Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kapap?

Nykyaikaiset itsepuolustuslajit eli Defendo, ICS, Krav Maga, MilFight, PDFS, Senshido jne.

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

Kapap?

#1

Viesti Korppi »

Tietääkö kukaan millaista on Kapap?
Kuulemma Krav Magan tyylinen laji Israelista.
---
Kari


Ylipotkija: Siirretty Kadulle.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#2

Viesti Mjölnir »

http://www.kapap.net/

Krav Magan kanssa samaa pohjaa oleva israelilainen kamppailujärjestelmä, jossa on monia hyviä juttuja.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

Re: Kapap?

#3

Viesti PetriP »

Korppi kirjoitti: Tietääkö kukaan millaista on Kapap?
Kuulemma Krav Magan tyylinen laji Israelista.
---
Kari
Suurimmat erot lienee poliittisia. Taistelulajeissa tuo eri leireihin hajoaminen on melko tavallista. Krav-maga liittojakin on jo aika monta.

Tosin tuo liitto ei liene levittäydy kovinkaan laajalle. Mjölnirin linkistä kun löytää semmoisen tiedon, että kouluttajat ovat oikeati olleet joko armeijan tahi poliisin palveluksessa Israelissa. Rajoittaa kovasti uusien toimipisteiden avaamista.

"All Kapap instructors were blessed to teach defensive Tactics in the Israeli Army
where it originated from and never used a belt system.
Blessed to be defensive tactics instructors for the Israeli operational
police academy"
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#4

Viesti Korppi »

Kiittää hän.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
jussip
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 2447
Lauteille: Syyskuu 2006
Paikkakunta: Suomi

#5

Viesti jussip »

Tämä on yksi yleisimmistä kysymyksistä tuolla jenkkien krav maga liiton foorumilla. Sieltä varmaan löytyy arkistojen kätköistä aika paljon lisätietoa ja ainakin asiantuntevia vastaajia iso liuta.

http://www.kravmaga.com ja sieltä forum.
Kuvake
Korppi
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 725
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Kerava

#6

Viesti Korppi »

Kiittää hän taas.
Kari Mantere

"Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?"
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#7

Viesti Hukka »

Tämmöiseen törmäsin (uutislistassa kohta syksy 2008). Aattelinpa tähän lisätä. Nyt olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla lajista enemmänkin. mutta kaipa koetan aluksi tutkia tuota annettua foorumia.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#8

Viesti Hukka »

Enpä onnistunut tuolta jenkkifoorumilta löytämään oikeen mitään kovin kertovaa. Lähinnä kuka oli eka kiistelyä ja yksi viittaus aseista riisunnan jälkivaiheiden erilaisuuteen IKMF KM:ssä ja kapapissa.

Sinänsä tuli mieleen että tämä aihe kai kuuluisi enemmin tuonne alueelle Katu?
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#9

Viesti Mjölnir »

Ihan yleinen katsaus israelilaisiin järjestelmiin siten, kuin olen sen ymmärtänyt. Eli ei välttämättä kovin perusteellisesti :)

Kapap on alunperin lähtenyt paramilitanttien kouluttamiseen, eli erilaisten aseiden ja aseettomien tekniikoiden käyttöä. Krav Magan perustaja Imi Lichtenfeldt on ollut vaikuttamassa kapapin kehitykseen. Kapap alunperin sisälsi aseettomia tekniikoita, jotka perustuivat nyrkkeilyyn, kreikkalais-roomalaiseen painiin ja ju-jutsuun; sekä aseellisia tekniikoita lähinnä eurooppalaisista taistelutaidoista. Muunmuassa keppitappelua ja vetsikamppailua. Lisäksi tuliaseita opetettiin myös, kuten point-shootingia.

Kapap eli kai vähän hiljaiseloa, mutta on lähtenyt uuteen nousuun, sekä on ollut vaikuttamassa varsinkin aseenriistotekniikoissa esimerkiksi Krav Magaan, Modern Defendo CQB:n sekä Haganah:iin. Itse näkisin Kapapin ehkäpä enemmän sotilastaitona kuin siviili-itsepuolustuksena.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti Hukka »

Mjölnir kirjoitti: Kapap alunperin sisälsi aseettomia tekniikoita, jotka perustuivat nyrkkeilyyn, kreikkalais-roomalaiseen painiin ja ju-jutsuun; sekä aseellisia tekniikoita lähinnä eurooppalaisista taistelutaidoista. Muunmuassa keppitappelua ja vetsikamppailua.
Sinänsä hupaisaa että tuo kuulostaa tavaallaan aika läheiseltä siis Savate Défenselle. Näin koska Savaten (ihan kilpasellaisenkin) käsitekniikat ovat nyrkkeilystä. Kreikkalais-roomalainen painihan taitaa olla peräisin ranskasta, ainakin olen sitä ranskaliseksi painiksi kuullut kutsuttavan. Jotenkin tulee mieleen että Savaten historiassda mainittu Lutte Parisien lienee siis jotain sukua grekopainille. Jujutsuahan sitten savateen rinnalle tapailtiin jo 1800 luvulla. Kun nyt muistelen niin väittäisin jossain nähneeni että israeliin noita keppitaitoja tuotiin ranskasta joskus muinoin joten nekin lienevät siis sukua...

No kaiketi eri länsimaisen kamppailun muodot, sekä jujutsu lienevät pohjana aika useille moderneille ip-lajeille.
Mjölnir kirjoitti: Kapap eli kai vähän hiljaiseloa, mutta on lähtenyt uuteen nousuun, sekä on ollut vaikuttamassa varsinkin aseenriistotekniikoissa esimerkiksi Krav Magaan, Modern Defendo CQB:n sekä Haganah:iin. Itse näkisin Kapapin ehkäpä enemmän sotilastaitona kuin siviili-itsepuolustuksena.
Onkos kapapia sitten aiemmin suomessa ollut, vai onko Savate Club jälleen pioneeri hommissa?

Pitänee harkita pitäisikö tuota kapapia sitten tutkailla. Sinänsä voisi olla ihan mielenkiintoista sekin, enpä vain tiedä kuinka aika riittää.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 24803
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mjölnir »

Uskon, että Ranskan juutalaiset ovat tuoneet savaté defencea israelilaisiin taitoihin mukaan. Koska keppitekniikat ovat enemmän selkeästi (ainakin alunperin olivat) cannea kuin eskrimaa.

Tällä hetkellä israelilaisia "lajeja" on suunnilleen seuraavat: kapap, Krav Maga, Hisardut (MMA:ta, vähän HRJJ-tyyppinen hybridilaji, mutta selkeämmin ju-jutsua kuin Krav Maga, tunnetaan myös nimellä Dennis Ju-Jutsu Survival) ja LOTAR (sotilaallisia vastaterroristitekniikoita ja -taktiikoita) sekä Haganah, joka on "kuulema" yhdistelmä Krav Magasta, Hisardutista, Kapapista ja Lotar'sta sekä Israeli Combat Shootingista.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#12

Viesti Hukka »

Mjölnir kirjoitti: Uskon, että Ranskan juutalaiset ovat tuoneet savaté defencea israelilaisiin taitoihin mukaan. Koska keppitekniikat ovat enemmän selkeästi (ainakin alunperin olivat) cannea kuin eskrimaa.
Lisäksi, kuten joissain noista tv:n populaaridokumenteissakin lienee kerrottu, eräs ranskalainen (nimi kadonnut muistista tällä hetkellä) sotavanki opetti saksalaisten leirillä cannea, en sitten tiedä oliko missään yhteydessä juutalaisiin, vai pidettiinkö ranskalaiset vangit erillään muista. Tuo on lajin henkiinjäämisessä ollut melko olennainen vaihe muistaakseni.
Mjölnir kirjoitti: Tällä hetkellä israelilaisia "lajeja" on suunnilleen seuraavat: kapap, Krav Maga, Hisardut (MMA:ta, vähän HRJJ-tyyppinen hybridilaji, mutta selkeämmin ju-jutsua kuin Krav Maga, tunnetaan myös nimellä Dennis Ju-Jutsu Survival) ja LOTAR (sotilaallisia vastaterroristitekniikoita ja -taktiikoita) sekä Haganah, joka on "kuulema" yhdistelmä Krav Magasta, Hisardutista, Kapapista ja Lotar'sta sekä Israeli Combat Shootingista.
Miksikäs internetin ihmeellisessä maailmassa toi kapap on usein lotarin kanssa käsikynkässä yhdistelmällä KAPAP/LOTAR?
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
sundaywarrior
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 248
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Espoo

#13

Viesti sundaywarrior »

Mitäs kautta Kapap tulee tonne savate clubille? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen (ja harmittelen, että olen syssyllä ihan muualla, etten pääse kokeilemaan ;))
Marno Kulmala
\o_
Kuvake
Hukka
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 7
Viestit: 490
Lauteille: Marraskuu 2006
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti Hukka »

sundaywarrior kirjoitti: Mitäs kautta Kapap tulee tonne savate clubille? Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen (ja harmittelen, että olen syssyllä ihan muualla, etten pääse kokeilemaan ;))
Täysi mysteeri vielä mulle... Ehkä asia selviää kun tonne sivuille tulee jotain muutakin kuin vain tuo ilmoitus. Nyt kun olen hiukan selaillut nettiä oon ollut huomaavinani etät ilmeisimmin ranskassa lajia tunnutaan treeneevan, jotne liittyisköhän siihen sitten. En tosiaan tiedä.

Lisäksi kiinnostaisi kuulla jos joku osaisi veikata tai jopa tietäisi, mitkä olsivat hyviä syitä treenata juuri kapapia eikä jotakin muuta (ensi sijaisesti ehkä muuta modernia ip lajia). Asetan kysymyksen näin lähinnä saadakseni selville jotakin siitä mikä tuosta lajista tekee juuri sen itsensä.
Verneri

"From head to heel as tough as steel, as nimble as a cat,
With every trick of twist and kick, a master of savate."

-Julot The Apache, Robert W. Service
Kuvake
sundaywarrior
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 248
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Espoo

#15

Viesti sundaywarrior »

Hyviä syitä treenata teepeeiipeetä? Kait se on se, että asioista puhutaan niiden oikeilla nimillä :). Joo ja kyllä niitä eväitä saa muualtakin ;).

My 5 cents..
Marno Kulmala
\o_
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 18 kurkkijaa