Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Girya

Keskustelua voimaharjoittelusta, kamppailulajien oheisharjoittelusta, liikuntaravitsemuksesta ja urheiluvammoista

Valvoja: Valvoja

Vastaa
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#16

Viesti YJT »

Täällä on jotain ohjeita oikean painoisen valinnassa. Jossain olen nähnyt taulukon, jossa oikea paino löytyy penkkipunnerrustuloksen perusteella. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että suositeltava aloituspaino on yllättävän alhainen.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#17

Viesti mronkain »

YJT kirjoitti: Täällä on jotain ohjeita oikean painoisen valinnassa. Jossain olen nähnyt taulukon, jossa oikea paino löytyy penkkipunnerrustuloksen perusteella. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että suositeltava aloituspaino on yllättävän alhainen.
Suurin piirtein tuohon tulokseen olen tullut itsekin, että se sopiva paino olisi väliltä 12-18 kiloa. Noita Tsatsoulinen kirjoja löytyy joitain, pitäisi ehkä ensin vähän katsella mitä niillä olisi tarkoitus tehdä ja kokeilla liikkeitä käsipainoilla.

- Marko
Kuvake
falkoni
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 556
Lauteille: Kesäkuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#18

Viesti falkoni »

Mika kirjoitti: Käsipainot ajavat pitkälti saman asian. :)
Kyllähän niillä jossain määrin voi samankaltaisia harjoitteita tehdä, mutta en nyt ihan noin sanoisi. :)
Mika Rantanen
Never reinvent the wheel
Miklu
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 13
Viestit: 2126
Lauteille: Tammikuu 2005

#19

Viesti Miklu »

No ainakin bisnestä nillä voi tehdä. Vaikka rauta kallista nykyään onkin niin silti... Vaan jalostettu rauta on aina jalostettua :)

Anyway, toimii meikälle ja aion vastaisuudessakin suositella maardiaali aardisteille moista pelivälinettä.
Bruce Lee elää!
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#20

Viesti KungFuMiäs »

Eron käsipainojen ja giryan välillä huomaa parhaiten tehdessä cleaneja ja snatcheja.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#21

Viesti YJT »

Kaverini kyseli girya-treeneistä ja totesi, että itse tekemällä (tai ammattikoulussa teettämällä) tuollaisen vehkeen saisi halvemmalla. Koska en ole koskaan edes pitänyt kahvakuulaa kädessäni, en osannut kommentoida asiaa. Kokemukseni mukaan asiat ovat kuitekin usein monimutkaisempia kuin miltä ensinäkemältä vaikuttaisi.

Lyhyesti: Voiko giryan tehdä "väärin" esim. siten, että lopputulos on ergonomian kannalta huono tai peräti vaarallinen käyttäjälle (jätetään pois laskuista se, että liian heppoisesti tehty kuula voi hajota kesken treenin)? Onko kukaan nähnyt (tai edes kuullut), voiko kuulia tehdä siten, että sen paino olisi säädettävissä?
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#22

Viesti mronkain »

Oleellisin mitä noista olen kuullut/havainnut on se, että kahvan pitää olla riittävän iso, jotta se sallii otteen, jossa kuulaa voi heilauttaa niin että ote silti säilyy. Samasta syystä kahva ei saa myöskään olla päällystetty esim. kumilla tai muulla liukumattomalla aineella. Niissä mitä olen nähnyt, on pohja yleensä "litistetty", mutta luulen että se on lähinnä käytännön syistä, että kuulan saa laskettua lattialle. Paria olen päässyt kokeilemaan ja oma tuntumani on, että sellainen "levenevä" kahva on parempi kuin kiinnityskohdista varsinaiseen kädensijaan tasalevyinen. Eli tarkoitan
tällaista

Koodi: Valitse kaikki

_________
       /
      /
vs. tällaista (ylempi siis parempi)

Koodi: Valitse kaikki

 _________
 |       |
 |       |
- Marko
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#23

Viesti YJT »

YJT kirjoitti: Onko kukaan nähnyt (tai edes kuullut), voiko kuulia tehdä siten, että sen paino olisi säädettävissä?
Palaan tähän vanhaan keskusteluun ja vastaan omaan kysymykseeni:

On olemassa KettleStack -merkkinen säädettävä kahvakuula (voi olla, että olen maininnutkin jossain tästä aikaisemmin). Suomesta ei kai saa vielä, mutta Wrangen Esko Kärki vaikutti kyllä kiinnostuneelta...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
fatman
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 14
Viestit: 4041
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Karkkila

#24

Viesti fatman »

Jotenkin hölmösti toteutettu. Miksi levyt ovat pystyssä? Itse olisin pistänyt levyt vaakatasoon. Muuten ideana kenties toimivakin.
In my heart, in my mind, in my soul
lalalaalaa lalalaalaa lalalaa
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

Kirjasuosituksia?

#25

Viesti YJT »

...Ja sitten uuteen kysymykseen:

Kahvakuulista on toki tehty paljon opetusmateriaalia; esim. Amazonilta löytyi "kettlebell" -hakusanalla 31 kirjaa ja 14 DVD:tä.

Osaako kukaan suositella hyviä julkaisuja, joissa esiteltäisiin yksittäisiä liikkeitä ja annettaisiin useita valmiita treeniohjelmia, sekä ohjeita omien treenien rakentamiseen.

Pavelin kirjat nyt tulevat ensimmäisenä mieleen, mutta käsittääkseni Pavel hallitsee markkinoinnin, ja jotta saisi kunnon kuvan asioista, olisi hankittava useampia julkaisuja. Nyt olisi haussa nimenomaan sellainen teos, joka riittäisi yksinään.

Matti Napparin kirja minulla jo on; sitä ei tarvitse suositella.
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
Mika
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 25
Viestit: 93832
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Tampere
Etulaji: HIIT, girya
Sivulajit: pilates, yinjooga
Takalajit: Tanglang
Yhteystiedot:

Re: Kirjasuosituksia?

#26

Viesti Mika »

YJT kirjoitti: Matti Napparin kirja minulla jo on; sitä ei tarvitse suositella.
:lol:

Luulen tietäväni mitä tällä tarkoitat, mutta sen voi ymmärtää väärinkin (kuten ensin ymmärsin). :smt003
ไม่เป็นไร
Zen, I haz it.

Слава Україні! 🇺🇦

Potki etuja!
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#27

Viesti YJT »

No joo, ei se Napparin kirja varsinaisesti huono ole, mutta en sitä kuitenkaan suosittelisikaan (paitsi, jos kirjan pitää olla suomenkielinen).
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Kuvake
KungFuMiäs
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 5372
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Vaasa

#28

Viesti KungFuMiäs »

kamppailijalle Steve Cotterin kettlebell materiaali on hyvää. Ja pitäähän minun tukea toista xingyi harjoittelijaa :)
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 5
Viestit: 11111
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

#29

Viesti flammee »

fatman kirjoitti: Jotenkin hölmösti toteutettu. Miksi levyt ovat pystyssä? Itse olisin pistänyt levyt vaakatasoon. Muuten ideana kenties toimivakin.
Ehkä siinä on ideana että painojen lukituksen ei tarvi olla niin vahva.
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
YJT
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 40
Viestit: 4145
Lauteille: Helmikuu 2005
Paikkakunta: Lohja

#30

Viesti YJT »

KungFuMiäs kirjoitti: kamppailijalle Steve Cotterin kettlebell materiaali on hyvää. Ja pitäähän minun tukea toista xingyi harjoittelijaa :)
Kiitos vinkistä. Materiaali taitaa tosin olla kaikki DVD:nä, mikä tekee isomman loven budjettiin. Tuollainen $20-30 hintainen, 300-sivuinen kirja olisi enemmän mieleen kuin $100 maksava setti DVD:tä...
Seppo Vesala

(Kaikki esittämäni mielipiteet ja näkemykset ovat omiani, eikä niitä pidä tulkita minkään yrityksen, yhteisön, organisaation tai viranomaistahon kannaksi)
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 34 kurkkijaa