Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Esittelyt

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 151
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#61

Viesti Mika »

No, tuokin riippuu määritelmistä. Jos tuleva lyönti ohjataan - vaikka sitten kovalla liikkeellä - samaan suuntaan mihin se jo onkin menossa, voidaan tätä sanoa pehmeäksi tekniikaksi. Jos taas lyönnin liikerata yritetään pysäyttää, olisi se koav tekniikka.

Kuten olen sanonut aiemminkin, monimutkaiset lukottelut onnistuvat livenä vain rautaisilta ammattilaisilta.

Mutta tämä keskustelu on taas ohi aiheen, joten jos joku haluaa jatkaa tätä kova/pehmeä-keskustelua, aloittakoon uuden ketjun, kiitos.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Jido
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 89
Lauteille: Toukokuu 2005

#62

Viesti Jido »

Täällähän väännetään asiaa rautalangasta.
Pehmeän tyylin ei tarvitse olla lepsu, sitä voidaan tehdä kovaa.
Aloitteljian tekniikka on fyysisempää kuin kokeneemman jos puhutaan Hapkidosta tai Aikidosta. Tuntemani CH ohjaajat eivät mielestäni ole kovin lepsuja. Mielipiteeni harjoittelusta on se, että on harjoiteltava kovaa ja paljon. Aloittelijan tärkein ominaisuus ainakin Aikidossa on oppia rentous. Harrastajasta ei pyritä tekemään "kovaa" se vaikeuttaa oppimista. Rentouden säilyttäminen on oleellista harjoittelussa.
Se ei tarkoita lepsuilua vaan ahkeraa harjoittelua.
Vain kovan harjoittelun ja kivun kautta voi tulla henkisesti ja fyysisesti vahvemmaksi. Aktiivisen harjoittelun kautta itseluottamus kasvaa ja kykenee tekemään toimivaa tekniikkaa rennosti.
Paju taipuu ja iskee takaisin.

Jido
Keltainen vyö
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#63

Viesti AriJ »

Mitenkäs tämä nyt menee.... Jos oikein muistelen, niin:

1) Hapkido = Aikidô koreaksi
2) pohjautuuko Hapkido Aikidôhon?
2.1) täällä näkemäni näytöksen perusteella ei
3) Hapkiyasul perustuu Yawaraan
3.1) perustuuko Hapkido Hapkiyasuliin?
4) Aikidô perustuu (Daitô-ryû) Aikijûjutsuun...
4.1) ...jossa on ensin Jûjutsu ja sitten vasta Aiki

...ja mitähän nyt tällä taas ajan takaa, hmm?

Daitô-ryûssa homma on aluksi "kovempaa" - se Jûjutsupuoli, vaikka siis onkin Jû eli pehmeä - mutta muuntuu jossain vaiheessa Aikiin.

Onko Combat Hapkido "kovennettu" muoto versiosta "pehmennettyä kovaa?"

Ööö.... jos vaikuttaa sekavalta, niin sitä se taitaa olla :shock:

Suomeksi:

1) mitä on Hapkido?
2) mitä on Combat Hapkido?

EDIT lajin kirjoitusasu korjattu
Viimeksi muokannut AriJ, elo 3, 2007, 18.31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
______________________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#64

Viesti JanneM »

Yritänpä vastailla YAmazun kysymyksin vajaavaisen tietämykseni pohjalta.
Yamazu kirjoitti: Mitenkäs tämä nyt menee.... Jos oikein muistelen, niin:

