Lihaskasvu

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2836
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Lihaskasvu

Viesti Mika »

Tämä Jeff Nippardin uusin video on tosi mielenkiintoinen. Hän kokeilee siinä vuoden ajan, saako hän todella kovalla treeniohjelmalla vielä yli 15 vuoden treenaamisen jälkeen kasvatettua lihasmassa. Verrokkina ja täysin samalla ohjelmalla treenaa hänen veljensä, joka ei ole koskaan aiemmin käynyt salilla.

Ymmärrän että yli 30 minuutin videon katsominen vaatii motia. Minä olen fanittanut Jeffiä siitä lähtien, kun @Jussi Häkkinen hänet joitakin vuosia sitten tällä alueella mainitsi. Tässä on siis myös AI:n tiivistelmä videosta.

Piilotettu sisältö
Sinun tulee olla rekisteröitynyt ja kirjautunut sisään nähdäksesi tämän sisällön.

No, se on aika tiivis tiivistelmä. Hieno ja liikuttava kohta oli, miten Jeffin veli koki ohjelman vaikuttaneen häneen 🤗
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Eppu
kylkeenpotkija
Lauteille: Joulukuu 2005
Aiheet: 19
Etulaji: Holismi
Takalajit: Taekwondo, BJJ/SW

Lihaskasvu

Viesti Eppu »

Sekalaista spekulointia muun muassa lihaskasvusta:

Olen tässä talven mittaan käynyt aiempia vuosia enemmän kuntosalilla, kun ei ole juoksujalka oikein toiminut. Samassa prosessissa olen ruokavaliofokusoituneesti tiristellyt joutokiloja pois, jotta nyt kevään tullen vahvemmalla kropalla on myös kevyempi kuorma pomppia jalkojen päällä. Maltillinen miinustelu johti tänään aamulla painoon, joka on muutaman kilon loppuvuotta pienempi, jaa noin kaksikymmentä kiloa vähemmän, kuin joskus kuutisen vuotta sitten koetut huiput.

Tästä aasinsilta siihen, että minua on aina häirinnyt miten helposti ihmiset torjuvat kaiken painoindeksipuheen argumentilla "Sillä ei tee mitään jos käy salilla." No, tämä jysähti jostain mieleeni aamulla ja samalla muistin vuosia vanhan ideani: Pystyisinkö treenaamaan itseni sellaiseen kondikseen, että painoindeksini olisi 30 hujakoilla, mutta muotoni atleettinen?

Laskelmia ja Copilot-avusteisia arvioita: Tämä tarkoittaisi, että minun tulisi olla 25 kg nykyhetkeä isompi. En tiedä rasvaprosenttiani, mutta arvioisin sen olevan jossain 12-15 % hujakoilla. Annoin laskelmille sen verran realismia, että BMI 30 tulisi toteutua 15-20 % rasvoilla, tuohan ei ole lähelläkään mitään lavakondista, mutta menee "normaalin" haarukkaan.

Nyt se pointti, miksi ollaan lihaskasvuketjussa: Apukuski arvioi, että jos kaikki sujuu optimaalisesti, voisin saavuttaa tuon 8-11 vuodessa, mutta todennäköisesti en koskaan, enkä varsinkaan naturaalina.

Enkä siis muutenkaan olisi lähtenyt tuohon projektiin, sillä pitkän tähtäimen suunnitelmani liittyvät edelleen ultrajuoksuun, enkä tahdo kasvattaa liikaa happea syövää kuormaa (vaikka puoliso selvästi on paljon kiinnostuneempi salitreenin vaikutuksista kuin yhdestäkään juoksusaavutuksestani...), mutta ihan vaan tällaisena vapaaillan pohdiskeluna lihaskasvun määrän realiteeteista yhdistettynä sangen yleiseen painoindeksipuheeseen.
"10 physical skills are: cardiovascular/respiratory endurance, stamina, strength, flexibility, power, speed, coordination, agility, balance, and accuracy. You are as fit as you are competent in each of these 10 skills."
Treenipäiväkirja

Erik Sandström
Mestaritehdas Oy
Instagram
Kuvake
Mika
etupotkija
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2836
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Lihaskasvu

Viesti Mika »

Painoindeksistä on tietysti hyvä keskustella myös lihaksikkaiden näkökulmasta. Toisaalta juuri taannoin jossain kirjoitettiin ns. laihaläskeistä, joille painoindeksi tarjoaa peukkua, mutta joilla keskivartaloon keskittynyt rasva on kaikkea muuta kuin terveellistä. Mutta siksi se vyötärönympäryksen mittaaminen on tärkeää.

