Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajit ja ikärajat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 19092
Lauteille: Helmikuu 2005

#76

Viesti Jussi Häkkinen »

Kuhmu kirjoitti: Silloin tietysti ei kannata, jos opettaja ei itse ymmärrä, että mitä minkäkin ikäisille ja miten kannattaa opettaa.
Tämä onkin usein se suurin ongelma. Harvalla junnuvetäjälläkään on oikeaa pedagogista koulutusta (tai edes kursseja lasten ohjaamisesta). Näkisin lasten ohjaamisen paljon vaativampana kuin aikuisryhmän ohjaamisen.

Ehkä Mannerheimin lastensuojeluliitolta (tai vastaavalta elimeltä) voisi kysyä, joskohan heillä olisi mielenkiintoa kasata ohjeistuksia ja ehkäpä koulutustakin kamppailulajien juniorivetäjille.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#77

Viesti AriJ »

Jussi Häkkinen kirjoitti: Ehkä Mannerheimin lastensuojeluliitolta (tai vastaavalta elimeltä) voisi kysyä, joskohan heillä olisi mielenkiintoa kasata ohjeistuksia ja ehkäpä koulutustakin kamppailulajien juniorivetäjille.
Ei muuten pöllömpi idea!!! Onko kellään tiedossa sopivia kontakteja?
______________________
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#78

Viesti Simpanssi »

Käsitykseni mukaan siellä on jo jotain käytännön kokemusta kamppailulajeista.. :lol: :lol:

(siis selvennyksenä että pääsihteeri Kuuskoski oli syytettynä tässä taannoin alaisensa pahoinpitelystä)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#79

Viesti L.K. »

Aika räväkkää keskustelua syntynyt aiheesta, onpahan ainakin mielenkiintoista luettavaa :D

Omasta mielestäni on ihan ok, että junnut otetaan mukaan kamppailulajeihin, mutta siinä olen Nelsonin kanssa samoilla linjoilla, että
junnut omiin ryhmiinsä ja aikuiset omiinsa. Itse perustelen tätä lähinnä
fyysisillä ominaisuuksilla. Vaikka moni 16-vuotias on jos suht lähellä aikuista fyysisiltä ominaisuuksiltaan, niin silti ero voi olla valtava, jos vastassa on vajaa kolmekymppinen satakiloinen kaveri. Toki tämä isompi kaveri voi ottaa kevyemmin, mutta silloinhan hänen treeninsä kärsii tästä.
Ei silti, eihän ne kaikki 18-kesäisetkään ole fysiikaltaan mitään Iso-Arskoja,puhumattakaan vanhemmistakaan. Mutta kyllä pääsääntöisesti vielä 16 ja 18 vuotiaankin välillä on selkeitä fyysisiä eroja.
Henkinen puolihan taas on asia, jossa itse olen ainakin huomannut, että vanha Bryan Adamsin biisin nimi pätee aika monen aikamiehenkin kohdalla:18 until i die. Sen verran lapsellista käytöstä olen usein nähnyt vanhoilta ukoiltakin :evil:

Ja on totta, ettei ne vanhemmatkaan ihmiset aina kovinkaan kummoisesti osaa käyttäytyä vapaa-ajallaan. Itse olen tämän huomannut erityisesti pokehommissa :( Aina kovasti parjattu nuoriso usein käyttäytyy paljon paremmin kuin ne 20-40 vuotiaat.. Toki poikkeuksiakin aina löytyy.
Valitettavasti on kuitenkin todettava, että oman lajini parissa olen tavannut todella idiootteja vanhempia miehiä, joilla on ns. opit kihahtaneet hattuun ja niitä sitten pitää esitellä ja niillä pitää uhota joka välissä...

