Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Abecedario

Filippiiniläiset ja Indonesialaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
hyppeli
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 79
Lauteille: Tammikuu 2007

Abecedario

#1

Viesti hyppeli »

Mikä on abecedario-settien merkitys Pekiti-Tirsiassa? Onko niillä jokin syvempikin merkitys kuin vain opettaa tietyt kulmat, kohteet jne. ja muistipankkina toimiminen?
jussmatt
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: PK-seutu

#2

Viesti jussmatt »

Ei ole kovin merkittävä, soloharjoitteluun lisämauste. Pari hienoutta isku sarjassa on, mitä voi käyttää vapaassa iskukuviossa hyväksi. Sarjaa ei peruskurssilla opeta, noin yhden kerran vuodessa käydään ensimmäinen abecedario läpi.
-jussi-

*PT mies torjuu ranteella kepin iskut*

http://ptkfinland.fi/
hyppeli
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 79
Lauteille: Tammikuu 2007

#3

Viesti hyppeli »

Miksi niitä lisämausteita on sisällytetty systeemiin niin tuhottoman monta kappaletta? :?

Ja mitä ne pari hienoutta on ?
MikaHS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

#4

Viesti MikaHS »

hyppeli kirjoitti: Miksi niitä lisämausteita on sisällytetty systeemiin niin tuhottoman monta kappaletta?
Tässä taidetaan puhua nyt Pekiti-tirsian kahdesta eri linjasta. Pekiti-tirsia International (PTI) eli tuo McGrathin linja tosiaan sisältää aikamoisen setin abecedarioita sekä aseella että ilman, kun käsittääkseni PT Global (PTG) eli Gaje-Weidle -linja käyttää pääasiassa vain yhtä.

Itse olen ymmärtänyt asian niin, että molemmat opettavat periaatteessa samaa asiaa, PTI on vain purkanut yhdestä "juuriabecedariosta" melkoisen läjän variaatioita, jotka sitten on otettu osaksi McGrathin opettaman systeemin "virallista" rakennetta; PTG puolestaan opettaa "virallisesti" vain tuota yhtä "juuriabecedariota" ja jokainen harjoittelija sitten purkaa niistä variaatiot esiin, mikäli niin tuntee haluavansa.

Voin toki olla väärässä.
hyppeli
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 79
Lauteille: Tammikuu 2007

#5

Viesti hyppeli »

MikaHS kirjoitti: Tässä taidetaan puhua nyt Pekiti-tirsian kahdesta eri linjasta. Pekiti-tirsia International (PTI) eli tuo McGrathin linja tosiaan sisältää aikamoisen setin abecedarioita sekä aseella että ilman, kun käsittääkseni PT Global (PTG) eli Gaje-Weidle -linja käyttää pääasiassa vain yhtä.
Aa, tuohan selittääkin paljon!
Itse olen ymmärtänyt asian niin, että molemmat opettavat periaatteessa samaa asiaa, PTI on vain purkanut yhdestä "juuriabecedariosta" melkoisen läjän variaatioita, jotka sitten on otettu osaksi McGrathin opettaman systeemin "virallista" rakennetta; PTG puolestaan opettaa "virallisesti" vain tuota yhtä "juuriabecedariota" ja jokainen harjoittelija sitten purkaa niistä variaatiot esiin, mikäli niin tuntee haluavansa.
McGrathin systeemiin sisältyy myös siis se yksi "juuriabecedario"? Eli onko "se" se ensimmäinen yhden kepin setti?
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#6

Viesti mronkain »

Kannattaa muistaa että myös McGrathin Pekiti on Gajelta lähtöisin, hän on säilyttänyt opetuksen samanlaisena kuin millaisena on sen itse saanut, eli McGrathin Pekiti on tavallaan Pekitiä sellaisena kuin Leo Gaje sitä opetti aikoinaan, kun taas Leo Gaje itse on muuttanut opetustapaa erilaiseksi. Joku foorumikirjoittaja ja Pekiti-Tirsian treenaaja aikoinaan sanoi, että saadakseen hyvä kokonaiskuvan Gajen Pekiti-Tirsiasta nykyään pitää käydä eri opettajien seminaareilla ja muodostaa itse kokonaiskuva, koska Leo Gaje opettaa myös alaisiaan opettajia näiden omian persoonallisten taipumusten mukaan ja jokaisella on vähän erinäköinen tyyli opettaa sitten myös omia oppilaitaan.

- Marko
MikaHS
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 93
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Turku

#7

Viesti MikaHS »

hyppeli kirjoitti: McGrathin systeemiin sisältyy myös siis se yksi "juuriabecedario"? Eli onko "se" se ensimmäinen yhden kepin setti?
Juu, näin olen ymmärtänyt; tosin sillä varauksella, että ne eivät kai kaikilta yksityiskohdiltaan ole ihan identtiset. Itse olen aikoinaan treenannut oikeastaan vain PTI:tä, joten noiden yksityiskohtien haarukointi jää jonkun asiaa paremman tuntevan harteille...

Markolta tulikin tuossa hyviä pointteja Pekitin "evoluutiosta." Itse lisäisin siihen vielä sen, että PTI:ssä on ymmärtääkseni myös osia, jotka ovat selkeästi McGrathin "luomuksia" vaikka perustuvatkin toki "äitisysteemiin": esim. käsittäkseni 5 attack sub-system on tällainen McG:n systeemin eri osa-alueista niputtama paketti. Tokihan aina voidaan argumentoida, että kyse on vain toisitaan poikkeavista tavoista opettaa samaa tavaraa...
jussmatt
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: PK-seutu

#8

Viesti jussmatt »

Ensimmäisen setin voi tehdä monella tavalla, selkeimmät ovat broken tai fluid tavat. Sitten on sama setti näytetty (Uli) kokonaan eri tavalla--> hiukan sovellettuna. Juttelin lyhyesti Ulin kanssa setistä, kertoi että hän nähnyt Gajelta yli viisi erilaista tapaa tehdä ensimmäinen setti ja varmaan saman verran löytyy lisää. Kaikki riippuu millä tuulella Gaje on sillä hetkellä. Se ei ole tärkeää kerätä monia tapoja, kunhan saa yhden toimimaan. Jos todella panostaa ja ITSE alkaa miettimään settiä, löytyy sovelluksia. Mutta ihminen on laiska (lasken itseni mukaan tähän yhteisöön välillä) tekemään työtä sen eteen ja vain odottaa valmiiksi mietittyä kamaa. Kuuden vuoden aikana en ole nähnyt Gajen näyttävän kertaankaan settiä. Uli kävi Helsingissä 06 settiä läpi, onneksi siihen ei kulutettu kovin paljon aikaa (30min?).

Jos on haluja järjestää vyökokeita, Abcedario setit ovat loistavaa kamaa siihen. Näkee heti muistaako oppilas setin läpi ja siten arviointi on helppoa itselle. Varmaan ei ole yhtään PT jengiä joka käyttää settejä sillä tavalla väärin.
-jussi-

*PT mies torjuu ranteella kepin iskut*

http://ptkfinland.fi/
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa