Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Miksi treenata, ellei tapellakseen?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Vastaa
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#106

Viesti YJT »

_m_ kirjoitti: Taidat olla vaan joku tilastojen tutkija etkä oo varmaan ikinä liikkunu illalla kadulla viikonloppusin jos sanot noin.Kiinnostas vielä tietää että mikä on toi sun ammattis? Ja jos sulla ei ole käytännönkokemusta niin et voi sanoa että "95+%ssa tapauksista tappelun olisi voinut välttää toimimalla "järkevästi" jo ennenkuin toinen meinaa käydä raiveleihin kiinni". Alkaa jo ihan naurattaa tommonen.
Minä olen poliisi ja kuljen yössä ammatikseni. Olen kulkenut yössä myös siviilissä. Lahdessa olen tosin käynyt vain muutaman kerran eikä minulla ole Lahden yöelämästä kokemuksia, mutta on melko vaikeaa uskoa, että Lahti eroaisi ihan kauheasti esim. Helsingistä.

Käsitykseni olen saanut sekä omakohtaisista, onnistuneesti vältetyistä väkivaltatilanteista että tilanteista joita olen kohdannut työssäni. Toisin kuin useimmiten luullaan, poliisi ei tule paikalle vasta silloin kun tilanne on jo ohi, vaan usein paikalle päästään siinä vaiheessa kun tappelua ollaan vielä rakentamassa (siis aktiivisesti kyhäämässä kasaan; se ei synny itsestään).

Poliisina pyrin paikalla saamaan mahdollisimman kattavan kuvan tapahtumista, kaikkien osapuolten (ja mahdollisten todistajien) kertomana. Ja toisin kuin tappelun osapuolet, minä olen paikalla selvin päin ja pystyn arvoimaan tilannetta järkevästi (tai ainakin järkevämmin kuin osalliset itse).

Olen sitä mieltä, että reilusti oli 90% katuväkivaltatilanteista on sellaisia, että ne olisivat vältettävissä jos uhrilla olisi taitoa, ja ennen kaikkea halua yrittää. Usein (en kuitenkaan sano "useimmiten") tilanne alkaa (lähes) provosoimattomasta riidan haastamisesta, mutta tilanne olisi vielä täysin vältettävissä. Usein tuntuu siltä, että riidan haastaminen koetaan jo hyökkäämiseksi, jolloin muka olisi myöhäistä tehdä asialle jotain.

On toki tilanteita jotka alkavat täysin yllättäen ja siten että uhri ei käytännössä olisi voinut estää tilannetta ennakolta. Tällaiset tilanteet ovat kuitenkin hyvin harvinaisia.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#107

Viesti bodyguard »

_m_ kirjoitti: kyseinen poliisi on millanen on: idiootti. Samaa mieltä oli ne Hesen vartijatki.

:lol: Kiitos, en saa nauraa läheskään niin usein kuin olisi terveydelle suotavaa
YJT kirjoitti: Olen sitä mieltä, että reilusti oli 90% katuväkivaltatilanteista on sellaisia, että ne olisivat vältettävissä jos uhrilla olisi taitoa, ja ennen kaikkea halua yrittää. Usein (en kuitenkaan sano "useimmiten") tilanne alkaa (lähes) provosoimattomasta riidan haastamisesta, mutta tilanne olisi vielä täysin vältettävissä. Usein tuntuu siltä, että riidan haastaminen koetaan jo hyökkäämiseksi, jolloin muka olisi myöhäistä tehdä asialle jotain.
Olen samaa mieltä. Olen nähnyt aika monta tappelua tapahtuvan, ja kyllä ihan rehellisesti sanoen suurin osa olisi ollut vältettävissä. Ainahan toki on niitä joita ei voi välttää, mutta kyllä ainakin siviilieläjän kohdalla kyse on enemmänkin siitä että mitä on valmis tekemään välttääkseen tappelun.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#108

Viesti Mjölnir »

Kuten YJT sanoi: useimmat olisi voitu välttää.

Itsekin opetan ihmisille tätä. Mutta harmi kyllä, viimeisin tilanne, johon olen livenä joutunut kadulla, oli sellainen, että mua lyötiin takaoikealta suoraa kasvoihin, kun pysähdyin avaamaan vilkkaalla kadulla rappukäytävän ovea.

Henkilöitä en ollut tavannut koskaan aiemmin.

Olisihan senkin voinut välttää: jos en olisi ollut humalassa ja jos en olisi ollut kyseisessä kaupungissa ja jos en olisi ollut neljään saakka baarissa.

