Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajit ja ikärajat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

#46

Viesti Panu Suominen »

Nelson kirjoitti: Niinkuin sanoin aiemmin -> lapsia ne on. Ei kuulu aikuisten ryhmään.
En tiedä onko minulta mennyt jotakin ohi, mutta tässähän piti olla siitä kysymys, minkä ikäisenä kamppailulajien harjoittelemisen voi aloittaa, eikä siitä, minkä ikäisenä voi olla aikuisten ryhmässä tai milloin ihminen on aikuinen.

Mielestäni tuollainen yhtäkkinen "päätin tehdä vähän kovempaa, että tietää missä mennään" -meiniki ei sovi aikuisten väliseenkään toimintaan (paitsi kilpailuissa), niin miksi sitten lapsia pitäisi riepotella. Harvempi alkaa pullikoimaan, kun suoraan sanoo, että "turpa kiinni", "jos pelleily ei lopu, niin saat lähteä kotiin", "vähemmän puhetta, enemmän tekoja","näkemiin ensikertaan" tms. Ja ainakin minulta palaisi päreet, jos ranteeni murtuisi innokkaan "näyttäjän" käsissä. Sen verran täytyy olla kontrollia ja järkeä, että ei tarvitse pelätä rikkoneensa toista omien kikkailujen vuoksi. Kovassa harjoittelussa sattuu tietysti vahinkoja, mutta ne ovatkin sitten vähän eri asia.

Andyn kanssa olen kyllä samaa mieltä siinä, että sparrausta yms. vapaampaa harjoittelua voidaan käyttää näyttämään, missä on kaapin paikka ja kuka käskee, mutta siinä pitää olla sen verran taitava, että homma ei mene överiksi.
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#47

Viesti Nelson »

Panu Suominen kirjoitti: Mielestäni tuollainen yhtäkkinen "päätin tehdä vähän kovempaa, että tietää missä mennään" -meiniki ei sovi aikuisten väliseenkään toimintaan (paitsi kilpailuissa), niin miksi sitten lapsia pitäisi riepotella.
Niin siis en todellakaan sen kummemmin riepoitellut toista. Harjoiteltiin vaan vähän rauhallisemmin, mutta touhu meni ihan pelleilyksi, joten päätin tehdä yhden hyvän vahvan suorituksen. Ei todellakaan mitään voimalla täysillä runnomista. Ja niinkuin sanoin, mitään vaurioita ei todellakaan tullut. Tai tuli, mutta ne olivat enemmänkin henkisiä.

Lapset ovat lapsia.
En tiedä onko minulta mennyt jotakin ohi, mutta tässähän piti olla siitä kysymys, minkä ikäisenä kamppailulajien harjoittelemisen voi aloittaa, eikä siitä, minkä ikäisenä voi olla aikuisten ryhmässä tai milloin ihminen on aikuinen.
Niin siis aiheena oli "kamppailulajit ja ikärajat"
Kuvake
Zherec
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1097
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#48

Viesti Zherec »

Nelson kirjoitti: Päätin sitten vetää alasviennin ja lukon vähä kovempaa, jotta tietää missä mennään. Itkuhan sieltä parahti. Pelkäsin ensin että olin vetänyt lukon liian kovaa ja jotain oli hajonnut, mutta näin ei kuitenkaan ollut. Eli vaurioita ei tullut. Niinkuin sanoin aiemmin -> lapsia ne on. Ei kuulu aikuisten ryhmään.
Kai tämän tapahtuman jälkeen sanoit suoraan että ihan tarkoituksella yritit vahingoittaa, vai esititkö välittävää ja huolestunutta? Itse en lähtisi tuollaista tekemään missään tilanteessa, riskinä kun on että seuraavissa sparreissa on oma ranne kohteena.

Zhedit: sanamuotoa muutettu vähemmän vihamieliseksi.
Viimeksi muokannut Zherec, touko 1, 2005, 10.58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#49

Viesti Nelson »

Jos olisitte ollut itse siinä tilanteessa niin olisitte ollut yhtä hämmästyneitä kuin minäkin, joten turha pistää tuota "yritit rampauttaa" juttua nyt tähän keskusteluun mukaan.

edit: hieman siistin. tunteella saa kirjoittaa, mutta nätisti.. 8) /Simpanssi
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#50

Viesti ka1 »

Nelsonhan käyttäytyy omien määritelmiensä mukaan niin kuin teini! Et taida pystyä treenamaan asianmukaisella tavalla tai ottamaan vastuuta!
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#51

Viesti Nelson »

Pysytäänpä sitten taas aiheessa. Aiheena ikärajat.