Niin tai näin, vaikka rasva% olisi kuinka matala, BMI 30 alkaa olla sydämelle ja nivelille jo jonkinmoinen taakka, vaikkei vielä mistään vakavista terveysriskeistä puhutakaan.

Suurimman osan aikuisiästäni olen painanut noin 64 ja 67 kilon välillä. Joskus lomilla tai muuten rötvätessä paino saattoi nousta hetkellisesti yli 70 kilon. Joinakin stressaavina elämänaikoina paino pysyi vähän yli 70 kilossa, mutta parempien aikojen koittaessa se taas laski.

Punttia aloin treenata voimanostajakavereiden valvovien silmien alla vähän yli parikymppisenä. Silloiseen asuntooni kuului autotalli, ja lämpimämpään vuodenaikaan treenasin siellä. Ne tangot, penkit ja muut kulkivat vuosikausia mukanani. Osan otti @millhill auttaessaan minua muutossani 2010 tai 2011, ja osan jätin edellisen kämppäni kellaritiloihin 2017, kun muutin nykyiseen kämppääni.

Puntti kulki aina mukana, mutta kun aika oli kortilla, se oli ensimmäinen joka jäi pois. Kaikki muu treeni oli tärkeämpää. Vasta koronakeväänä, kun omat työni jäivät tauolle, aloin puntata säännöllisesti. Koska olen rakenteeltani aika hoikka, yllätyin miten lihasta alkoikin vähän kasvaa. Ei sitä minusta huomaa, jos ei tunne minua ( @sumbeam joskus pari vuotta huomasi sen, kun tulin suihkusta), mutta vaatekokoni muuttui. Painan nykyään liki 80 kiloa. Toki myös rasvaa on kertynyt ja tavallaan olenkin tuollainen laihaläski, joista puhuttiin jo yli 25 vuotta sitten. Voimatasoni eivät ole samanlaiset kuin joskus 30-vuotiaana, mutta vaihtelevalla ohjelmalla kehitystä tapahtuu ja mieli pysyy virkeänä. Myöskin loukkaantumiset ovat saaneet aikaan sen, etten enää yritä kaikkea sata lasissa. Jääkööt nuo kolmekymppiset tulokset sinne paraatipaikalle sitten. Nyt höntsäillään :rauhaa:
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Lauteille: Helmikuu 2005
Aiheet: 126

Lihaskasvu

Viesti Jussi Häkkinen »

Etenkin jos käyttää pituuteen alkuperäistä paremmin sovitettua painoindeksilaskuria - https://people.maths.ox.ac.uk/trefethen/bmi_calc.html - huomaa suhteellisen äkkiä, että edes jossain määrin urheilullisessa kunnossa ollessaan on aika homma rykäistä se 30 rikki. Dirty bulkeilla sen saa toki onnistumaan, mutta tällöin kannattaa vilkaista hypertrofiakirjallisuutren nykytreenin kannalta (tai pyytää jotakuta lukemaan), koska saman treeniedun ja huomattavan cut-edun saa paljon vähemmälläkin lisäkalorimäärällä.

Mielestäni etenkin tuo pituuteen korjattu laskentatapa on edelleen - ja tulee olemaan - hyvä seulontatapa vaikkapa lääkärissä ja muissa vastaavissa yhteyksiä.

On toki myös ihan faktuaalisia fysiologisia (harvinaisempia) ja psykologisia (yleisempiä) faktoreita, miksi paino voi karata. Näille täysi ymmärrys ja tuki, ihmiset ovat ihmisiä. Näistä kannattaa lukea lisää omaa itseään koskevalta kannalta, mutta vain, jos se ei entisestään uuvuta tai ahdista lisää.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."

Seuraajat

Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Eppu
HannuL
Kehäkettu
potsi
Kuvake
TommyV