Ari kirjoitti:
keppiharjoittelussa pitää ottaa huomioon paljon muutakin kuin esim. lyömistapojen muutokset mikäli aikoo järkevästi ja turvallisesti siirtyä kepistä miekkaan; näin siis silloinkin kun käyttää keppiä nimenomaan keppinä. Esim. oman aseen ja vapaan käden välinen asema on merkittävä; mm. kuinka ase liikkuu vapaan käden yli tai ali.
Ilman muuta, samoin kuin se, mihin sitä vapaata kättä käytetään (esim. "tsekataanko" sillä vastustajan asekättä vai ei ja miten).
Ari kirjoitti:
Jos sellaisiin asioihin ei kiinnitä mitään huomiota, vaikka keppiä käyttäisi nimenomaan keppinä, niin en ymmärrä miten voidaan siirtyä oikeasti turvallisesti miekankäyttöön.
Mitäs mieltä sitten olet ajatuksesta että keppiäkin käytetään aina samoin kuin miekkaa?
Ari kirjoitti:
Tämä menee kieltämättä nyt hieman spekulatiiviseksi jossitteluksi. Kuitenkin ainakin kun ajattelen sitä, miten minulle on opetettu kepinkäyttöä, niin monia asioita olisi voinut tehdä miekankäytön suhteen typerämmällä tavalla vaikka kyseiset typerämmät tavat eivät välttämättä olisi vaikuttaneet kepinkäytön tehokkuuteen ja järkevyyteen.
Minun ensimmäiset kokemukseni kepin käytöstä olivat nimen omaan sen käyttö vain keppinä. Sitten ensimmäistä kertaa kun treenasinkin tyyliä, jossa eroa ei tehdä, piti opetella pois joistain tavoista, jotka eivät sopineet molempiin.
Oma mielipiteeni on, että keppi on keppi ja miekka miekka, keppikin voi olla ja on (varsinkin ei-niin-sotaisassa kulttuurissa) ase, jopa yleisemmin käytössä kuin miekka. Tietty logiikka kuitenkin puoltaa sitä, että tekniikat opetellaan vain yhdellä tavalla (keppi on aina myös miekka), nimittäin se, että rajoitetaan tekniikoiden määrää mahdollisimman paljon (järkevällä tavalla) opittavuuden ja hallittavuuden lisäämiseksi. Sama idea on myös siinä ajatuksessa että viilto ja pisto eivät teknisesti eroa toisistaan niin paljon (eli Leo Gajen sanoin: jokainen viilto on myös pisto ja jokainen pisto on myös viilto).
Vaikea sanoa mitään kovin perinpohjaista kun kokemusta on vain neljästä erilaisesta tyylistä, ja niistäkin todella vähän.
- Marko