Arvasin, että tulen suututtamaan ison kasan palstan teinilukijoita. :angryfire:
Kuvake
Panu Suominen
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 909
Lauteille: Maaliskuu 2005

#52

Viesti Panu Suominen »

Teinilukijoita? Suututtamaan?

Ihmettelin vain kun sanoit pelästyyneesi, että rikoit jotakin. Lisäksi, kun tahallasi teit kovampaa kuin mitä toinen osasi odottaa, niin ensimmäisenä tulee mieleen kontrollin puute, ajattelemattomuus yms. Miksi et yksinkertaisesti kehoittanut harjoittelupariasi keskittymään harjoitteluun?

Aihehan oli missä iässä kamppailulajit on hyvä aloittaa. Viimeistään 5 vuotiaana. Sillä voivatko 5 vuotiaat harjoitella aikuisten kanssa, ei ole ikärajojen kanssa mitään tekemistä. Se, että sinä et osaa harjoitella nuorten kanssa ei tarkoittai sitä, ettei se kaikilta onnistu. Itse en sitä juurikaan tee, mutta, jos osaat opettaa pienemmän, heikomman, huonolla keskittymiskyvyllä varustetun kaverin pärjäämään isompaansa vastaan, niin opit samalla varmasti itsekin jotain.
"Ei tunnu missään! Hakkaa lisää!"

Panu Suominen
Shorinji Kempo
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#53

Viesti Nelson »

Panu Suominen kirjoitti: Ihmettelin vain kun sanoit pelästyyneesi, että rikoit jotakin.
Etkö itse pelästyisi, että jotain meni rikki, jos pistät toisen mattoon ja siitä seuraa itku? Ilmeisesti käsittelin liian kovakouraisesti, kun itku tuli. Tai sitten itku tuli kun pelleily loppu.

Jokatapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä olenko teinejä pahoinpitelevä psykopaatti vai en. Pointti oli ettei kyseinen teinipoika osannut käyttäytyä ja ottaa harjoittelua riittävällä vakavuudella. Olen nähnyt samaa useita kertoja kyseisen ikäluokan keskuudessa. Se ei paranna mitään jos huonolla asenteella omaavat yritetään pitää tosissaan harjoittelevien kanssa samassa ryhmässä. Lapset ja aikuiset eri ryhmiin kiitos. Siksi ikäraja pitää olla korkeampi -> 16-18. Melkein itse kallistuisin 18 puoleen.

Toki toinen vaihtoehto on, että otetaan ne mukaan ja sitten vaan heitetään ulos heti, jos käyttäytyminen ei onnistu. Mutta minusta sellainen ei palvele ketään. Opettajalta kuluu vain turhaa energiaa ja kaikille tulee huono mieli. Ja sitäpaitsi niinkun taisin jo aiemmin sanoa: vaikka joku 14v osaisikin treeneissä käyttäytyä niin en usko että se onnistuu joka tilanteessa treenien ulkopuolella. Kuitenkin siinä on oma vastuu, joka pitäisi ymmärtää.

Nyt voisi olla paikallaan jonkun sellaisen näkemys, joka on itse treenannut nuoresta pojasta aikuisikään asti(mielellään yli 20v nykyään). Olisi kiva kuulla miten sellaisen mielestä homma on toiminut. Treeneissä ja treenien ulkopuolella.

Itse aloitin kamppailutreenilöt vasta 20-vuotiaana. Näkemykseni perustuu lähinnä siihen mitä olen treeneissä kokenut ja muistelen aikaa kuinka idiootti ja naiivi olin itsekin teini-ikäisenä.
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#54

Viesti Andy »

Minusta kuulostaa, niin kuin teiltä puuttuisi riittävän auktoriteetin omaava vetäjä ryhmästä. Olen aloittanut kamppailulajien treenaamisen 13-vuotiaana ja nyt olen 28. Olen nähnyt teinejä tänä aikana salilla paljon.

Pääosa nuorista pysyy kyllä ihan kurissa ja nuhteessa, kun peli tehdään alusta asti selväksi. Ne, joille ei kelpaa, voivat pysyä pois ja yleensä ymmärtävät itsekin jäädä hommasta mieluummin kuin ryhtyä törmäyskurssille aikuisen kamppailulajiopettajan kanssa tämän omalla salilla.