Ja mitä tulee Krav Magan ikärajaan. Itse olen sitä mieltä että 18v. on hyvä ikäraja. Eihän ne Magan tekniikat pääsäntöisesti ole sen ihmeellisempiä tai vaarallisempia kuin muissakaan lajeissa, mutta ehkä lajin tietynlainen brutaalius voi kuitenkin tulla väärin käsitetyksi alaikäsiten parissa. Ainakin se täysi-ikäinen on sitten vain itse teostaan
vastuussa ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
pikkuhukka
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 111
Lauteille: Huhtikuu 2005

#80

Viesti pikkuhukka »

No niin pistänpä oman lusikkani soppaan.
Kuten jo jossain mainitsin olin n4-5 vuotias kun minut ensimmäisen kerran kuljetettiin Dojolle. Vanhempien ajatuksena oli löytää rasavillille ja puheliaalle pojannassikalle oikea harrastus. Joukkue ja yleis-urheilulajit eivät voineet vähempää kiinnostaa. Pienempänä alle kymmen vuotiaana meillä oli lähinnä lajin omaisia harjotteita ja treenit lyhyitä(lapsilla rupee tunnin jälkeen keskittyminen herpaantumaan aika jyrkästi). sitten 9-vuotiaana pienen paikkakunnan muiden judokoiden mukaan treeneihin onneksi mukana oli myös ikäisiä sillä mattopaini aikuisen äijjänkörilään kanssa oli varsin valaiseva kokemus.
Sitten minun mielipiteitäni.
Kyllä kamppailulajeja voi treenata heti kun siihen lapsi osoittaa riittävää innostusta. Ja kyllä kannatan ohjaajien yllä pitämää kuria. lukemattomat ovat ne punnerrukset, huomautukset ja tatamien siirrot joita oon kärsiny kiroilun, huutamisen, juoksemisen yms huonon käytöksen takia. Eikä into siitä vähenny jos lajin tuntee itselleen sopivaksi(ylilyötejä tulee toki välttää.)
Varsinkin pienille lapsille omat ryhmät ovat miltei välltämättömyys.
Kun myöhemmin hääräsin hapkidon parissa mietimme jonkin verran näitä ikäraja asioita ja tulimme tulokseen että esim hapkido ei sovi kovin nuorille koska ensimmäinen kyseisessä tyylisuunnassa opetettava tekniikka päättyy niskalukkoon(ranne otteesta vapautuminen) samoin kuristuset tulisi opettaa vasta n.16- vuotialle koska nuoren ihmisen keuhko putki on vielä elastinen ja kun sitä vähän liikaa puristellaan se voi aiheuttaa putken muodon muuttumisen.
Sanoisin että monille lajeille tuo 15-vuotta on ihan hyvä juttu jo juridiselta kannalta. Lajeissa joissa huseerataan paljon teräaseiden kanssa alusta lähtien 18-v:kään ole välttämättä liikaa.
Petteri K

"Katotahan painimalla, jotta kuka on kuka"
-tuntematon Pohjan-Maalainen jääkiekon ystävä.
Tom Tekken
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 313
Lauteille: Helmikuu 2005

#81

Viesti Tom Tekken »

Minäpä taas sanon, että jos kamppalilulajeja alkaa vasta 18- vuotiaana opettamaan, niin on se kyllä jo aika myöhäistä jos ihan terävimmälle huipulle meinaa päästä. Mieluummin ikäräja voisi kielletty yli 18- vuotiaille alkeiskursseille.

Se on vaan säälittävää, ku jotkut 35-vuotiaat papat opettelee lyömään ja potkimaan hampaat irvessä. Siinä oikeen pelkää ku semmosen saa vastaansa paritekniikoihin. Vähän ku jonkun nallekarhun kanssa. Siinä se vaan talsii jäykkänä ku rautakanki, ei tekniikkaa, mutta massaa. Ja luulee olevansa joku nakkikioskijonon kunigas. Katotaan vaan ku oon ite sen ikänen ja yli 20 vuotta treeniä takana.

Ja muutenkin. Ei ikä ole niin ratkaisevaa, kuin oma henkilökohtainen kypsyys. Ei mulla tulis mieleenkään käyttää mun tekniikoita kadulla, ellei sitten pitäisi puolustaa jotain toista, joka ei pääsisi pakoon. Välillä oikein naurattaa kun leveilette jollain mahtavalla kikalla jota käytitte siihen "homoon nakkiksella" viime perjantaina.

Ja lopuksi: Eikö taistelulajien opetuksen yksi tehtävä ole koulia suomalainen nuoriso rehtiin elämänasenteeseen. Sen käsityksen olen ainakin saanut kuunneltua valmentajien puheita.


:naka: <- Nelson
Kuvake
keskilinja
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2609
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#82

Viesti keskilinja »

Tom Tekken kirjoitti: Välillä oikein naurattaa kun leveilette jollain mahtavalla kikalla jota käytitte siihen "homoon nakkiksella" viime perjantaina.
Rauhotu tai mie tuun ja teen sulle rannelukon... :D
Minusta täällä ei ole kukaan sanonut tuommosia.
Hernberg Jussi

Tu tö deth!!!
Hollow
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 535
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#83

Viesti Hollow »

Tom Tekken kirjoitti: Minäpä taas sanon, että jos kamppalilulajeja alkaa vasta 18- vuotiaana opettamaan, niin on se kyllä jo aika myöhäistä jos ihan terävimmälle huipulle meinaa päästä. Mieluummin ikäräja voisi kielletty yli 18- vuotiaille alkeiskursseille.

Se on vaan säälittävää, ku jotkut 35-vuotiaat papat opettelee lyömään ja potkimaan hampaat irvessä. Siinä oikeen pelkää ku semmosen saa vastaansa paritekniikoihin. Vähän ku jonkun nallekarhun kanssa. Siinä se vaan talsii jäykkänä ku rautakanki, ei tekniikkaa, mutta massaa. Ja luulee olevansa joku nakkikioskijonon kunigas. Katotaan vaan ku oon ite sen ikänen ja yli 20 vuotta treeniä takana.

Ja muutenkin. Ei ikä ole niin ratkaisevaa, kuin oma henkilökohtainen kypsyys. Ei mulla tulis mieleenkään käyttää mun tekniikoita kadulla, ellei sitten pitäisi puolustaa jotain toista, joka ei pääsisi pakoon. Välillä oikein naurattaa kun leveilette jollain mahtavalla kikalla jota käytitte siihen "homoon nakkiksella" viime perjantaina.

Ja lopuksi: Eikö taistelulajien opetuksen yksi tehtävä ole koulia suomalainen nuoriso rehtiin elämänasenteeseen. Sen käsityksen olen ainakin saanut kuunneltua valmentajien puheita.


:naka: <- Nelson
Olin huomaavinani jonkin tasoista paatoksellisuutta tekstissä. Ja tuon lopussa heiluvan henkilökohtaisuuden olisi varmaan voinut jättää kirjoittamatta?
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 18919
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#84

Viesti Andy »

Provosoiva kirjoitus Tom Tekkeniltä, mutta yhdessä asiassa hän osui naulan kantaan. Aikuisena - erityisesti reilusti päälle kakskymppisenä - kamppailulajit aloittaneet ihmiset ovat yleensä hirveitä jäykkiksiä.

Jos pitää valita aloittelijaporukasta pari, valitsen yleensä mieluiten jonkun 16-18v. pojan, jos tämä on yhtään sen kokoinen, että harjoittelu sujuu. Tietysti on aina poikkeuksia, mutta melkein aina nuoremmat ovat alusta lähtien paljon joustavampia ja rennompia harjoittelijoina. Tällaisen kanssa on paljon mukavampi treenata, kuin hirveästi jäkittävän äijänkörilään.

Kun nuorena tottuu rentouteen, on sitten aikuisenakin siinä hyvä.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
ka1
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2188
Lauteille: Maaliskuu 2005

#85

Viesti ka1 »

Pakko sanoa, että loistaavaa tekstiä Tom!! :) Ei jää mitään lisättävää.
Tom Tekken kirjoitti: Se on vaan säälittävää, ku jotkut 35-vuotiaat papat opettelee lyömään ja potkimaan hampaat irvessä. Siinä oikeen pelkää ku semmosen saa vastaansa paritekniikoihin. Vähän ku jonkun nallekarhun kanssa. Siinä se vaan talsii jäykkänä ku rautakanki, ei tekniikkaa, mutta massaa. Ja luulee olevansa joku nakkikioskijonon kunigas.
Kokemuksia tästä on... :x
Tom Tekken kirjoitti: Ja muutenkin. Ei ikä ole niin ratkaisevaa, kuin oma henkilökohtainen kypsyys.
Tätä on Nelsonille yritetty jo selittää. Eipä näytä mies silti ymmärtävän.

