Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Hermopistekamppailusta

Muun maailman lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
Kuvake
Abe Simpson
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 1565
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Springfield Retirement Castle

#586

Viesti Abe Simpson »

Itse en kyllä taida uskoa kunnolla mihinkään, tieteeseen toki sen verran kuin siihen voi uskoa, tiedostaen että tämän päivän totuudet voivat saada huomenna toiset kasvot. Eniten uskon ehkä siihen, että asioilla on tapana järjestyä. Mistä se sitten johtuu, sitä en tiedä.
"Pallomerimies on erimies"
Ronin
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4457
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Mushroomland

#587

Viesti Ronin »

Uskon asioista voi perustaa oman ketjunsa vaikka Kahvilaan jos niistä haluaa keskustella. Koitetaan pysytellä muuten aiheessa.
When facing difficult situations it is best to dash forward bravely and with joy...

Liity Etupotkijaksi!

Luettavaa (ja tykättävää) potkulaisille!
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#588

Viesti tube »

Jasse kirjoitti: Uskoo kai sekin joka "ei usko" johonkin, Vaikka sitten länsimaiseen tieteeseen? En tietenkään oikesti tiedä (eikä kiinnosta) uskotaanko täälä jumaliin, mutta kyllä täällä on välillä sellainen wannabee tiedemies/fiksujätkä ilmapiiri.
Tässä voi olla sellainen juttu, että osa on paitsi fiksuja, myös vähemmän wannabe-tiedehenkilöitä.

Ero uskovaisuuden ja "tiedeuskovaisuuden" välillä ei ole aina selvä taikka tarkka, mutta se ei liity hermopistekamppailuun eikä kovin paljoa edes kin olemukseen. Oleellista lienee, että "me tiedeuskovaiset" vaadimme jotain objektiivista näyttöä ilmiön olemassaolosta ennenkuin se on "totta". Lisäki on kivaa, jos joku pystyy loihtimaan teorian aiheesta, joka selittää mistä on kyse. Havannot voi tehdä joku muukin ja ne on toistettavissa tarpeen tullen. Uskonto jo määritelmän mukaan ei vaadi havaintoja eikä toistettavuutta. Sivumennen sanoen Contact on hyvä leffa joka sivuaa aihetta.

Sinänsä minulle on yhdentekevää mihin kukin makuukamarinsa hämärässä uskoo, mutta jos esitetään väitteitä, että tekniikalla X joka perustuu luonnonvoimaan Y saadaan aikaiseksi nujerrettu vastustaja, pitäisi tätä pystyä demonstroimaan. Lisäksi jos asialle esitetään selityksiä käyttäen luonnontietelliseltä kuulostavia argumentteja (pyrkien luonnontieteelliseen uskottavuuteen), olisi hyvä pystyä demonstroimaan ilmiö.

Luonnontieteet eivät suinkaan osaa selittää kaikkea, mutta havaintoja kyllä voidaan toistaa.

Ja mitä lääketieteen (länsimaisen tai ei) ikiaikaisiin hyötyihin tulee, niin kerrottakoon irtotietona, että on arvioitu, että (länsimaisella) lääkärillä käynnistä alkoi olla todennäköisemmin hyötyä kuin haittaa jostain 1910 keippeiltä alkaen. En ymmärrä, miksi itämainen kansanparannus olisi yhtään sen tehokkaampaa. Ihmiskunnan eloonjäänti lienee tapahtunut parannuskeinojen alkuaskelista huolimatta, ei niiden ansiosta.

/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#589

Viesti jussip »

Näin akateemikkona ja luonnontieteilijänä nuo tieteenfilosofia yms. keskustelut ovat mielenkiintoisia, ja varmaan palaankin niihin myöhemmin, mutta ajattelinpa kiusallani siirtää tätä threadia vähän toisaalle (ehkä enemmän kohti alkuperäistä aihetta) ja kertoa omista kokemuksistani ”hermopistekamppailuun” liittyen.

Minulla on hyvä ystävä joka on harrastanut kyusho-jutsua pari-kolme vuotta. Hänellä on hieman taustaa myös muutamista muista kamppailulajeista, mutta kyusho-jutsu on ilmeisesti ollut ”se juttu” nuo viime vuodet. Olen tuntenut kyseisen henkilön reilut 20 vuotta, ja kyseessä on viimeisen päälle fiksu kaveri, jolla on mukana myös tervettä skepsismiä ja lähinnä halu oppia ymmärtämään että mitä siellä taustalla oikein on (jos mitään). Olen käynyt hänen kanssaan useita keskusteluja hermopisteistä, ja keskusteluissa on monesti tullut esille että hänen on ollut vaikea uskoa monia aiheeseen liittyviä juttuja ennen kuin hän on nähnyt niitä itse, ja sittenkin hänen on ollut mahdotonta selittää mihin ne perustuvat. Hänen tapauksessaan tämä on ilmeisesti ainoastaan lisännyt mielenkiintoa, ja hän on halunnut oppia lisää aiheesta. Monesti keskusteluissamme tulee esille vaihtoehto että kyseessä olisi suurimmaksi osaksi psykologiset tekijät, mutta mitään varmennusta asialle ei ole saatu.

Noh, tästä päästäänkin sitten itse aiheeseen, yhteisestä sopimuksesta ystäväni on joskus koittanut piste knockkeja minuun (hän on tosin harrastanut lajia vasta tuon hyvin rajallisen ajan, ja ei omien puheidensa mukaan ole erityisen hyvä knockaaja, mutta mikäs siinä kun itse luotan mieheen). Näitä testejä on tehty muutamaan otteeseen, ja olen ihan vaan seissyt rentona paikallani, ja ystäväni on napautellut parit lämmittelypisteet läpi, ja viimeistellyt sarjan kaulan alueelta löytyvällä pisteellä (loogisestikin ajatellen ihminen on varmaan helpoin tyrmätä läheltä päätä). Noissa napautuksissa on kyllä huomannut selkeästi milloin piste on osunut kohdalleen.

Tunnetta on vaikea kuvailla, mutta vähän niin kuin sähköisku iskisi pisteen kohdalta kohti muuta kehoa, samalla kaikkien tuntoaistimusten hävitessä. Käytännössä siis tuntui siltä kuin en näkisi (”näkyi” pelkkää mustaa), kuulisi, tai tuntisi mitään, mutta tavallaan tajusin ajan kuluvan ja tiedostin että ”olen edelleen olemassa”, vaikka en saanutkaan ulkomaailmasta minkäänlaisia ärsykkeitä. Tämä kaikki kesti todennäköisesti vain sekunnin murto-osan ajan, mutta tuon perusteella on helppo kuvitella mihin varsinainen piste knockki perustuu. Jos tuo ”tila” olisi jatkunut yhtään pidempään, olisin varmasti lyyhistynyt maahan, sen verran vaikeaa tuo kehon hallinnassa pitäminen on ilman mitään aistimuksia. Tämä on siis toistettu minulle useita kertoja, mutta varsinaista knockia ei tuloksena kuitenkaan ole ollut. Kuulemma pupillini kasvoivat moninkertaisiksi (ja tämän olen nähnyt itsekin henkilöillä joita olen nähnyt knockattavan), eli jotain siellä fysiologisella puolella tapahtuu.

Se että eroaako tuo pisteknocki siitä kuin päähän lyödään vaikka nyrkillä sopivasta kulmasta, niin en tiedä. Minua ei ole koskaan tyrmätty (olen lähinnä harrastellut kovan kontaktin kamppailulajeja, en kilpaillut tai mitään), mutta en ole koskaan missään sparrissakaan jossa olen saanut kovia iskuja, niin kokenut mitään vastaavaa.

Joskus ystäväni on pyytänyt minua seisomaan paikoillaan silmät kiinni, ja sitten hän on puuhastellut jotain. Jälkikäteen hän sitten on sanonut että koitti esim. horjuttaa minua koskematta (sitä mystistä chi-energiaa tms), mutta nämä eivät ole minuun toimineet. Tässä tietysti hyvänä puolena se että hän ei ole etukäteen kertonut minulle mitä tekee (niin en ainakaan ole voinut tietoisesti vaikuttaa lopputulokseen), ja kun tosiaan luotan mieheen sen verran että ei hän rupea noita asioita keksimään tai sepittelemäänkään, niin testit ovat olleet minusta ihan asiallisia. Tietenkään minkään tieteellisen tutkimuksen kriteerejä noilla ei saavuteta..

Joskus ystäväni kanssa on keskustelu siitä että miten helppo pisteisiin on osua liikkeessä tms. Hänen vastauksensa (joka ilmeisesti on sama kuin lajin ”gurujenkin”) on että ei hän yritäkään välttämättä osua mihinkään tiettyihin pisteisiin. Osuu jos on osuakseen jne. Tekniikan pitää olla sellaista että se toimii vaikka osuma kohta & kulma ei olisikaan juuri se oikea. Tästä joskus esimerkkinä hän pyysi minua lyömään koukkulyönnin häntä kohti. Löin siis ihan tuommoisen kevyen ”perus-koukku-heijarin” joita itsellä on tullut aika paljon tuolleen harjoitusmielessä lyötyä krav maga ja potku/thainyrkkeilyreeneissä. Kaveri blokkasi sen kahdella kädellä, torjunta oli aika vastaava mitä olen nähnyt useammassakin lajissa, ja tunne oli sama kuin ”osuessa hermoon”, tiedätte kai, eli sama homma kuin ”kyynärpään kolahtaessa pöydänkulmaan”, semmonen sähköinen hermokipu kulki koko käden läpi. Sen jälkeen ei enää tehnytkään mieli koettaa lyödä sillä kädellä. Eikä edes toisella. Ilmeisesti siis siinä tällä kertaa pisteetkin osuivat kohdalleen (vaikka lyönti tietty olikin ihan tuommoinen kevyt torjuttavaksi tarkoitettukin harjoituslyönti), niin vaikka näin ei olisi ollut, olisi blokki varmasti toiminut.

