Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kamppailulajit ja ikärajat

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#106

Viesti sivarinlötkö »

Aho kirjoitti: Kamppailulajit sopivat junnuliikunnaksi siinä kuin muutkin urheilulajit. kunhan nyt ei kovin nuoria pistetä matsaamaan niin en näe mitään ongelmaa.
Mikäs vika siinä matsaamisessa on, jos se on vaikkapa painia tai judoa karsituin säännöin?
Tyger
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 57
Lauteille: Lokakuu 2005

#107

Viesti Tyger »

Yleensä ne on väsätty erilaisiksi leikeiksi tyyliin merimiespaini yms. Puhdasta matsausta en 4 vuotiaalle opettaisi, ihan jo siltä pohjalta mitä tiedän pojan tehneen siskolleen ennenkuin oli ikinä mitään väkivaltaista nähnytkään. Kun lego-junasta tulee riita, osaa 3 vuotiaskin lyödä ja potkia.
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#108

Viesti Jopo »

sivarinlötkö kirjoitti:
Aho kirjoitti:Kamppailulajit sopivat junnuliikunnaksi siinä kuin muutkin urheilulajit. kunhan nyt ei kovin nuoria pistetä matsaamaan niin en näe mitään ongelmaa.
Mikäs vika siinä matsaamisessa on, jos se on vaikkapa painia tai judoa karsituin säännöin?
Painilajeissa tässä ei olekaan minkäänlaista ongelmaa. En vaan jaksanut alkaa erottelemaan... Nyrkkeilyssä en näe pienten lasten kilpailua positiivisena elementtinä.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#109

Viesti johannes »

Thread Necromancer iskee...
Ite aloitin tkd:n pari kuukautta sen jälkeen kun olin täyttänyt 15. Harmittaa,etten aloittanut aiemmin.Peruskurssilla olin toiseksi vanhin ja mua tuskastutti treenata ala-asteikäisten kanssa. Keltasen suoritettua homma lähti uuteen nousuun kun sai treenata aikuisten kanssa. Treenasin tuolloin ihan oikeaa taekwon-doa ilman mitään kevennyksiä. Nyt oon täyttämässä seitsemäntoista ja oon päässy mukavasti lajin alkuun,niin oletko Nelson sitä mieltä että mun ei olisi pitänyt aloittaa harrastusta?Itselle ainakin lajin aloitus on tehnyt hyvää,kun lopetin jalkapallon,niin eipä sitä olisi vapaa-ajalla mitään hyödyllistä tehtyä ilman tkd:tä. Nyt kun käy joka ilta treeneissä ja kulkee endorfiinimöyhyissä niin on kivaa. En muutenkaan ole nähnyt ongelmallisia teinejä harjoituksissa,koska harjoitukset eivät ole peruskoulua ja harjoituksiin tullaan ihan iloisin mielin. Ajattele nyt itsekkin miten Suomen kaksikymppisenä aloittaneet kamppailu-urheilu-urhot pärjäisivät maailmalla.

Yamazu kirjoitti:
Andy kirjoitti:Provosoiva kirjoitus Tom Tekkeniltä, mutta yhdessä asiassa hän osui naulan kantaan. Aikuisena - erityisesti reilusti päälle kakskymppisenä - kamppailulajit aloittaneet ihmiset ovat yleensä hirveitä jäykkiksiä.
Tuossa "jäykät aikuiset jässikät" pointissa olen itse huomannut hyvän puolen - on pakko tehdä tekniikka oikein jotta toimii!!! Erittäin hyvää harjoitusta kun haluaa tutkia ymmärtämystään tekniikasta paremmin.
Mitenkä jäykkä aikuinen jässikkä tekee hyppytakakiertopotkun oikein? Itse kun olen peruskurssilla katsonut seniorialoittelijoita, niin ei kyllä hirveästi käy kateeksi. Vanhempana aloittaminen vaatii varmaan asennetta melko paljon, koska voi olla turhauttavaa yrittää tehdä jotain kun on kolmekymmentävuotta ollut tekemättä tätä jotain. Monilla senioriharrastajilla on myös alentuva asenne nuorempia harrastajia kohtaan. Minua ainakin ärsyttää paritekniikassa, (tai vielä pahempaa,minun neuvoessa) sellainen "isällinen" asenne joltain keltaiselta vyöltä. Sparratessakin voi sattua sellaista notta minä vetelen joskus keveitä litsareita potkuilla ja homma on kevyttä ja varmaan mukavaa. Sitten yhtäkkiä senioritoveri vetää yksittäisen kovan mua kohti ja sitten ollaan sillee:"sori en kai mää satuttanu, voi kun sää oot vielä niin nuori ja sua pitää varoa". Usein myös sparri keskeytyy teknisiin neuvoihin.

