Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Lü Baochun

Kiinalaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Vastaa
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

#16

Viesti oskar »

4-5 tuntia kovaa harjoittelua päivässä kuulostaa melko kovalta määrältä Vai onko noista harjoituksista jotkut olleet palauttavia ja vähän kevyempiä
Joo tuskin harjoittelu on ollut pelkästään kovaa puurtamista, vaan tohon aikaan kuuluu kaikenlaista harjoittelua. Ja luulisi että palautumistakin on ajateltu. Mutta ymmärtääkseni on kuitenkin joka päivä jotain harjoteltu. Minullekkin on Lü sanonut että olisi hyvä jos edes tunnin pystyisin treenaamaan joka päivä. Toisaalta jos ajattelee ammattiurheilijoita nykypäivänä niin kyllähän hekin harjoittelevat monta tuntia päivässä. Mutta joo varmaan kaikenlaista harjoitusta tohon kuuluu, enpä ole kylläkään kysynyt.
tuon tekstin lähinnä toimiessa mainospuheena?
No tekstin olen kirjoittanut erääseen koulutehtävään liittyen, joten en sitä hirveän mainosmielessä kirjoittanut. :)
Kuvake
pulkkanaru
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 624
Lauteille: Elokuu 2006

#17

Viesti pulkkanaru »

Ok. Jos siis kyseessä on lajinomaiset harjoitukset (hieno sana jonka olen oppinut tältä foorumilta :D ) niin kaippa se on sitten ihan fakta. Pisti vaan hieman silmään, kun itse olen jatkuvasti lisännyt omaa thaikun harjoittelutahtia ja vetänyt paljon pitkiä lenkkejä. Enkä pysty viikkoa vetämään harjoituksia niin että voisin joka päivä 4-5 tuntia tosissaan treenata. Siis niin että se 4-5 tuntia olisi tehokkaasti käytettyä aikaa. Mutta kait ne on teräsmiehiä :hypi:
EDIT: Ylläolevat kommentit selvensivätkin jo paljon. :tiphat:
"Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta."
-Alivaltiosihteeri-
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 18918
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

#18

Viesti Andy »

On aivan mahdollista treenata niin, että harjoitusohjelma kokonaisuutena on kova ja käsittää 4 tuntia treeniä päivässä. Sen sijaan ei ole mahdollista treenata kovaa treeniä neljää tuntia päivässä joka päivä. Kellekään.

Ilmeisesti kyse on siis tästä ensimmäisestä tapauksesta :?:
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
PaavoH
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1251
Lauteille: Heinäkuu 2005
Etulaji: Baji, bagua
Sivulajit: Xinyi liuhe

#19

Viesti PaavoH »

Tai sitten kyse on siitä lajipainotteisesta treenistä, joka ei välttämättä ole fyysisesti kovaa :p

EDIT:
KungFuMiäs kirjoitti: nyt täytyy pitää mielessä että tässä ei ole kyse mistään lenkkeilystä, punttisali treenistä tai vastaavasta, vaan lajinomaisesta kung fu treenistä, sellaisessa pätee hieman eri säännöt riippuen lajista.
Kuvake
Roitto
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 307
Lauteille: Huhtikuu 2006
Paikkakunta: Turku

#20

Viesti Roitto »

Hmm. Jos mies laskee mukaan myös mietiskelyn ja vastaavan?
Kalle Roitto

Herra hankkii rumalle rouvalleen kauniin irtopään
Kuvake
Nabil Mokhtari
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 498
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#21

Viesti Nabil Mokhtari »

Roitto kirjoitti: Hmm. Jos mies laskee mukaan myös mietiskelyn ja vastaavan?
Silloin treenimäärä olisi varmaan aika lailla suurempi :D Jos siis tarkoitat yleisesti taistelusovellusten yms. kelailua etkä varsinaista meditaatiota. En tiedä kuinka paljon Lü sellaista harrastelee (jos ollenkaan).
Kuvake
PetteriYltava
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 113
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#22

Viesti PetteriYltava »

Kameli kirjoitti: Isä esitteli Lün muutamille opettajille, esim ensin eräälle tunnetulle Chen taiji mestarille jonka nimeä en muista, mutta taiji ei innostanut nuorta poikaa.
Chen Zhaokui oli opettajan nimi, Chen Faken poika siis. Vaatimaton alku pikkupojalle :-)
Petteri Yltävä
principle first and movement second - Yang Jianhou
Kuvake
PetteriYltava
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 113
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#23