Itsellä ja kavereilla ei olisi nuorena tullut edes mieleen alkaa avautua vetäjille, jotka olivat suunnilleen jumalasta seuraavia olentoja. Ei etenkään sen jälkeen, kun tämä yksi kaveri oli lentänyt salilta ulos yritettyään suutuksissaan lyödä vetäjää kepillä. :badgrin: My way or highway. Porukka on kuitenkin siellä salilla vapaaehtosesti, koska tahtoo oppia lajia ja on valmis käyttäytymään vaaditulla tavalla. Mutta täytyy myös olla se kaveri, joka vaatimukset asettaa.

Nuorten kanssa pitää toimia eri tavalla kuin aikuisten, mutta tämä ei taroita, että nuorten kanssa ei voisi tulla juttuun.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#55

Viesti Simpanssi »

Nyt voisi olla paikallaan jonkun sellaisen näkemys, joka on itse treenannut nuoresta pojasta aikuisikään asti(mielellään yli 20v nykyään). Olisi kiva kuulla miten sellaisen mielestä homma on toiminut. Treeneissä ja treenien ulkopuolella.
Minä aloitin judon 8-vuotiaana ryhmässä, jossa vanhimmat olivat 14-vuotiaita. Jos ikäerot ovat näin isoja niin vetäjän yksi tehtävistä on katsoa, etteivät vanhemmat kiusaa/kurita pienempiään. Sitä esiintyi jonkin verran, mutta ongelmatapaukset lopettivat vimeistään muutaman kuukauden jälkeen. Olen itse joskus ollut junnuna ns koulutusrandorin kohteena, jossa parempi/isompi/taitavampi heittelee sinua koko randorin ajan. Ja joskus olen sellaisen randorin tarvittaessa pitänytkin. Se kuuluu lajiin. Jos jollain on asenneongelma niin sille on osoitettava paikkansa hierarkiassa. Loppujen lopuksi se on kaikkien etu, että voidaan harjoitella rauhassa ja toisiaan kunnioittaen. Eli olen täysin sillä kannalla, että koulutusta pitää antaa. Junnujen ollessa kyseessä ensiksi varoittaa. Ja sitten poistaa treeneistä (olen näin tehnyt). Ja jos muuten on vaikeata niin otta hieman kovempaa randoria. Jotkut vaan eivät sovi kamppailulajien harrastajiksi ja sille ei voi mitään.

Mutta pitää myös varoa, ettei tee itsestään pelleä. Varsinkin junnut provosoivat mielellään ja siihen ei saa mennä mukaan. Harjoituksissa ei vetäjä saa keskittyä mihinkään muuhun kuin tehtävään harjoitukseen/tekniikaan ja ryhmän oppimiseen. Yhteenkään yksilöön ei pidä keskittyä ryhmän kustannuksella vaikka hän hakisikin huomiota vaan varoittaa selvästi ja ilman mitään selityksiä/uhkailuja. Ja sitten poistaa harjoituksista ilman draamaa. Jos asennevamma on "sillä rajalla" niin sitten voidaan ottaa otteluharjoituksissa hieman kovempaa.

Mielestäni opettajalla tulee olla sellainen taidolla/osaamisella saatu auktoriteetti, joka saa oppilaat kunnioittamaan automaattisesti. Joskus se pitää vain osoittaa.
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#56

Viesti ka1 »

Nelson kirjoitti: Jokatapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä olenko teinejä pahoinpitelevä psykopaatti vai en. Pointti oli ettei kyseinen teinipoika osannut käyttäytyä ja ottaa harjoittelua riittävällä vakavuudella.
Joten päätit hieman rankaista häntä. Sepäs vasta onkin hyvää käyttäytymistä.
Nelson kirjoitti: Pointti oli ettei kyseinen teinipoika osannut käyttäytyä ja ottaa harjoittelua riittävällä vakavuudella.Olen nähnyt samaa useita kertoja kyseisen ikäluokan keskuudessa.
Itse olen nähnyt samaa useammin täysi-ikäisten keskuudessa.
Nelson kirjoitti: Se ei paranna mitään jos huonolla asenteella omaavat yritetään pitää tosissaan harjoittelevien kanssa samassa ryhmässä.
Mikäli joku aloittaa kamppailulajit lapsena/teininä on hän luultavasti myös erittäin kiinnostunut kamppailulajeista. Usein teinien treenimotivaatio on paljon korkeampi kuin aikuisten.
Nelson kirjoitti: Lapset ja aikuiset eri ryhmiin kiitos. Siksi ikäraja pitää olla korkeampi -> 16-18. Melkein itse kallistuisin 18 puoleen.
Tässä onkin suurin ongelmasi. Lapset ja aikuiset eriryhmiin ei ole sama asia kuin huonosti käyttäytyvät ja hyvin käyttäytyvät eri ryhmiin. Yritäppä ymmärtää se.
Nelson kirjoitti: Toki toinen vaihtoehto on, että otetaan ne mukaan ja sitten vaan heitetään ulos heti, jos käyttäytyminen ei onnistu. Mutta minusta sellainen ei palvele ketään.
Se palvelee teinejä. Mielipiteesi ovat täysin käsittämättömiä. Kukaan teini ei siis varmastikkaan osaa käyttäytyä treeneissä, joissa hän itse haluaa käydä?
Nelson kirjoitti: Ja sitäpaitsi niinkun taisin jo aiemmin sanoa: vaikka joku 14v osaisikin treeneissä käyttäytyä niin en usko että se onnistuu joka tilanteessa treenien ulkopuolella.
Ooh, ihanko totta? Voin paljastaa sinulle, että aikuisiltakaan käyttäytyminen ei onnistu aina treenien ulkopuolella.
Nelson kirjoitti: Näkemykseni perustuu lähinnä siihen mitä olen treeneissä kokenut ja muistelen aikaa kuinka idiootti ja naiivi olin itsekin teini-ikäisenä.
Kaikki eivät ole yhtä tyhmiä.
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#57

