaan. Vapaana oleva auto on aina vähintään satojen metrien (todellisten kokeilujen mukaan enemmänkin kilometrien) päässä, joten niiden hyöty on nolla, jos niitä pitää metsästää kävellen treenikassin tai lapsien kanssa ympäri kaupunkia. Samaten sotkut, kuten robottiautoissa. Ja se, että kaikki tarvii niitä samaan aikaan.


"Tarpeeksi hyvän" käyttöauton saa 6000 - 8000 eurolla. N. 10 vuotias, n. 150 000 ajettu, pieni (myös pieni moottori), luotettavalta merkiltä (tyyliin Toyota, Honda), ei premium-merkiltä (tyyliin Mersu, BMW). Tuollaisella ajelee 50 000 km, eikä auton absoluuttinen arvo paljon kerkeä putoamaan. Nykymoottorit kestää perushuollolla perusajoa maailman tappiin asti. Alustan osat, jarrut ja pakoputkisto vaatii todennäköisesti jossain vaiheessa uusimista, mutta kun ei ole ostanut erikoisvarusteltua autoa (sport-yms), niin osat ei paljoa maksa.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18340
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 190 kertaa
Tykätty: 513 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

Eppu kirjoitti: tammi 25, 2022, 09.22Siirtymävaiheessa varmasti on ajanjakso, jolloin luottotiedottomat eivät voi tehdä liikenteessä samoja asioita, kuin ne joilla luottotiedot ovat. Sama jako pätee jo tällä hetkellä. Jakoa on myös luottotiedollisten keskuudessa sen suhteen, kuinka varakas kukakin on. Toiset ihmiset voivat tehdä asioita, joita toiset eivät, vaikkapa ostaa taloa tai uutta Mersua jne.
Mutta jos ei ole olemassa latausinfraa vaan auton "tankkaus" tapahtuu akkuja vaihtamalla, niin silloinhan ajaminen estyy kokonaan. Tämähän on aivan typerä systeemi, eikä suurimmalla osalla luottotiedollisistakaan ihmisistä ole varaa ostaa kertaostoksena +10 000 € akkua tai maksaa sen suuruista panttia. Käytännössä autoilu olisi varattu vain ylemmälle keskiluokalle ja sitä rikkaammille ilman velan ottoa.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3047
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 24 kertaa
Tykätty: 89 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Eppu »

Täytyyhän ne vaihdettavatkin akut ladata. Latausinfran näkökulmasta uskonkin kaikista järkevimmäksi sellaisen ratkaisun, jossa autot ovat varikolla, kiintein tai vaihdettavia akuin.

Ja edelleen, uusi tekniikka on uuden hintaista. Eihän tällä hetkellä keskiluokkainen ihminen osta edes uutta aasialaista bensa-autoa ilman velanottoa. Kukaan ei myy tai valmista käytettyjä autoja.

Sen sijaan isojen rahoitusfirmojen on mahdollisuus pelata pitkää peliä, jossa otetaan pientä tuottoa palvelusta. Tällä tavalla esimerkiksi nollatuntisopparilla töitä tekevä koti-isä voi saada käyttöönsä upouuden auton parin tonnin käsirahalla (ei pantti, mutta kuitenkin) ja kohtuullisella kuukausimaksulla, jonka maksamatta jättäessään auton omistaja ottaa myös hallinnan itselleen.

Niin rahoitusjärjestelmien kuin teknologiankin suhteen ollaan käsitykseni mukaan siinä pisteessä, että ainoastaan tahto jarruttaa näitä muutoksia. Ainakin Suomessa on todella vahva omistamisen kulttuuri.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
Kuvake
MikaM
etupotkija
Viestit: 4717
Lauteille: Marraskuu 2009
Paikkakunta: Naantali
Etulaji: Jumppa
Tykännyt: 36 kertaa
Tykätty: 144 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti MikaM »

