Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Filippiiniläisten lajien "brutaali" luonne

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#16

Viesti Vlad Tepes »

Paappa kirjoitti: Enpä ole myöskään nähnyt kovin usein nähnyt kenenkään hyökkäävän puhtaalla Gyakuzukilla. Tosin olen viettänyt turvallista elämää, mutta joka tapauksessa ne hyökkäyssuunnat ovat juuri sitä, teoreettisia hyökkäyssuuntia. Teoriaa sovelletaan sitten tarpeen mukaan. Sitäpaitsi ainakin Escrima Conseptissa opetetaan vain viittä kulmaa, jotka peittävät kyllä sitten kaikki tarpeelliset vaihtoehdot.
En minä ainakaan väittänytkään, että escrima ei olisi tehokas laji. Tietenkin se on. Mutta jos saan oman mielipiteeni sanoa, niin minä en usko mihinkään teoria-sovellus ajatteluun kamppailussa. Se voi sopia harrastustoimintaan tai sellaisille jotka jostain syystä haluavat opetella jotain spesifiä systeemiä. En minä edes tiennyt, että escrimassa olisi jotain teoriapuolta. Gyakuzukilla olen kyllä kuullut hyökättävän, mutta kaikki sellaisia yrittäneet ovat saaneet tarinan mukaan kuonoonsa.
Paappa kirjoitti: Mitä jos niihin suhtautuu juuri työkaluina? Jokainen sitten soveltaa niitä työkaluja tarpeen ja oman halun mukaan.
Olen saanut sellaisen kuvan, että työkalut ovat taistelutyökaluja. Sellaiseen varmasti hyviä. Taistelu on kuitenkin eri asia, joten en oikein ymmärrä niitä itsepuolustusjuttuja joita olen kuullut asiaan liitettävän.

Hienoja lajeja joka tapauksessa. Sitä en voi liikaa painottaa. Uskon, että filippiiniläiset lajit ovat, toisin kuin monet muut, oikeita taistelulajeja ympäristöstä jossa väkivaltakulttuuri on ollut aktiivista.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#17

Viesti Paappa »

Edelleen nolottaa, mutta teepä Vlad ajatuskoe. Pudota ne kepit pois käsistä ja mieti mikä oikeasti muuttuu. Muuttuko ne kulmat? Entäs torjunnat, jalkatyö? Kehonkäyttö?
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#18

Viesti Vlad Tepes »

Paappa kirjoitti: Edelleen nolottaa, mutta teepä Vlad ajatuskoe. Pudota ne kepit pois käsistä ja mieti mikä oikeasti muuttuu. Muuttuko ne kulmat? Entäs torjunnat, jalkatyö? Kehonkäyttö?
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat? Tai siis en ymmärrä miten liittyy aiheeseen?

No ainakin eri lajeissa nuo asiat tehdään usein eri tavalla. Sitä minä en ole pätevä arvioimaan missä lajissa ne olisi samanlaiset kuin escrimassa tai missä lajissa ne toimisi parhaiten.
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#19

Viesti Paappa »

No sitä ainakin uskon tarkoittavani, että Filippiinilajien hienous on juuri siinä, että samalla kehonkäytöllä, periaatteissa samoilla liikeradoilla, selviää sekä aseettomassa että aseellisessa kamppailussa. Aseen ulottuvuus, paino, terävä/tylppä, nämä ominaisuudet muuttuvat, mutta kakkosesta tulevaan objektiin suhtaudutaan aina samalla tavalla (siis kakkoskulmasta, ei siis siitä kakkosesta).

Brutaalia? Elämä on. Taistelu on. Itsestä on sitten kiinni, kuinka pitkälle tilanteen vie.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#20

Viesti Vlad Tepes »

Mutta onhan sillä toki merkitystä mitä tekniikoita harjoittelee?
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#21

Viesti Paappa »

No on tietysti. Mutta en minä ainakaan muista että meille olisi mitään tappojuttuja opetettu. Ehkä sitten BIFF tai Pekiti-Tirsia on jotenkin häijympää. Meitä opetettiin vain lyömään ja liikkumaan siinä vaiheessa kun treenasin Combatilla enemmän.

