Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Montako tuntia nukut arkisin?

Pannu aina kuumana ja pöydissä tilaa. Keskustelua kamppailulajien ulkopuolelta huumoria unohtamatta. :)

Valvoja: Valvoja

Vastaa

Montako tuntia nukut arkisin?

Alle 5
3
1%
Alle 5 + päikkärit
4
1%
5-6
32
10%
5-6 + päikkärit
12
4%
6-7
72
22%
6-7 + päikkärit
28
9%
7-8
111
34%
8-9 + päikkärit
17
5%
9-10
22
7%
9-10 + päikkärit
1
0%
yli 10 tuntia
4
1%
Vaihtelee todella paljon...
21
6%
 
Ääniä yhteensä: 327

Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 33
Viestit: 93914
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Montako tuntia nukut arkisin?

#1

Viesti Mika »

Olen vakaasti sitä mieltä, että normaali päivätyö häiritsee harjoittelua varsin suuresti, juurikin siksi, että unirytmi hajoaa ja aina väsyttää. :rant:


Jotkut silti pystyvät harjoittelemaan vähilläkin unilla varsin paljon. Onko harjoittelu silti yhtä tehokasta kuin se olisi, jos olisi nukkunut pidempään?

Tietenkin tässä asiassa on yksilöllisiä eroja, mutta tietyt rajat on olemassa. Alle viiden tunnin vuorokausiunilla ei kukaan pääse kovin pitkälle, jos harjoittelee intensiivisesti.

Niin, ne päikkärit...


PS. Esitän että naiset nukkuvat miehiä enemmän, jos siihen tarjoutuu tilaisuus. Näitä tilaisuuksia ei tietenkään perheellisellä työssä käyvällä naisella usein ole.
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
Kuvake
kenttiensankari
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5265
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: Wroclaw
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Thainyrkkeily, Vapaaottelu, BJJ, Karate

#2

Viesti kenttiensankari »

Yli 10 tuntia tulee koisittua. Menen nukkumaan 11-1 välillä, ja herään siinä klo 12 maissa. En tajua miten jotkut pärjää 8 tunnin yöunilla, itse olen ihan zombie sellaisten unien jälkeen.
"Tärkeintä ei ole voitto, vaan jalo kilpa" - Eräs häviäjä
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#3

Viesti riku »

Vaihtelee. Ja ihan liikaa. Ilmeisesti olisi hyvä, jos saisin nukuttua yhtenäistä unta jonkin 8+ tuntia. Ei yleensä onnistu. Pätkissä nukkuminen ei ole yhtä tehokasta itselle ainakaan, ja kun nyt työ, ja vuorokausirytmi on mikä on, niin "normaali-ihmisten" arkiaskareet (niinkuin ruohonleikkaaminen ja talvella lumitöiden tekeminen, naapureiden remontointi/taulukoukkujen naulaaminen/pianonsoiton opettelu) repivät mukavasti hermoja.

Riku Ylönen
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#4

Viesti L.K. »

Vaihtelee onko töissä vai vapaalla,sanoisin jotain 6-9 tunnin välillä.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Alioppilas
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5053
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#5

Viesti Alioppilas »

Opiskellessa tulee nukuttua kun harvat opettajatkaan jaksavat aloittaa luentoja ennen kahtatoista. Mahdollisimman paljon unta siis. 8 tunnin työpäivän olen havainnut vähentävän yöunia siihen 6-7 tuntiin, lisäksi sitten päiväunet mahdollisuuksien mukaan.

Olen vähän sellainen ihminen, että aamusta alkuiltaan kykenen nukahtamaan helposti vain olemalla paikallaan suhteellisen mukavassa asennossa, vaikka takana olisikin 12+ tunnin yöunet. Sitten kun ilta alkaa muuttua yöksi, niin pirteyskin lisääntyy, joskin silloinkin nukkuminen onnistuu kunhan menee sänkyyn ja keskittyy.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#6

Viesti Jutoka »

Tuosta puuttuu vaihtoehto 8-9 tuntia ilman päikkäreitä. Valitsin sitten tuon 7-8 tuntia, koska se on lähempänä totuutta.
Kuvake
elixir
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 152
Lauteille: Syyskuu 2005

#7

Viesti elixir »

Teen kolmivuorotyötä ja free jazz unirytmi yhdistettynä lähes jokapäiväiseen treenaukseen vie mehut aika tehokkaasti. Usein nukun yössä vain 2-3 tuntia ja välillä tasaan 'univelkoja', joka ei kyllä tunnu piristävän kuitenkaan. Toisinaan nukun ruhtinaalliset 5-6h. Päiväunet ja torkut ovat pakollisia aina kun on vain aikaa... Säännöllinen päivätyö olisi luksusta. Harkitsenkin vakavasti vaihtavani takaisin *opiskelun* pariin jotta tämä elämä tästä vähän tasoittuisi. :o
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 19103
Lauteille: Helmikuu 2005

#8

Viesti Jussi Häkkinen »

Normaalina arkena ns. "talviaikaan": 5-6h + joskus päivänokoset. Tunti-pari enemmänkin kelpaisi, mutta ei ole aikaa (ts. 7-8h olisi varmaankin ihan kiva määrä nykyisin). Vanhemmiten on unentarve lisääntynyt - kun olin kovakuntoisimmillani teini-iässä/parikymppisenä, nukuin 4-5h/yö hyvin tyypillisesti kesäaikaan, 5-6h talviaikaan eikä kummoistakaan väsymystä tuntunut. En oikein pystynyt nukkumaan enemmän - herätyskelloa ei tarvinnut.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Montako tuntia nukut arkisin?

#9

Viesti bodyguard »

Mika kirjoitti: Olen vakaasti sitä mieltä, että normaali päivätyö häiritsee harjoittelua varsin suuresti, juurikin siksi, että unirytmi hajoaa ja aina väsyttää. :rant:
Koitappa tehdä yötyötä... kyllä se päivätyö on treenaamisen kannata varsin hyvä vaihtoehto...

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Cuculcan
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1100
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti Cuculcan »

7 keskeytymätöntä, ja yksi tai kaksi 20-40 minuutin torkahdusta riippuen henkisen rasituksen määrästä. Esimerkiksi intensiivinen ajatustyö vetää neljässä tunnissa niin piippuun, että pitää buutata välillä. Voimakkaassa fyysisessä rasituksessa päiväunten pituus mieluusti sitten tunnin luokkaa.

epäsäännöllinen ja liian vähäinen uni on henkisen epäterveyden ehtymätön lähde.
)) << >> ((
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#11

Viesti KungFuMiäs »

Normaalisti nukun sen 8 tuntia/yö ja sitten 2-4 yötä kuukaudessa kunnon 9-10h unet. Viime aikoina on tosin ollut vähän heikommin tilanne yöunien kanssa kun on ollut aikaisia työvuoroja, noin 6h yöunilla ollaan menty, joka on minulle liian vähän. Ja kun siihen vielä lisätään että olen viime aikoina treenannut 5 kertaa viikossa noin 3 tuntia aina kerralla niin ei oo hyvältä tuntunut. Kyllä se pari yötä viikossa menee hyvin kunhan sit pitää ainakin yhden kunnon lepopäivän ja nukkuu pois univelat, muttakun se ei ole viime aikoina onnistunut. Muuten olen syöynyt oikein hyvin ja työpäivätkin on sellaista istuskelua netin ääressä, eli kaikki on muuten hyvin palautumisen suhteen mutta kun yöunista puuttuu niin myös palautuminen kärsii paljon. Sen huomaa todella hyvin omassa treenissä kuinka terävyys puuttuu ja keho ei jotenki opi uutta kovin helposti, ei osaa mukautua uusiin muutoksiin tekniikassa. Vertakin on alkanut vuotaan nenästä aamulla tai illalla joinakin päivinä, minulla ei normaalisti koskaan tule sponttaanisti nenästä verta, johtuisikohan viime aikojen elämäntavoista? Verenpaine on kyllä ollut jo kauan hieman normaalia korkeammalla muutenkin.
Viimeksi muokannut KungFuMiäs, heinä 28, 2006, 09.19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvake
niilahasko
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 462
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#12

Viesti niilahasko »

Olen yrittänyt tänäkin vuonna mennä aikaisin nukkumaan, mutta olen havainnut sen olevan miltein mahdotonta. Lause "tänään mä meen aikaisin nukkumaan" on kuultu suustani satoja kertoja, vaan on vielä toteutumatta... :D Jos vaan ei olis aina niin pirun tärkeetä tekemistä iltasisin. Tai jos joku TV kanava perustettaisiin missä hyvät ohjelmat alkaisivat jo seitsemältä... Mahdoton tehtävä! Se joka keksii unikypärän on miljardööri alle aikayksikön. Ajatelkaa, jos pystyisi nukahtamaan hetkessä ohjelmoiduksi ajaksi ja herätä täysin pirteänä. Mä ostaisin ainakin.
niin et sillee...
no pain no game

helsingin wushu ry
http://www.wushu.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#13

Viesti AriJ »

Olen tavis - noin 8 tuntia hurahtaa....
______________________
Kuvake
Simpanssi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2298
Lauteille: Joulukuu 2004

#14

Viesti Simpanssi »

Yleensä nukun noin 6-7h. Jos treeniä on enemmän niin tulee usein tunti lisää. Unirytmi menee todella helposti sekaisin, varsinkin jos nukkuu viikonloppuna pitempään. Lisäksi joudun duunin takia heräämään joskus viideltä ja joskus taas saa nukkua yhdeksään. Siinä on iso ero ja aivan varmasti sekoittaa unirytmin. Jos treenaa tavoitteellisesti kannattaa panostaa siihen uneen.

Magnesiumin otan illalla ja joskus jos keho käy ylikierroksilla nappaan antihistamiinia tai sirdaludin helpottamaan unen saamista. Valeriaanaa olen kanssa miettinyt. Onko kenelläkään kokemusta näistä konsteista?
Kuvake
Elina
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 16300
Lauteille: Joulukuu 2004

#15

Viesti Elina »

Nukun yleensä jotain 9 h, mutta jos olen tarpeeksi väsy, niin eipä taida olla vaikeata nukkua 12 tuntiakaan... :oops: Nyt on ollut vaikeuksia nukahtaa, niin olen napannut jenkkiläisen antihistamiinin, jota paikalliset lääkärit siellä suosittelivat nukahtamislääkkeeksikin. Ongelma siinä vain on se, että aamusti ei herää virkeänä. Onneksi on vielä toistaiseksi iltatöissä...
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 19 kurkkijaa