Kannattaa välttää yleistyksiä. Itsekin luulin ennen tätä tapausta, että väkivallan pystyy "aina" tunnistamaan ja välttämään.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Jukka Suominen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1019
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: Tampere

#109

Viesti Jukka Suominen »

RJOG kirjoitti: "Tämän vuoden tammi-kesäkuussa henkeen ja terveyteen kohdistuneiden rikosten lukumäärä tuhatta asukasta kohden."

1. Helsinki (4,71)
2. Vaasa (4,45)
3. Jyväskylä (4,17)
4. Joensuu (3,89)
Oho .. Miksi Vaasa on kakkosena? Kyllähän täällä on aina välillä rähinöitä, itsekin muutamaan otteeseen saanu pahaa painia harrastaa asfalttitatamilla, ja ihan rehellisesti sanottuna joka kerta ilman mitään provokaatiota, on ihan muuten vaan joku hyökännyt kimppuun. Ihme touhua todellakin.
Mutta siitä huolimatta olen tätä pitänyt ihan tavallista rauhallisempana opiskelukaupunkina
Kuvake
Kalle Koskinen
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 4217
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Iisalmi

#110

Viesti Kalle Koskinen »

Iisalmi on ollut myös kohtalaisen korkealla noissa väkivaltatilastoissa ja olen itsekin siellä teinivuosina kaupungilla pyöriessäni nähnyt hyvin monta tappelua. Sen 95+% olen onnistunut välttämään vain pitämällä silmät ja hoksottimet auki. Asiaahan tietysti auttaa se, että en ollut kuin vain muutaman kerran humalassa, mutta olin kumminkin joka viikonloppu kaupungilla.

Kerran sitten tapahtui sillä tavalla, että ala-asteelta tuttu rinnakkaisluokkalainen käveli vain luokseni ja mitään varoittamatta löi naamaan (hassua se, että en tuntenut yhtään mitään). Otin sitä ranteista kiinni ja kysyin, että miksi hän löi. Olin kuulema huudellut hänelle, mutta selitettyäni että tulin juuri kaupungille, enkä näin ollen voinut huudella hänelle ja kaiken lisäksi kerroin, että minulla ei olisi edes mitään syytä huudella hänelle. Hän uskoi minua, päästin hänen kätensä irti ja molemmat jatkoivat iltojansa tyytyväisinä. Tämä kaveri oli minua pienempi, mutta sitä hauskaa peräänantamatonta luonnetta, joka ei tappelussa anna kovin helpolla periksi. Tiesin tämän, enkä halunnut ottaa turhia riskejä, vaikka olin juuri ensihumalassa (voittamaton, komea, vahva jne...).

Eräs toinen tapaus sisälsi myös minua pienemmän henkilön, jolleka tiesin pärjäävääni helposti. En kumminkaan nähnyt tappelemisessa mitään järkeä, enkä olisi tuntenut oloani ylpeäksi, niin aloitin epäkohtien selvittämisen sillä tavalla, että kummankaan ei tarvinnut jännittää. Eipähän tarvinnut mitään kostoreissuja pelätä hänen tuntemiltaan väkivaltaisilta idiooteilta, koska en ollut tätä pientä kaveria kohtaan millään tavalla epäreilu.

Niin kuin isäni minulle monesti on sanonut, niin viisaampi väistää. Oli se sitten kaupungilla rähistessä tai vaimon kanssa nahistellessa. Kyllä tuo on ainakin minua auttanut, enkä ole koskaan ajatellut sitä, että pitääkö joku minua pelkurina kun en tappele ja puolusta kunniaani.

Minulla oli kyllä viestin alkua kirjoittaessa mielessäni jokin hyvä asia, mutta se pääsi nyt unohtumaan. Päädyinpä sitten toistamaan jo aiemmin todettua.
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#111

Viesti Gyokuro »

Mika kirjoitti: Minä taas olen sitä mieltä, että aikuisena osaa katsoa nuoruusiän tapahtumia vähän eri kulmasta. En näe tällä yhtään mitään yhteistä nykyisten kokemusteni kanssa. Kyse on kahdesta ihan eri asiasta, joita ei sovi lainkaan sekoittaa toisiinsa.

Ja minä kasvoin Porissa, joka siihen aikaan oli käsittääkseni Suomen väkivaltaisin kaupunki (Vekan mukaan kylä on kovasti rauhoittunut noista ajoista). Tää oli sitä aikaa, kun punkkarit kääntelivät poliisiautoja katolleen ja muuta mukavaa.
Totta kai näinkin, mutta aikuisten maailma ei ole kuitenkaan käyttäytymismallien ja normien mukaan samankaltainen kuin nuorisolla, joten se katsontakantakin muokkautuu sitä mukaan, niin väkivallan tekijöillä kuin uhreillakin. Siksikin kyseessä nimenomaan on juuri kaksi eri maailmaa, kuten sanoit, mutta silti niillä on katkeamaton tapahtumayhteys.

Itse olen kasvanut eri nuorisojengien keskellä, vaikkakaan en sen kummemmin itse niihin osallistunutkaan. Mutta tähän perustuen jo asuinseutu tai äidinkieli saattoi olla syynä kuokkaamiselle, joten nuoruusvuoteni olivat karrikoiden sanottuna pelkkää ympäristön havaitsemista ja de-eskalointia, mutta siltikin oli mahdotonta välttää konflikteja loputtomiin. Nyttemmin myös tämä touhu on rauhoittunut kummasti ja samat naamat, joiden kanssa tuli junnuna kähistyä, kävelevät rauhallisesti ohi. Iän tuomaa muutosta lienee puolin ja toisin ?
YJT kirjoitti: On toki tilanteita jotka alkavat täysin yllättäen ja siten että uhri ei käytännössä olisi voinut estää tilannetta ennakolta. Tällaiset tilanteet ovat kuitenkin hyvin harvinaisia.
Taitaa olla lähinnä tapauskohtaista, mutta sanotaanko, että ainakin harvinaisempia. Tarkoitan sitä, että tähän asiaan vaikuttaa varmaankin vähintäänkin yhtä suuresti tekijän tai tekijöiden yleiset toimintatavat ja tarkoitusperät, kuin kohteen/uhrinkin vastaavat.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#112

Viesti L.K. »

Olen Mjölnirin kanssa samoilla linjoilla eli vaikka yleisesti ottaen valtaosan tapahtuneista voi välttää omalla käytöksellään,on kuitenkin vaara aina olemassa,että joutuu täysin yllättävän ja äkillisen väkivallan kohteeksi.
Itse nimittäisin tätä vain pahaksi karmaksi. :D

Pienemmissä kylissä tapellaan useammin siksi,että ympyrät on pienet ja vanhat kauant herää helposti henkiin,eritoten kun kuppiloita on vähän missä kaikki käyvät.Ja ns. vieraat taas tunnistetaan helposti ja näille sitten usein saattaa löytyä poskensoittajia.
Toisaalta,uskon että esim. Helsinki on paljon riskialttiimpi paikka tälläisen yllättävän väkivallan osalta kuin vaikkapa Lahti tai Kouvola.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 4151
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#113

Viesti YJT »

Joo, kukaan ei kai ole sanonutkaan että kaikki tilanteet ovat vältettävissä. Itse ainakin totesin että varmasti reilusti yli 90% tilanteista olisi vältettävissä (mikä tarkoittaa sitä että reilusti alle 10% ei olisi), ja että itse olen välttänyt kaikki potentiaaliset väkivaltatilanteet siviilissä kulkiessani.

Itse ainakin tarkoitin kommentoida sitä asennetta/näkemystä että lähes väkisin tulee turpaan jos lähtee kylille pimeän aikaan.

Minulla on sellainen käsitys, että tätä War on the Streets -asennetta (nk. Itä-Helsinki asenne) edustavat henkilöt ovat kauhean huolissaan siitä, että joku tulee ja laittaa turpaan kadulla. Kuitenkin kaupungilla kuljetaan tactical black reisitaskuhousuissa ja mustassa takissa ilman heijastimia, eikä kanneta lainkaan huolta siitä että voisi vaikka jäädä auton alle. Eli keskitytään kauheasti johonkin kokonaisturvallisuuden kannalta kapeaan sektoriin ja jätetään kaikki muut fyysiseen turvallisuuteen liittyvät asiat täysin huomiotta.

Tästä malliesimerkkinä toimivat useat poliisit. Poliisin kenttähaalarissa on molemmissa hihansuissa ja molemmissa punteissa tarranauhalla kiinnitettävät heijastimet. Näppituntumalta sanoisin, että valtaosa poliiseista on irrottanut nämä heijastimet, ja syytä kysyttäessä vastaus liittyy yleensä johonkin taktiseen tilanteeseen tyyliin "asekeikalla heijastimet voivat paljastaa mun sijainnin sille asemiehelle". Tämä toki pitää paikkansa, mutta tällaisia keikkoja ei ihan päivittäin kuitenkaan ole. Sen sijaan samat jannut hyppivät rutiininomaisesti pimeän aikaan tummansinisissä haalareissa liikenteen seassa ilman heijastimia esim. ajoneuvoja pysäyteltäessä, eivätkä ole lainkaan huolissaan siitä että myös se 15 tonnia painavan bussin alle jääminen takaa melko pitkän sairasloman, ihan kuin se ammutuksi tuleminenkin.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#114

Viesti L.K. »

YJT:ltä hyviä pointteja,eritoten nuo heijastinjutut. :)

Enkä itsekkään oikein usko siihen,että Suomesta löytyy sellaisia paikkoja,joissa saa VARMASTI turpaansa,teki mitä vain,jos siellä liikkuu tietyn kellonajan tai ajankohdan aikaan.
Urbaanit legendat on aina vallalla kylästä riippumatta.
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Kuvake
Kuhmu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2558
Lauteille: Toukokuu 2005

#115

Viesti Kuhmu »

Riippunee yksilön halusta saada turpaan, tai välttää ko. asiaa. Missä tahansa on mahdollisuus hankkiutua ikävyyksiin, mutta silloin voi sitten syyttää itseään.
M M A
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 417
Lauteille: Lokakuu 2006

#116

Viesti M M A »

Alkuperäiseen aiheeseen vastaisin että siksi, koska reenaaminen on pirun KIVAA. Melkein kaikkihan haluavat myös olla kovia tappelijoita, onhan se mukava tietää että tarvittaessa pystyy antamaan kyytiä ainaki jollekki keskenkasvuiselle kynäniska-teini-hörhölle muttei se sitä meinaa että pitääs kulkea kylillä mättämässä kanssaihmisiä :badgrin:
Kuvake
MarkkuT
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 6493
Lauteille: Maaliskuu 2005

#117

Viesti MarkkuT »

M M A kirjoitti: Melkein kaikkihan haluavat myös olla kovia tappelijoita, onhan se mukava tietää että tarvittaessa pystyy antamaan kyytiä...
Vai menisikö se paremminkin näin:

Melkein kaikkihan haluavat myös kuvitella olevansa kovia tappelijoita, onhan se mukava mielessään fantasioida että tarvittaessa pystyy antamaan kyytiä...

Voin tunnustaa, että ainakin minulla menee.

:lol:
Ain't no one.
Kuvake
L.K.
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 12812
Lauteille: Huhtikuu 2005
Paikkakunta: Kotka
Etulaji: Defendo
Yhteystiedot:

#118

Viesti L.K. »

Kuhmu kirjoitti: Riippunee yksilön halusta saada turpaan, tai välttää ko. asiaa. Missä tahansa on mahdollisuus hankkiutua ikävyyksiin, mutta silloin voi sitten syyttää itseään.
Juuri näin,mutta tässähän juuri viimeisissä viesteissä on puhuttu siitä,että paikka X on niin paha,että siellä saa pataansa vaikka kuinka de-eskaloisi tai yrittäisi käyttää maalaisjärkeään.Ja itse en ainakaan tähän usko.
Totta kai vaikka helluntaiseurakunnan herätysjuhlillakin saa varmasti pataansa,jos oikein pistää yritystä. ;)
"He´s too much blackbelt for you"- Tuntematon setä ravintelissa.
Jutoka
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 1843
Lauteille: Heinäkuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#119

Viesti Jutoka »

tabitha kirjoitti: Jos ikäiseni poika tappelee kadulla, sanotko noin? Todennäköisesti et, vaan se on normaalia. Minulla se taas on sitä etten osaa varoa vaaraa. Se on epäreilua, koska ei minulta ole kysytty, kumpaa sukupuolta haluan olla.
En sano että se johtuu siitä ettei hän ymmärrä vaaraa. Sanon että hän tappelee ksoka on täysi idiootti joka koittaa uhota olevansa isompi kuin onkaan. Haluaisitko että sinusta sanotaan näin?
M M A
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 417
Lauteille: Lokakuu 2006

#120

Viesti M M A »

MarkkuT kirjoitti:
M M A kirjoitti:Melkein kaikkihan haluavat myös olla kovia tappelijoita, onhan se mukava tietää että tarvittaessa pystyy antamaan kyytiä...
Vai menisikö se paremminkin näin:

Melkein kaikkihan haluavat myös kuvitella olevansa kovia tappelijoita, onhan se mukava mielessään fantasioida että tarvittaessa pystyy antamaan kyytiä...

Voin tunnustaa, että ainakin minulla menee.

:lol:
Joo näinhän se menee mutta pääasia että on parempi mieli pojalla kun kuvittelee olevansa supersankari 8) [/quote]
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 28 kurkkijaa