Etsitkö kamppailuharrastusta? Aloita suoraan tästä uusi aihe valmiiden kysymysten kanssa ja odota, kun konkarit vastaavat sinulle. :boxing2:

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Keskustelua suojelu- ja turvallisuusammateista

Valvoja: Valvoja

Oar
munillepotkija
Viestit: 589
Lauteille: Huhtikuu 2011
Aiheet: 0

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti Oar »

OlliM kirjoitti: maalis 16, 2026, 16.43 "Voi olla vastustamista" koska tietenkään lainsäädäntöhetkellä ei päätetä kenenkään syyllisyyttä. Syyllisyydestä päättää tuomioistuin, ei eduskunta. Tämä on vallan kolmijaon peruspilari.
Tämä on yksiselitteisen väärä tulkinta, koska esitys on täynnä kieltä, jossa ehdottomasti kerrotaan, että mikä on vastustamista ja mikä ei ole. Esimerkiksi:

"Vastustamista sen sijaan on esimerkiksi paikalta poistamis- tai kiinniottotilanteessa tapahtuva heittäytyminen makuulle tai istumaan, tarttuminen kaiteeseen, ovenpieleen tai muuhun esineeseen, vastaan haraaminen tai riuhtominen, tarttuminen järjestyksenpitäjän vaatteisiin, asiapapereiden tai tehtävän hoidossa tarvittavien esineiden sieppaaminen järjestyksenpitäjän hallinnasta ja muu vastaava."

"Rikokseen syyllistyy esimerkiksi ravintolan asiakas, joka pyrkii estämään järjestysmiestä poistamasta järjestystä häiritsevää toista asiakasta ravintolasta."

Ei siis pidä paikkaansa, että esityksessä käytettäisiin "voi olla, voisi olla" -tyyppisiä ilmaisuja sen suhteen, että mikä on vastustamista ja mikä ei ole, koska "syyllisyydestä päättää tuomioistuin."
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit: 124
Lauteille: Elokuu 2018
Aiheet: 0

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti OlliM »

Viittasin siihen, että lainsäätäjä ei ole epävarma sanoessaan "voi olla". Eihän sellaisessa "suattaapi olla, suattaapi olla olematta" lainsäädännössä olisi mitään järkeä.
Oar
munillepotkija
Viestit: 589
Lauteille: Huhtikuu 2011
Aiheet: 0

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti Oar »

En tiedä miten tuo liittyy siihen mitä sinä sanoit ja mihin minä vastasin.
Kuvake
OlliM
polveenpotkija
Viestit: 124
Lauteille: Elokuu 2018
Aiheet: 0

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti OlliM »

Tämä menee siinä määrin aiheen ohi ja lisäksi keskusteluksi henkilökohtaisesta luetun tulkintatavasta, ettei keskustelua ole järkevää jatkaa. Kuten aiemmin sanoin: konsultoi omaa asianajajaasi ennenkuin aloitat tarkastajien välttelyn.
Oar
munillepotkija
Viestit: 589
Lauteille: Huhtikuu 2011
Aiheet: 0

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti Oar »

Kyse ei ole ainakaan minun kohdallani henkilökohtaisesta tulkintatavasta, vaan siitä miten lakia todellisuudessa tulkitaan. Mutta voimme lopettaa keskustelun asiasta.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Loppu hyvin - kaikki hyvin.

Yle Uutisten haastattelemat matkalipuntarkastajat Henri Hilden ja Mika Hänninen ovat tyytyväisiä siihen, että ohjeisiin on nyt saatu selvyys.

– Olen erittäin iloinen, ja tuntuu hyvältä, kun voi tehdä töitä yhdenmukaisesti ja hyvällä fiiliksellä, Henri Hilden sanoo.

https://yle.fi/a/74-20214021
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Sairaalavartijoilla kova paikka.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011973712.html
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Jyväskylän kaupunki jatkaa ydinkeskustan järjestyksenvalvonnan kokeilua ainakin kahdella vuodella hyvien kokemusten vuoksi.

https://yle.fi/a/74-20227981?origin=rss
tapsaattori
kylkeenpotkija
Viestit: 3048
Lauteille: Heinäkuu 2016
Aiheet: 14
Etulaji: keppijumppa
Takalajit: bjj, vapaapaini, lukkopaini