Viesti mronkain »

Kannattaa muistaa että ainoa "absoluuttinen" aikuisuuden kriteeri on se, mitä laissa sanotaan. Mikään muu kriteeri ei päde kaikkien kohdalla. Siinä mielessä 18 on sopiva raja, että silloin on myös lain mukaan täysi-ikäinen.

Kysymys ei ole kuitenkaan niin yksiselitteinen, kamppailulajiharrastus on myös sen luonteinen, että jos siinä jaksaa pysyä mukana, se myös kasvattaa ihmistä aikuisempaan suuntaan yleensä (tai siis tehostaa normaalia kehitystä). Siinä mielessä (jos nyt kahta ihmistä voisi verrata) teoriassa kaksi muuten samanlaista ihmistä, joista toinen on aloittanut harrastuksen 12-vuotiaana ja toinen 15-vuotiaana, olisivat 18-vuotiainen melko eri vaiheissa aikuistumisessaan. Tämä on siis karkea yleistys, ja antaa korkeintaan suuntaviivaa, toivottavasti saatte jotain tolkkua, rankka viikonloppu (ei vapun vuoksi, muutto pukkaa päälle).

- Marko
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#58

Viesti AriJ »

Nelson kirjoitti: Päätin sitten vetää alasviennin ja lukon vähä kovempaa, jotta tietää missä mennään.
Hmm, tuli vielä mieleen, että olihan se "sun tehtäväsi"? Siis tehdä tämä "korjausliike"... Eikä sitä voinut, öö... sanoa - "sori, voitaisko keskittyä tähän..."?
______________________
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#59

Viesti Nelson »

Ei taida ka1 olla vielä täysi-ikäinen. Kuulostaa vähän sellaiselta teksti. Kyllä minä uskon sen, että teini-ikäiset itse pitävät itseään tarpeeksi kypsänä aikuisten ryhmään.
Kannattaa muistaa että ainoa "absoluuttinen" aikuisuuden kriteeri on se, mitä laissa sanotaan. Mikään muu kriteeri ei päde kaikkien kohdalla. Siinä mielessä 18 on sopiva raja, että silloin on myös lain mukaan täysi-ikäinen.
Nimenomaan näin. Johonkin se raja on vedettävä.
Minusta kuulostaa, niin kuin teiltä puuttuisi riittävän auktoriteetin omaava vetäjä ryhmästä.
Täytyy myöntää, että osittain varmasti pitää paikkansa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#60

Viesti AriJ »

Simpanssi kirjoitti: Ainakin judossa tätä asiaa on mietitty ... 2. Peruskurssi keskittyy yleensä kaatumisiin, perusheittoihin ja käyttäytymisen sääntöihin(dojo-käytös), sekä mattotekniikoista sidontoihin(hallintaotteet tai positiot). Lisäksi aletaan jo ottaa randoria tai randorin omaisia kamppailuja (liiton sivuilta löytyy judolliset pelit ja leikit).
Jooh, mutta itse kyllä laskisin heitot jo vaarallisiin tekniikoihin - niistä kun se alastuleminen saattaa olla kokemattomalle aikalailla vaikeaa ja vammoja aiheuttavaa (jos ei heittäjä osaa saattaa hallitusti)....

Mitäs - muuten - ovat nuo kurssilla opetetut perusheitot?

Tämä nyt alkaa taas sivuamaan sitä erästä aiempaa aihetta heitoista ja Ukemeista.... 8)
______________________
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 53 kurkkijaa