Oletko miettinyt etupotkijuutta? Potkua tukemalla pääset etupotkijoiden omalle alueelle, jossa asiantuntijat vastaavat kysymyksiin. Lisäksi etupotkijana voit selata Potkua näkemättä yhtään mainosta. Tutustu ja mieti. :)

Aikijujutsu tekniikoiden suoritustapa

Japanilaiset lajit

Valvoja: Valvoja

Kuvake
Jointti
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 75
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Häme

Aikijujutsu tekniikoiden suoritustapa

#1

Viesti Jointti »

aikijujutsunäytöksiä ja videoita seuranneena tuli mieleen kysyä alan harrastajilta tekniikoiden suoritustavasta, onko normitreeneissä sama tyyli, erittäin muodollinen, liioitellun hidas ja ilmeisestikin perinteitä kunnioittava ? Onko tapana tehdä tekniikan lopussa miekan liikettä kuvaava kädenliike niskaan, vai onko kyseessä vain näytöksissä tehtävä juttu ?
Entä mitä asiaa haetaan/kuvataan sillä että uke on hallinnassa matossa ja nage levittää kätensä levälleen ilmaan ?

Ymmärrän kyllä että harjoituksia on varmasti erilaisia riippuen aina vetäjästä ja aiheesta mutta kuinka paljon treenaatte käytännönläheisempää ja vähemmmän muodollista tekniikkaa ? Entä sitten randori tai ns. vapaatekniikka, kuuluuko harjoitteluun vai ei ?
"Kaikki sitä taivaaseen tahtoo, mutta kukaan ei haluaisi kuolla"
sinappi
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 3303
Lauteille: Tammikuu 2006
Etulaji: Taihojutsu
Takalajit: Brasilialainen jujutsu, vapaaottelu, lukkopaini, Bujinkan budo taijutsu, Hontai Yoshin-ryu jujutsu, judo, taekwondo ja muay thai.

#2

Viesti sinappi »

Oisko siulla heittää jotain videota, jossa tuo kysymäsi suoritustapa näkyisi?
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Aikijujutsu tekniikoiden suoritustapa

#3

Viesti Verr »

Jointti kirjoitti: Entä mitä asiaa haetaan/kuvataan sillä että uke on hallinnassa matossa ja nage levittää kätensä levälleen ilmaan ?
Veikkaisin että halutaan selvittää yleisölle, että lukottavina raajoina ovat esimerkiksi nagen jalat.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
flammee
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 11126
Lauteille: Tammikuu 2005
Paikkakunta: Oulu

Re: Aikijujutsu tekniikoiden suoritustapa

#4

Viesti flammee »

Jointti kirjoitti: Ymmärrän kyllä että harjoituksia on varmasti erilaisia riippuen aina vetäjästä ja aiheesta mutta kuinka paljon treenaatte käytännönläheisempää ja vähemmmän muodollista tekniikkaa ? Entä sitten randori tai ns. vapaatekniikka, kuuluuko harjoitteluun vai ei
Jotain suuntaa-antavaa kuvaa Suomen aikijujutsun harjoittelutavoista varmaan saisit jos lukisit Tabithan harjoituspäiväkirjaa (loppupuolelta).
– Lukutaitoinen ihminen ymmärtää, että jos kaksi asiaa on samassa virkkeessä, se ei tarkoita sitä, että ne rinnastetaan keskenään.
Kuvake
MikkoS
reiteenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 261
Lauteille: Toukokuu 2005
Paikkakunta: HKI

#5

Viesti MikkoS »

Tunnistin osan Jointin kuvaamista jutuista täältä:http://www.daitoryu.fi/videot.php löytyvistä videoista. Itseäkin kiinnostaisi kuulla lisää kyseisen lajin randorista. Tabitha siitä on jotakin treenipäiväkirjassaan tainnutkin mainita.
Kuvake
Janne Pöysti
polveenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 187
Lauteille: Maaliskuu 2005
Paikkakunta: Espoo

