Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Voiko kamppailulajeja oppia videoilta?

Löylyttelyä yli lajirajojen. Kaikkien kamppailulajien yhteisalue.

Valvoja: Valvoja

Jumalan Ruoska
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 23
Lauteille: Tammikuu 2007
Paikkakunta: Helsinki

Voiko kamppailulajeja oppia videoilta?

#1

Viesti Jumalan Ruoska »

MODE: jaettu täältä omaksi ketjukseen. Tästä on keskusteltua aiemminkin, mutta kysymys on siinä määrin FAQ että otin omaksi topicikseen.

Ylipäätään, voiko kamppailulajeja oppia videolta ?

En nyt tarkoita katselemalla treenaamatta vaan treenaamalla käyttäen videota valmentajana ?
Se koira älähtää kehen kalikka kalahtaa
Kuvake
mronkain
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 8623
Lauteille: Joulukuu 2004
Paikkakunta: Roihuvuori

#2

Viesti mronkain »

Ikuisuusaihe, johon kunnolla vastatakseen pitää puida tarkemmin mitä tarkoitetaan. Jos tarkoitetaan sitä, että otetaan ihan pystymetsästä joku nyyppä, lyödään verkkarit päälle ja video masiinaan ja sanotaan että "be a master!", väittäisin että ei tule tapahtumaan muutoin kuin jossain todella harvinaisissa tapauksissa. Minulla on yksi kaveri, joka opetteli kirjoista ja videoista (myös leffoista!) kaikki juttunsa ja oli kohtalaisen taitava tricksteri, kamppailijasta en osaa sanoa koska sparratessani itse hänen kanssaan olin juuri aloittanut karaten.

Sitten pitäisi määritellä mitä tarkoittaa ylipäänsä kamppailu, kamppailun oppiminen ja kamppailija. Jos unohdetaan lajispesifiset määrittelyt ja määritellään kamppailija niin, että pärjäisi jossain oikean kamppailun muodossa (sparri, kilpailu full contactilla, pisteottelulla tai jollain muulla tavalla, tappelu, taistelu...), uskon että jollain tasolla voi pärjätä video-opeilla, mutta mitä fyysisempää ja/tai teknisempää kamppailu on, sitä vaikeampaa se mielestäni olisi. Jos haetaan puhdasta tekniikkaa, sen oppiminen ilman todella hyvää opetusta on vaikeaa. Jos haetaan kontaktia, oli sitten kyse urheilusta, tappelusta tai taistelusta, sitä tärkeämmäksi nousee kokemuksen merkitys. Videota vastaan ei voi sparrata tai tehdä paritekniikkaa.

Vielä yksi tärkeä kysymys on videon laatu. Kuka on tehnyt, millä meriiteillä, onko hän omassa lajissaan hyvä, onko hän hyvä opettaja, onko video osattu toteuttaa sisällöllisesti ja teknisesti kunnolla?

Ja sitten vielä, jos oppilaalla on taustaa muista lajeista, homma muuttuu täysin. Joku hyvin asiaan perehtynyt saa videoista irti ihan eri juttuja kuin aloittelija. Jos on vaikka parista lajista vuosien kokemus ja on oppinut asiansa hyvin, ts. tietää mikä toimii ja mikä ei, sekä osaa analysoida näkemäänsä sen valossa, mahdollisuudet ovat jo huomattavasti paremmat. Tosin tällainen kaveri tuskin jättäisi oppia vain videon varaan, vaan testaisi asiaa käytännössä harjoitusparin kanssa.

Tästä päästäänkin siihen, miten homma mielestäni parhaiten toimisi. Esim. tällainen skenaario:
joitain lajeja, tässä esimerkissä vaikkapa paria FMA-tyyliä, BJJ:tä ja nyrkkeilyä (yhteensä useita vuosia, reaaliajassa sanoisin että väh. 10 vuotta) treenannut kaveri lähtee tuomaan Suomeen uutta lajia, esim. bandoa. Hän ottaa selvää missä on paikkoja, joissa sitä voi treenata, ottaa selvää opettajien taustoista, hankkii kirjallisuutta ja videoita, sekä kaivelee netistä. Ensin tutustutaan lähdematskuun, haetaan olennaista ydintä tekniikoiden takana (mitä tehdään ja miksi, toiminta-ajatus ja sen perustelut). Treenataan vähän, etsitään yksi tai useampi kiinnostunut kaveri. Sitten otetaan yhteyttä potentiaalisiin opettajiin, kerrotaan aikeista ja kysytään mahdollisuutta tulla oppiin. Käydään paikan päällä joitain kertoja, treenataan välissä kotimaassa ahkerasti, ollaan kirjeenvaihdossa. Sitten järjestetään Suomessa seminaari, minkä jälkeen perustetaan seura ja aloitetaan lajin toiminta. Pidetään edelleen yhteyttä opettajaan kirjeenvaihdon ja molemminpuolisten vierailujen muodossa.