Vastaavaa ei ole itselle tosiaan sattunut, vaikka etenkin krav magassa on tullut lyötyä todella paljon noita lyöntejä jotka torjutaan napakasti esim. käsivarsilla, ja potku/thainyrkkeilyssä on noissa tekniikoissa puolin ja toisin ollut aika paljonkin voimaa/nopeutta.

Mutta tässä nyt näitä omia vaatimattomia ensikäden kokemuksiani aiheesta. Yritin kertoa näistä muutamasta kokemuksestani aika objektiivisesti, sen kummemmin ottamatta kantaa että mihin itse uskon niiden perustuvan tai että toimisivatko ne ip-tilanteessa tai kamppailu-urheilussa tms. Kerroin vain miltä minusta tuntui ja miten itse koin nuo tilanteet (eli ehkä sittenkin subjektiivista).
riku
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 10
Viestit: 2347
Lauteille: Joulukuu 2005

#590

Viesti riku »

Hyvää juttua, jussip: hyvää analyysia ja itseanalyysia. Kiitos.

Riku Ylönen
tube
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 606
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

#591

Viesti tube »

:samaamielta:

Olisi kiintoisaa, jos joku demoaisi näitä tekniikoita esim potku-meetinkissä.

/T
Tuomas Lähdeoja
Ei pidä ehtimiseen nykiä käsittimestä.
Laredo
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 315
Lauteille: Heinäkuu 2006

#592

Viesti Laredo »

Tässä lajeja tutkiessani ja kenties itselleni uutta etsiessäni, törmäsin hermopistelajeihin joista shorinji kempo ja ryukyu kempo tulivat ekana vastaan. Osaatteko hieman valottaa suomessa(mieluiten pk-seudulla) tapahtuvan opetuksen tasoa ja millaista harjoittelu noin niinkuin ylipäätään on?
E: Tiedän näistä lajeista vain mitä internetistä löytyvät lajikuvaukset antavat ymmärtää.
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#593

Viesti Kristian Hyvärinen »

Jussipeeltä asiallista ja analyyttistä tekstiä. Kiitos, on mukava lukea tuollaista. :bow:
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#594

Viesti Verr »

Mitä hermopisteilijät itse ajattelevat Kauhasen hermopistekirjasta? Itse selailin kirjastossa ja hyllyyn jäi. Sen verran kummaa tavaraa. Näytti olevan vain tavallisia monimutkaistettuja kipupisteitä.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
AnarkiaVaari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 311
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#595

Viesti AnarkiaVaari »

Verr kirjoitti: Mitä hermopisteilijät itse ajattelevat Kauhasen hermopistekirjasta? Itse selailin kirjastossa ja hyllyyn jäi. Sen verran kummaa tavaraa. Näytti olevan vain tavallisia monimutkaistettuja kipupisteitä.
Paha sanoa, kun en ole lukenut, mutta kaippa sitä voisi joku päivä selailla.
(Slurps!) Vaikea puhua, kun on nokka täynnä jätskiä!
Urkki
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 368
Lauteille: Maaliskuu 2006

#596

Viesti Urkki »

Mikäs siinä kirjassa niin kummaa oli?
Kristian Hyvärinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 71
Viestit: 6487
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Tampere

#597

Viesti Kristian Hyvärinen »

Verr, mikä ero mielestäsi käytännössä on joillakin 'kipupisteillä' ja 'hermopisteillä'? :)
... well, that aged like milk.

If you're not perfect, there's something wrong with you.

- George Carlin
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 6
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#598

Viesti Verr »

Hermopisteillä oletetaan saavan jotakin eriskummallista (muutakin kuin kipu) aikaan.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 53
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#599

Viesti AriJ »

Verr kirjoitti: Hermopisteillä oletetaan saavan jotakin eriskummallista (muutakin kuin kipu) aikaan.
Hmm, mitäköhän tuo jokin muu mahtaisi sitten olla? :smt017
______________________
Kuvake
sivarinlötkö
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 6855
Lauteille: Kesäkuu 2005

#600

Viesti sivarinlötkö »

Yamazu kirjoitti:
Verr kirjoitti:Hermopisteillä oletetaan saavan jotakin eriskummallista (muutakin kuin kipu) aikaan.
Hmm, mitäköhän tuo jokin muu mahtaisi sitten olla? :smt017
Tyrmäys?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 35 kurkkijaa