Itse asiassa, miekkailu on varmasti häijyin laji tähän mennessä. Tositilanteessa työnnettäisiin pitkä piikki ihmisen sisäelimiin. 750 gr paino riittää siihen että veri tulee esiin (osumailmaisimen nappulan jäykkyys, eli jos olisi terävä kärki lähtisi veri juoksemaan). Hyi.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#22

Viesti Vlad Tepes »

Paappa kirjoitti: No on tietysti. Mutta en minä ainakaan muista että meille olisi mitään tappojuttuja opetettu. Ehkä sitten BIFF tai Pekiti-Tirsia on jotenkin häijympää. Meitä opetettiin vain lyömään ja liikkumaan siinä vaiheessa kun treenasin Combatilla enemmän.
Tappojuttuja on ollut esillä. Tai minä ainakin luulisin, että kurkun auki viiltämiseen tai torsoon upotettuun puukkoon voi kuolla. :idea:
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#23

Viesti Paappa »

Niin varmaan. Voi siihen tylppään väkivaltaankin kuolla. Mutta varmaan on niin, että eri tyyleissä painotetaan eri asioita. Joka tapauksessa itse etäännytän sen puukkotekniikan tarkoituksestaan sillä, että tätä tekemällä opettelen vain eri etäisyydellä toimimista. En minä ainakaan aio toteuttaa itseäni kulkemalla minkään teräkalun kanssa kaupungilla, sinut tuntien tuskin sinäkään.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#24

Viesti Kuhmu »

Antaisivatko nuo lajit kuitenkin mahdollisuuden toteuttaa itseään sen kohdattavan väkivallan suhteen. Jostain kulmastahan se veitsi joka tapauksessa tulee, vaikkei päällekarkaaja kaikkia 12 kulmaa käyttäisikään.
Siihen voinee itse vaikuttaa, että silpooko toisen veitsellä vai ei. Eihän se automaattisesti tarkoita sitä, että vastustaja viilletään maamäyräksi, jos joudutaan toimimaan itseään varjelevasti. Vaikka FMA.ta harjoitellaankin.
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#25

Viesti carenza »

Heh, minäpä sitten riennän Paapalle apuun kun kerran pyysi :D

FMA on todellakin Martial Art, ei Martial Sport eikä Martial Science.

Esim. puukkoa opetetaan eri kulmista, meillä nuo mainitut 12, jossain systeemeissä useita kymmeniä, koska kukaan ei voi tietää etukäteen mistä kulmasta ja millä tavalla hyökkäys voi tulla. Juuri samasta syystä esim. skenaarioharjoittelu tulee vasta kun oppilaalla on tarvittava määrä kunnon skillejä, eli useampia vuosia harjoittelua takana. Kyllä, esim. itse opetan kurkun viiltelyä _jos_ toinen on hyökännyt puukon kanssa kimppuun. Hänellä kun voi olla toinenkin puukko tai kolmas tai neljäs...siis mindsetti on 'throw the dead body' juuri tästä syystä ei flow pysähdy vaan _tarvittaessa_ kehon oppimat skillit esim. eri kulmista etc. jatkuu automaattisesti. Jolloin aivot eivät ehdi väliin panikoimaan...

Ja en, minä en kanna teräasetta mukanani, Dallasissa asuessani kannoin koska siellä se oli laillista ja kuljin yleensä m-pyörällä.

Btw. Dallas on kuulemma kolmantena USA:n ryöstömurha tilastoissa, viime vuonna oli jopa ykkösenä. Eli tapahtuu hyvin paljon esim. niin, että joku kävelee uhrin, joka on juuri sillä hetkellä nostamassa rahojaan automaatista, luo pokerina ja kysyy esim. paljonko kello on ja kun uhri erehtyy setuppiin niin puukotetaan kuoliaaksi..

Se mitä ainakin meillä koko ajan korostetaan on etäisyyden säilyttäminen ja footwork, ja nimenomaan automaattisena toimintona ja varsinkin aseilla harjoitellessa tuo on monasti helpompaa sisäistää eli nimenomaan FMA:ssa. Ja myöskin siksi, että oppilas huomaisi kuinka saaplarin vaarallinen teräase on sen äärettömän mobiliteetin vuoksi ja, että kuinka voisi mahdollisesti käyttää improvisoituja aseita teräasetta vastaan. Ja kyllä, käyttäen nimenomaan eri kulmia ja eri ajoituksia etc. apunaan myöskin. Eli myös FMA:ssa on hitosti syvällisempää mietittävää. Jos ajatellaan pelkästään vaikkapa kolmea ajoitusta; before, during ja after ja nämä konseptit ynnätään eri aseisiin ja mukautetaan oppilaalle...tai jos mukaan lisätään myös erilaisia periaatteita eli cover, scissors, ride, palisut (scoop).. ollaan jo hyvinkin pitkällä... Ja kaikki vain sen takia, jotta saataisiin oppillaalle enemmän mahdollisuuksia flowata. Ja nimenomaan footwork mahdollistaa esim. zoningilla tai sektoroinneilla tuon flowaamisen...äh, olenkohan kertonut jo liikaa ja kyllästyttänyt 'kuulijat' :D

Hankala selittää, helpompi näyttää ja perustella sitten. Joka tapauksessa kyse on siis _mindsetistä_ ja Paappa on tismalleen oikeassa, eli the ultimate on pystyä nostamaan selviytymismahdollisuuksiaan _tyhjin käsin_
Olenkin käymässä Hkissä to ja pe ja vedän ainakin yhdet treenit paikalliselle WHK:lle joten sinne vaan kyselemään jos ei vielä selvinnyt ;)

Btw. olen aikoinani tyrmännyt 'kadulla' yaguzukilla so never say never ;)
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#26

Viesti Vlad Tepes »

carenza kirjoitti: Esim. puukkoa opetetaan eri kulmista, meillä nuo mainitut 12, jossain systeemeissä useita kymmeniä, koska kukaan ei voi tietää etukäteen mistä kulmasta ja millä tavalla hyökkäys voi tulla.
Näin aloittelijan kommenttina voisin myös sanoa, että ne kulmat helpottavat harjoittelua aika paljon mielikuvatasolla ja muutenkin. Tuntuu käsitteenä hyvin käyttökelpoiselta.
carenza kirjoitti: Juuri samasta syystä esim. skenaarioharjoittelu tulee vasta kun oppilaalla on tarvittava määrä kunnon skillejä, eli useampia vuosia harjoittelua takana. Kyllä, esim. itse opetan kurkun viiltelyä _jos_ toinen on hyökännyt puukon kanssa kimppuun. Hänellä kun voi olla toinenkin puukko tai kolmas tai neljäs...siis mindsetti on 'throw the dead body' juuri tästä syystä ei flow pysähdy vaan _tarvittaessa_ kehon oppimat skillit esim. eri kulmista etc. jatkuu automaattisesti. Jolloin aivot eivät ehdi väliin panikoimaan...
Miten mielestäsi tämä malli sopii suomalaiseen tai pohjoismaalaiseen toimintaympäristöön?
carenza kirjoitti: Ja en, minä en kanna teräasetta mukanani, Dallasissa asuessani kannoin koska siellä se oli laillista ja kuljin yleensä m-pyörällä.
Tiedätkö muuten miten tämä asia on muualla Yhdysvalloissa tai Kanadassa? Tuleeko sen veitsen olla Texasissa työkäyttöön soveltuva, vai saako kantaa minkälaista ja kokoista terää haluaa. :D
carenza kirjoitti: Btw. Dallas on kuulemma kolmantena USA:n ryöstömurha tilastoissa, viime vuonna oli jopa ykkösenä. Eli tapahtuu hyvin paljon esim. niin, että joku kävelee uhrin, joka on juuri sillä hetkellä nostamassa rahojaan automaatista, luo pokerina ja kysyy esim. paljonko kello on ja kun uhri erehtyy setuppiin niin puukotetaan kuoliaaksi..
Vaikuttaako tämä kokemuksesi mukaan ihmisten käyttäytymiseen Dallasissa? Suhtautuvatko ns tavalliset ihmiset pelolla esimerkiksi myöhään kaupungilla liikkumiseen? Onko siellä "laillista" käyttää vaikkapa veistä itsepuolustukseen hyökkääjää vastaan? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Suomessahan oma ase tai väline ei saa olla koskaan hyökkääjän asetta tai välinettä "vaarallisempi". Mites Texasissa?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 18973
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#27

Viesti Andy »

Vlad Tepes kirjoitti: Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Suomessahan oma ase tai väline ei saa olla koskaan hyökkääjän asetta tai välinettä "vaarallisempi".
Et ole ymmärtänyt oikein.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Paappa
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 12787
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#28

Viesti Paappa »

Andy kirjoitti:
Vlad Tepes kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Suomessahan oma ase tai väline ei saa olla koskaan hyökkääjän asetta tai välinettä "vaarallisempi".
Et ole ymmärtänyt oikein.
Andyn puolesta perustellen: varmaan on niin että jokaisesta on kiinni, miten sitä välinettä käyttää ja millaisia vahinkoja aiheuttaa. Jos uhkaat haulikolla ryöstäjää (siis tapauksessa että sinulla on laillinen lupa pitää sitä haulikkoa hallussasi) et varmaan saa siitä rapsuja. Jos tarpeettomasti täräytät reiän ryöstäjään niin sitten häkki heilahtaa.
"Always keep an edge on yr knife, son, always keep an edge on yr knife
'cause a good sharp edge is a man's best hedge against the vague uncertainties of life"
(Corb Lund)
Kuvake
carenza
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 481
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#29

Viesti carenza »

Vlad Tepes kirjoitti:
carenza kirjoitti:
carenza kirjoitti: Juuri samasta syystä esim. skenaarioharjoittelu tulee vasta kun oppilaalla on tarvittava määrä kunnon skillejä, eli useampia vuosia harjoittelua takana. Kyllä, esim. itse opetan kurkun viiltelyä _jos_ toinen on hyökännyt puukon kanssa kimppuun. Hänellä kun voi olla toinenkin puukko tai kolmas tai neljäs...siis mindsetti on 'throw the dead body' juuri tästä syystä ei flow pysähdy vaan _tarvittaessa_ kehon oppimat skillit esim. eri kulmista etc. jatkuu automaattisesti. Jolloin aivot eivät ehdi väliin panikoimaan...
Vlad Tepes kirjoitti: Miten mielestäsi tämä malli sopii suomalaiseen tai pohjoismaalaiseen toimintaympäristöön?
Mielestäni oikein hyvin, multiple aseiden sijasta multiple opponents periaatteella.
carenza kirjoitti: Ja en, minä en kanna teräasetta mukanani, Dallasissa asuessani kannoin koska siellä se oli laillista ja kuljin yleensä m-pyörällä.
Vlad Tepes kirjoitti: Tiedätkö muuten miten tämä asia on muualla Yhdysvalloissa tai Kanadassa? Tuleeko sen veitsen olla Texasissa työkäyttöön soveltuva, vai saako kantaa minkälaista ja kokoista terää haluaa. :D
Vastaan vain Txasin osalta. Texasissa saa kantaa veistä jonka terän pituus on muistaakseni 2.5 tuumaa laillisesti mukanaan. Itselläni oli juuri tuon pituinen modattuna mukanani tuolloin.
carenza kirjoitti: Btw. Dallas on kuulemma kolmantena USA:n ryöstömurha tilastoissa, viime vuonna oli jopa ykkösenä. Eli tapahtuu hyvin paljon esim. niin, että joku kävelee uhrin, joka on juuri sillä hetkellä nostamassa rahojaan automaatista, luo pokerina ja kysyy esim. paljonko kello on ja kun uhri erehtyy setuppiin niin puukotetaan kuoliaaksi..
Vlad Tepes kirjoitti: Vaikuttaako tämä kokemuksesi mukaan ihmisten käyttäytymiseen Dallasissa? Suhtautuvatko ns tavalliset ihmiset pelolla esimerkiksi myöhään kaupungilla liikkumiseen? Onko siellä "laillista" käyttää vaikkapa veistä itsepuolustukseen hyökkääjää vastaan? Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Suomessahan oma ase tai väline ei saa olla koskaan hyökkääjän asetta tai välinettä "vaarallisempi". Mites Texasissa?
Ei näy juuri mitenkään kun niin moni liikkuu autoilla. Käsittääkseni siellä on laillista puukottaa puukottajaa.
Risto Hietala

"I fell down to inside of my car and they thought that I had collapsed but I was just reaching my Nunchakus and now I was ready to fight against those seven thugs" -Sifu Fong
Vlad Tepes
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 11
Viestit: 6831
Lauteille: Elokuu 2005

#30

Viesti Vlad Tepes »

Andy kirjoitti:
Vlad Tepes kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt oikein, niin Suomessahan oma ase tai väline ei saa olla koskaan hyökkääjän asetta tai välinettä "vaarallisempi".
Et ole ymmärtänyt oikein.
Näin luki vähän aikaa sitten lehdessä. Ehkäpä lehdessä ei ollut oikeaa tietoa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 52 kurkkijaa