Toinen skenaario:
Karatea usemman vuoden treenannut kaveri haluaa treenata aktiivisempaa mattotyöskentelyä, koska hänen tyylissään sitä on vähemmän, mutta ei halua aloittaa uutta lajia. Hän hankkii judo-, BJJ- ja painivideoita ja etsii niiden tekniikoista yhtäläisyyksiä omiinsa, sekä painottaa mahdollisuuksien mukaan treeneissä jatkossa enemmän niitä.

Eli, summa summarum: videot ovat toimivimmillaan muun treenauksen apuvälineenä. Myös mentaalinen treenaus on tärkeää, ja videoita katselemalla voi edesauttaa sitä. Tosin itse katselen tällaisessa tapauksessa mieluummin esim. otteluvideoita kuin varsinaisia opetusvideoita.

- Marko
Kuvake
johannes
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1843
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Haukipudas!

#3

Viesti johannes »

Ei kantsi ees yrittää. Tai mun tuntemat tapaukset täältä Haukiputaalta ja Oulusta on aina ollu jotain vuoden harrastaneita kavereita, jotka on ladannu jonku muay thai basicsin ja sitten ne tietää kaiken kaikesta ja alkaa neuvomaan kaikkia. Ja jos nää harrastaa taifondoa,niin liikesarjoja ne ei harjottele koskaan ja sparratessa ne seisoo paikallaan etujalkaa heiluttaen ja välillä vetelee jonku semmosen nytlähteekiertopotkusäärellä ja kovaa-tyylisen runttauksen joka sähköttyy naurettavan helposti.
"There's no business like ho business" :pimp:
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#4

Viesti AriJ »

Kai sitä voi, mutta enemmän se teettänee kuin suoraan opettajan opissa. Joutuu niitä korjausliikkeitä varmaan enemmän tekemään, kun opettajan fyysisesti kohtaa. Ja mielestäni tuo fyysinen kohtaaminen on kuitenkin sen oppimisen lopullinen edellytys, ja tulisi tehdä niin usein kuin mahdollista, video vain hätävara-apuväline.

Meidän lajin puolella on Ameriikoissa näitä kirjekursseja ollut jo pitkään, ja joku suomalainenkin on niillä opiskellut.
______________________
MultipleForumMan
ilmaanpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 10
Lauteille: Joulukuu 2006

#5

Viesti MultipleForumMan »

Voi oppia.

Viron pojat ostivat sekä latasivat netistä BJJ opetusvideoita, treenasivat tekniikoita aikansa ja tulivat sitten Suomeen kisamaan. Nämä samat Viron pojat taputtelivat näillä "videotekniikoillaan" Luci Linharesin, Leandro Borgosin, Marcello Garcian, Alexander Paivan jne. leireillä ja opeissa käynnyttä porukkaa jopa helpohkosti. Jossain kisoissa suorastaa nöyryyttivät Suomalaisia hyppyjujittamalla kaikki.
Jarppa
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 5549
Lauteille: Heinäkuu 2005

#6

Viesti Jarppa »

Heh, joo, tottahan tuo on, viron heput tuli ja vei aloittelijoiden sarjoja kirkkaasti tullessaan ekoja kertoja Suomeen kisaamaan. Videoilta oppiminen on kuitenkin hitaampaa, ja sillä pääsee vain tiettyyn rajaan saakka. Jo sinivöisten sarja vaatii aikamoista lahjakkuutta, jos meinaa video-opeilla pärjätä. Nykyisinhän viron tiimi taitaa saada oppinsa straigt blast- gym.ltä.

Lyöntien ja potkujen treenaaminen videolta on mielestäni paljon vaikeampaa.
Poplarimies
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 92
Lauteille: Tammikuu 2007

#7

Viesti Poplarimies »

Jotain kaikista simppeleimpiä juttuja voisi kai ottaa videolta, mutta vaatiihan niitten soveltaminen sitten jonkun treenikaverin.

Esim. tämä kimura-tekniikkavideo on mielestäni hyvä:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#8

Viesti Verr »

Sanotaanko ettei luultavasti maksa vaivaa, mikäli on muu mahdollisuus opetukseen; uhkapeliä. Itse opettelin mattopainin alkeet videoilta, ja mielestäni alkeet ovat ihan kohtalaisesti hallussa. BJJ-leirillä sparrissa pärjäsin valkovöisille melko hyvin(tytöille enimmäkseen :oops: ). Toisaalta kun olin sparrannut vain itseäni teknisesti vielä huonompien kanssa, tuli joku uusi sweeppi vähän puskista. Itse katselin videoita, panin mieleen pääpointit ja testasin sainko sitä toimimaan. Hylkäsin kaikki jutut mitkä eivät ruvenneet toimimaan vähällä vaivalla suhteellisen hyvin sparrissa. Esimerkkinä tästä scissor sweep (jonka nyt olen oppinut, kiitos opetuksen). Guardin ohituksiahan mä en treenannut ollenkaan, ne ei olleet niin cooleja. Genkimäisesti kieputtamalla olen tähän mennessä guardit ohitellut :lol: . Noita pikkuhiljaa väännellessä alkoi hahmottua ne perusperiaatteet, miten siellä matossa kannattaa olla.

Olen opetellut myös erilaisen tavan potkia videolta. Koska minulla ei ollut muuta tekemistä kesällä, sain moisen päähänpiston. Tämä ei onnistunut niin kunniakkaasti, mutta olen saavuttanut kohtuullisen tason. Pienellä muokkauksella saan nykylajiini muodostettua oivallisen potkun. Kuulemma kelpaa nytkin. Tyypillistä kyllä, panostin 5/6 ajastani takajalan potkuun. Nykyään olen keskittynyt myös etujalkaan, kun ymmärrän miltä potkun pitäisi tuntua.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Gyokuro
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1008
Lauteille: Maaliskuu 2006

#9

Viesti Gyokuro »

En ole itse opetellut koskaan mitään viedolta, koska ne lajit, jotka ovat kiinnostaneet ovat löytyneet paikkakunnalta. Mutta väittäisin, että yksin homma ei onnistu hyvin koskaan, ellei pääse taitojansa testaamaan käytännössä. Jos hankkeessa on mukana kaksi, tai mielellään kolme kaveria ( kaksi suorittaa ja yksi seuraa, että homma näyttää samalta kuin videolla ), jolloin tekniikkoja pääsee hinkkaamaan pareittain, niin silloin hommalle tulee pohjaa jo huomattavasti. Vaatinee toki analyyttistä tutkiskelua porukalta jonkin verran. Käsittääkseni jotkut lajit Suomessa ovat jopa tällä tavalla saaneet alkunsakin. Jatkossa on tullut sitten leirit ulkomailla, tai leirien vetäjän tuominen Suomeen kuvioihin, jolloin on saatu hommaan huomattava määrä syvyyttä.
Never interrupt your enemy when he´s making a mistake - Napoleon Bonaparte -
PetriP
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2135
Lauteille: Toukokuu 2006
Paikkakunta: Espoo
Etulaji: Judo

#10

Viesti PetriP »

Gyokuro kirjoitti: Käsittääkseni jotkut lajit Suomessa ovat jopa tällä tavalla saaneet alkunsakin. Jatkossa on tullut sitten leirit ulkomailla, tai leirien vetäjän tuominen Suomeen kuvioihin, jolloin on saatu hommaan huomattava määrä syvyyttä.
Judossa laji on levinnyt alkujaan MYÖS kirjoista opettelemalla. Helsingissä on oli heti alkuun opetusta, mutta muualla opettajat ovat olleet harvinaisuuksia. Toki pelkästään kirjoista olisi ollut vaikeaa, mutta sillä innostuneet ovat voineet tehdä jotain hyödyllistä, kun on haettu kontakteja.