1) Hapkidô = Aikidô koreaksi
Terminä, kyllä. Lajina ei lähelläkään.
2) pohjautuuko Hapkidô Aikidôhon?
2.1) täällä näkemäni näytöksen perusteella ei
Hapkido ei perustu AIkidoon.
3) Hapkiyasul perustuu Yawaraan
3.1) perustuuko Hapkidô Hapkiyasuliin?
Hapkido on hapkiyusulia johon on lisätty taekwondoa, judoa, nyrkkeilyä ja/tai muita lajeja ja niitä yhdistelemällä on tehty hybridilaji nimeltä hapkido.
Hapkiyusulin vaikutus nykyisessä hapkidossa on varsin vähäinen. Luulisin, että jotkut perusteet oat kuitenkin hapkiyusulista, mutta tähän vastailen lisää jahka näistä asioista oikeasti jotain tiedän. :)
4) Aikidô perustuu (Daitô-ryû) Aikijûjutsuun...
4.1) ...jossa on ensin Jûjutsu ja sitten vasta Aiki

...ja mitähän nyt tällä taas ajan takaa, hmm?

Daitô-ryûssa homma on aluksi "kovempaa" - se Jûjutsupuoli, vaikka siis onkin Jû eli pehmeä - mutta muuntuu jossain vaiheessa Aikiin.
Hapkiyusul -vaikka minun makuuni onkin erittäin pehmeää alusta asti- on alussa kovempaa kuin pitkään harrastaneilla.

Onko Combat Hapkidô "kovennettu" muoto versiosta "pehmennettyä kovaa?"
Minun käsitykseni on, että CH on ns. bad ass versio Hapkidosta. Vertaisin kaikista miluiten Combat Hapkidoa ja Hokutoryuta keskenään.
Minun mielestä HR on bad ass versio jujutsusta.
Siis, tarkoitettu viranomaisille ja muille "nopeasta" itsepuolustuksesta kiinnotuneille.
Lajien perinteet on jo tässä vaiheessa unohdettu aika kauan aikaa sitten. :)
1) mitä on Hapkidô?
2) mitä on Combat Hapkidô?
Tarkemmin näihin vastannee joku hapkidoin ja combat hapkidoin...
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#65

Viesti flammee »

JanneM kirjoitti:
Onko Combat Hapkidô "kovennettu" muoto versiosta "pehmennettyä kovaa?"
Minun käsitykseni on, että CH on ns. bad ass versio Hapkidosta. Vertaisin kaikista miluiten Combat Hapkidoa ja Hokutoryuta keskenään.
Minun mielestä HR on bad ass versio jujutsusta.
Siis, tarkoitettu viranomaisille ja muille "nopeasta" itsepuolustuksesta kiinnotuneille.
Minun käsitykseni mukaan taas CH ei ole samalla tavalla bad ass versio hapkidosta kuin hokutoryu jujutsusta. Siis ei olla lisätty fyysisyyttä tekniikoiden suoritustapoihin, vaan on karsittu tekniikoista itsepuolustuksen kannalta (Pellegrinin mielestä) epäoleellisimmat jutut kokonaan pois, ja lisätty jotain JKD:n trappingia ja BJJ:n mattovääntöjä.

Näin nettisenseilynä, ei juurikaan kokemusta mistään noista mainituista lajeista.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#66

Viesti JanneM »

Jatketaan nettisabunimeilyä, kun se on niin helvetin hasukaa ja kehittävää...
flammee kirjoitti: Minun käsitykseni mukaan taas CH ei ole samalla tavalla bad ass versio hapkidosta kuin hokutoryu jujutsusta. Siis ei olla lisätty fyysisyyttä tekniikoiden suoritustapoihin, vaan on karsittu tekniikoista itsepuolustuksen kannalta (Pellegrinin mielestä) epäoleellisimmat jutut kokonaan pois, ja lisätty jotain JKD:n trappingia ja BJJ:n mattovääntöjä.
Juuri tuo minun mielestäni tekee CHsta bad ass version hapkidosta, koska siitä on otettu "turhat" tekniikat pois ja lisätty "tehokkaampia" ja "toimivimpia" tekniikoita tilalle.
On tehty kopaktimpi (ja combatimpi) versio vahemmasta lajista.
Otetaan siis kuuluisa nimi (tässä tapauksessa hapkido, HR tapauksessa jujutsu) ja tehdään alkuperäiseen muutoksia, jotta saadaan siitä erinlaista.

[discleimeri: Minun mielestäni tämä on ihan okei ja lajit ovat varmasti ihan toimivia. CH on varmasti omaan tarkoitukseensa ihan hyvä laji ja sen harrastajat ovat hyvää porukkaa. (ainakin ketä itse tunnen)]
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#67

Viesti AriJ »

JanneM kirjoitti: Lajien perinteet on jo tässä vaiheessa unohdettu aika kauan aikaa sitten. :)
Niin, onko se sitten enää sitä alkuperäistä lajia ollenkaan, tässä tapauksessa Hapkidota, onkin toinen kysymys. Tietty, se "combat" siinä alussa toiminee kuten "haara-osoitin" japanilaisissa lajeissa - viestien että "tämä ei ole enää sitä samaa, vaan vain siihen perustuvaa".

EDIT lajin nimen kirjoitusmuodon korjaus tähänkin
Viimeksi muokannut AriJ, elo 3, 2007, 18.32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
______________________
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#68

Viesti JanneM »

Yamazu kirjoitti:
JanneM kirjoitti:Lajien perinteet on jo tässä vaiheessa unohdettu aika kauan aikaa sitten. :)
Niin, onko se sitten enää sitä alkuperäistä lajia ollenkaan, tässä tapauksessa Hapkidôta, onkin toinen kysymys. Tietty, se "combat" siinä alussa toiminee kuten "haara-osoitin" japanilaisissa lajeissa - viestien että "tämä ei ole enää sitä samaa, vaan vain siihen perustuvaa".
Sanoppa muuta.
Hapkidoa on kuitenkin kehitetty lähes alusta asti muokkaamalla itse opittuja tekniikoita, yhdistellen toisia lajiin sisälle ja karsien omasta mielestään ruhia pois. YLeensä on tehty jokin Kwan (koulu, ryu)(CHllakin taisi olla joku virallinen kwan nimi) jolla erotutaan muista hapkidoista.

BTW hapkido ei hapkidô (Hangulien romanisoinneissa ei käytetä aksentteja)
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#69

Viesti AriJ »

JanneM kirjoitti: BTW hapkido ei hapkidô (Hangulien romanisoinneissa ei käytetä aksentteja)
HEHEH automaattisesti tuli "dô"... Muistan jatkossa, tänks!
______________________
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 151
Viestit: 93835
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

#70

Viesti Mika »

Joko olisi rohkeita? :hypi:


Niin, tarkoituksena on siis esitellä itsensä, vaikka KFM tekikin vähän muuta. :D
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
Naked
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 2185
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki
Yhteystiedot:

#71

Viesti Naked »

Mika kirjoitti: Joko olisi rohkeita? :hypi:


Niin, tarkoituksena on siis esitellä itsensä, vaikka KFM tekikin vähän muuta. :D
Varo vaan, tällaisilla nimimerkeillä varustetut saattavat vaikka luulla, että pyydät ihmisiä esittelemään itseänsä.
Nuutti Kotivuori

"Karvainen ja helppo"
Kuvake
JanneM
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 20197
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: JKL

#72

Viesti JanneM »

Moi!

Mä ono Janne "Ryökäle" Maunonen. Ikää mulla on 26 vuotta ja mä tuun Jyväskylästä.
Mun lempi väri on musta tai sininen. Punanenkin käy mut ei mielellään pinkki.
Mä seurustelen jo seitsämättä vuotta ja harrastan kamppailulajeja omasta mielestäni kohtuullisen laajasti.

Voittorahoilla mä maksaisin velkani pois ja ostaisin kämpän.

Mulla on parikin mottoa. "elä oma elämäsi" on yksi mun ohje nuorista ja "rehellinen itselleni" on toinen.Mut paremmin tuntevat tietävät, että ne lauseet kulkevat erittäin lähellä mua koko ajan.

Tykkään Korean kielestä ja kulttuurista ja uusien ihmisten tapaamisesta. Teini äpäristä ketka soittaa suutaan en tykkää yhtään. Enkä hirveesti hipeistäkään.