Mutta vanhempana aloittaneet miehet eivät sorru pelleilyyn ja monella heistä on rento mutta hyvä asenne ja heidän kanssaan voi treenata kunnolla.

edit-toivottavasti tulikiven katkua ei ollut ilmassa. tuo takakierto-kommentti viittasi vaan siihen, että satakiloinen viiksekäs Pekka ei välttämättä enää ole kykenevä harjoittelemaan kaikkea.
"There's no business like ho business" :pimp:
tabitha
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 6065
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#110

Viesti tabitha »

Aloitin oman lajini 14-vuotiaana. Alussa olin aika tyhmä ja äärimmäisen huono. Kroppa oli kuin kalanruoto tai koiran vinkulelu. Mutta päivittäisellä treenillä se vahvistui aika pian.

Ei todellakaan käy kateeksi niitä jotka aloittavat vasta aikuisena :D. Siis kyllä silloinkin vielä oppii, mutta tietyt asiat jää helposti puuttumaan, ja sitten kun ajattelee, miten paljon enemmän aikaa jäljellä itsellä on treenata :badgrin:
Eerik Norvio
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird. Und wenn du lange in einen Abgrund blickst, blickt der Abgrund auch in dich hinein. -Friedrich Nietzsche
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#111

Viesti AriJ »

Oma mielipiteeni - jonka lienen jo kertoillutkin - on että aloittaa voi kai vaikka 5 vuotiaana (jahka riittävä motoriikka kasassa), mutta silloin pitää se opetuskin olla oikealla muotilla. Juniorikursseilla ei voida ehkä siis myöskään opettaa samoja asiuoita tai ainakaan samoin metodein, vaan kannattanee mallintaa kohdeyleisön mukaan.

PS. itsestäni en juniorikurssin vetäjää oikein löydä :(
______________________
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#112

Viesti L.K. »

Johannes hei,se satakiloinen viiksekäs Pekka pyyhkii kuitenkin 50-kiloisilla tyttötukilla lattioita halutessaa,joten älä mene sille sanomaan,että "lällällää,etpäs pysty tekee hyppytakakiepparii". :lol: ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#113

Viesti johannes »

K.Maga kirjoitti: Johannes hei,se satakiloinen viiksekäs Pekka pyyhkii kuitenkin 50-kiloisilla tyttötukilla lattioita halutessaa,joten älä mene sille sanomaan,että "lällällää,etpäs pysty tekee hyppytakakiepparii". :lol: ;)
Jos ei pysty hyppytakakieppariin,niin kannattaa pitää suu kiltisti supussa kamppailutaidosta puhuttaessa.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#114

Viesti L.K. »

johannes kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Johannes hei,se satakiloinen viiksekäs Pekka pyyhkii kuitenkin 50-kiloisilla tyttötukilla lattioita halutessaa,joten älä mene sille sanomaan,että "lällällää,etpäs pysty tekee hyppytakakiepparii". :lol: ;)
Jos ei pysty hyppytakakieppariin,niin kannattaa pitää suu kiltisti supussa kamppailutaidosta puhuttaessa.
Vai niin.... :roll:
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Jopo
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 2241
Lauteille: Lokakuu 2005
Paikkakunta: Pori

#115

Viesti Jopo »

Niin, takakieppari siis on se übermacho tekniikka. Peruskierto potkut ja etupotkut on ihan arseesta. Takakieppari on siitä ihq ku siinä eloveena tukka hulmuaa niin nätisti ja tytöt tykkää kun sen potkaisee kolmemetriä ohi sparrikaverista.
” Liiasta nestetankkauksesta seuraa ainoastaan se, että paska lentää keihästä kauemmaksi.”
Rädyn ohje kaikille urheilijoille
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#116