Tom Tekken kirjoitti: :naka: <- Nelson
Ehkä koko viestin osuvin kommentti :lol:
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#86

Viesti Simpanssi »

EI MENNÄ HENKILÖKOHTAISUUKSIIN.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#87

Viesti AriJ »

Andy kirjoitti: Provosoiva kirjoitus Tom Tekkeniltä, mutta yhdessä asiassa hän osui naulan kantaan. Aikuisena - erityisesti reilusti päälle kakskymppisenä - kamppailulajit aloittaneet ihmiset ovat yleensä hirveitä jäykkiksiä.
Tuossa "jäykät aikuiset jässikät" pointissa olen itse huomannut hyvän puolen - on pakko tehdä tekniikka oikein jotta toimii!!! Erittäin hyvää harjoitusta kun haluaa tutkia ymmärtämystään tekniikasta paremmin.

Lisäki, opetuspuolellakin pääsee erilaisiin asioihin käsiksi kuin nuorison kanssa - asiat pitää pystyä perustelemaankin muulla kuin "no ku se vaa ny on nii!"

PakkoZenismi: oho, mun kuppi onkin puoliksi täynnä!!!
______________________
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#88

Viesti Nelson »

Niin siis minulla ei ole mitään junnuryhmiä vastaan, jos homma hoidetaan sopivalla tasolla ja opettajalla on taitoa opettaa nuorempia harrastajia. Itse epäilen vahvasti junnuryhmien opettajien taitoa opettaa ja käsitellä nuorempia treenaajia. Monellakohan on oikeasti minkäänlaista koulutusta hommaan?

Se mistä olen tänne pääosin kirjoittanut kohdistuu kuitenkin siihen, että nuoret ja aikuiset pistetään treenaamaan samaa tavaraa ja vielä samaan ryhmään.
Viimeksi muokannut Nelson, touko 8, 2005, 17.06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#89

Viesti JanneM »

Kylla junnut voi ihan hyvin pistaa treenaamaan melko pitkalle samaa tavaraa kuin aikuisetkin. Ainakin urheilupainotteisissa kamppailulajeissa. Ainoan poikkeuksen tke mielestani lajiliittojen maaraamat erityis saannot junnuille. Meilla ainakin Tampereella junnut treenaavat taekwondoa talvisin kolme kertaa viikossa 1,5h kerrallaan ja paa asiassa potku/ottelupainotteisesti.
Hyvin jaksavat ja ovat viela ihan kelpo kisaajiakin. :)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Nelson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 23
Viestit: 1216
Lauteille: Maaliskuu 2005

#90

Viesti Nelson »

Myös lapsien vanhemmille haluaisin antaa sellaisen neuvon, että menee vaikka katsomaan lapsien treenejä, jotta näkee millaista tavaraa opetetaan ja millainen opettaja on. Ja yleisestikin millainen on meininki. Siellä tosiaan voi tapahtua mitä vaan. Ohjaajana voi toimia millainen henkilö tahansa ilman minkäänlaista pätevyyttä hommaan.

Pistetään vähän kritiikkiä junnuohjaajiakin kohtaan :!:
Harvalla junnuvetäjälläkään on oikeaa pedagogista koulutusta (tai edes kursseja lasten ohjaamisesta). Näkisin lasten ohjaamisen paljon vaativampana kuin aikuisryhmän ohjaamisen.
Juurikin näin. Tämä ei silti missään nimessä tarkoita etteikö hyviäkin lasten ohjaajia löytyisi, vaikka heillä ei olisikaan koulutusta. Mutta minusta se parantaisi tasoa huomattavasti, jos jotain kursseja järjestettäisiin myös kamppailulajipiireissä koskien juuri lasten ohjaamista.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 47 kurkkijaa