Sparraus kahden video/kirja harjoittelijan välillä voi olla "luovempaa" kuin oikein opetettujen. Ei välttämättä ole kauhena hyödyllistä.

Petri
Kuvake
Mjölnir
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 24816
Lauteille: Joulukuu 2005
Paikkakunta: Valkeakoski
Etulaji: Jyrki Saario Defendo
Sivulajit: Potkunyrkkeily, BJJ
Takalajit: Krav Maga, Hokutoryu Ju-jutsu, Escrima, Aikido, Muay Thai, Shootfighting
Yhteystiedot:

#11

Viesti Mjölnir »

Kyllä minä olen oppinut tekniikoita videoita katsomalla. Esim lukko/rättipainissa olen katsonut tekniikan juutuupista, sitten treenannut sitä parin kanssa ja käyttänyt sitä sparrissa.

En väitä, että mattokamppailua pystyisi oppimaan kokonaisuudessaan, ja muutenkin videoiden käyttö edellyttää mielestäni jo jonkin verran kokemusta, jotta osaa nähdä tärkeät kohdan suoritettavista tekniikoista.
"Vaikka minä vaeltaisin pimeässä laaksossa, en pelkäisi mitään pahaa, sillä minä olen pahin pimeys laaksossa"
-Psalmi 23:4 (modattu)

Instructor Petteri
Defendo Green Director
Liity etupotkijaksi
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#12

Viesti Verr »

PetriP kirjoitti: Judossa laji on levinnyt alkujaan MYÖS kirjoista opettelemalla.
Petri
Voi hyvä Sylvi ja kissansa! Väitänpä että heittojen harjoittelu on vaikeimpia ellei vaikein asia opetella ilman kunnollista opetusta. Ei meinaa onnistua opetuksellakaan, monimutkaisia kokonaisuuksia.

Mitä huonompi video, sitä enemmän tarvitsee kokemusta. Hyvissä videoissa yleensä selitetään ne pääpointit.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
Jussi Häkkinen
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 19105
Lauteille: Helmikuu 2005

#13

Viesti Jussi Häkkinen »

Verr kirjoitti:
PetriP kirjoitti:
Judossa laji on levinnyt alkujaan MYÖS kirjoista opettelemalla.
Petri
Voi hyvä Sylvi ja kissansa! Väitänpä että heittojen harjoittelu on vaikeimpia ellei vaikein asia opetella ilman kunnollista opetusta. Ei meinaa onnistua opetuksellakaan, monimutkaisia kokonaisuuksia.
Riippuu myös siitä, onko kineettinen, visuaalinen vai auditiivinen oppija...
Jussi Häkkinen

"Karate ei ole tapa kamppailla. Karate on tapa opettaa kamppailua. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa ja erittäin tärkeä asia ymmärrettäväksi."
Kuvake
bodyguard
päähänpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 22944
Lauteille: Syyskuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#14

Viesti bodyguard »

Mjölnir kirjoitti: En väitä, että mattokamppailua pystyisi oppimaan kokonaisuudessaan, ja muutenkin videoiden käyttö edellyttää mielestäni jo jonkin verran kokemusta, jotta osaa nähdä tärkeät kohdan suoritettavista tekniikoista.
Samaa mieltä. Täysin pystymetsäkaverille ei videoista mielestäni ole mitään hyötyä. Perusteet on oltava edes jotenkuten kunnossa.

‎-I thought you were cool.
-I am. And you know what makes me cool? The fact that your opinion means less than squat to me.

Blogi
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 4
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

#15

Viesti Verr »

Jussi Häkkinen kirjoitti:
Verr kirjoitti:
PetriP kirjoitti:
Judossa laji on levinnyt alkujaan MYÖS kirjoista opettelemalla.
Petri
Voi hyvä Sylvi ja kissansa! Väitänpä että heittojen harjoittelu on vaikeimpia ellei vaikein asia opetella ilman kunnollista opetusta. Ei meinaa onnistua opetuksellakaan, monimutkaisia kokonaisuuksia.
Riippuu myös siitä, onko kineettinen, visuaalinen vai auditiivinen oppija...
Ai se riippuu oppiiko kirjoista vai se, että oppiiko opetuksella?
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 60 kurkkijaa