Viesti JKoskinen »

Yamazu kirjoitti: PS. itsestäni en juniorikurssin vetäjää oikein löydä :(
Lapsia varten on esim. judo ja paini, jotka ovat oikeasti parempia tai ainakin yksinkertaisempia valintoja lapsille. Jos vanhemmat käyttäisivät enemmän hyödyksi tuollaisia mahdollisuuksia, niin ei tarvitsisi joka ilta ihmetellä, miksei se pikku Kalevi nyt halua millään mennä nukkumaan.

Tämä siis yleisesti.

Mutta kai niitä on lisäkseni joitain muitakin, jotka 12-vuotiaana olisi tutkinut itsekseen eri lähteistä lajeja ja niiden taustoja ja historiaa. Kokemuksia oli junnu-karatesta, mutta kiinnostavampaa oli laji, eikä punnerrukset.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#117

Viesti AriJ »

JKoskinen kirjoitti: Mutta kai niitä on lisäkseni joitain muitakin, jotka 12-vuotiaana olisi tutkinut itsekseen eri lähteistä lajeja ja niiden taustoja ja historiaa. Kokemuksia oli junnu-karatesta, mutta kiinnostavampaa oli laji, eikä punnerrukset.
:smt039 täältä löytyy toinen samanlainen "friikki jo niin nuorena" :binky: Valitettavasti itselläni homma jäi tuolloin akateemiselle tasolle :( Sen sijaan että olen yhä onneton, niin voisin olla jo ehkä keskinkertainen :D
______________________
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

#118

Viesti PetriP »

Kerkko kirjoitti:
Minulla ei ole mitään lapsia vastaan, mutta silti lapseni eivät tule kamppailulajeja treenaamaan ennen 18v.
On kyllä aika tylyn kuuloista tuo. Ihanko totta kaikki kamppailulajit ovat niin vahingoittava harrastus, ettei alaikäisenä pitäisi olla tekemisissä? Nojoo, väkivaltaahan lajeissa harjoitellaan, mutta siitä huolimatta tuo on mielestäni turhan jyrkkää.

.
Varsinkin, jos ajatellaan että nappula olisi liikunnallisesti lahjakas ja edellytyksiä olympia tasolle. Jos Nyrkkeilijä, painija tai judoka aloittaa 18 vuotiaana ei siitä enää mestaria leivota. Ainakaan ihan pienellä tuskalla. Kyllä tuolla 10-13 vuoden välissä olisi hyvä aloittaa jos meinaa mestarin leipoa.

Tosi harvasta on mutta jos ei edes kokeile niin eihän sitä tiedä....

Petri
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#119

Viesti L.K. »

Aho kirjoitti: Niin, takakieppari siis on se übermacho tekniikka. Peruskierto potkut ja etupotkut on ihan arseesta. Takakieppari on siitä ihq ku siinä eloveena tukka hulmuaa niin nätisti ja tytöt tykkää kun sen potkaisee kolmemetriä ohi sparrikaverista.
Juu,takakieppariahan ei voi edes oppia ellei omita ruuhkatukkaa.. :D
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Ikuinen Oppilas
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 128
Lauteille: Tammikuu 2006
Paikkakunta: Oulu

#120

Viesti Ikuinen Oppilas »

johannes kirjoitti:
K.Maga kirjoitti:Johannes hei,se satakiloinen viiksekäs Pekka pyyhkii kuitenkin 50-kiloisilla tyttötukilla lattioita halutessaa,joten älä mene sille sanomaan,että "lällällää,etpäs pysty tekee hyppytakakiepparii". :lol: ;)
Jos ei pysty hyppytakakieppariin,niin kannattaa pitää suu kiltisti supussa kamppailutaidosta puhuttaessa.
Johannes tässä kommentissa tiivistyy tietämyksesi kamppailu-/ip-taidoista :badgrin:
Yksinkertaista=>suoraviivaista=>tehokasta = toimivaa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 61 kurkkijaa