MÄ oon ammatiltani monialayrittäjä ja mun tavoitteena on työllistää itteni ja elättää tuleva perheeni.

Lopuks mä vielä haluan sanoo,e t kiitos kaikille mua äänestäneille ja hyvää joulun odotusta kaikille.
-Janne Maunonen-
**No jasinui salmul saralra**
JKL Fight Club
Defendo JKL
American Defendo Academy
Kuvake
Sirpa
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 173
Lauteille: Syyskuu 2005

#73

Viesti Sirpa »

Mitä pitäis kertoo? No kun ette erikseen määränneet niin omapa on vikanne...

Nimi on Sirpa Pahkuri ja asuinpaikka Tampere. Olen 16-vuotias ja olen tällä hetkellä siis lukion ensimmäisellä luokalla. Lempivärini on luultavasti sininen, riippuu vähän päivästä. Minäkään en erityisemmin pidä pinkistä.

Vapaa-aikani kulutan mm. kirjoittelemalla kaikenlaisia tarinoita, lukemalla fiksua ja asiallista kirjallisuutta (ja vähän muutakin), potku.netissä norkoilemalla, Tang Lang -treeneissä, läksyjä tekemällä ja mahdollisesti myös karjumalla veljilleni. (Joita on siis kolme ja siihen lisäksi vielä sisko.)
Jos näet minut kaupungilla ja moikkaat, en luultavasti moikkaa takaisin. Tämä demonstroi loistavasti sitä, etten koskaan tiedä mihin olen menossa, mitä tekemässä tai mitä ympärilläni tapahtuu. Käytännössä herään vasta, kun joku on huutanut äänensä käheäksi, heilutellut käsiään päänsä päällä puoli tuntia, tanssinut ripaskaa ja tintannut minua naamaan.

Pidän eläimistä, kirjastoista, piparkakkutaikinasta, suklaasta, joululauluista, ihmisistä jotka kertovat minulle mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, kun en itse sitä kuitenkaan tiedä, kaikista kanaruoista ja ihmisistä, jotka hymyilevät kun vastaavat puhelimeen.

"Meitä on moneen junaan, eivätkä kaikki ole niihinkään mahtuneet."
-Sirpa Pahkuri-
Kuvake
Nabil Mokhtari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 498
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#74

Viesti Nabil Mokhtari »

Mörjess!

Minäpä olen Nabil Mokhtari, ja erikoiskykyni on uskomaton luovuus käyttäjätunnusten keksimisessä. Olen 20-vuotias, enää 23 päivää tamperelainen nuorimies, ja istun tällä hetkellä Tampereen yhteiskoulun lukion kansliassa. Tämä on viides vuoteni tässä koulussa (lukio-opinnot+työharjoittelu+sivari), ja täällä alkaa olla aika tylsää. Onneksi aamut voi tänään jo laskea kahden käden sormilla. Tammikuussa muutan Helsinkiin, jossa perustan oman kodin, opiskelen yliopistolla ja syvennyn kung fu -harrastuksiini. Vapaa-aikani käytän Tang Lang -treeneihin sekä ryhmän lukuisiin oheistapahtumiin, konsolipeleihin, ruoanlaittoon ja syömiseen sekä vaimoiluun. Pidän aasialaisesta ruoasta ja elokuvataiteesta. Kaikenlainen hyvä musiikki on påp. Tulevaisuudessa minusta tulee... :evil: :badgrin: HUMANISTI :badgrin: :evil: Lempivärini on sininen :smt026
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#75

Viesti fatman »

Nabil Mokhtari kirjoitti: Vapaa-aikani käytän Tang Lang -treeneihin sekä ryhmän lukuisiin oheistapahtumiin, konsolipeleihin, ruoanlaittoon ja syömiseen sekä vaimoiluun.
Hoidatko tuon vaimoilun itse vai miten...siis :?: :?
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa