Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Kobujutsu/Kobudo (okinawalaiset asetaidot)

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#31

Viesti TimoS »

iiällä kirjoitti: Hyvä. Silloinhan voimmekin yksimielisesti todeta, että Ikubo-senseillä ei ole ollut mitään tekemistä kyseisen tyylin kehittämisessä ja että se on täysin Matsuoi -sensein oma luomus
No voihan sen toki näin ilmaista
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Kuvake
Mouhi
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 421
Lauteille: Maaliskuu 2006
Paikkakunta: Jyväskylä

#32

Viesti Mouhi »

Katselin ketjua kobudosta, ja tämä taitaa olla sellanen.
-Olin eilen ensimmäisissä kobudotreeneissäni, ja innostuin kepin heiluttelusta vaikka se vaikeaa tuntui olevankin.
Kobudo sinällään on vähän tuntemattomampi asia, joten olisiko jollakulla heittää hyvällä linkillä? Pikainen googlaus antoi lähinnä kaupallisia linkkejä myyntivideoihin tms. Onko kobudo jotenkin yhtenäinen oppi, vai onko siitäkin yhtälailla versioita kuin karatestakin?
"The medicine for my suffering I had within me from the very beginning." Bruce Lee
Treenipäiväkirja
Shorinji-ryu Renshinkan Karate-do
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

#33

Viesti TimoS »

Mouhi kirjoitti: Onko kobudo jotenkin yhtenäinen oppi, vai onko siitäkin yhtälailla versioita kuin karatestakin?
Ei niitä läheskään yhtä paljon ole kuin karatetyylejä, mutta joitakin. Youtubesta löytyy ainakin Matayoshi kobudo - hakusanoilla ja sitten on tietenkin wonder okinawa - sivut, josta löytyy kaikennäköistä kiinnostavaa.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Muitakin nimimerkin Mekugi kuvaamia ryukyu kobujutsu otoksia löytyy Youtubesta
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
JKoskinen
munillepotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 764
Lauteille: Tammikuu 2006

#34

Viesti JKoskinen »

Mouhi kirjoitti: Kobudo sinällään on vähän tuntemattomampi asia, joten olisiko jollakulla heittää hyvällä linkillä?
Tarkoititko jotain tällaista?

http://www.wonder-okinawa.jp/023/eng/015/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;



Lisäys: Näköjään mainittiinkin jo.
Kuvake
jmijmi
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 81
Lauteille: Joulukuu 2006
Paikkakunta: Imatra

#35

Viesti jmijmi »

Tässä olis yksi linkki lisää kobudosta kiinnostuneille. Parivuotta sitten oli arrekammio,ikävä kyllä kaikki linkit ei enään toimi
http://www.winstonstableford.com/kobudo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos kysyy tyhmän kysymyksen on kerran tyhmä, jos ei kysy on tyhmä aina.
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

#36

Viesti saarikko »

TimoS kirjoitti:
Mouhi kirjoitti:Onko kobudo jotenkin yhtenäinen oppi, vai onko siitäkin yhtälailla versioita kuin karatestakin?
Ei niitä läheskään yhtä paljon ole kuin karatetyylejä, mutta joitakin. Youtubesta löytyy ainakin Matayoshi kobudo - hakusanoilla ja sitten on tietenkin wonder okinawa - sivut, josta löytyy kaikennäköistä kiinnostavaa.
Kokonaisia kobudosysteemejä on tietääkseni kolme: Yamanae-ryu Kobudo, Matayoshi Kobudo ja Taira Kobudo. Lisäksi monessa karatetyylissä harjoitellaan kobuodoaseilla. Itse asiassa ainakin Taira ja Matayoshi molemmat taisivat kerätä (lainata ja varastaa) näistä tyyleistä kobudotekniikat ja loivat oman kobudosysteemin.

En tiedä, harjoitellaanko Suomessa muuta kobudo kuin Tairan Inouen tyyliä ( Ilpo Jalamon). Sen erottaa tuosta kobujutsu nimestä (jaa miksi, villi arvaus, ettei sekottuisi Taira-Akaminen haaraan :) ).

Laadukas keskustelufoorumi löytyy e-budolta.
TimoS kirjoitti: " onclick="window.open(this.href);return false;

Muitakin nimimerkin Mekugi kuvaamia ryukyu kobujutsu otoksia löytyy Youtubesta
Eli nämä ovat juuri niitä Ryukyu Kobujutsu Hozon Shinkokain juttuja. (Samaa mitä Jalamolla).
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 17
Viestit: 19104
Lauteille: Helmikuu 2005

#37

Viesti Jussi Häkkinen »

saarikko kirjoitti: En tiedä, harjoitellaanko Suomessa muuta kobudo kuin Tairan Inouen tyyliä ( Ilpo Jalamon).
Harjoitellaan. Muutamassa Seibukan-porukan seurassa harjoitellaan Matayoshi-kobudoa Jinbukan-koulukunnan (Katsuyoshi Kanei, Matayoshin oppilas) mukaan.
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
Andy
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 18952
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu
Etulaji: Potkunyrkkeily
Takalajit: Karate, ju-jutsu
Yhteystiedot:

Okinawan Kobujutsu

#38

Viesti Andy »

Karate-Jessen ajatuksia tonfasta.



Tämän tonfa-katan nimi on tuollainen edellä mainittu pikkupaikkakunta tai oikeastaan saari. Tonfaharjoittelu thaipadeihin vaikuttaa ihan hyvältä idealta.
Antti Sariola

www.instagram.com/fight_coach_andy/
www.facebook.com/anttisariolakbt/

You can play Football, you can play Rugby, but you can't play K1! - Sensei Will Vanders
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Okinawan Kobujutsu

#39

Viesti Kari Aittomäki »

Vaikuttavaa!
Mä en koskaan ole saanut tonfaa iskemään edes tyydyttävällä voimalla.
Mutta mä olenkin kömpelys, enkä tajua tuon kahdeksikkopyörittelyn funktiota?
- Pyhä Sylvi! Moskiitto iskee! Häivy!

Ois hyvä nähdä jonkun demoavan tonfatällejä tehokkaasti. Kyllähän Jesse on pirun täsmällinen ja taitava pirukas mutta silti.

Niin, mä olen laulattanut mun tonfia ihan livetilanteessa, en ollut tulokseen tyytyväinen.
Vaikka toi mun parini on kokometallia ja kolmannessa versiossa on terävä kärki.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Re: Okinawan Kobujutsu

#40

Viesti TimoS »

Andy kirjoitti:Tonfaharjoittelu thaipadeihin vaikuttaa ihan hyvältä idealta.
Joo, tuon voisi oikeastaan lainata omaan käyttöön. Ihan mielenkiintoinen video ja poikkeuksellisesti ei vissiin kovin pahoja historiamokia :D


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Okinawan Kobujutsu

#41

Viesti saarikko »

Kari Aittomäki kirjoitti: heinä 28, 2020, 04.32 Vaikuttavaa!
Mä en koskaan ole saanut tonfaa iskemään edes tyydyttävällä voimalla.
Mutta mä olenkin kömpelys, enkä tajua tuon kahdeksikkopyörittelyn funktiota?
- Pyhä Sylvi! Moskiitto iskee! Häivy!

Ois hyvä nähdä jonkun demoavan tonfatällejä tehokkaasti. Kyllähän Jesse on pirun täsmällinen ja taitava pirukas mutta silti.

Niin, mä olen laulattanut mun tonfia ihan livetilanteessa, en ollut tulokseen tyytyväinen.
Vaikka toi mun parini on kokometallia ja kolmannessa versiossa on terävä kärki.
Tonfalla, kuten kaikilla aseilla, on tärkeätä millä osalla ja millä kaarella lyö. Wanhemman polven oppilaat varmaan muistavat miten pesäpallomaila saadaan rikki, no minä ainakin. Tähän perustuu myös säkkiin lyöminen. Jos lyöt oikein niin lyöt säkin/padin rikki.

Minun mielestäni se kadeksikkopyörittelyllä on kaksi merkitystä. Joko haet kulmat, mutta unohdat voiman tai harjoittelet nopeaa kulman muutosta. Eipä treenaajilla ole tuota käsitystä - onneksi.

Mihin lyödä oikeesti. Suomalaisissa voimankäyttöohjeissa, tietääkseni, iskualueet ovat suuria lihaksia. Näin ei ole kobudoaseilla, ja vaikutus saattaa olla erilainen. Tekijän kannalta suomalainen tapa on halvempi.

Tonfa on ollut lempiaseeni pitkään, mutta vuoden 2011 jälkeen se tuli happameksi. Tosi happameksi!
saarikko
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 8
Viestit: 1567
Lauteille: Maaliskuu 2005

Okinawan Kobujutsu

#42

Viesti saarikko »

TimoS kirjoitti: heinä 28, 2020, 08.36
Andy kirjoitti:Tonfaharjoittelu thaipadeihin vaikuttaa ihan hyvältä idealta.
Joo, tuon voisi oikeastaan lainata omaan käyttöön. Ihan mielenkiintoinen video ja poikkeuksellisesti ei vissiin kovin pahoja historiamokia :D


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Pistä kuitenkin maininta, että on Inoue linja -oppeja :D .
Kuvake
Kari Aittomäki
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 12
Viestit: 16102
Lauteille: Helmikuu 2006
Paikkakunta: Kokkola

Okinawan Kobujutsu

#43

Viesti Kari Aittomäki »

saarikko kirjoitti: heinä 29, 2020, 23.47
Tonfa on ollut lempiaseeni pitkään, mutta vuoden 2011 jälkeen se tuli happameksi. Tosi happameksi!
Mitäs tapahtui vuonna -11? Vamma?

Kahdeksikosta, mä olen vierastanut kaikenlaista showpyörittelyä jo ties kuinka kauan.
Ei Brucekaan keskittynyt omissa nunsajutuissaan jonglööritemppuihin vaan tehokkaaseen iskemiseen ja hyökkäyksen sulavaan jatkamiseen. Kerto Hartsell.
Se, että jumalaton leijonaosa on napannut sen temppuilun on leffakerronnan vaikutusta. Jos katsotte sitä Brucen pyöritystä.. se ase on painavahko ja iskut täten jykevämpiä kuin kevytnuncilla.

Tonfalla olen vetänyt molemille jaloille, toinen tälli palautuslyönnillä. Enkä ole tyytyväinen kakkoslyönnin tehoon, en ollenkaan.
Survoin sitte hierontatekniikalla siltä kyrväkkeeltä kylkiluita sisään käyttäen tonfan nuppia, toimi hyvin.
Kiputekniikat nollaa kohteen toimintakyvyn ja -halun hyvin mehukkaasti.
Kuvake
TimoS
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 27
Viestit: 23356
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Hesa
Etulaji: Shorin ryu Seibukan karate
Sivulajit: Matayoshi kobudo
Takalajit: Matsuoi-ha Shorinji ryu Renshinkan karate
Yhteystiedot:

Okinawan Kobujutsu

#44

Viesti TimoS »

saarikko kirjoitti: heinä 29, 2020, 23.52 Pistä kuitenkin maininta, että on Inoue linja -oppeja :D .
Toki voin senkin mainita ainakin jos tulee puheeksi :D
Timo Saksholm

Karate wa kunshi no bugei
Lasse Candé
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 3
Viestit: 20843
Lauteille: Joulukuu 2007

Okinawan Kobujutsu

#45

Viesti Lasse Candé »

Mr. Miyagin stunt-näyttelijä näyttää sain alkeita.





Demura on karatekana tunnettu Shitoryusta. Wikipedian mukaan hänen kobudo-opettaja oli itse Shinken Taira.

Video lupailee aluksi vähän huonoa, kun kuvanlaatu on niin huono, mutta uskoakseni loppua kohti näyttää detaljit hyvin ja kaikki fiilistelijät voi videon perusteella opetella kikkoja.

Miltä setti mahtaa näyttää lajin harrastajille? Onko aseen käsittely samanlaista kuin seibukanistien usein harrastamassa tyylissä? Kun muistaakseni Tairan tyyli on jokseenkin kai täysin erillinen kokoelma.

Onkos täällä ketään Tairan tyyliä harrastavaa (esim Yuishinkain kautta)? Jos, niin miltä Demuran tekeminen näyttää?
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 24 kurkkijaa