Re: Aikijujutsu tekniikoiden suoritustapa

#6

Viesti Janne Pöysti »

Verr kirjoitti: Veikkaisin että halutaan selvittää yleisölle, että lukottavina raajoina ovat esimerkiksi nagen jalat.
Juu ei. Tai koskaks mä mitään oon tietänyt. Jos nyt oikein olen käsittänyt minkälaisesta videosta on kyse, niin käsien ylös nostaminen loppulukon yhteydessä kuvaa ihan perus- Zanshinia. Eli eräänlainen budossa esiintyvä valmiusasento tai keskittyminen mahdollisesti tulevaa hyökkäystä vastaan joka tässä tapauksessa tulisi siis jostain muusta suunnasta kuin sieltä lukotettavan kaverin puolelta.

Se miksi kädet ovat ylhäällä ko. zanshinissa johtuu siitä, että sillä tavoin yritetään ikään kuin ilmaista myös selän takana oleville mahdollisille vastustajille, että valmiina ollaan. Jyrki tai Marko voine tehdä tarkemman määritelmän ja tyrmätä heikon selvennyksen jos ja kun näkevät siihen aihetta.
luuloteltu lojaalisuuteni tälle yhtiölle on parempi kuin kenelläkään muulla
Kuvake
Jointti
sääreenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 75
Lauteille: Kesäkuu 2006
Paikkakunta: Häme

#7

Viesti Jointti »

sinappi kirjoitti: Oisko siulla heittää jotain videota, jossa tuo kysymäsi suoritustapa näkyisi?
Tässä muutama videoclippi lisää:

" onclick="window.open(this.href);return false;

" onclick="window.open(this.href);return false;
"Kaikki sitä taivaaseen tahtoo, mutta kukaan ei haluaisi kuolla"
Kuvake
Verr
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 2
Viestit: 2747
Lauteille: Marraskuu 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Aikijujutsu tekniikoiden suoritustapa

#8

Viesti Verr »

Janne kirjoitti:
Verr kirjoitti: Veikkaisin että halutaan selvittää yleisölle, että lukottavina raajoina ovat esimerkiksi nagen jalat.
Juu ei. Tai koskaks mä mitään oon tietänyt. Jos nyt oikein olen käsittänyt minkälaisesta videosta on kyse, niin käsien ylös nostaminen loppulukon yhteydessä kuvaa ihan perus- Zanshinia. Eli eräänlainen budossa esiintyvä valmiusasento tai keskittyminen mahdollisesti tulevaa hyökkäystä vastaan joka tässä tapauksessa tulisi siis jostain muusta suunnasta kuin sieltä lukotettavan kaverin puolelta.

Se miksi kädet ovat ylhäällä ko. zanshinissa johtuu siitä, että sillä tavoin yritetään ikään kuin ilmaista myös selän takana oleville mahdollisille vastustajille, että valmiina ollaan. Jyrki tai Marko voine tehdä tarkemman määritelmän ja tyrmätä heikon selvennyksen jos ja kun näkevät siihen aihetta.
Luultavasti sinulla on asiasta kuitenkin enemmän tietoa kuin minulla. Oli ihan mutua.
Harva minua kestää ja minä harvaa.
Kuvake
AriJ
etupotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 12708
Lauteille: Tammikuu 2005

#9

Viesti AriJ »

emex kirjoitti: Tunnistin osan Jointin kuvaamista jutuista täältä:http://www.daitoryu.fi/videot.php löytyvistä videoista.
Ai, on se vaan hienoa. Perinnemiehen sydäntä taas niin lämmitti :D/
______________________
marcus
kylkeenpotkija
Viestit tässä aiheessa: 1
Viestit: 1117
Lauteille: Elokuu 2005
Paikkakunta: Helsinki

#10

Viesti marcus »

... Ainakin siellä näyttävät muutamat painivan usein treenien jälkeen.
"Through violence, you may 'solve' one problem, but you sow the seeds for another."
Vastaa

Lauteilla

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei potkulaisia ja 59 kurkkijaa