Viesti PetteriYltava »

kenttiensankari kirjoitti: Missä kilpailuissa Baochun on menestynyt hyvin?
Kiinan vapaaottelun kultamitali vuonna 1983 lienee se kirkkain ja sitä ennen tietysti maakuntien kilpailujen kultamitaleja. Oli muuten viimeinen ilman sääntöjä, kuolemantapaus muutti sitten nuokin urheilullisempaan suuntaan.
Petteri Yltävä
principle first and movement second - Yang Jianhou
Kuvake
f-e
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 391
Lauteille: Kesäkuu 2005

#24

Viesti f-e »

Lü on kyl ihqdaa :D
Kameli kirjoitti: Tuosta tongbeistä vielä vähän. Minusta tuntuu että Liulla ja tongbeillä on ollut aika suurikin vaikutus Lülle ja hänen bajille. Ainakin monet meidän pidemmän etäisyyden tekniikoista vaikuttaa usein melkeinpä enemmän tongbei-vaikutteisilta kuin pigua-vaikutteisilta. Tai oikeastaan meidän pigua on varmaan aika tongbei-vaikutteista. Tämä nyt on ihan mun oma päätelmä sen vähän perusteella mitä olen nähnyt tongbeitä ja piguaa.
hmm. miten olet huomannut noita vaikutteita? tai siis miten ne ilmenee?
muistaakseni Lü kertoi että tongbei ja pigua olisivat joskus olleet yks ja sama tyyli joka sitten haarautui ja että näyttävät melko samatapaisilta mutta suoritustavat ovat erilaiset.
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

#25

Viesti oskar »

f-e kirjoitti: Lü on kyl ihqdaa :D
Kameli kirjoitti:Tuosta tongbeistä vielä vähän. Minusta tuntuu että Liulla ja tongbeillä on ollut aika suurikin vaikutus Lülle ja hänen bajille. Ainakin monet meidän pidemmän etäisyyden tekniikoista vaikuttaa usein melkeinpä enemmän tongbei-vaikutteisilta kuin pigua-vaikutteisilta. Tai oikeastaan meidän pigua on varmaan aika tongbei-vaikutteista. Tämä nyt on ihan mun oma päätelmä sen vähän perusteella mitä olen nähnyt tongbeitä ja piguaa.
hmm. miten olet huomannut noita vaikutteita? tai siis miten ne ilmenee?
muistaakseni Lü kertoi että tongbei ja pigua olisivat joskus olleet yks ja sama tyyli joka sitten haarautui ja että näyttävät melko samatapaisilta mutta suoritustavat ovat erilaiset.
öööö... Mitenköhän selittäisin... Ois helpompi näyttää mitä tarkotan.
No ainakin mitä olen ymmärtänyt niin pigua tavallaan käyttää enemmän "ympyrämäistä" liikettä iskuissa, tavallaan isonpaa "ympyrää", kun taas tongbei on ruoskamaisempi. Ja vaikuttaisi siltä että tongbeissä kaytetään vartaloa enemmän ja "pehmeämmin" ja iskut lähtee selästä, kuten lajin nimikin viittaa. Minusta Lü näyttää käyttävän vartaloa käytännössä enemmän tongbeimaisesti kuin piguamaisesti. Ja esimerkiksi kerran tunnilla hän näytti miten pitäisi pidemmällä etäisyydellä toimia niin käytti esimerkkinä oikeastaan vain tongbeitä ja kertoikin samalla vähän miten lajissa vartaloa käytetään.

Myös mitä tarinoita hän on kertonut tongbeistä ja tästä tongbei mestarista (jos nyt olettaisi että sama Liu oli kyseessä) kuulostaa siltä että Lü arvostaisi tongbeita varsin paljon ja tätä kyseistä mestaria.

Toivottavasti ymmärsit mitään selityksestä ja nää nyt on vain mun havaintoja eli voin olla täysin väärässäkin. :)


ps. jonkun aikaa sitten youtubessa oli joitain tongbei-videoita joissa olleen tongbei-mestarin kehonkäyttö näytti erittäin saman tyyppiseltä kuin Lün. Itseasiassa se näytti olevan paljon lähempänä kuin mikään baji-video mitä olen nähnyt. Mutta nämä nyt tietenkin on vain videolta katottua...
Kuvake
PetteriYltava
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 113
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#26

Viesti PetteriYltava »

PetteriYltava kirjoitti: Kiinan vapaaottelun kultamitali vuonna 1983 lienee se kirkkain ja sitä ennen tietysti maakuntien kilpailujen kultamitaleja.
Itse itseäni korjaten. Otin asian tuli uudelleen puheeksi Lün kanssa ja olin unohtanut että hän melkein teki saman tempun kuin opettajansa Zhang Xuchu. Zhang voitti samaiset kisat neljä kertaa 1953, 1957, 1959 ja 1979. Lü on ottanut kullan kolme kertaa 1980, 1981 ja 1983. Vuonna 1984 hän sitten tapasi tulevan taijiopettajansa Feng Zhiqiangin, joka pyyhki kultapojalla lattiaa :)
Petteri Yltävä
principle first and movement second - Yang Jianhou
jansson
nilkkaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 40
Lauteille: Huhtikuu 2006

#27

Viesti jansson »

mistä lähtien Lu on opettanut suomessa? Asuuko hän ihan vakituisesti täälä ja osaako hän suomea kuinka hyvin?
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 41
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#28

Viesti KungFuMiäs »

mistä lähtien Lu on opettanut suomessa? Asuuko hän ihan vakituisesti täälä ja osaako hän suomea kuinka hyvin?
2001 taisi homma alkaa. Suomea hän ei osaa, mutta englantia on oppinut lujaa vauhtia. Kyllä hän ainakin tällä hetkellä asuu vakituisesti täällä.
Kuvake
maminglei
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 341
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: KL, MY

#29

Viesti maminglei »

Kuulostaa pätevältä äijältä! Hienoa, että tällainen opettaja on saatu suomeen. Miten on oppilaiden laita: onko hänellä kovia oppilaita kiinassa ja miten pitkään edistyneimmät suomalaiset oppilaat ovat treenanneet? Ja onko joukossa ainesta jatkaa miehen perintöä suomessa?
"Ma Minglei, you fat, not fit" - sifu Wong Jan Yum
oskar
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 9
Viestit: 613
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki
Etulaji: taiji
Sivulajit: baji, bagua, xingyi

#30

Viesti oskar »

maminglei kirjoitti: Kuulostaa pätevältä äijältä! Hienoa, että tällainen opettaja on saatu suomeen. Miten on oppilaiden laita: onko hänellä kovia oppilaita kiinassa ja miten pitkään edistyneimmät suomalaiset oppilaat ovat treenanneet? Ja onko joukossa ainesta jatkaa miehen perintöä suomessa?
Hyvä kysymys! Olen kuullut huhua että hänellä olisi Kiinassa joku perinteen jatkaja, mutta minulla ei ainakaan ole juurikaan tietoa hänen edellisistä oppilaista. Täällä Suomessa taas uskon ettei kukaan yksin pysty hänen koko lajirepertuaariaan oppimaan, mutta joka lajissa (taiji, baji, xingyi) taitaa muutama enemmän tosissaan treenaava olla. Ainakin taijissa on muutama, (mutta en sitten tiedä kuinka hyvin he tulevat oppimaan taijin taistelupuolenkin, toivottavasti hyvin oppivat.) Ja bajissa ainakin KFM taitaa treenata aika tosissaan, joten sysään bajin suhteen paineet KungFuMiehelle, itse kun en treenaa tarpeeksi ainakaan tällä hetkellä, valitettavasti. :D

Pisimpään Suomessa treenanneet ovat aloittaneet varmaankin kun Lü tuli Suomeen. Heistä suurin osa taitaa nykyään olla taijin puolella. Bajissa pisimpään treenanneita, ainakin tällä hetkellä aktiivisia taitaa olla KFM, minä ja muutama muu, joista jotkut ovat aloittaneet vähän meitä ennen.

Joo täytyy olla todella kiitollinen että Lü on valinnut Suomen ja Helsingin, varsinkin kun juuri ennen kuin valitsi Suomen oli jo melkein tehnyt sopimuksen Uuteen Seelantiin. Toivottavasti meistä löytyy perinteen jatkajia!!! Sun täytyy tulla auttamaan taakassa jos joskus sieltä Kiinasta palaat. :D
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa