Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

AI-lainaukset Potkussa, hyvä vai huono?

Keskustelua Potkun kehittämisestä sekä ohjeita laudan käyttämiseen

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Antti
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 64
Etulaji: Liikuntafilologia

Viesti Antti »

Minusta tämän otsikon alla voi ihan perustellusti keskustella myös ennakoivasti sellaisista ilmiöistä, joita ei Potkussa haluaisi ylipäänsä tai enempää nähdä.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Aihki
päähänpotkija
Lauteille: Joulukuu 2010
Aiheet: 0

Viesti Aihki »

Jussi Häkkinen kirjoitti: tammi 7, 2026, 23.20 että se osoittaa ihmisen myös ymmärtäneen sisällön
Tuosta en kyllä olisi niin varma, monet suoltavat jostain lukemaansa tai kuulemaansa tajuamatta mistään mitään.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005
Aiheet: 125

Viesti Jussi Häkkinen »

Aihki kirjoitti: tammi 8, 2026, 08.25
Jussi Häkkinen kirjoitti: tammi 7, 2026, 23.20 että se osoittaa ihmisen myös ymmärtäneen sisällön
Tuosta en kyllä olisi niin varma, monet suoltavat jostain lukemaansa tai kuulemaansa tajuamatta mistään mitään.
No, ainakin teoriassa...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Antti
etupotkija
Lauteille: Tammikuu 2005
Aiheet: 64
Etulaji: Liikuntafilologia

Viesti Antti »

Minusta ainakin tuolla Amerikan Yhdysvallat -ketjussa AI-solkun kaataminen Potkuun on vähän lähtenyt lapasesta. Toisaalta siellähän yksi kirjoittaja jo sanoi, että juttelee mieluummin ChatGPT:n kuin ihmisten kanssa, joten ehkä peli on jo joidenkuiden osalta hävitty.
Antti Ijäs
Studia dimicatoria (blogi), Zotero-profiili (julkaisuja)
"Öyh, öyh, öyh, karjasi sika ja ryntäsi pimeässä Eenokin ylitse ovelle." (Tuulispää 28.9.1928.)
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2837
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Viesti Mika »

Jep, asiakeskusteluihin tulee osallistua lähteiden kera, jos väittää sitä sun tätä. Jos väitteidensä todenperäisyyden vertaaminen ei kiinnosta, silloin ei ole syytä osallistua sellaiseen keskusteluun Potkun tasoisella keskustelusivustolla.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Lasse Candé
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2007
Aiheet: 214

Viesti Lasse Candé »

Itse juttelen melkein yhtä mielelläni AI:n kanssa kuin ihmisten, joskaan en saa kanssakäynnin iloa. Joskus ainoastaan lähinnä minua itseäni heijastelevan pseudokanssakäynti-ilon, mikä ei ole pelkästään huono. Erityisesti jos hokaa, mitä on tekemässä.

Mutta minä melkein periaatteesta (ja varsinkin käytännöstä) huomaan sivuuttavani missä tahansa keskustelussa muiden promptaamat AI-lainaukset. Avaan tätä hieman:

Kun keskustelen AI:n kanssa, minä olen ainoa taho ja toinen pseudotaho on tiedonhakua ja jäsentelyä osaava kielimalli. Voin korjata ”keskustelun” suuntaa milloin tahansa ja miten tahansa. Silloin kun ChatGPT ei nykyään päädy umpikujaan, niin tilanne ratkeaa ”keskustelemalla”, eli promptaamalla uudestaan ja lukien vastauksia. En tiedä jonkun toisen ihmisen tekemiä prompteja ja suoraan sanottuna en edes halua tietää. Pitäisi vielä lukea sekin.

Entäs keskustelusivustolla? Itse pidän vastuunani olla:

kohtuullisesti vaadittavalla tasolla perillä kaikesta siihen sanotusta, mihin otan kantaa”.

Siis näin, ennen kuin otan kantaa. Ennen AI-buumia osallistuin henkilökohtaisesti vahvasti keskusteluun lainausten roolista ja tuolloin näkemykseni oli, että ennen kuin kirjoittajan pitää ottaa kantaa toisen kirjoittajan muualta lainaamiin asioihin, tämän toisen kirjoittajan tulee vastaavalla pieteetillä:

Kohtuullisesti vaadittavalla tasolla eritellä, mihin esittämiinsä asioihin hän haluaa kannanottoa”.

Ajatukseni oli tuolloin, että en ala keskustelemaan ulkoisten auktoriteettien kanssa, vaan ainoastaan kanssakeskustelijoiden, jotka voivat tarvittaessa puolustaa pointtejaan tai muovata niitä, vuorovaikutuksessa esimerkiksi minun kanssani. Faktan tai vastaavan hyvälaatuisen tiedon lisäksi, ainoa tavoitteeni on synteesi. Synteesi edellyttää sitä edeltävissä vaiheissa, että taho allekirjoittaa kirjoittamansa. Kaikki tällaiset näkemykset ovat luonnollisesti sosiaalisesti tärkeän funktion keskustelualustalla korkeammalla jalustalla toisen käden informaatioon nähden.

AI on nyt tehnyt sen, että tilanne on sama, paitsi että ulkoiset lähteet ovat huonommin lähteistettyjä.

Miten tämän kanssa tulee toimia, riippuu tilanteesta.

Pääpointti on, että kirjoittaja itse tiedostaa, miten AI-lainaus nähdään ja miten oleellinen se on ihmisten vuorovaikutuksessa yhteisössä, missä kanssakäymisen sosiaalisuus on (ainakin itselleni nykyään jo) reilusti yli puolet tämän viehätyksestä.

Viihdyn täällä osin informaation takia, mutta nykyään on ennen kaikkea kiva tulla moikkailemaan frendejä (ja vihollisia :D :D :D).

Ja tiivistelmänä tässä toiminee se, että jos joku teistä kirjoittaa näin pitkän ja huonon tekstin, otan ainakin itse sen automaattisesti osaksi keskustelussa sanottuja asioita. Tätä statusta ei saa AI-jutut, eivätkä myöskään ulkoiset lainaukset. Vastaillaan toisillemme.
One, Two, TEN!
HA-HA-HA-(…)-HA-HA.
Keep the change, ya filthy animal!

Lassen treenituumailuja fiiliksen mukaan

Seuraajat

Kuvake
Antti
Kuvake
Jasse
Lasse Candé