Tässähän käy Andy vähän päinvastoin, kuin sinä maalailet. Kymppitonnin panttia/ ostosta ei tarvita vaan sähköautot jopa halpenevat suunnilleen sen verran. Ja käy niinkuin Eppu yllä kirjoittaa.
Ja ne narkit on edelleen narkkeja.
“If you wait by the river long enough, the bodies of your enemies will float by.”
Sun Tzu
Kuvake
AlexMachine
etupotkija
Viestit: 6196
Lauteille: Elokuu 2006
Paikkakunta: Vaasa
Etulaji: Nyrkkeily
Sivulajit: Sra, IDPA
Takalajit: Mil Fight, Pekiti Tirsia, Escrima
Tykännyt: 132 kertaa
Tykätty: 229 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti AlexMachine »

Eppu kirjoitti: tammi 26, 2022, 04.52 Täytyyhän ne vaihdettavatkin akut ladata. Latausinfran näkökulmasta uskonkin kaikista järkevimmäksi sellaisen ratkaisun, jossa autot ovat varikolla, kiintein tai vaihdettavia akuin.

Ja edelleen, uusi tekniikka on uuden hintaista. Eihän tällä hetkellä keskiluokkainen ihminen osta edes uutta aasialaista bensa-autoa ilman velanottoa. Kukaan ei myy tai valmista käytettyjä autoja.

Sen sijaan isojen rahoitusfirmojen on mahdollisuus pelata pitkää peliä, jossa otetaan pientä tuottoa palvelusta. Tällä tavalla esimerkiksi nollatuntisopparilla töitä tekevä koti-isä voi saada käyttöönsä upouuden auton parin tonnin käsirahalla (ei pantti, mutta kuitenkin) ja kohtuullisella kuukausimaksulla, jonka maksamatta jättäessään auton omistaja ottaa myös hallinnan itselleen.

Niin rahoitusjärjestelmien kuin teknologiankin suhteen ollaan käsitykseni mukaan siinä pisteessä, että ainoastaan tahto jarruttaa näitä muutoksia. Ainakin Suomessa on todella vahva omistamisen kulttuuri.
Tähän sen verran kommenttia että yksityisleasingin soisi yleistyvän ja halpenevan. Tätä kyllä markkinoidaan mutta hyvin todennäköisesti osamaksu on silti edullisempi. Suomessa leasinmaksuihin isketään muistaakseni palvelusta tuleva 24% ALV päälle joka nostaa sen hintaa aika rajusti. Leasing olisi erittäin hyvä, jos verotus sitä tukisi. Aika monessa muussa maassa se on tehty kevyemmäksi kukkarolle. Amerikkalaisittain sanottuna If it flies, floats, or fucks rent it. Tarkoittaen että tuotteisiin joiden arvon alenema on jyrkkä, ei pitäisi sijoittaa rahaa omistaakseen ne. Ihan samoin kuin yritykset pääasiassa liisaavat autot, kopiokoneet, läppärit yms.
We are the sons of winter and stars
We've come from a far beyond time
Forever the fire burns in our hearts
Our world shall never die.
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Viestit: 3047
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Hattula
Etulaji: CF
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW
Tykännyt: 24 kertaa
Tykätty: 89 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Eppu »

Niin tämähän on tietysti myös terminologinen ja verotuksellinen mahdollisuuksien suo. Esimerkiksi minun leasing ei sopimuksellisesti välttämättä ole edes vuokrasopimus, sillä toteutus on rahoitusyhtiön soppari, josta automyynrifirma on tehnyt lunastussopimuksen, kun henkilökohtainen sopimuskauteni päättyy.

Tähänkin siis pätee, että jos on tahtoa, niin homma luistaa. Tiedän, että esim Deltan hyvähintaisten liisureiden tausta-ajatus on se, että he saavat 2-4 vuotta käytettyjä merkkihuollettuja ja kohtuullisesti ajettuja autoja omaan vaihtoautokatalogiin heille, jotka eivät liisaamisen päälle ymmärrä.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Valmentaja Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram/Facebook
fuusetsu
etupotkija
Viestit: 517
Lauteille: Maaliskuu 2005
Tykännyt: 0
Tykätty: 7 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti fuusetsu »

Andy kirjoitti: tammi 25, 2022, 23.31 Mutta jos ei ole olemassa latausinfraa vaan auton "tankkaus" tapahtuu akkuja vaihtamalla, niin silloinhan ajaminen estyy kokonaan. Tämähän on aivan typerä systeemi, eikä suurimmalla osalla luottotiedollisistakaan ihmisistä ole varaa ostaa kertaostoksena +10 000 € akkua tai maksaa sen suuruista panttia. Käytännössä autoilu olisi varattu vain ylemmälle keskiluokalle ja sitä rikkaammille ilman velan ottoa.
Taas ihan huuhaata:

a) Sähköauton voi ladata periaatteessa ihan mistä pistorasiasta tahansa.

b) Puheena olleella kiinalaisella vaihtoakku-firma rakentaa pikalatausaseman jokaiseen vaihtoakkupisteeseensä.

c) Latausinfra tulee olemaan joka tapauksessa
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit: 18340
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Tykännyt: 190 kertaa
Tykätty: 513 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti Andy »

YJT kirjoitti: helmi 18, 2020, 06.26Eli lyhyesti sanottuna: kaasu on jo tällä hetkellä toimiva ratkaisu.
Minua saattaisi hieman kuumotella, jos omistaisin kaasuauton.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3868
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 104 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti YJT »

Andy kirjoitti: touko 21, 2022, 09.35
YJT kirjoitti: helmi 18, 2020, 06.26Eli lyhyesti sanottuna: kaasu on jo tällä hetkellä toimiva ratkaisu.
Minua saattaisi hieman kuumotella, jos omistaisin kaasuauton.
Joo, tilanne on toki muuttunut siitä kun tuon kirjoitin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että teknologia olisi jotenkin huonontunut; kyllähän kaasua saa muualtakin kuin Venäjältä ja biokaasu on hyvinkin kotimaista.

Vaan toki sähköautojen tekniikka on tässä kehittynyt koko ajan; parhaimmillaan sähköautolla pääsee yhdellä latauksella yhtä pitkälle kuin bensa-autolla, ja teoreettiset latsusnopeudetkin paranevat koko ajan. Mutta silti olen sitä mieltä, että kaasuauto olisi ikäänkuin valmiimpi paketti; lähtien autojen hankintahinnasta. Edelleen, vain kalliimmat sähköautot pystyvät kilpailemaan rangessa perus kaasu-Seatin kanssa, ja edes optimaalisissa olosuhteissa yksikään markkinoilla oleva sähköauto ei pysty kilpailemaan kaasun kanssa. Toki sähkön latausinfraa on kehitetty enemmän kuin kaasun; johtuen poliittisista päätöksistä.

En silti - nykyinen maailmanpoliittinen tilanne huomioiden - olisi hankkimassa kaasuautoa, koska siitä on poliittisella päätöksellä tehty väistyvä teknologia. Mutta jos verotusteknisesti ym seikoilla (bio)kaasusta tehtäisiin yhtä houkutteleva kuin mitä se ympäristöarvojen puolesta on, niin sähköautoilla olisi kirimistä.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
YJT
kylkeenpotkija
Viestit: 3868
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja
Tykännyt: 7 kertaa
Tykätty: 104 kertaa

Liikennevälineiden teknologinen kehitys ja vaikutukset yhteiskunnassa

Viesti YJT »

YJT kirjoitti: touko 21, 2022, 12.48 Edelleen, vain kalliimmat sähköautot pystyvät kilpailemaan rangessa perus kaasu-Seatin kanssa, ja edes optimaalisissa olosuhteissa yksikään markkinoilla oleva sähköauto ei pysty kilpailemaan kaasun kanssa.
Piti kirjoittaa, että edes optimaalisissa olosuhteissa yksikään markkinoilla oleva sähköauto ei pysty kilpailemaan tankkausnopeudessa kaasun kanssa.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)

Seuraajat

Kuvake
Aleksi T
Kuvake
AlexMachine
Kuvake
Andy
Kuvake
Beorn
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Daddy
Kuvake
Dojon Jäykin
Kuvake
Eelo
Kuvake
Eppu
göranx
Hemmukka
J23
Jaska
jjs
ka1
kartsa_bjj
katras
kimmokammo
KingBuzzo
Lasse Candé
Lybeck
magamies
MHa
Kuvake
MtJ
Kuvake
Mänzy
Kuvake
NCP
Kuvake
Paanari
Patriootti
PetriP
Kuvake
Point
Ralle Ryökäle
Riposte
Kuvake
Safor
Kuvake
sanppa75
Sementti
Setämies
tohtorismies
Kuvake
Totte
YJT
yloneha