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti tapsaattori »

Mukava että välillä positiivisiakin uutisia vartiointi / jv työstä. Meidän koti markettiin tuli vartija muutama vuosi sitten levottomuuksien vuoksi. Siellä oli välillä muitakin, mutta nyt on ollut pidempään sama vartija jolla on kyllä hyvä ote nuoriin, keskustelee ja juttelee aina kun käy siellä. Tuo vaatii varmasti aikaa ja paljon vartijasta kiinni millaisen ilmapiirin osaa ja haluaa luoda.
sikajudoka
munillepotkija
Viestit: 953
Lauteille: Helmikuu 2009
Aiheet: 7

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti sikajudoka »

Yksittäisellä vartijalla voi olla merkittävä rooli. Järvenpään Jampassa oli pitkään sama myymälävartija, joka pärjäsi hyvin haastavan aineksen kanssa. Kun tämä vaihtoi toimipistettä pysyvästi, ongelmat räjähtivät silmille.
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit: 97927
Lauteille: Joulukuu 2004
Aiheet: 2841
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: Höntsäily
Sivulajit: Miksologia
Takalajit: Tanglang

Järjestyksenvalvojien ja vartijoiden voimankäyttö

Viesti Mika »

Tämä tuleva muutos kuulostaa todella hyvältä ja on varmasti myös täällä tervetullut :jepa:

Kaupan liitto on ajanut yrityslähestymiskiellon säätämistä jo pitkään, ja se pitää lain etenemistä merkittävänä askeleena kohti parempaa myymäläturvallisuutta. Liiton mukaan häiriö-, uhka- ja väkivaltatilanteet ovat kaupassa jopa kolminkertaistuneet vuodesta 2020. Kaupan liitto on osallistunut lainvalmisteluun seurantaryhmässä ja tuonut siihen käytännön kokemusta myymälöiden arjesta.
https://www.verkkouutiset.fi/a/hairikoi ... /#806bfe62

MUOKKAUS: Tässä on parempi linkki, koska Verkkouutiset ei edelleenkään osaa säätää OG-tietoja.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uut ... 42984b89ec

ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

"Ei muuta kuin ei anna periksi, huumori yllä, ja ei kun lisää tårta på tårta housuun"

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!

Seuraajat

Ale
Kuvake
AlexMachine
Anonyymi Apina
Kuvake
Antti
Kuvake
AriJ
Asgeir
bullmastif
Kuvake
Clancy B.
Kuvake
Daddy
Kuvake
Dojon Jäykin
Kuvake
Eizei
Kuvake
Fubarbarian
ghostyass
halmehe
HarriN
Hemmukka
Kuvake
Huppu
Ilkka
Illu
Jaawa
Jakkis
jantik
Jarppa
Jaska
Kuvake
Jasse
Kuvake
jepulista
jjs
Joni K
Kai Kastemato
Kuvake
Kari Aittomäki
kartsa_bjj
Kuvake
Kiehinen
Kilvenkantaja
KingBuzzo
Korpinkivi
kukkis
Kuvake
kukuska
Kuvake
Kyynikko
Kyösti
Lasse Candé
Le1kkola
Lowclass
Lybeck
magamies
miestenmies
Kuvake
Mjölnir
Kuvake
Mänzy
Kuvake
NCP
Kuvake
ninja
Nisti-inva
Oar
obmijoy
Odee
Odee
Olento
Kuvake
OlliM
P.Laton
Kuvake
Paanari
Kuvake
Panu Suominen
Kuvake
Pasi Lunden
Patalikko
Kuvake
PDC
Petri Puolakka
Kuvake
Point
pukeonfloor
qing
Rahanpesijä
rampe
Reba
Reba
Reid
Riviharrastaja
RWAT
Kuvake
Räikkönen
sabre
Samuli Suoniemi
Kuvake
sanppa75
sihteerilintu
sikajudoka
sinappi
Kuvake
SirSamuel
Kuvake
Sotapurren_soutaja
Sven Kornie
Szanne
Taftaf
Taijin harjoittaja
taikaviitta
Tammilehto
tapsaattori
Tarkemo
Teurassika
Kuvake
Totte
Veepee
Kuvake
Versus
xYm
YJT